Ik vroeg me opeens af hoe het ook al weer zat met de volgorde van bewerkingen. We hadden ooit bovenstaand ezelsbruggetje geleerd (haakjes, machtsverheffingen, vermenigvuldigen, delen, worteltrekken, optellen, aftrekken), maar nu zag ik dit op
wikipedia:
Citaat:
|
Delen was dus ondergeschikt aan vermenigvuldigen. 12 : 4 x 3 was 1, terwijl dat nu 9 is.
|
Ik zou op gevoel eerst vermenigvuldigen, zeg maar zo: 12 : (4 x 3) = 1, dus dat vond ik raar. En toen moest ik aan dat ezelsbruggetje denken dat ook de v vóór de d toont, dus zou ik wederom voor eerst vermenigvuldigen kiezen.
Maar uit hetzelfde artikel:
Citaat:
|
Een ezelsbruggetje voor deze volgorde exclusief aanwijzingen voor gelijkwaardigheid, is: Hoe moeten wij van de onvoldoendes afkomen?. En een ezelsbruggetje inclusief aanwijzingen voor de gelijkwaardigheid is: Hé, Mw. v/d Aorta!.
|
Blijkbaar is er gelijkwaardigheid bij de tegenovergestelde bewerkingen. Dus mijn vraag: wat gaat er voor bij keuze tussen bijv. v/d of m/w? Hoe zit het met de afspraken daarover?
Mijn rekenmachine geeft trouwens 12 : 4 x 3 = 9, dus ook niet wat ik dacht. En nog iets: op examens mag ik toch wel haakjes verwachten bij weergaven als deze?