Oud 23-12-2011, 23:21
brandnew12
brandnew12 is offline
ok het zit zo.
ik zet even een korte timeline neer zodat het hopelijk duidelijk wordt.

- op mijn 18e heb ik 2 jaar mbo niveau 3 gedaan. hiervoor heb ik 2 jaar studiebeurs + ov ontvangen. ik heb deze opleiding niet afgemaakt dus ik heb een redelijk grote studieschuld. (5000 euro geloof ik)

- dit jaar heb ik een 21+ test gedaan en ga op mijn 25ste (sept '12) beginnen met een HBO studie.
zoals je begrijpt kan ik deze studie niet binnen 10 jaar nadat ik voor het eerst stufi heb ontvangen afronden. (bron: duo, Om de prestatiebeurs omgezet te krijgen in gift, moet een student binnen de diplomatermijn van 10 jaar met goed gevolg het afsluitend examen behalen.)

het lijkt mij dus onverstandig om stufi aan te gaan vragen omdat ik dit op mijn 28ste dan moet gaan terugbetalen.
nu heb ik deze stufi (en OV!) echter wel nodig.

nu dacht ik.
als ik in januari '12 een mbo niveau 4 thuis studie gaan doen. de kosten hiervoor moet ik nog even uitzoeken)
dan heb ik met een beetje geluk binnen 1/2 jaar een afgerond mbo diploma en wordt mijn studieschuld omgezet in een gift.

is het duidelijk en correct zover?
is dit een een logische optie of zie ik iets over het hoofd?

nu denk ik alleen nog, als ik in sept. '12 een full time hbo studie doe, hoe ga ik dat combineren met een mbo studie waarvoor ik zover ik zie altijd een stage moet lopen.

bestaat er niks waarvoor gewoon puur theoretisch iets kan doen zodat ik dat dat papiertje kan halen en die idiote 10 jaars regeling kan omzeilen?

Laatst gewijzigd op 23-12-2011 om 23:34.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-12-2011, 13:51
Violina
Violina is offline
Waarom doe je geen HBO thuisstudie dan?
http://www.nti.nl/hbo/volledige-hbo-opleidingen.aspx

MBO zonder stage bestaat niet. Beroepsopleidingen wel. Hier bijvoorbeeld heb je in een halfjaar een diploma.
http://www.nti.nl/beroeps--en-vakopl...%28mpz%29.aspx
dit bijvoorbeeld kun je ook op een MBO volgen en is dus een compleet diploma zonder stage: http://www.nti.nl/beroeps--en-vakopl...t-drogist.aspx

Welke HBO studie wil je trouwens gaan doen?
Met citaat reageren
Oud 28-12-2011, 14:06
brandnew12
brandnew12 is offline
Ik ga sph doen (hbo)
maar wat ik vorige week nog niet wist is dat mbo en hbo stufi los van elkaar staan en dat als ik in september begin met hbo ik weer 10 jaar de tijd heb voor een diploma dus prima stufi kan aanvragen.

ik dacht dat de tijd van mbo door zou lopen en dan had ik dus geen stufi kunnen aanvragen of heel snel mbo af moeten maken.

maar als ik het goed begrijp moet ik het mbo stufi wel terugbetalen maar dat is opzich niet zo'n ramp.
volgens mij zijn de studies waar jij naar linkt ook niet voldoende om als diploma te worden gezien en het stufi als gift te krijgen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:25.