Oud 20-09-2015, 23:46
Student22
Student22 is offline
Hi,

Ik heb een seizoenskaart bij een voetbalclub. Omdat ik permanent in een rolstoel zit moet ik met de lift. Omdat hier volgens de club veel misbruik van wordt gemaakt moet ik mij opgeven voor een liftlijst via de site. Om te ''bewijzen'' dat je met de lift moet wil men een doktersverklaring hebben.

Vraag: mag de club vragen om een doktersverklaring? Op internet zie ik veel berichten dat artsen dit niet graag afgeven omdat de verklaring niet voor dit soort doeleinden bedoelt is. Ander voorbeeld dat ik heb meegemaakt is dat ik een keer aan mijn huisarts vroeg of hij aan de arts van het UWV wat medische gegevens kon doorspelen. Dit wilde hij niet doen om mijn privacy te waarborgen. Hij vertelde dat in de wet stond dat hij medische informatie niet zomaar mag of hoeft door te spelen naar derden. In het geval van het UWV wilde hij, ook niet met mijn toestemming, de medische gegevens doorspelen.

Lang verhaal kort: ik wil eigenlijk uit principe geen doktersverklaring aan de club geven maar een brief sturen dat zij niet zomaar om medische gegevens mogen vragen. Hoewel de situatie met het UWV iets anders was wil ik deze wet aandragen als argument. In welk artikel kan ik deze vinden?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-09-2015, 00:20
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Een onafhankelijk arts mag hiervoor sowieso wel een verklaring afgeven. Zie voor meer informatie: http://knmg.artsennet.nl/web/file?uu...ontentid=37394
In dit document staan ook enkele alternatieven voor de doktersverklaring.

Wat je voetbalclub doet is niet per se wettelijk verboden (althans daar kun je een hele juridische discussie over beginnen), maar lijkt me voor iemand die permanent in een rolstoel zit wel zwaar overdreven. Logisch dat die niet met rolstoel en al met de trap kan... Misschien kun je ze dat uitleggen.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2015, 10:56
Verwijderd
Wat de situatie tussen het UWV betreft: de huisarts mag jou een uitdraai van je dossier geven zodat je zelf kunt kiezen wat je daarvan aan de UWV-arts laat zien tijdens het gesprek. Of de UWV arts kan de huisarts een brief sturen met daarbij een toestemmingsverklaring van jou, waarin hij je huisarts een aantal specifieke vragen stelt, waarna je huisarts een brief terug stuurt.

Als je huisarts gewoon zo een brief aan de UWV arts stuurt, heb je kans dat daar informatie in staat die de UWV arts niet hoeft te weten, vandaar dat dat meestal niet gebeurt.

Je huisarts mag ook alleen feiten delen en kan geen verklaring geven over wat jij kan of wat je nodig hebt, omdat hij niet onafhankelijk is. Wat de clubsituatie betreft kan je huisarts dus wel opschrijven "bij deze bevestig ik dat X gebruik maakt van een rolstoel" maar niet "bij deze verklaar ik dat X een liftpas nodig heeft". Maar het zou kunnen dat het eerste soort briefje al genoeg is.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2015, 13:18
Student22
Student22 is offline
Citaat:
Een onafhankelijk arts mag hiervoor sowieso wel een verklaring afgeven. Zie voor meer informatie: http://knmg.artsennet.nl/web/file?uu...ontentid=37394
In dit document staan ook enkele alternatieven voor de doktersverklaring.

Wat je voetbalclub doet is niet per se wettelijk verboden (althans daar kun je een hele juridische discussie over beginnen), maar lijkt me voor iemand die permanent in een rolstoel zit wel zwaar overdreven. Logisch dat die niet met rolstoel en al met de trap kan... Misschien kun je ze dat uitleggen.
Dank voor het antwoord. Ik ben het met je eens dat het zwaar overdreven is. Eens te meer omdat het beleid ook niet werkt: voor de lift staat altijd een flinke rij met mensen waarvan ik me afvraag of ze iets mankeren. Daarnaast, bij mij is het klip en klaar dat ik niet kan lopen. Uitleggen heeft niet zoveel zin aangezien men toch vasthoudt aan de doktersverklaring. Maar bedankt voor het uitleggen van de wet, interessant!

Citaat:
Wat de situatie tussen het UWV betreft: de huisarts mag jou een uitdraai van je dossier geven zodat je zelf kunt kiezen wat je daarvan aan de UWV-arts laat zien tijdens het gesprek. Of de UWV arts kan de huisarts een brief sturen met daarbij een toestemmingsverklaring van jou, waarin hij je huisarts een aantal specifieke vragen stelt, waarna je huisarts een brief terug stuurt.

Als je huisarts gewoon zo een brief aan de UWV arts stuurt, heb je kans dat daar informatie in staat die de UWV arts niet hoeft te weten, vandaar dat dat meestal niet gebeurt.

Je huisarts mag ook alleen feiten delen en kan geen verklaring geven over wat jij kan of wat je nodig hebt, omdat hij niet onafhankelijk is. Wat de clubsituatie betreft kan je huisarts dus wel opschrijven "bij deze bevestig ik dat X gebruik maakt van een rolstoel" maar niet "bij deze verklaar ik dat X een liftpas nodig heeft". Maar het zou kunnen dat het eerste soort briefje al genoeg is.
Ik ga dit wel even proberen. Bedankt!
Met citaat reageren
Oud 22-09-2015, 11:08
Verwijderd
Wees voorzichtig. Maak het UWV niet wijzer dan ze zijn tenzij het sowieso in jouw voordeel is.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Klacht moslima omdat huisarts toegang weigerde
Joostje
500 23-02-2010 16:41
De Kantine Ctrl + V Topic #66
Retro*Love
500 19-04-2007 11:19
Levensbeschouwing & Filosofie Politiek filosofie: alternatief?
Hannibal
69 10-11-2004 12:05
De Kantine Wat staat er onder jouw CTRL - V part II
Bruut
500 14-12-2003 16:56
Levensbeschouwing & Filosofie Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheïsme...
BiL@L
62 17-09-2003 05:17
Drugs & Alcohol Het gebruik van middelen
Internationalist
6 20-04-2002 11:39


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:27.