Oud 24-02-2015, 14:22
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Heeft iemand hier toevallig kennis over/ ervaring met het aangaan van een Sleutelovereenkomst? Wat zijn dingen waar ik aan moet denken/ rekening mee moet houden?

Situatie: Mijn oma is eigenaar van een huisje, waarin ze zelf niet meer woont (ze is recent naar een huurappartement in een bejaardenhuis verhuisd), ik wil dat huisje graag van haar kopen. Zelf ben ik op dit moment nog druk met het afwikkelen van de erfenis van mijn moeder, waardoor ik niet exact weet hoeveel vermogen ik straks tot mijn beschikking heb. Daarnaast zit ook nog een stuk van mijn vermogen vast in mijn huis, wat we willen verkopen. De financiering krijg ik dus uiteindelijk wel rond, alleen de komende maand(en) is dat nog niet haalbaar. Wel zou ik al heel graag mijn oma's oude huisje willen gaan opknappen, dubbel glas er in, behangen, nieuwe vloer, etc.
De moeder van een vriendin gaf me als tip om een Sleutelovereenkomst met mijn oma aan te gaan, zodat ik al wel aan de slag zou kunnen in haar huisje.
Mijn oma stond hier wel voor open, maar ze wilde wel eerst meer duidelijke informatie over wat het precies inhoudt. (En dat is mij ook nog niet 100% duidelijk.)

Is dit inderdaad mogelijk in mijn situatie? Is het verstandig? Waar moeten we allemaal rekening mee houden?
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-02-2015, 14:40
Verwijderd
Dit al gelezen?

http://www.novitasnotariaat.nl/Sleutelverklaring
Met citaat reageren
Oud 24-02-2015, 15:22
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Ja
Al leek me dat niet het artikel om mijn oma mee te overtuigen
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 24-02-2015, 15:22
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Raad ik af. Erg gecompliceerde constructie.

Je kan 'in vertrouwen' met (schriftelijke) toestemming van je oma in het huisje gaan werken. Hiertegen zijn vooral weinig bezwaren als je toch enig erfgenaam bent van je oma.

De andere optie is dat je het huisje voorlopig van je oma huurt en dat je oma jou als huurder schriftelijk toestemming verleent voor alle wijzigingen/werkzaamheden, inclusief het recht om deze niet ongedaan te hoeven maken bij het einde van de huur.

Beide opties kun je combineren met een 'voorkeursrecht' op het huis en dat zou ik ook adviseren. Dit betekent dat je oma verplicht is om het huis aan jou aan te bieden als ze het gaat verkopen.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2015, 15:27
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Volgens mij is het best goed dat ik dit hier even neergegooid heb Dank voor alle info al zover.

Axel11, hoe zou je dat dan praktisch moeten regelen? In vertrouwen aan het werk gaan, moet dat dan ook officieel op papier staan? En hoe werkt het wanneer ik ga voor een huurovereenkomst, voorkeursrecht ect.?
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 24-02-2015, 15:32
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Eerste optie: ik zou een simpel contractje opstellen met niet veel meer dan jullie namen, plaats/datum, handtekeningen en de toestemming van je oma om naar eigen wens en oordeel werkzaamheden/verbouwingen uit te voeren. Evt. gecombineerd met dat je oma niet het recht heeft om ongedaanmaking hiervan te eisen.

Tweede optie: eenvoudig huurcontract.


In beide opties kun je een artikel met een voorkeursrecht opnemen. Dat ziet er bijv. zo uit:

Citaat:
[Oma] verplicht zich om bij de voorgenomen verkoop het perceel allereerst aan [Eline] te koop aan te bieden. Indien [Eline] de aanbiedingsprijs te hoog vindt, doch wel wenst te kopen, zal zij binnen veertien dagen een tegenvoorstel aan [oma] doen. Indien [oma] niet op dit tegenvoorstel ingaat is [oma] niet gerechtigd het pand aan derden te verkopen tegen gelijke of lagere condities alvorens het onderhavige pand wederom te hebben aangeboden aan [Eline].
Met citaat reageren
Oud 24-02-2015, 15:45
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Is het ook geldig als wij dat gewoon samen regelen en op papier zetten? Of moet dat officieel via de notaris?
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 24-02-2015, 15:46
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Gewoon zelf doen, net zo geldig. Je kunt ook zelf t.z.t. een concept opstellen en dan wil ik er best naar kijken en zo nodig verbeteren voordat jullie het tekenen.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2015, 15:51
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Een belangrijk verschil tussen de eerste en tweede is overigens natuurlijk dat in de tweede optie de bedoeling is dat je je oma maandelijks wat geld (huur) betaalt
Met citaat reageren
Oud 24-02-2015, 15:57
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Gewoon zelf doen. Je kunt ook zelf t.z.t. een concept opstellen en dan wil ik er best naar kijken en zo nodig verbeteren voordat jullie het tekenen.
Dank je!

T.z.t. is waarschijnlijk vrij binnenkort, aangezien mijn pa en ik samen hier in huis niet geweldig gaat en het mij fijn lijkt zodra mijn financiële plaatje duidelijk is (na erfbelasting etc.), de koop te regelen en dan direct in het huisje van mijn oma te kunnen trekken.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 24-02-2015, 15:58
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Een belangrijk verschil tussen de eerste en tweede is overigens natuurlijk dat in de tweede optie de bedoeling is dat je je oma maandelijks wat geld (huur) betaalt
Snap ik. Moet even met oma overleggen of ze dat nodig vindt
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 24-02-2015, 16:00
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Dank je!

T.z.t. is waarschijnlijk vrij binnenkort, aangezien mijn pa en ik samen hier in huis niet geweldig gaat en het mij fijn lijkt zodra mijn financiële plaatje duidelijk is (na erfbelasting etc.), de koop te regelen en dan direct in het huisje van mijn oma te kunnen trekken.
Ik stuur je even een PM met m'n e-mail
Met citaat reageren
Oud 24-02-2015, 16:12
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Wat moet daar verder in opgenomen worden wat betreft aansprakelijkheid, verzekering mocht er brand uitbreken/ lekkage zijn, etc.?
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 24-02-2015, 16:31
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Wat moet daar verder in opgenomen worden wat betreft aansprakelijkheid, verzekering mocht er brand uitbreken/ lekkage zijn, etc.?
Uhm, in principe is best veel mogelijk. Dus ik zou over dit dingen met je oma overleggen wat jullie samen zelf wenselijk vinden, dat zo opschrijven in een aantal contractsartikelen en dan kan ik het zo nodig nog wel juridisch aankleden

Onderwerpen: evt. hoogte huur, aansprakelijkheid, herstellen van gebreken zoals lekkage, moeten jij en/of je oma (makkelijk?) van het contract af kunnen (voorwaarden? opzegtermijn?)?
Met citaat reageren
Oud 24-02-2015, 16:32
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Waar begin in aan
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 24-02-2015, 16:39
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Waar begin in aan
Haha, zeker als jullie voor huur kiezen hoef je niet per se na te denken over zoveel dingen, aangezien de wet veel zaken al gedetailleerd regelt.
Je betaalt dan huur aan je oma. Daar staat tegenover dat je oma op haar kosten lekkages en dergelijke moet laten verhelpen, en dat jij relatief eenvoudig van het contract af kan als je wil, maar je oma als verhuurder niet.

In het algemeen: denk niet te moeilijk, denk aan wat jullie zelf graag willen/belangrijk vinden.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2015, 16:43
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Haha, zeker als jullie voor huur kiezen hoef je niet per se na te denken over zoveel dingen, aangezien de wet veel zaken al gedetailleerd regelt.
Je betaalt dan huur aan je oma. Daar staat tegenover dat je oma op haar kosten lekkages en dergelijke moet laten verhelpen, en dat jij relatief eenvoudig van het contract af kan als je wil, maar je oma als verhuurder niet.

In het algemeen: denk niet te moeilijk, denk aan wat jullie zelf graag willen/belangrijk vinden.
Ik ga me er na mijn tentamen donderdag wel even verder in verdiepen

Mijn oma heeft over het algemeen niet zoveel mening (dat mag op zich als je 83 bent), maar ik wil het wel fatsoenlijk met haar bespreken en vooral niet mijn ideeën er doorheen drukken wanneer ze zich daar niet comfortabel bij voelt.

---

Mijn vriend riep net ineens "Kan je het niet gewoon kopen en dan afspreken dat je het later betaalt?" In hoeverre is dat praktisch mogelijk/ handig in mijn situatie? Ik ben namelijk absoluut niet bang dat mijn oma het ineens aan een ander verkoopt, maar wil vooral graag binnenkort al aan het klussen gaan.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 24-02-2015, 16:52
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Mijn vriend riep net ineens "Kan je het niet gewoon kopen en dan afspreken dat je het later betaalt?" In hoeverre is dat praktisch mogelijk/ handig in mijn situatie? Ik ben namelijk absoluut niet bang dat mijn oma het ineens aan een ander verkoopt, maar wil vooral graag binnenkort al aan het klussen gaan.
Nou ja, niemand verbiedt jou en kan jou verbieden om daar met toestemming van je oma te gaan klussen (Het enige is dat het in het algemeen verstandig is daarover wat op papier te zetten, maar ook dat is dus niet verplicht.) En dit is veel eenvoudiger dan dat je nu een huis koopt met een uitgestelde betaling, waarover de Belastingdienst dan ook weer moeilijk kan gaan zitten doen.. Eigenlijk is dit zo ingewikkeld dat ik het niet eens wil uitleggen
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 24-02-2015, 16:59
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Er zijn ook proef contracten te vinden op Internet.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 26-02-2015, 19:32
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Axel11, bij huren ben je zeker wel gebonden aan de minimumhuurprijs voor de vrije sector?
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 26-02-2015, 23:54
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Axel11, bij huren ben je zeker wel gebonden aan de minimumhuurprijs voor de vrije sector?
Uhm, in de vrije sector kun je elke prijs afspreken die je wil. Als de woning formeel niet in de vrije sector valt, dan ben je in principe gebonden aan een maximumprijs. Maar eigenlijk ligt ook dit nog een stukje genuanceerder/ingewikkelder, ik zal morgen/zaterdag eerst even naar je mail kijken
Met citaat reageren
Oud 26-02-2015, 23:56
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Dank je wel!

Ik heb nu iets opgesteld wat vooral een klusovereenkomst is, dus zonder huurcomponent.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:05.