Oud 05-02-2004, 17:50
PGWR
Avatar van PGWR
PGWR is offline
Voor mijn maatschappijleer moet ik een omschrijving geven van het begrip de "moderniteit". Ik heb er al vaker van gehoord, maar wat houdt dit kort gezegt in?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-02-2004, 18:13
Verwijderd
premoderniteit = preindustriele maatschappij,

moderniteit = industriele maatschappij, industrialisering

postmoderniteit (heden) = postindustriele maatschappij, informatiemaatschappij.

Lees verder:
http://www.apologetique.org/nl/artik...aag_begrip.htm
Met citaat reageren
Oud 21-03-2004, 17:09
PGWR
Avatar van PGWR
PGWR is offline
Citaat:
alluman schreef op 05-02-2004 @ 18:13:
premoderniteit = preindustriele maatschappij,

moderniteit = industriele maatschappij, industrialisering

postmoderniteit (heden) = postindustriele maatschappij, informatiemaatschappij.

Lees verder:
http://www.apologetique.org/nl/artik...aag_begrip.htm
Ik ben nu bezig met een discussie op een andere forum over de moderniteit. Is de moderniteit nu een begrip, of een stroming. Het is toch een stroming? Maar als de moderniteit een begrip is, is het dan een objectieve begrip (in de zin van een periode, gebeurtenis) , of iets subjectiefs (in de zin dat het gelijk is aan de huidige tijd, dus iedere cultuur zijn eigen "moderniteit" kent)?

Laatst gewijzigd op 21-03-2004 om 17:12.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2004, 18:53
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
PGWR schreef op 21-03-2004 @ 17:09:
Ik ben nu bezig met een discussie op een andere forum over de moderniteit. Is de moderniteit nu een begrip, of een stroming. Het is toch een stroming? Maar als de moderniteit een begrip is, is het dan een objectieve begrip (in de zin van een periode, gebeurtenis) , of iets subjectiefs (in de zin dat het gelijk is aan de huidige tijd, dus iedere cultuur zijn eigen "moderniteit" kent)?
moderniteit is een begrip, zoals Alluman het uitlegt. Je bent denk ik in de war met het modernisme, wat een stroming in zowel de kunst als de filosofie is.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2004, 19:26
PGWR
Avatar van PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 21-03-2004 @ 18:53:
moderniteit is een begrip, zoals Alluman het uitlegt. Je bent denk ik in de war met het modernisme, wat een stroming in zowel de kunst als de filosofie is.
Dus het modernisme is een stroming in de kunst en filosofie. Wat is de moderniteit dan precies? Een periode? Wat zijn de kenmerken van deze periode?
Met citaat reageren
Oud 21-03-2004, 22:38
Verwijderd
Citaat:
PGWR schreef op 21-03-2004 @ 19:26:
Dus het modernisme is een stroming in de kunst en filosofie. Wat is de moderniteit dan precies? Een periode? Wat zijn de kenmerken van deze periode?
(post)modernisme > kunst
(post)moderniteit > sociologie
(post)modern weten > filosofie

Voor hier volstaat: modern betreft industriële/kapitalistische maatschappij+denkbeelden; postmodern betreft de periode erna. Over de aard van de postmoderne maatschappij is men het verre van eens, maar grofweg duidt het op de overgang van een industriële samenleving naar een informatiesamenleving.

Je begrijpt dat het hier gaat om een complex verschijnsel dat al enkele decennia lang fel bediscussieerd wordt. Een korte uitleg zou het begrip geen recht doen. Bovendien is het waarschijnlijk niet nodig om dit verschijnsel in detail te bespreken.

Overigens hebben de drie (post)modern-begrippen overlappende, maar ook van elkaar afwijkende betekenissen.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 19:10
PGWR
Avatar van PGWR
PGWR is offline
Citaat:
alluman schreef op 21-03-2004 @ 22:38:
(post)modernisme > kunst
(post)moderniteit > sociologie
(post)modern weten > filosofie

Voor hier volstaat: modern betreft industriële/kapitalistische maatschappij+denkbeelden; postmodern betreft de periode erna. Over de aard van de postmoderne maatschappij is men het verre van eens, maar grofweg duidt het op de overgang van een industriële samenleving naar een informatiesamenleving.

Je begrijpt dat het hier gaat om een complex verschijnsel dat al enkele decennia lang fel bediscussieerd wordt. Een korte uitleg zou het begrip geen recht doen. Bovendien is het waarschijnlijk niet nodig om dit verschijnsel in detail te bespreken.

Overigens hebben de drie (post)modern-begrippen overlappende, maar ook van elkaar afwijkende betekenissen.
Heb je misschien nog een artikel over de moderniteit en het modernisme, en het verschil daartussen, of een artikel die daaraan gerelateerd is?
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 21:57
Verwijderd
Citaat:
PGWR schreef op 22-03-2004 @ 19:10:
Heb je misschien nog een artikel over de moderniteit en het modernisme, en het verschil daartussen, of een artikel die daaraan gerelateerd is?
Geen makkelijk verkrijgbare artikelen helaas. Wel boeken, maar ik vraag me af of je die in Nederland kunt krijgen.

Daarom een paar goede websites - wel in het engels:

http://www.as.ua.edu/ant/Faculty/murphy/436/pomo.htm
http://www.lccs.edu/~jdcastel/postmodern/orient.htm

Mocht je toch je in moeilijke teksten willen verdiepen, dan is de volgende een optie:

Best, S./Kellner, D., "postmodern theory", The Builford Press, New York 1991 (ISBN: 97808986241852)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Modern inperialisme
Caviamax
0 02-10-2010 17:11
Levensbeschouwing & Filosofie satanisme
morgainemanson
136 29-01-2007 07:47
Levensbeschouwing & Filosofie Literatuurbesprekingen
Verwijderd
17 15-07-2004 16:06
Levensbeschouwing & Filosofie ,,Nederland is de perfecte islamstaat''
Yousra
85 19-01-2004 11:29
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap samenvatting van de demonisering
dutch lion
7 18-07-2002 19:19
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Racisme in LPF?
Joostje
28 08-05-2002 15:41


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:25.