Oud 02-10-2002, 13:53
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Goed wij gaan even wat schrijven. Er valt hier niets te beleven en we zitten zo goed als opgesloten in het o zo geweldige studiehuis. Helaas hebben we een uitval uur, zodat we verplicht zijn om hier binnen ons dood te ergeren aan dat belachelijke mens, dat ons in de gaten houdt, alsof we een stel gevangenen zijn. Het is eigenlijk niet echt eerlijk.
“De tafel is voor zes kinderen.” We zijn hier dus nog kinderen en niet eens personen. We hebben geen recht van spreken meer, ook al zijn we 6VWO. Wat maakt het nou uit als we met zijn negenen aan een tafel zitten. Het ging allemaal geweldig, totdat er iemand langs kwam die ons voor kinderen uit maakte.
“Ja, je krijgt nu de ruimte om zelf te beslissen of je huiswerk gaat maken, of gaat lopen vervelen in die leuke cafés. Behalve als je een uitval uur hebt, want dat zien we als een gewone les en dan moet je werken.” Mij best, maar als ik er dan voor kies om, net zoals ik in de les doe, niet te werken is het weer niet goed.
Och, wij kinderen. We moeten toch wel helemaal onze eigen keuzes maken. Dat valt ons toch zo zwaar. Wat is er nou makkelijker? Kiezen tussen ons huiswerk en het gezeur van die typmiepen of lekker relaxen in de een of andere muzieklounche met je eigen cd’tje erbij.
Ik weet wel wat voor een keus ik dan maak. Ik kan niet langer dan twee minuten naar een van die lieve dames luisteren als ze me voor de honderdeneerste keer weer het hele verhaal willen uitleggen. Ze denken waarschijnlijk dat die kinderen het na twee keer niet snappen. Ach, ze zijn ook zo lief die dames. Je zou ze in een kooitje stoppen en elke dag vragen of ze het verhaaltje nog een keer willen vertellen. Als ze het goed doen krijgen ze een koekje.
Nee, ik zal ze nu niet langer meer afkraken. Ze doen immers maar hun werk, ook al vind ik wel dat hun mening over ons af en toe best wel eens heel erg veel mag veranderen. Kinderen!
Het is toch wel het mooiste wat ik in mijn schoolloopbaan heb gehoord. Zelf in de eerste werd ik niet zo genoemd. Het kwetst mij diep dat de volwassenen blijkbaar zo diep zijn gezonken.
Worden we dan werkelijk in alle lagen van de school zo ondergewaardeerd, dat we kinderen genoemd mogen worden? Het lijkt mij geen wonder dat wij ons dan lichtelijk gedemotiveerd voelen. Kinderen kunnen immers nog geen examen 6VWO doen, daar zijn ze nog veel te jong voor en daar weten ze nog veel te weinig voor.
Eigenlijk zou ik bij deze iedereen willen oproepen om je te verzetten tegen deze achterstelling van ons mensen(!!!!!) die toch de beste van de school behoren te vormen. Of behoren we daar pas toe als we eindelijk, na zes lange jaren zwoegen zonder enige vorm van waardering, ons examen hebben gehaald.
Hiermee sluit ik mijn betoog af. Ik hoop dat er nog mensen zijn die een beetje mijn mening delen en er ook voor durven uit te komen, want zoals het nu gaat kan het niet veel langer doorgaan. Ik kan niet leven met mensen die mij als iets anders beschouwen dan wat ik ben. Ik ben een mens, net als zij, maar zolang zij mij niet respecteren als een mens heb ik heel erg veel moeite om hen ook zo te respecteren.

Ieke en A4’tje
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-10-2002, 14:20
Verwijderd
Ha, kinders.

Het is inderdaad een grof schandaal dat mensen in 6VWO nog met kinderen aangeduid worden. Ik ben één van de gelukkigen die net voor de Tweede Fase en al die rommel mijn diploma wist te bemachtigen, dus de middelbare school van de dag is voor mij een compleet vreemde plek.

Toch is bureaucratie en gezeik van mensen die zelf het leven niet tot in de puntjes beheerse een veelvoorkomend iets. We zien het overal. In deze tekst laat je zien dat ook jij het doorhad en er wat over wilde zeggen. Je giet het in de vorm van een column.

Het mooie aan columns is dat ze twee dingen met mensen doen. Ze maken ze ten eerste aan het lachen, omdat het toch een vermakelijke tekst moet zijn, en ten tweede maken ze mensen aan het denken. Door tegen schenen te trappen, door dingen zo krom mogelijk uit te leggen of door lijnen zo extreem ver door te trekken dat het nergens meer over gaat. Iets in die geest.

Jouw column is grappig. Het beeld met de dame in de kooi die elke dag een koekje krijgt is grappig en goed gelukt. Wat ik echter mis, is de aanzet tot nadenken. Dat komt, denk ik, omdat je geen geweldige opbouw hebt. Je bouwt niet naar een climax toe.

Elke alinea kom je weer terug met het feit dat je als kind bestempeld bet (het zit diep...) en maak je je daar boos om. Je verbind er misschien een conclusie aan, maar dat was het. Op naar de volgende alinea, waarin je ongeveer hetzelfde doet.

Probeer in een column ergens naar toe te bouwen, zodat het steeds boeiender wordt om te lezen, zodat wie de eerste alinea las, de rest wel moet lezen om te weten waarin het uitkomt.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 02-10-2002, 15:53
A4'tje
A4'tje is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef:
Ha, kinders.

Het is inderdaad een grof schandaal dat mensen in 6VWO nog met kinderen aangeduid worden. Ik ben één van de gelukkigen die net voor de Tweede Fase en al die rommel mijn diploma wist te bemachtigen, dus de middelbare school van de dag is voor mij een compleet vreemde plek.

Toch is bureaucratie en gezeik van mensen die zelf het leven niet tot in de puntjes beheerse een veelvoorkomend iets. We zien het overal. In deze tekst laat je zien dat ook jij het doorhad en er wat over wilde zeggen. Je giet het in de vorm van een column.

Het mooie aan columns is dat ze twee dingen met mensen doen. Ze maken ze ten eerste aan het lachen, omdat het toch een vermakelijke tekst moet zijn, en ten tweede maken ze mensen aan het denken. Door tegen schenen te trappen, door dingen zo krom mogelijk uit te leggen of door lijnen zo extreem ver door te trekken dat het nergens meer over gaat. Iets in die geest.

Jouw column is grappig. Het beeld met de dame in de kooi die elke dag een koekje krijgt is grappig en goed gelukt. Wat ik echter mis, is de aanzet tot nadenken. Dat komt, denk ik, omdat je geen geweldige opbouw hebt. Je bouwt niet naar een climax toe.

Elke alinea kom je weer terug met het feit dat je als kind bestempeld bet (het zit diep...) en maak je je daar boos om. Je verbind er misschien een conclusie aan, maar dat was het. Op naar de volgende alinea, waarin je ongeveer hetzelfde doet.

Probeer in een column ergens naar toe te bouwen, zodat het steeds boeiender wordt om te lezen, zodat wie de eerste alinea las, de rest wel moet lezen om te weten waarin het uitkomt.

LUH-3417
He, dat was tenminste kritiek die ik wel verdragen kon. Ik schrijf niet zo lang en het feit dat ik bezig was een column te schrijven was totaal aan me voorbij gegaan. Totdat jij me er even op wees dat ik een column aan het schrijven was wist ik nog niet eens precies wat het was. Bedankt voor de tips ook al denk ik niet dat er veel columns van mij ergens zullen verschijnen.
Ik blijf ze wel lekker in mij achterhoofd houden.
__________________
ik ben hier nieuw en ik ben 17 mijn dorpje heeft niemand hier vast ooit gezien
Met citaat reageren
Oud 02-10-2002, 15:57
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
A4'tje schreef:
He, dat was tenminste kritiek die ik wel verdragen kon. Ik schrijf niet zo lang en het feit dat ik bezig was een column te schrijven was totaal aan me voorbij gegaan. Totdat jij me er even op wees dat ik een column aan het schrijven was wist ik nog niet eens precies wat het was. Bedankt voor de tips ook al denk ik niet dat er veel columns van mij ergens zullen verschijnen.
Ik blijf ze wel lekker in mij achterhoofd houden.
neeeuuuuu, je schrijft niet zo lang

Voor alle duidelijkheid A4'tje heeft het geschreven, maar onder mijn naam gepost. Ik heb alleen maar met 1 regel gehopen zo ongeveer.
Btw. het is echt zo. Gebeurt tijdens ons tussenuur. We hebben het ook toen gerschreven.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2002, 10:18
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Goh, kijk. Onrechtvaardigheid in het Tweede Fase-systeem. Zou het een rage zijn? Ik ben het grotendeels met je eens, daar de meeste Tweede Fase-scholen de laatste tijd alleen maar geven om hun imago. Het uiterlijk van de school, dat telt en dat alleen.
Ze schieten vierderjaars leerlingen van de Havo en de vijfdejaars van het Vwo daarom naar bestemmingen zoals Praag, Venetië, Rome, Barcelona en weet ik veel waar nog meer naar toe, vanwege de educationele waarde. Het feit dat de leerlingen daarvoor eerst een bijbaantje moeten nemen, bij de reizen niks anders leren dan hoe ze katers kunnen vermeiden omdat ze de volgende dag weer kerk in kerk uit moeten gaan, maakt hen niks uit.
Dat alles omdat de brugpieper in spé graag positieve dingen wil horen als buitenlandse reizen, studiehuizen, tripjes, gratis naar voorstellingen kunnen (waarna de CKV-bonnen op zijn) en dergelijk vertier. Zij willen graag werkende leerlingen op een presenteerblaadje hebben en dat laten zien aan de bruggers in spé.
Dat zij hiervoor elke vorm van ontspanning, normale communicatie en fatsoensnormen moeten verbannen, vergeten en verbreken schijnt hen niks uit te maken.

Ja, ik ben het met je eens. Een compliment voor A4-tje en ieke. Zij zijn ook wakker. Zij kennen het onrecht ook.
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:13.