Oud 16-07-2012, 20:20
Evyyyy
Evyyyy is offline
Hoi allemaal,

een paar maanden terug vroeg mijn Nederlands docent me of het misschien een idee was, dat ik een boek zou gaan schrijven. Na lang denken wil ik dit toch wel gaan doen, de docent gaf mij vaak complimenten over mijn verhalen, wanneer ik over vriendschap schreef voor een vriendinnen kreeg ik vaak positieve reacties en aangezien ik op mijn 7e levensjaar al begon met verhaaltjes te schrijven wil ik toch een poging wagen.

Ik wil in mijn boek ook een aantal waargebeurde stukjes terug laten komen.
Zoals automutilatie ( zelfbeschadiging ) en het onderwerp pesten wil ik ook aan bod laten komen, om het een beetje ''leuk'' te houden bedenk ik er natuurlijk een verhaal omheen.

Ik heb al best veel op papier staan ondertussen, iemand tips voor ik ga beginnen met het verhaal te schrijven?

Alvast bedankt.

Laatst gewijzigd op 16-07-2012 om 20:55.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-07-2012, 21:00
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
-Wat zou een reden kunnen zijn om te moeten verhuizen naar het buitenland?
Dat kan van alles zijn: liefde, werk, studie, een onweerstaanbare drang om weg te gaan, vluchten etc.
- Wat zou een reden kunnen zijn om bij pleegouders te moeten wonen?
Ouders met een psychische stoornis/verslavingen, zelf probleemkind zijn, geen ouders meer hebben (kan ook opeens/onverwacht door een ongeluk, o.i.d.)
- Welke boodschap zou je aan anderen willen overbrengen als het gaat om, sterk blijven en geen zelfmoord plegen?
Pfff, toch wel clichédingen, denk ik. Dingen als: kijk nou toch hoeveel mensen er van je houden, dat soort dingen.
- Hoe zou je als moeder zijnde reageren als je op de armen van je dochter plots wonden ziet?
Dat kan ik me niet indenken, ik ben geen moeder.

Ik wil je wel even meegeven dat je voor een boek écht goed moet kunnen schrijven. Een paar leuke verhalen kunnen schrijven is niet genoeg. Bij een boek komt veel meer kijken. Een boek is wel een érg lang verhaal. Het moet boeiend blijven, vlot te lezen zijn, geen fouten in het taalgebruik bevatten (want daar ga je bij deze post al de fout mee in), enz. Ook moet je een uitgever vinden die in jou wil investeren, en dat is ook niet zo gebeurd.

Kortom: misschien komt er wel veel meer bij kijken dan dat je zelf dacht.

Dat betekent natuurlijk niet dat je het niet moet doen! Wie niet waagt wie niet wint, je kunt het tenslotte altijd proberen.

Tot slot nog een tip: zorg ervoor dat je teveel cliché's vermijdt en dat je verhaal ongeloofwaardig over komt. Ja, sommige levens hebben veel drama, maar als je al het bovenstaande (en dan bedoel ik de onderwerpen waar je vragen over gaan) in één verhaal gaat stoppen, wordt het misschien een beetje too much.

Succes!
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 16-07-2012, 21:03
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
een paar maanden terug vroeg mijn Nederlands docent me of het misschien een idee was, dat ik een boek zou gaan schrijven. Na lang denken wil ik dit toch wel gaan doen, de docent gaf mij vaak complimenten over mijn verhalen, wanneer ik over vriendschap schreef voor een vriendinnen kreeg ik vaak positieve reacties en aangezien ik op mijn 7e levensjaar al begon met verhaaltjes te schrijven wil ik toch een poging wagen.
Wees erg voorzichtig met de woorden van familie, vrienden en docenten. Een 'boek' zegt mij namelijk dat je uiteindelijk van plan bent een papieren bundel in je handen te hebben.

Natuurlijk kan dat op eigen uitgave zijn, maar veel boeken komen uiteindelijk via publishers. Ik heb zelf geleerd (zeker met de recente schrijfwedstrijd op dit forum!) dat je heel voorzichtig moet zijn met hoe goed je jezelf vindt. Anders kom je jezelf hard tegen.

Daarnaast is het altijd verstandig om te beginnen met korte verhalen, niet gelijk een boek. Dat is iets anders dan 'verhaaltjes schrijven', omdat dit vaak een freeform van schrijven is. Niet een gestructureerd verhaal.

Als je dit al wist, zou ik dit stukje verder negeren, maar het leek me de moeite om even te vermelden.

Citaat:
Ik wil in mijn boek ook een aantal waargebeurde stukjes terug laten komen.
Zoals automutilatie ( zelfbeschadiging )
Ik zou het boek gelijk wegleggen bij automutilatie. Dit op zichzelf is daarnaast al een volledig thema in een lang verhaal en zou ik dit nooit in enig positief licht naar voren laten komen. Het is een zwaar en psychisch lastig onderwerp, want je wil niet verantwoordelijk zijn voor ook maar 1 kind dat een mes pakt en op zichzelf gebruikt!

Citaat:
en het onderwerp pesten wil ik ook aan bod laten komen, om het een beetje ''leuk'' te houden bedenk ik er natuurlijk een verhaal omheen.
Waarom wil je pesten leuk maken? Je kan het wel uitbalanceren, maar 'leuk' zal het nooit worden. Je kan het wel interessant maken door de positieve verandering ten opzichte van een slechte situatie weer te geven.

Citaat:
Maar aangezien ik niet heel erg creatief ben,
Dan moet je kiezen: of autobiografisch, non-fictie, of creatief worden.

[quote]heb ik de volgende vraag:
'zouden jullie de volgende vragen willen beantwoorden op jullie eigen manier?' Niets is raar of gek, alles is welkom.[/quote[

Citaat:
- Wat zou een reden kunnen zijn om te moeten verhuizen naar het buitenland?
Werk, een relatie met iemand uit dat land, zoiets.

Citaat:
- Wat zou een reden kunnen zijn om bij pleegouders te moeten wonen?
Slechte ouders. Anders nooi.

Citaat:
- Welke boodschap zou je aan anderen willen overbrengen als het gaat om, sterk blijven en geen zelfmoord plegen?
Het leven is leuk en al je problemen zijn klein als je er goed naar kijkt. Zoek altijd naar de leuke dingen in het leven en weet de slechte te relatieveren.


Citaat:
- Hoe zou je als moeder zijnde reageren als je op de armen van je dochter plots wonden ziet?
Kamer ondersteboven halen, messen weghalen uit haar buurt, haar nagels knippen, psycholoog op 't kind zetten en heel lang, heel goed met haar praten zodat ze nooit meer aan zichzelf twijfelt. Mocht er problemen op school zijn, op andere school zetten. Problemen thuis: vrienden inschakelen met stabiele situatie. Vriendinnen en vrienden van 't kind vragen op te letten en te helpen haar te ondersteunen. Mochten die kinderen zelf psychische problemen hebben: ouders informeren en zorgen dat er wat gebeurd. Met mentor praten en duidelijk naar een oplossing zorgen.

En nooit, en dan ook nooit, het goedkeuren of goedpraten. En er op blijven zitten totdat ze ophoudt en uit zichzelf bedenkt hoe belachelijk stom het is om het te doen.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 16-07-2012, 21:05
Sneeuwwitje
Avatar van Sneeuwwitje
Sneeuwwitje is offline
Zorg dat je precies weet wat voor een type de personen in je verhaal zijn, in dit geval jezelf. Dus: wat is het karakter, welke problemen heeft diegene, welke doelen e.d.
Bedenk of je vanuit het ik-standpunt of derde persoon schrijft.
Creeër een realistische leefomgeving.
Vaak hebben goede verhalen en films een goed versus kwaad, denk maar aan Harry Potter, Lord of the Rings, alle boeken van Roald Dahl en alle sprookjes. En vaak wint het goede het van het kwaad
Het verhaal moet dwingen om verder te lezen, houd het spannend of interessant door nog niet alle dingen te vertellen of door iets te laten gebeuren wat het verhaal omdraait.

Lees ook boeken van goede schrijvers, dan kom je een beetje achter de patronen van verhalen/boeken.
Heel veel succes, ik houd ook veel van schrijven. Hoe oud ben je als ik vragen mag?
Hopelijk heb je hier wat aan.
__________________
The revolution will not be televised.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2012, 21:27
Evyyyy
Evyyyy is offline
Heel erg bedankt voor jullie reacties.

@Miekje,
Bedankt voor de tips. Er is een kinderuitgeverij waarbij de kans 85% is dat het boek uitgegeven wordt. Het gaat er bij mij niet persé om dat dat gebeurd, al zou ik het natuurlijk super leuk vinden, maar vooral dat ik alles van me af kan schrijven. Ja, ik weet dat ik niet zo goed kan schrijven, maar aangezien ik me vaak down voel wil ik toch graag een prestatie wegzetten om me nog ergens goed in te voelen en het schrijven zelf vind ik ook een uitweg voor de zelfbeschadiging.

@Kitten,
Bedankt voor de tips. Ik wil pesten eigenlijk niet leuk maken, ik weet hoe vervelend het is, ben zelf namelijk ook gepest.. Maar met ''leuk'' bedoel ik meer op de manier dat iemand het boeiend vind en verder wil lezen.

@Sneeuwzwart,
Bedankt voor de tips, zal ik zeker rekening mee houden. Ja hoor, dat mag je vragen, ik ben 14 jaar.

***

reacties zijn van harte welkom.

Laatst gewijzigd op 17-07-2012 om 18:41.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2012, 14:16
Evyyyy
Evyyyy is offline
Ik heb een vraagje.
Ik leerde op school een rijtje waar je rekening me moet houden wanneer je een verhaal of boek schrijft.
Maar aangezien ik mijn schoolboeken al ingeleverd heb weet ik dit rijtje niet meer. Zoiets van: beginpunt, ontstaan van probleem ................ dieptepunt, langzame verbetering... , terugval.. , ..
Is er iemand die mij hierbij kan helpen?

xx.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2012, 14:26
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Haal uit de bibliotheek eens 'Bestseller schrijven voor dummies'. Of een ander schrijfboek. Er zijn er veel waar het soort informatie in staat waar jij naar op zoek bent, over opbouw en zo. Het kan inderdaad handig zijn om een soort kapstok te gebruiken voor je verhaallijn

Als je over zo'n persoonlijk onderwerp een boek zou schrijven, zou ik het om eerlijk te zijn niet uitgeven. Nu nog niet, in elk geval. De kans is groot dat je er later spijt van zult krijgen. Dat neemt niet weg dat het een goede oefening kan zijn om alles eens op papier te zetten, natuurlijk! Als het je lukt om het verhaal in zijn geheel te schrijven, is dat ook al een enorme prestatie
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen boek schrijven..
Evyyyy
6 03-04-2012 15:34
Verhalen & Gedichten Boek schrijven
woordraadsel
8 07-02-2011 10:12
Werk, Geld & Recht Boek schrijven
Rdieroos
8 28-08-2009 09:41
Verhalen & Gedichten Welk boek schrijf je nu?
Type
18 29-01-2004 22:15
Verhalen & Gedichten help mee boek te schrijven
kettingboek
27 03-08-2003 13:02
Verhalen & Gedichten Help, moet zelf boek schrijven!!!
muurbloem
9 09-03-2003 16:36


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:08.