Oud 19-03-2013, 13:04
Denise_kaas
Avatar van Denise_kaas
Denise_kaas is offline
Hallo mede-forummers!

Ik let de laatste maanden op wat ik eet en ik heb de suikervrije gombeertjes van de AH ontdekt. Ik vroeg mij eigenlijk af of dit nog steeds heel slecht is. Er zit dan wel geen suiker in en niet gigantisch veel calorieën. Maar het is nog steeds snoep dus ik kan me niet voorstellen dat je dat zomaar kan eten zonder dat er een 'maar' is.

Weet iemand misschien of er slechte stoffen inzitten?
__________________
Als je je doelen hebt bereikt, heb je de lat te laag gelegd.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-03-2013, 14:27
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
In suikervrije gummibeertjes zit nog steeds veel gelatine. Dat is een eiwitproduct wat van dierenbotten wordt gemaakt. Ik weet er het fijne niet van, maar je kunt je afvragen of dat goed voor je lichaam is.

Ook wordt suikervrij snoep gezoet met andere stoffen. Vaak worden fruitsuikers gebruikt, maar zeker ook veel kunstmatige zoetstoffen worden in suikervrij snoep verwerkt. Bepaalde zoetstoffen kunnen weer zorgen voor winderigheid en laxatie.

Dat is even het enige wat ik kan bedenken.
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 20-03-2013, 06:46
Verwijderd
Het is allemaal niet fantastisch goed maar ook allemaal niet fantastisch slecht. Zolang je het in de hand hebt (niet elke dag, geen grote hoeveelheden, even wat minder snoep als je onverklaard aankomt) en een gezond eetpatroon hebt kun je best regelmatig iets zoets eten. Suikervrij of niet suikervrij maakt dan geen drastisch verschil.

Suiker heeft overigens ook niet bizar veel calorieën. Gewoon 4 kcal per gram, net als alle andere koolhydraten. De reden dat het niet goed voor je is komt niet door de calorieën maar doordat suikers snelle koolhydraten zijn (i.t.t. de langzame van volkoren brood en aardappels). En koolhydraten zijn brandstof, dus zo'n plotselinge toestroom ervan rommelt met dingen als je energiepeil en het glucoseniveau in je bloed. Verder zitten in suiker ook echt alléén maar die koolhydraten; met complexere koolhydratenbronnen krijg je er al snel allerlei andere nuttige voedingsstoffen gratisdeluxe bij.

Met suikervrij snoep heb je niet die energiebom en niet de potentieel overbodige koolhydraten. Wel krijg je de calorieën en misschien de verleiding om er sneller meer van te eten, waardoor sommige mensen er juist sneller van aankomen.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2013, 06:49
Verwijderd
Zo mooi dat je in dat tabelletje ook gewoon kunt zien dat 47,5*4=190.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2013, 10:49
Verwijderd
Als ze gezoet zijn met aspartaam, kun je je vragen stellen bij hoe gezond aspartaam is.

En wat Para zegt.

Overigens moet je de voedingswaarde eens bekijken. Als er op staat koolhydraten, dan zijn dat in principe ook suikers, maar dan niet de tafelsuiker waar we normaal aan denken en dus staat suikervrij in dit geval voor geen toegevoegde suikers. Ik kan het product wel bekijken op AH, maar ik krijg geen aanvullende informatie en ik kan niet lezen wat er precies staat (ik gok op natuurlijk gezoet).
Toegevoegde suikers vermijden is wel positief, je lichaam wordt minder verslaafd, iets smaakt al sneller zoet, je krijgt niet die extra suikers binnen die niet nodig zijn. Suiker wordt in heel veel bereide producten toegevoegd, je verwacht het niet, maar ook in salades en dat soort dingen zitten suikers.
Zoet krijg je over het algemeen niet zonder een soort van suiker, tenzij je suikervervangers zoals aspartaam gebruikt en zoals ik al zei, hoe gezond dat is, is ook maar de vraag. Maar tegenwoordig heb je ook stevia en dat is heel wat interessanter.

Koolhydraten/suikers zijn in principe niet slecht. Maar alles met mate. Als jij 5 zakken gummibeertjes naar binnen werkt in het geloof dat 'suikervrij' staat voor gezond, dan zul je bedrogen uitkomen ^^

Een 'maar' is er bijna altijd op gebied van eten. Mensen die denken dat ze na een gastric bypass gewoon alles kunnen eten wat ze willen, zullen ook niet afvallen. Als je na een maagverkleining die maag standaard vult met roomijs en Coca Cola regular, dan mag je maag zo klein zijn als mogelijk is, waarschijnlijk zul je dan gaan bijkomen in plaats van afvallen (bewegingspatronen even buiten beschouwing gelaten).
Met citaat reageren
Oud 27-03-2013, 10:12
Denise_kaas
Avatar van Denise_kaas
Denise_kaas is offline
Ja het ging mij met name om het koolhydraat-gedeelte ik dacht daar misschien winst te behalen, maar als je dan ipv koolhydraten een partij andere ''slechte stoffen'' binnenkrijg schiet je er nog niets mee op. En ik dacht als ik die suikervrije beertjes pak als ik zin heb in snoep scheelt dat misschien, maar aan de andere kant als je het heel af en toe maar eet zal het ook geen merkbaar verschil maken
__________________
Als je je doelen hebt bereikt, heb je de lat te laag gelegd.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:07.