Oud 27-11-2012, 17:29
mltmpje
mltmpje is offline
Niet alleen de prijs van sigaretten gaat omhoog. Om een pakje peuken te kopen moet je binnenkort waarschijnlijk ook ouder zijn. In plaats van 16 jaar, krijg je ze pas mee als je 18 bent. wat vinden jullie daarvan?

Laatst gewijzigd op 27-11-2012 om 17:33. Reden: spellingfoutje
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-11-2012, 17:38
Little Phoebe
Avatar van Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Ik ben voor, alcohol en tabak is niet voor kinderen en ik vind het heel verstandig.

Aan de andere kant, toen ik 15/16 was, wist ik ook wel aan wiet/drank te komen, dus waarom deze generatie niet.
__________________
Een engel kuste mij, dus is mijn rust voorbij.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2012, 17:41
Gitte v
Avatar van Gitte v
Gitte v is offline
Dat is in Duitsland ook zo, en daar roken veel meer mensen dan hier. Ik denk niet dat het iets uitmaakt.
__________________
J'ai tendu des cordes de clocher à clocher ; des guirlandes de fenêtre à fenêtre ; des chaînes d'or d'étoile à étoile, et je danse. -Arthur Rimbaud
Met citaat reageren
Oud 27-11-2012, 17:53
mltmpje
mltmpje is offline
Citaat:
Dat is in Duitsland ook zo, en daar roken veel meer mensen dan hier. Ik denk niet dat het iets uitmaakt.
nee er gaat niks veranderren. mensen gaan echt niet zomaar stoppen, maar wel erg dat de prijs verhoogd wordt.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2012, 18:06
Verwijderd
Dikke prima.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2012, 18:37
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Nu moeten 16- en 17-jarigen ook hun sigaretten door iemand anders laten kopen; das 't enige wat er zal veranderen door de verhoging van de minimumleeftijd. De prijsverhoging zal waarschijnlijk 'n effectievere maatregel zijn, maar dan voornamelijk dankzij de economische crisis/overheidsbezuinigingen.
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 27-11-2012, 19:40
Crocodi1e
Avatar van Crocodi1e
Crocodi1e is offline
Van mij mogen al die anti-rokers een teerput in geflikkert worden. Haat aan die ''menschen''
__________________
I saw every eye as I walked down the aisle. It looked like a thousand eyes were staring right at me saying, 'Who is this young punk?'
Met citaat reageren
Oud 27-11-2012, 19:59
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Prima hoor. Hoewel ik op zich ooit begon met roken toen ik 11 was, dus ik verwacht niet dat het mensen onmogelijk zal maken om te roken oid.

Citaat:
Van mij mogen al die anti-rokers een teerput in geflikkert worden. Haat aan die ''menschen''
Want? Het is niet dat er geen argumenten tegen roken zijn en de argumenten voor zijn niet echt heel erg veel en overtuigend (behalve 'het levert belastinggeld op' en 'ik vind het lekker' en dat laatste is ook maar een mening ).
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 27-11-2012, 21:12
Verwijderd
Ik weet nooit goed hoe ik daar tegenover moet staan. Ik ben van een generatie waar je op je 15e de winkel binnenliep en een pakje sigaretten voor 80 BEF kon kopen (4 gulden, dus eh... minder dan 2 euro), geen controle, ook niet op café, ik kreeg gewoon whisky-cola, daar deed niemand moeilijk over, paddo's en ephedra in de smartshop halen op mijn 16e en wiet kwam ik ook wel aan. Ik zou het best wel heel erg irritant hebben gevonden als ik elke keer iemand moest regelen om dat voor me te doen. En ik heb me in die tijd ook niet misdragen ofzo, wel domme dingen gedaan, maar die doe je sowieso, met of zonder drugs. Ik heb me ook nooit in een coma gezopen (nu moest ik dat natuurlijk ook niet wagen ^^).
Ik denk eigenlijk dat het eerder te maken heeft met opvoeding dan met de leeftijd waarop je aan dingen kunt komen. Je zult niet tegen kunnen houden dat diegenen die het willen gebruiken, het zullen gebruiken. Het is de manier waarop ze ermee omgaan en de manier waarop ze met dingen omgaan is meestal te herleiden naar de opvoeding.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2012, 21:28
steffanx3
steffanx3 is offline
Ik ben nu 15 jaar, en verslaafd.
Hierover denk ik erg anders over...
Ze kunnen het best wel naar 18+ zetten, maar men komt toch wel aan z n dingen.
Als ik wil dan bel ik iemand op die het voor me haald?
Wat is dan het nut? Nog meer moeite doen voor peuken....?
Ik ben er tegen....
Met citaat reageren
Oud 27-11-2012, 21:39
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Wat is dan het nut? Nog meer moeite doen voor peuken....?
Lijkt me wel, ja. Als het meer moeite kost, zou het logisch kunnen zijn dat je er minder snel aan begint/er minder snel enthousiast mee doorgaat dan dat je het bij wijze van spreken zo van straat kunt rapen. Misschien was jij nu wel niet verslaafd geweest als ze het nog een stuk moeilijker hadden gemaakt.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 27-11-2012, 21:48
mltmpje
mltmpje is offline
Citaat:
Lijkt me wel, ja. Als het meer moeite kost, zou het logisch kunnen zijn dat je er minder snel aan begint/er minder snel enthousiast mee doorgaat dan dat je het bij wijze van spreken zo van straat kunt rapen. Misschien was jij nu wel niet verslaafd geweest als ze het nog een stuk moeilijker hadden gemaakt.
voor veel mensen gaat het echt niet meer moeite kosten hoor, ik ken veel snackbars, cafeetjes etc. waar ze je het gewoon geven zelfs als je 10 jaar oud bent !! misschien moet de overheid daar iets aan veranderren
Met citaat reageren
Oud 28-11-2012, 03:40
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
vroegah kreeg je als kind nog een flesje chocomel als je pa een blowtje ging roken in de plaatselijke shop.

Mja, dit soort wetten is een verspilling van tijd en geld.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 28-11-2012, 07:26
Verwijderd
Nou ja, ik weet het niet. Als ouders hun kinderen niet meer in de hand hebben, zullen ze toch iets moeten proberen? Ik weet niet of dit de juiste oplossing is, maar andere mogelijkheden zijn ook niet gewenst.

Overigens doel ik hier nu ook op de alcoholleeftijd die opgetrokken zou worden, niet alleen op roken.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2012, 12:47
Little Phoebe
Avatar van Little Phoebe
Little Phoebe is offline
De alcoholleeftijd wordt ook opgetrokken, naar 18 jaar
__________________
Een engel kuste mij, dus is mijn rust voorbij.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2012, 15:08
Verwijderd
Citaat:
wat vinden jullie daarvan?
Een kinds idee van moraliteit.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2012, 16:35
Verwijderd
Citaat:
De alcoholleeftijd wordt ook opgetrokken, naar 18 jaar
Ja dat dacht ik gelezen te hebben, maar ik wist niet hoe zeker het allemaal is. Vandaar dat ik het erbij haalde.

In België heb ik er nog niks van gehoord, wordt amusant hier in de grensgebieden.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2012, 18:00
mltmpje
mltmpje is offline
maar wat is erger roken of alchol ?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-11-2012, 19:11
Patataap
Avatar van Patataap
Patataap is offline
/care, ben toch bijna 18 en ik ben bevriend met de tabaksboer, dus die zal me het vast nog wel een paar maandjes meegeven
Met citaat reageren
Oud 28-11-2012, 19:11
Patataap
Avatar van Patataap
Patataap is offline
Citaat:
maar wat is erger roken of alchol ?
Roken obviously.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2012, 19:33
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Nou ja, ik weet het niet. Als ouders hun kinderen niet meer in de hand hebben, zullen ze toch iets moeten proberen? Ik weet niet of dit de juiste oplossing is, maar andere mogelijkheden zijn ook niet gewenst.

Overigens doel ik hier nu ook op de alcoholleeftijd die opgetrokken zou worden, niet alleen op roken.
Kom nou jongeren roken nu minder dan toen ik 13/14 was.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 28-11-2012, 19:53
Patataap
Avatar van Patataap
Patataap is offline
Citaat:
Kom nou jongeren roken nu minder dan toen ik 13/14 was.
Hier rookt iedereen met 1 uitzondering op de 20. Gaat dan wel over de leeftijdsgroep 15 tm 20
Met citaat reageren
Oud 28-11-2012, 19:55
Gitte v
Avatar van Gitte v
Gitte v is offline
Citaat:
Hier rookt iedereen met 1 uitzondering op de 20. Gaat dan wel over de leeftijdsgroep 15 tm 20
Dan ligt dat aan jouw woonplaats, hier rookt bijna niemand.
__________________
J'ai tendu des cordes de clocher à clocher ; des guirlandes de fenêtre à fenêtre ; des chaînes d'or d'étoile à étoile, et je danse. -Arthur Rimbaud
Met citaat reageren
Oud 28-11-2012, 20:29
Verwijderd
Citaat:
Kom nou jongeren roken nu minder dan toen ik 13/14 was.
Je hebt mijn laatste zin gelezen?
Met citaat reageren
Oud 28-11-2012, 22:40
Patataap
Avatar van Patataap
Patataap is offline
Citaat:
Dan ligt dat aan jouw woonplaats, hier rookt bijna niemand.
Rotterdam, HAVO/VWO scholieren.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-11-2012, 10:14
Verwijderd
Citaat:
Roken obviously.
Mwha...
Met citaat reageren
Oud 29-11-2012, 12:34
Verwijderd
Citaat:
Mwha...
Hangt er vanaf hoe je schadelijkheid definieert.



Nutt, D. (2012). Drugs Without the Hot Air. Minimising the Harms of Legal and Illegal Drugs. Cambridge: UIT
Met citaat reageren
Oud 29-11-2012, 16:30
Patataap
Avatar van Patataap
Patataap is offline
Ja roken is slecht, maar zodra er dadelijk niet meer gerookt gaat wordt de aanval geopend op bijvoorbeeld fastfood. Mensen hebben gewoon iets nodig dat ze kunnen bashen.

Vandaag wilde ik een sigaret opsteken, wordt ie uit mijn bek getrokken door een 11 jarig jochie die hem vertrapt :') Gekker moet het niet worden.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2012, 17:06
Verwijderd
Oh kom op :')
Met citaat reageren
Oud 29-11-2012, 20:53
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Je hebt mijn laatste zin gelezen?
Ja, en dat veranderd wat precies?
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 29-11-2012, 21:34
Verwijderd
Dat jij het over roken hebt en ik (ook) over alcohol.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2012, 08:44
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
goed; jongeren drinken nu gemiddeld minder dan toen ik 14/15 was.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 30-11-2012, 11:10
Verwijderd
Ik weet niet hoe oud jij bent, maar ik heb het idee dat jongeren nu toch veel meer drinken dan toen ik 15 was. Ik kende geen comazuipers, ik heb nooit geweten dat iemand naar huis gedragen moest worden of zelfs kotsen in de goot kwam amper voor, en dat terwijl de controle toch echt stukken minder was. Dus ik zou graag willen weten waar je dit uit afleidt, een bron zou handig zijn, want in de krant staan regelmatig incidenten met dronken jongeren en als ik op een zaterdagavond door de stad loop, kan ik het met mijn eigen ogen aanschouwen.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2012, 12:46
Verwijderd
Citaat:
Rotterdam, HAVO/VWO scholieren.
Op welke school zit jij dan? Want bij mij op t VWO (in Rotterdam) was het echt niet zo extreem qua roken.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2012, 13:11
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Ik weet niet hoe oud jij bent, maar ik heb het idee dat jongeren nu toch veel meer drinken dan toen ik 15 was.
ik ben 25.
Er is meer aandacht voor, daarom lijkt dat zo, uit een GGD rapport blijkt dat jongeren minder drinken dan in het verleden, minder roken en vaker hun school afmaken
Citaat:
Ik kende geen comazuipers, ik heb nooit geweten dat iemand naar huis gedragen moest worden of zelfs kotsen in de goot kwam amper voor,
Jij komt niet uit brabant zeker

te term comazuiper bestond niet, maar dat er grandioos gezopen (alsmede geslikt, gesnoven en gerookt) werd staat buiten kijf (goed ik was net te jong in de jaren 90 en 00 maar ik kan me de happy hardore nog best voor de geest halen), de overheid was toen echter niet zo bezig met de christelijke moraal, en je zou denken dat met het huidige kabinet dat ook weer minder zou worden, maargoed de VVD verbreekt wel meer beloften de laatste tijd dus individuele vrijheid kan daar ook nog wel bij.

Citaat:
en dat terwijl de controle toch echt stukken minder was.
Nee omdat de controle minder was.

Citaat:
Dus ik zou graag willen weten waar je dit uit afleidt, een bron zou handig zijn,
dit is een beetje een via via bron maar het is natuurlijk gewoon iets wat ik uit de krant heb, ik heb het niet persoonlijk gecontroleerd op waarheid, maar als ik naar mijn omgeving kijk dat zie ik dat bij mijn pleegzusjes leeftijdscatagorie (zij is nu net 18) het inderdaad zo is dat er veel sociale druk is om niet te roken, om ambitieus te zijn, toegegeven ze lusten nog steeds graag een drankje maar toch op zijn minst minder vaak dan dat ik en mijn leeftijdsgenoten dat destijds deden.
De hoeveelheid per keer is mijn inziens niet veranderd en dat verklaart onderanderen dat comazuipen wel voorkomt.

bronnetje:
http://www.rtvdordrecht.nl/2012/07/2...r-naar-school/

overigens is dit niet de orginele bron maar het is een tijdje geleden dus dat moet je me maar vergeven (ik meen dat het het AD was)

Citaat:
-Aantal dagelijkse rokers daalt van 11% (2008) naar 4% (2011) (en die trent was daarvoor al dalende)
-Wanneer we kijken naar kinderen onder de 16 zien we dat in 2008 meer kinderen weleens alcohol hadden gedronken, wanneer echter de leeftijd van 16 jaar wordt bereikt zien we geen verschil meer over de jaren (iaw de jongste groep 14/15 en daarvoor drinkt nu minder, en 16 tot zeg 25 zuipt (begrijpelijk) net zo veel)
Dat laatste heeft er natuurlijk mee te maken dat je vanaf 16 makkelijker aan drank kan komen dus in die zin zou een leeftijdsverhoging naar 18 vast helpen maar waarom zou je, er is een punt waarop je moet zeggen, nu ben je verantwoordelijk genoeg om een aantal keuzes te maken.

Je kan al die keuzes op 18 zetten en mensen letterlijk in het diepe gooien, of ze vanaf 16 al een beetje inweken in het volwassen worden.

Ik prefereer de 2e optie.

Citaat:
want in de krant staan regelmatig incidenten met dronken jongeren en als ik op een zaterdagavond door de stad loop, kan ik het met mijn eigen ogen aanschouwen.
Tuurlijk, slecht nieuws verkoopt, moderne communicatie is efficiënter dan vroeger; 1 + 1 is 2
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen

Laatst gewijzigd op 30-11-2012 om 13:21.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2012, 13:34
Verwijderd
Ik kom hier later nog op terug, maar voordat ik weg ga, wil ik even melden dat, hoewel ik er niet geboren ben en nu niet meer woon, mijn hele puberteit in Noord-Brabant heb gewoond. Ik ging weliswaar naar Vlaamse scholen, maar ik ken het fenomeen carnaval en tentfeesten heel goed . Ik bevind me er op dit moment zelfs omdat mijn ouders hier nog steeds wonen.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 30-11-2012, 16:39
Verwijderd
Citaat:
Ik weet niet hoe oud jij bent, maar ik heb het idee dat jongeren nu toch veel meer drinken dan toen ik 15 was. Ik kende geen comazuipers, ik heb nooit geweten dat iemand naar huis gedragen moest worden of zelfs kotsen in de goot kwam amper voor, en dat terwijl de controle toch echt stukken minder was. Dus ik zou graag willen weten waar je dit uit afleidt, een bron zou handig zijn, want in de krant staan regelmatig incidenten met dronken jongeren en als ik op een zaterdagavond door de stad loop, kan ik het met mijn eigen ogen aanschouwen.
Anekdotische verhalen =/= bewijs ;p
Met citaat reageren
Oud 30-11-2012, 16:45
Verwijderd
Citaat:
Anekdotische verhalen =/= bewijs ;p
Zeg ik dat? Ik zeg toch duidelijk 'ik heb het idee dat'.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2012, 17:24
Verwijderd
Citaat:
ik ben 25.
Er is meer aandacht voor, daarom lijkt dat zo, uit een GGD rapport blijkt dat jongeren minder drinken dan in het verleden, minder roken en vaker hun school afmaken

Jij komt niet uit brabant zeker
Dus wel niet geboren, maar wel opgegroeid. Ik zag overigens wel dat Ertur kwam met dat de gemiddelde leeftijd van de comazuipers in 2011 15,3 was, in het topic op N&A, nu weet ik niet waar dat vandaan komt, maar het lijkt mij dus wel duiden op dat een bepaalde leeftijd niet om kan gaan met drank.

Citaat:
e term comazuiper bestond niet, maar dat er grandioos gezopen (alsmede geslikt, gesnoven en gerookt) werd staat buiten kijf (goed ik was net te jong in de jaren 90 en 00 maar ik kan me de happy hardore nog best voor de geest halen), de overheid was toen echter niet zo bezig met de christelijke moraal, en je zou denken dat met het huidige kabinet dat ook weer minder zou worden, maargoed de VVD verbreekt wel meer beloften de laatste tijd dus individuele vrijheid kan daar ook nog wel bij.
Misschien kwam ik niet op de juiste plaatsen om dat soort dingen te ervaren, maar als ik terugdenk aan de laatste dag van de examens waarbij iedereen de stad in trok om te vieren (lees: zuipen), overigens was dat wel in België, maar in een stad met veel soorten middelbare scholen, dus jongens en meisjes van beroeps tot latijn-grieks, kan ik me niet herinneren ooit zo'n taferelen te hebben gezien. Ook met carnaval zag ik dat niet gebeuren onder leeftijdsgenoten, wel bij ouderen, vanaf 18 zeg maar. Tentfeesten idem. Dus in mijn ervaring bestond dat toen niet op die manier bij 15-jarigen. Nu is het wel een feit dat ik niet erg veel uit mocht gaan, maar er zijn genoeg gelegenheden geweest waarbij ik had kunnen opmerken, ook toen ik ouder werd en meer weg mocht. Ook niemand die ik toen kende heeft ooit daar iets over gezegd.


Citaat:
Nee omdat de controle minder was.
Hoe bedoel je dit?


Citaat:
dit is een beetje een via via bron maar het is natuurlijk gewoon iets wat ik uit de krant heb, ik heb het niet persoonlijk gecontroleerd op waarheid, maar als ik naar mijn omgeving kijk dat zie ik dat bij mijn pleegzusjes leeftijdscatagorie (zij is nu net 18) het inderdaad zo is dat er veel sociale druk is om niet te roken, om ambitieus te zijn, toegegeven ze lusten nog steeds graag een drankje maar toch op zijn minst minder vaak dan dat ik en mijn leeftijdsgenoten dat destijds deden.
De hoeveelheid per keer is mijn inziens niet veranderd en dat verklaart onderanderen dat comazuipen wel voorkomt.

bronnetje:
http://www.rtvdordrecht.nl/2012/07/2...r-naar-school/

overigens is dit niet de orginele bron maar het is een tijdje geleden dus dat moet je me maar vergeven (ik meen dat het het AD was)
Ik ken wel wat jongeren, nog jonger dan 18, en ik krijg van hen juist het idee dat er behoorlijk wat druk uitgeoefend wordt om te drinken. Ik moet overigens die link nog bekijken.



Citaat:
Dat laatste heeft er natuurlijk mee te maken dat je vanaf 16 makkelijker aan drank kan komen dus in die zin zou een leeftijdsverhoging naar 18 vast helpen maar waarom zou je, er is een punt waarop je moet zeggen, nu ben je verantwoordelijk genoeg om een aantal keuzes te maken.

Je kan al die keuzes op 18 zetten en mensen letterlijk in het diepe gooien, of ze vanaf 16 al een beetje inweken in het volwassen worden.

Ik prefereer de 2e optie.
Ik ben het met het laatste zeker eens. Als ik naar de US kijk, we hebben ooit een uitwisselingsstudente gehad, die mocht niet drinken tot haar 21e. Die kwam hier en wist absoluut niet hoe ze met al die vrijheid moest omgaan en is toen totaal los gegaan. Is ook teruggestuurd uiteindelijk.
Maar ik begrijp ook wel wat ze willen bereiken, zeker omdat ik het idee heb dat jongeren gewoon niet meer zo gecontroleerd worden thuis, dat ze kunnen doen wat ze willen, maar de mogelijkheden om daar iets aan te doen, zijn nog beperkter.
Zoals ik in het begin al zei, ik heb altijd moeite om hierover een standpunt aan te nemen.

Ik kan natuurlijk ook zeggen, ach, ik ben 30, op mij heeft het geen effect meer, dus jammer voor de komende generaties, maar ik heb tenminste mijn lol gehad ^^


Citaat:
Tuurlijk, slecht nieuws verkoopt, moderne communicatie is efficiënter dan vroeger; 1 + 1 is 2
True. Daarom zei ik ook dat ik het zelf kan zien
Met citaat reageren
Oud 01-12-2012, 11:33
Patataap
Avatar van Patataap
Patataap is offline
Citaat:
Op welke school zit jij dan? Want bij mij op t VWO (in Rotterdam) was het echt niet zo extreem qua roken.
Wolfert
Met citaat reageren
Oud 01-12-2012, 12:52
Sebastien
Avatar van Sebastien
Sebastien is offline
geheel terecht dat die leeftijd naar 18 gaat. vindt het persoonlijk echt niet uitzien als ik zulke 13 jarige jongetjes zie die staan te roken.
__________________
always give 100%, unless you are donating blood.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2012, 12:57
Verwijderd
Citaat:
geheel terecht dat die leeftijd naar 18 gaat. vindt het persoonlijk echt niet uitzien als ik zulke 13 jarige jongetjes zie die staan te roken.
Dus omdat jij het er niet vindt uitzien, is het terecht dat het opgetrokken wordt? Wat een goed onderbouwde mening! Dat je zelf net 18 wordt vandaag heeft er ook niets mee te maken?

Zo kan ik nog wel wat dingen bedenken waar een verbod op mag komen en dan meteen voor alle leeftijden onder het mom van dat ik het er niet vind uitzien.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2012, 13:23
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Dus wel niet geboren, maar wel opgegroeid. Ik zag overigens wel dat Ertur kwam met dat de gemiddelde leeftijd van de comazuipers in 2011 15,3 was, in het topic op N&A, nu weet ik niet waar dat vandaan komt, maar het lijkt mij dus wel duiden op dat een bepaalde leeftijd niet om kan gaan met drank.
Natuurlijk volwassen worden is een proces van vallen en opstaan, die leefijd kan ook niet met financiën omgaan.

Maar je kan ze van 16-18 beperkte verantwoording geven of met 18 in het diepe gooien.

Citaat:
Misschien kwam ik niet op de juiste plaatsen om dat soort dingen te ervaren, maar als ik terugdenk aan de laatste dag van de examens waarbij iedereen de stad in trok om te vieren (lees: zuipen), overigens was dat wel in België, maar in een stad met veel soorten middelbare scholen, dus jongens en meisjes van beroeps tot latijn-grieks, kan ik me niet herinneren ooit zo'n taferelen te hebben gezien. Ook met carnaval zag ik dat niet gebeuren onder leeftijdsgenoten, wel bij ouderen, vanaf 18 zeg maar. Tentfeesten idem. Dus in mijn ervaring bestond dat toen niet op die manier bij 15-jarigen. Nu is het wel een feit dat ik niet erg veel uit mocht gaan, maar er zijn genoeg gelegenheden geweest waarbij ik had kunnen opmerken, ook toen ik ouder werd en meer weg mocht. Ook niemand die ik toen kende heeft ooit daar iets over gezegd.
Kan daarover alleen maar beweren dat dat toeval is of een lokaal iets, ik heb het tegengestelde gezien.

Citaat:
Hoe bedoel je dit?
Omdat de controle beter is valt het meer op, dat is bijvoorbeeld ook met rapporten over criminaliteit dan zeggen ze bijvoorbeeld: er waren minder vechtpartijen; maar het kan ook zijn dat er gewoon minder melding van gemaakt is.

Bovendien vraag ik me bij dit soort hoeveel rook/drinkt men onderzoeken altijd af hoe ze dat doen; vraag je het op de man af dan kan het ook zo zijn dat men tegenwoordig er meer over liegt dan vroeger.

Citaat:
Ik ken wel wat jongeren, nog jonger dan 18, en ik krijg van hen juist het idee dat er behoorlijk wat druk uitgeoefend wordt om te drinken. Ik moet overigens die link nog bekijken.
Drinken wel ja, ik zie daar maar weinig verandering in maar qua roken is er echt een enorme omslag geweest.

Citaat:
Ik ben het met het laatste zeker eens. Als ik naar de US kijk, we hebben ooit een uitwisselingsstudente gehad, die mocht niet drinken tot haar 21e. Die kwam hier en wist absoluut niet hoe ze met al die vrijheid moest omgaan en is toen totaal los gegaan. Is ook teruggestuurd uiteindelijk.
Maar ik begrijp ook wel wat ze willen bereiken, zeker omdat ik het idee heb dat jongeren gewoon niet meer zo gecontroleerd worden thuis, dat ze kunnen doen wat ze willen, maar de mogelijkheden om daar iets aan te doen, zijn nog beperkter.
Zoals ik in het begin al zei, ik heb altijd moeite om hierover een standpunt aan te nemen.
Mja dat is een nogal biased standpunt, ik ken zat strenge huishoudens en ook zat losse, ik denk ook niet dat dat heel anders is dan vroeger, maar dan beoordeel ik dat in principe alleen op nederlandse of vernederlandste huishoudens, hoe dat bij andere culturen gaat weet ik niet.

Ik snap ook wel wat ze willen bereiken maar ik denk niet dat je dat zo bereikt, if anything denken die losse huishoudens; ach de overheid regelt het wel en nemen nog minder verantwoording.

Bovendien; hoe wil je als ouders je 16 jarige controleren, binnenhouden na 6 uur 's avonds?

Citaat:
Ik kan natuurlijk ook zeggen, ach, ik ben 30, op mij heeft het geen effect meer, dus jammer voor de komende generaties, maar ik heb tenminste mijn lol gehad ^^
Tja natuurlijk

Citaat:
True. Daarom zei ik ook dat ik het zelf kan zien
Kijk het is niet dat ik hier prat op wil gaan hoor, ik heb ook het tegengestelde beweert horen worden en zoals gezegd hoe wordt zoiets gemeten... bij navraag op de persoon af is het enige resultaat misschien dat het of lokaal is, of dat mensen meer liegen.

Hoe dan ook ik zie het nut van 2 jaar rustig aan verantwoording leren nemen en omgaan met drank is daar onderdeel van.

Citaat:
kid schreef:
Anekdotische verhalen =/= bewijs ;p
er hoeft niets bewezen te worden; we hebben er gewoon een gesprek over verder is het niet belangrijk.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 01-12-2012, 14:06
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Hangt er vanaf hoe je schadelijkheid definieert.

[afbeelding]


Nutt, D. (2012). Drugs Without the Hot Air. Minimising the Harms of Legal and Illegal Drugs. Cambridge: UIT
Dat is volslagen onzin. Die cijfers zijn heel bekend, en met name door drugsdealers die wiet verkopen heel vaak opgerakeld, maar ze kloppen niet. Daarbij wordt namelijk alleen maar de totale schade afgezet tegen het middel. Je vergelijkt dan dus miljoenen mensen die drinken, en vaak zwaar drinken, met veel minder zwaar gebruik, door veel minder mensen.

Dat is appels met peren vergelijken. Dat kan echt niet.

Het enige dat vergelijkbaar is zijn statistieken van schadelijkheid per keer gebruik per persoon, en die bestaan niet voor zover ik weet.

Als je je bron had gecontroleerd, dan had je ook geweten dat de man de laan uit is gevlogen omdat hij een wietlobbyist was, die drugsgebruik minder schadelijk noemde dan paardrijden, en dus klaarblijkelijk zelf ook nogal wat geestverruimende middelen had gebruikt toen hij dat boek schreef.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 01-12-2012, 14:36
Verwijderd
Citaat:
Dus wel niet geboren, maar wel opgegroeid. Ik zag overigens wel dat Ertur kwam met dat de gemiddelde leeftijd van de comazuipers in 2011 15,3 was, in het topic op N&A, nu weet ik niet waar dat vandaan komt,
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/...-in-2011.dhtml

Citaat:
De leeftijd van de patiënten nam vorig jaar iets toe, maar die trend is nu alweer gekeerd. Waren de opgenomen comazuipers in 2010 nog gemiddeld 15,6 jaar, in 2011 was dat gedaald tot 15,3. Van der Lely: 'Dieptepunt bij ons in Delft was een jongen van 10. Zo'n jong iemand hebben we niet eerder gezien.'
Met citaat reageren
Oud 01-12-2012, 17:36
Verwijderd
Citaat:
Dat is volslagen onzin. Die cijfers zijn heel bekend, en met name door drugsdealers die wiet verkopen heel vaak opgerakeld, maar ze kloppen niet. Daarbij wordt namelijk alleen maar de totale schade afgezet tegen het middel. Je vergelijkt dan dus miljoenen mensen die drinken, en vaak zwaar drinken, met veel minder zwaar gebruik, door veel minder mensen.

Dat is appels met peren vergelijken. Dat kan echt niet.

Het enige dat vergelijkbaar is zijn statistieken van schadelijkheid per keer gebruik per persoon, en die bestaan niet voor zover ik weet.

Als je je bron had gecontroleerd, dan had je ook geweten dat de man de laan uit is gevlogen omdat hij een wietlobbyist was, die drugsgebruik minder schadelijk noemde dan paardrijden, en dus klaarblijkelijk zelf ook nogal wat geestverruimende middelen had gebruikt toen hij dat boek schreef.
Bovenstaande is gebaseerd op een zestiental factoren, dus niet 'alleen totale schade/middel.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/7876425.stm hij noemde het dus niet alleen maar vergelijk ook daadwerkelijk en concludeerde dat het ongeveer net zo schadelijk is, maar zijn punt was heel simpel dat er een moreel stigma op drugs zit maar niet op andere ongezonde bezigheden (zoals paardrijden).

Dat je vervolgens concludeert dat hij zelf drugs gebruikte tijdens het schrijven van dat boek is nogal dikke onzin.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2012, 01:18
Verwijderd
Citaat:
Ja roken is slecht, maar zodra er dadelijk niet meer gerookt gaat wordt de aanval geopend op bijvoorbeeld fastfood. Mensen hebben gewoon iets nodig dat ze kunnen bashen.

Vandaag wilde ik een sigaret opsteken, wordt ie uit mijn bek getrokken door een 11 jarig jochie die hem vertrapt :') Gekker moet het niet worden.
Werk aan de winkel voor je, lijkt me. Als elf-jarige jochies dat bij je durven flikken

OT: Prima, niets op tegen. Hoewel ik betwijfel of het effect heeft.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2012, 23:11
Bola
Avatar van Bola
Bola is offline
Bij alcohol is de 96 regeling he. Dwz: als je 16 bent voordat de 18+ regel ingaat kan je blijven halen. Hoogstwaarschijnlijk zal dat ook bij tabak zo zijn.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2012, 00:01
Verwijderd
Citaat:
Bij alcohol is de 96 regeling he. Dwz: als je 16 bent voordat de 18+ regel ingaat kan je blijven halen. Hoogstwaarschijnlijk zal dat ook bij tabak zo zijn.
Oh, om de verslaafden te blijven steunen?
Met citaat reageren
Oud 03-12-2012, 04:10
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Bij alcohol is de 96 regeling he. Dwz: als je 16 bent voordat de 18+ regel ingaat kan je blijven halen. Hoogstwaarschijnlijk zal dat ook bij tabak zo zijn.
Dat is per definitie zo omdat ze wetten niet met terugwerkende kracht mogen invoeren, wel zouden ze het via een ministeriële regeling kunnen doen en zo die wetmatigheid kunnen omzeilen maar dat zijn ze hier niet van plan.

het zgn. legaliteitsbeginsel
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:53.