Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-08-2005, 17:13
Vitamintje
Vitamintje is offline
Ik drink veel cola light en laatst las ik dat coca cola heel slecht is voor je tanden vanwege de lage PH-waarde. Weet iemand of dit ook voor cola light geldt?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-08-2005, 17:16
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
cola is slecht voor je tanden. cola light bevat zoetstoffen, maar is ook slecht voor je tanden. maar ff een tip (klinkt stom) : drink met een rietje.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 17:18
Vitamintje
Vitamintje is offline
hoezo?
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 17:25
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Dan komt het niet tegen je tanden aan.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 17:33
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Vice schreef op 21-08-2005 @ 18:25 :
Dan komt het niet tegen je tanden aan.
hahaha, hoge bullshit factor

En cola is gewoon ontzettend zuur, dit kan leiden tot tanderosie, als je cola hebt gedronken zeker niet vlak erna tanden poetsen, dat verergert het juist.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 17:37
Iduna
Avatar van Iduna
Iduna is offline
Frisdranken zijn slecht voor je tanden, vruchtensappen ook.
Verder heeft drinken door een rietje weinig tot nul,nul nut. Gewoon niet te vaak drinken dus.

Laatst gewijzigd op 21-08-2005 om 19:06.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 17:58
Codaz
Codaz is offline
weet je wat ook slecht is, roken.

Dus dit slaat als een tang op een varken. Zo is alles ter wereld slecht voor je, van meeroken tot het inademen van lucht die verontreinigd is met uitlaatgassen e.d.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 18:27
Verwijderd
Citaat:
Codaz schreef op 21-08-2005 @ 18:58 :
weet je wat ook slecht is, roken.

Dus dit slaat als een tang op een varken. Zo is alles ter wereld slecht voor je, van meeroken tot het inademen van lucht die verontreinigd is met uitlaatgassen e.d.
Dat was inderdaad de vraag.

Gewoon niet te veel van drinken en je tanden goed laten rusten erna (dus niet meteen gaan poetsen). Rietjes helpen niet. Een slangetje direct naar je maag wel.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 18:36
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Vitamintje schreef op 21-08-2005 @ 18:18 :
hoezo?
Frisdranken bevatten als conserveringsmiddel koolzuurgas, dat als het veelvuildig ingenomen wordt op (langere) termijn inderdaad tot tanderosie kan leiden. Maarja bij alle eten en drinken geldt de regel... Overdaad schaadt.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 18:42
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
MTpower schreef op 21-08-2005 @ 18:33 :
hahaha, hoge bullshit factor

En cola is gewoon ontzettend zuur, dit kan leiden tot tanderosie, als je cola hebt gedronken zeker niet vlak erna tanden poetsen, dat verergert het juist.
en als je met een rietje drinkt komt er minder direct tegen je tanden aan, wat wel degelijk helpt om de schadelijke effecten te verminderen.

niet dat t mij veel kan schelen overigens. drink al jaren een liter cola per dag en heb nog steeds witte tanden. maar idd niet direct na cola drinken je tanden poetsen.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 19:16
SanneBelle.
Avatar van SanneBelle.
SanneBelle. is offline
Dat je tanden slechter worden hoeft niet meteen te betekenen dat ze niet meer wit zijn ofzo he

Maar 'd'oh' alles wat zoet is is slecht voor je tanden. Een koelkast trouwens ook.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 19:22
Vanima Estel
Avatar van Vanima Estel
Vanima Estel is offline
Er zitten iig kunstmatige, giftige stoffen in coca cola light / diet coke / c2 welke o.a. kankerverwekkend zijn. Je zegt het veel te drinken. Dat is onverstandig, en heus niet alleen voor je tanden!

Citaat:
The poison in Diet Coke is aspartame. As a member of the National Soft Drink Association Coke opposed FDA approval of aspartame for beverages. their objections, running to several pages published in the Congressional Record of 5/7/85, said aspartame is uniquely and inherently unstable and breaks down in the can. It decomposes into formaldehyde, methyl alcohol, formic acid, diketopiperazine and other toxins. Bron
Aspartaam zit ook in de C2 versie van coca cola hoewel volgens mij minder en er zit ook sacrulose in zit (vandaar dat ik denk minder omdat sacrulose veel zoeter is dan aspartaam). Sacrulose is relatief nieuw, ennog vrij onbekend. Het is mogelijk dat je daar allergisch voor bent (zie bijv gevaren). Of dit een alternatief is voor coca cola light weet ik niet (bijv diabetus).

Feit blijft, je betaalt er ook nog 'ns erg veel voor. Gewoon niet drinken dus. Verzin een alternatief zoals vruchtensap, sportdrink, thee, zelf cola maken van de orig producten (o.a. kolanoot), of iets anders. Het hangt er van af wat de reden is waarom je op dit moment coca cola drinkt. Daar zou je 'ns over na kunnen denken. Wat je ook drinkt of gaat drinken, overweeg zonder of zo min mogelijk kunstmatige zoetstoffen (zoals sacharine, aspartaam (E951), of sacrulose). Lees hier waarom. Hier staan alternatieven voor natuurlijke zoetstoffen mocht je persee geen suiker willen nuttigen.

Of je drinkt af en toe coca cola classic (en dan niet de light troep). Af en toe, met mate. Vziw bevat classic geen kunstmatige zoetstoffen. Gezond is het niet, afvallen zal 't ook niet bevorderen, lekker is het misschien wel...
__________________
Herendil fir et mor! Aureldi auta Elessar tintilar, a ezella Tarmenel. Lyë estel.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 23:42
roysprby
roysprby is offline
E951 staat niet echt als veilig bekend. Aspartaam wordt o.a. omgezet tot methanol en dat is bewezen kankerverwekkend. Vermijd het eigenlijk zo veel mogelijk (let er goed op) en aan light producten doe ik niet aan.

Cola is gewoon enorm slecht omdat het enorm zuur, dat merk je niet omdat er gewoon enorm veel suiker of zoetstoffen in zitten die de zure smaak verbergen. Maar als je het niet te veel drinkt en niet gelijk je tandenpoetst zal dit niet erg voor je tanden.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 01:16
Subject
Avatar van Subject
Subject is offline
Tegenwoordig krijg je overal kanker van.

Niet zeuren en cola drinken.
__________________
Elu on ilus.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 02:47
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Vanima Estel schreef op 21-08-2005 @ 20:22 :
Er zitten iig kunstmatige, giftige stoffen in coca cola light / diet coke / c2 welke o.a. kankerverwekkend zijn. Je zegt het veel te drinken. Dat is onverstandig, en heus niet alleen voor je tanden!



Aspartaam zit ook in de C2 versie van coca cola hoewel volgens mij minder en er zit ook sacrulose in zit (vandaar dat ik denk minder omdat sacrulose veel zoeter is dan aspartaam). Sacrulose is relatief nieuw, ennog vrij onbekend. Het is mogelijk dat je daar allergisch voor bent (zie bijv gevaren). Of dit een alternatief is voor coca cola light weet ik niet (bijv diabetus).

Feit blijft, je betaalt er ook nog 'ns erg veel voor. Gewoon niet drinken dus. Verzin een alternatief zoals vruchtensap, sportdrink, thee, zelf cola maken van de orig producten (o.a. kolanoot), of iets anders. Het hangt er van af wat de reden is waarom je op dit moment coca cola drinkt. Daar zou je 'ns over na kunnen denken. Wat je ook drinkt of gaat drinken, overweeg zonder of zo min mogelijk kunstmatige zoetstoffen (zoals sacharine, aspartaam (E951), of sacrulose). Lees hier waarom. Hier staan alternatieven voor natuurlijke zoetstoffen mocht je persee geen suiker willen nuttigen.

Of je drinkt af en toe coca cola classic (en dan niet de light troep). Af en toe, met mate. Vziw bevat classic geen kunstmatige zoetstoffen. Gezond is het niet, afvallen zal 't ook niet bevorderen, lekker is het misschien wel...
Aspartaam is inderdaad zooi, die nep-suiker zit het ook in.
Ik vraag me ook wel eens af of het echt wel zoveel beter is om light-producten te gebruiken (omdat het vaak gezoet wordt met aspartaam en het verschil in koolhydraten eigenlijk nooit echt groot is, afhankelijk van het product natuurlijk ).
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 07:47
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Cornel schreef op 21-08-2005 @ 19:36 :
Frisdranken bevatten als conserveringsmiddel koolzuurgas, dat als het veelvuildig ingenomen wordt op (langere) termijn inderdaad tot tanderosie kan leiden. Maarja bij alle eten en drinken geldt de regel... Overdaad schaadt.
Dat heeft helemaal niks met koolzuurgas te maken, maar met de zuren die erin zitten
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 09:15
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 21-08-2005 @ 19:27 :
Gewoon niet te veel van drinken en je tanden goed laten rusten erna (dus niet meteen gaan poetsen).
Ja ik hoorde laatst van iemand dat wanneer je s avonds cola hebt gedronken je beter helemaal je tanden niet meer kan poetsen, omdat het echt slecht voor je tanden is.
Maar goed, zelf vind ik dat niet de meest briljante oplossing
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 10:20
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Idd, tegenwoordig krijg je van bijna alles kanker, van leven ga je nou een keer dood, je kunt jezelf moeilijk thuis verstoppen en niks meer doen, eten of drinken.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 22-08-2005, 21:35
Mr.Oizo
Avatar van Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Cola is sowieso slecht voor je tanden, dus ja, Cola Light ook ja.
Een aantal jaren geleden werd ook geconstateerd dat je van Cola Light ook kanker kon krijgen. Ach ja, van wat krijg je dat tegenwoordig niet he...
__________________
Mr.Oizo als vaste forummer: 27-04-2000 - 13-11-2006. Daarna passief lid geworden.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 22:53
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 21-08-2005 @ 19:42 :
en als je met een rietje drinkt komt er minder direct tegen je tanden aan, wat wel degelijk helpt om de schadelijke effecten te verminderen.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 23:38
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Bloem schreef op 22-08-2005 @ 11:20 :
van leven ga je nou een keer dood
WFT? Wat zit ik hier dan nog te kloten...?

*PAF*
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 23:40
JCG
Avatar van JCG
JCG is offline
een klassen genoot van had vorige een pws over cola gedaan. Er was een cola merk die had pH 3 erg zuur dus.
__________________
Disgustibus non est disputandem
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 00:00
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
JCG schreef op 23-08-2005 @ 00:40 :
een klassen genoot van had vorige een pws over cola gedaan. Er was een cola merk die had pH 3 erg zuur dus.
cola is ook zuurder dan azijn.. en azijn zit ook al vrij laag
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 00:51
TechXP
TechXP is offline
cola is wel handig als je iets los moet krijgen van iets. Bijvoorbeeld een schroef die op iets stevig vast zit ofzo. Gewoon in de cola... dagje laten staan en voila..
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 09:01
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Cola is idd slecht voor je tanden. Eén van de redenen waarom ik het niet drink (de ander is dat ik het ontzettend vies vind)

Een oom van mij heeft zijn gebit verkloot door jarenlang bijna alleen cola te drinken en de tandarts gaf de cola als oorzaak hiervan.
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-08-2005, 09:12
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Cola lost alles op
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 10:20
Verwijderd
Citaat:
WolterB schreef op 23-08-2005 @ 10:01 :
Cola is idd slecht voor je tanden. Eén van de redenen waarom ik het niet drink (de ander is dat ik het ontzettend vies vind)

Een oom van mij heeft zijn gebit verkloot door jarenlang bijna alleen cola te drinken en de tandarts gaf de cola als oorzaak hiervan.
De achterkant van mijn voortanden is enorm glad, de tandarts dacht dat het door frisdrank kwam; hij ziet veel jongeren met mooie witte tanden, maar die tanden slijten vaak helemaal af van de cola; ze worden heel glad en op den duur is alle bescherming eraf.
(Gelukkig kwam het bij mij niet door frisdrank, maar door mijn ondertanden die er langs schuurden.)
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 15:09
Vanima Estel
Avatar van Vanima Estel
Vanima Estel is offline
Aspartaam, het oude broertje sacharine, en het nieuwere broertje sucralose (Splenda) komen vaak voor in 'suikervrije' producten. Maar je hebt ook bijv suikervrije kauwgom op basis van natuurlijke zoetstoffen zoals sorbitol en xylitol. De naam sucralose doet vermoeden dat het natuurlijk is en op sucrose lijkt; dit is onjuist & marketing babble. Persoonlijk vermijdt ik sucralose ook, maar de anti-sucralose campagne wordt met name gevoerd door de natural-sugar industry. Voorbeeld.

Over kanker: stel je werkt als asbest-opruimer. Dan doe je dat ruimen niet zonder beschermende kleding, voor je gezondheid. Je kunt je er van bewust zijn welke voeding kankerverwekkend is, er op letten, matigen, alternatieven kiezen. Weet wat je eet. Kies bewust (en rook bewust). Probeer eens een alternatief! Of volg je emotie en vreet alles wat los en vast zit. Ga dan achteraf niet zielig doen omdat je een chemokuur moet doen of omdat je dood gaat. Het is IMO erger wanneer je onbewust at, zonder het te weten, en vervolgens kanker kreeg dan dat je je bewust was van de risicos en deze voor lief nam. En er is zat voedsel dat niet, vrijwel niet of minder kankerverwekkend is. Zo ook mbt roken: vroeger was niet bekend dat dit kanker veroorzaakt. De oude generatie die hier aan stierf heeft geen doordachte keus kunnen maken. Jongeren kunnen dat tegenwoordig wel.

PS: Doe inderdaad 'ns wat munten of een verrukkelijk stukje biefstuk in de cola!
__________________
Herendil fir et mor! Aureldi auta Elessar tintilar, a ezella Tarmenel. Lyë estel.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 16:25
Subject
Avatar van Subject
Subject is offline
Citaat:
Vanima Estel schreef op 23-08-2005 @ 16:09 :
Aspartaam, het oude broertje sacharine, en het nieuwere broertje sucralose (Splenda) komen vaak voor in 'suikervrije' producten. Maar je hebt ook bijv suikervrije kauwgom op basis van natuurlijke zoetstoffen zoals sorbitol en xylitol. De naam sucralose doet vermoeden dat het natuurlijk is en op sucrose lijkt; dit is onjuist & marketing babble. Persoonlijk vermijdt ik sucralose ook, maar de anti-sucralose campagne wordt met name gevoerd door de natural-sugar industry. Voorbeeld.

Over kanker: stel je werkt als asbest-opruimer. Dan doe je dat ruimen niet zonder beschermende kleding, voor je gezondheid. Je kunt je er van bewust zijn welke voeding kankerverwekkend is, er op letten, matigen, alternatieven kiezen. Weet wat je eet. Kies bewust (en rook bewust). Probeer eens een alternatief! Of volg je emotie en vreet alles wat los en vast zit. Ga dan achteraf niet zielig doen omdat je een chemokuur moet doen of omdat je dood gaat. Het is IMO erger wanneer je onbewust at, zonder het te weten, en vervolgens kanker kreeg dan dat je je bewust was van de risicos en deze voor lief nam. En er is zat voedsel dat niet, vrijwel niet of minder kankerverwekkend is. Zo ook mbt roken: vroeger was niet bekend dat dit kanker veroorzaakt. De oude generatie die hier aan stierf heeft geen doordachte keus kunnen maken. Jongeren kunnen dat tegenwoordig wel.

PS: Doe inderdaad 'ns wat munten of een verrukkelijk stukje biefstuk in de cola!
Wat heb je dan voor leven, als je je bij elk voedingsproduct gaat afvragen of het wel of niet schadelijk zou kunnen zijn voor je gezondheid?

Tegenwoordig kunnen we geen deo meer gebruiken, geen cola meer drinken en geen kaas meer eten. Het zou immers allemaal kankerverwekkend zijn.

Gaan we morgen dan ook allemaal maar niet meer de straat op? Onder een auto lopen zou fataal kunnen zijn. Kom op zeg, dood ga je toch.
__________________
Elu on ilus.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 16:28
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Subject schreef op 23-08-2005 @ 17:25 :
Wat heb je dan voor leven, als je je bij elk voedingsproduct gaat afvragen of het wel of niet schadelijk zou kunnen zijn voor je gezondheid?

Tegenwoordig kunnen we geen deo meer gebruiken, geen cola meer drinken en geen kaas meer eten. Het zou immers allemaal kankerverwekkend zijn.

Gaan we morgen dan ook allemaal maar niet meer de straat op? Onder een auto lopen zou fataal kunnen zijn. Kom op zeg, dood ga je toch.
Je vergat vis i.c.m nitraatrijke groente
En melk!! melk is ook kankerverwekkend...
En vergeet dat heerlijk koele biertje niet...

Achja.. ergens heb je wel gelijk
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 16:37
Vanima Estel
Avatar van Vanima Estel
Vanima Estel is offline
Citaat:
Subject schreef op 23-08-2005 @ 17:25 :
Wat heb je dan voor leven, als je je bij elk voedingsproduct gaat afvragen of het wel of niet schadelijk zou kunnen zijn voor je gezondheid?
Wat je eenmaal hebt onderzocht is min of meer statisch.

Citaat:
Tegenwoordig kunnen we geen deo meer gebruiken, geen cola meer drinken en geen kaas meer eten. Het zou immers allemaal kankerverwekkend zijn.
Cola beweer ik niet. Ik had het over o.a. aspartaam. Volgens mij zit dat niet in coca cola classic (ik weet het niet zeker en ik ga vandaag niet naar de supermarkt oid). Ook beweer ik niet dat je dit allemaal niet mag eten. Het is een eigen keus. Ik beweer slechts dat je je er van bewust kunt zijn. Ook beweer ik niet dat je het helemaal niet mag eten. Zo stel ik voor om te matigen.

Citaat:
Gaan we morgen dan ook allemaal maar niet meer de straat op? Onder een auto lopen zou fataal kunnen zijn. Kom op zeg, dood ga je toch.
Rare vergelijking. Ga je morgen jezelf klem zuipen en dan over straat lopen en doe je dat elke week? We hebben het over risicos nemen en de risicos zijn niet even groot; het is niet zwart-wit.

Leuk dat je overigens over autos begint: mensen die bij een drukke snelweg wonen krijgen even veel koolmonoxide binnen als 17 sigaretten per dag (bron: Netwerk); da's bijna een pakje. Als je dat niet weet en je krijgt kanker, vind jij dat dan niet ontzettend lullig terwijl als je het wel weet en je hebt die keus welwillend gemaakt het minder erg is omdat je een bewuste keus maakte? En dan laat ik de mogelijkheid dat je de keus om te verhuizen of er niet te gaan wonen buiten beschouwing...
__________________
Herendil fir et mor! Aureldi auta Elessar tintilar, a ezella Tarmenel. Lyë estel.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 22:59
p-chez
Avatar van p-chez
p-chez is offline
Dat cola alles oplost en roest verwijderd is echt een fabeltje.
Het is misschien wel bijtend, maar zó miniem dat het nauwelijks noemenswaardig is.

Heeft niemand dat ooit eens uitgeprobeerd?

Zelfs de Mythbusters hebben dat onderzocht!
__________________
yupyup.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2005, 03:05
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
p-chez schreef op 23-08-2005 @ 23:59 :
Dat cola alles oplost en roest verwijderd is echt een fabeltje.
Het is misschien wel bijtend, maar zó miniem dat het nauwelijks noemenswaardig is.

Heeft niemand dat ooit eens uitgeprobeerd?

Zelfs de Mythbusters hebben dat onderzocht!
Tanden zijn wel even wat anders dan roest
Met citaat reageren
Oud 24-08-2005, 19:30
Vanima Estel
Avatar van Vanima Estel
Vanima Estel is offline
Citaat:
p-chez schreef op 23-08-2005 @ 23:59 :
Dat cola alles oplost en roest verwijderd is echt een fabeltje.
Rrright.

Citaat:
Heeft niemand dat ooit eens uitgeprobeerd?
Met shoarmavlees en met een roestige stuiver. De roestige stuiver werd perfect schoon, zo goed als nieuw. Het shoarmavlees was niet veel meer van over...
__________________
Herendil fir et mor! Aureldi auta Elessar tintilar, a ezella Tarmenel. Lyë estel.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 08:33
Knutselsmurfie
Avatar van Knutselsmurfie
Knutselsmurfie is offline
Het is niet alleen slecht voor je tanden, ook voor je darmen. Ik heb zoals de doktoren zeggen 'gevoelige darmen' en krijg er altijd last van als ik cola light heb gedronken. Beetje jammer, aangezien ik er gek op ben.
__________________
I don't ask for much, but enough room to spread my wings | You can fool some people sometimes, but you can't fool all the people all the time
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 13:00
Verwijderd
ik hou eigenlijk alleen maar van coca cola classic
zielsveel <3
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-08-2005, 13:16
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
henri de penri schreef op 26-08-2005 @ 14:00 :
ik hou eigenlijk alleen maar van coca cola classic
zielsveel <3
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 13:59
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Knutselsmurfie schreef op 26-08-2005 @ 09:33 :
Het is niet alleen slecht voor je tanden, ook voor je darmen. Ik heb zoals de doktoren zeggen 'gevoelige darmen' en krijg er altijd last van als ik cola light heb gedronken. Beetje jammer, aangezien ik er gek op ben.
Dat het voor jóu niet gezond is, wil niet zeggen dat het voor iedereen slecht is he? Er zijn ook mensen die niet tegen pinda's kunnen, of tegen aardbeien, of, zoals ik, tegen vlees. En om nou te zeggen dat die produkten daarom meteen slecht voor 'je' zijn, gaat een beetje ver.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 19:11
Subject
Avatar van Subject
Subject is offline
Citaat:
Vanima Estel schreef op 23-08-2005 @ 17:37 :
Wat je eenmaal hebt onderzocht is min of meer statisch.

Goed, goed, maar hoeveel producten zijn er en hoeveel komen er wel niet bij? Natuurlijk ben ik wat overdreven, maar mijn punt is dat je ook te ver kan gaan. Natuurlijk is het dom de hele dag vet en cola te nuttigen, maar de hele tijd over je eten nadenken gaat te ver.

Cola beweer ik niet. Ik had het over o.a. aspartaam. Volgens mij zit dat niet in coca cola classic (ik weet het niet zeker en ik ga vandaag niet naar de supermarkt oid). Ook beweer ik niet dat je dit allemaal niet mag eten. Het is een eigen keus. Ik beweer slechts dat je je er van bewust kunt zijn. Ook beweer ik niet dat je het helemaal niet mag eten. Zo stel ik voor om te matigen.

Dat was allemaal bij wijze van spreke, omdat je tegenwoordig schijnbaar van bijna alles (jaja, overdreven ) kanker kan krijgen. Uiteraard kan je bewust zijn van wat je eet. Maar om als voorbeeld aspartaam te nemen; half Nederland weet niet eens wat dat is, ik zeg dat het een beetje ver gaat ook bewust te gaan lopen doen daarmee.

Rare vergelijking. Ga je morgen jezelf klem zuipen en dan over straat lopen en doe je dat elke week? We hebben het over risicos nemen en de risicos zijn niet even groot; het is niet zwart-wit.

Klem zuipen? Overigens is dat nog niet eens zo'n rare vergelijking m.i. Ik heb natuurlijk geen cijfers, maar ik denk dat de kans op een ongeluk redelijk in de buurt ligt van de kans op kanker veroorzaakt door alledaagse voedingsmiddelen, zoniet hoger.

Leuk dat je overigens over autos begint: mensen die bij een drukke snelweg wonen krijgen even veel koolmonoxide binnen als 17 sigaretten per dag (bron: Netwerk); da's bijna een pakje. Als je dat niet weet en je krijgt kanker, vind jij dat dan niet ontzettend lullig terwijl als je het wel weet en je hebt die keus welwillend gemaakt het minder erg is omdat je een bewuste keus maakte? En dan laat ik de mogelijkheid dat je de keus om te verhuizen of er niet te gaan wonen buiten beschouwing...

Ja, dat is lullig. Ik zeg ook niet dat dat niet zo is. Ik zeg alleen dat ik het overdreven vindt als een gek alle risico's uit het leven te ontlopen. Tja, dan ga je misschien wat eerder dood, heb je in ieder geval niet zo bekrompen geleefd.
__________________
Elu on ilus.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 19:44
Verwijderd
Mijn scheikundedocent vertelde me enkele maanden geleden over een profielwerkstuk dat twee van zijn leerlingen enkele jaren geleden hadden gemaakt. Het was een onderzoek naar schadelijke effecten van verschillende soorten frisdrank op het tandglazuur. Om te onderzoeken wat voor frisdrank het slechtst was voor het tandglazuur, werden enkele kiezen van één persoon (die getrokken waren door een tandarts hier uit de buurt) in de verschillende soorten frisdranken gelegd, nadat de kiezen gewogen waren. Daarna werden ze weer gewogen.

Wat bleek? In tegenstelling tot wat mijn docent had verwacht, lost tandglazuur sneller op in cola light dan in 'gewone' cola.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 09:24
Vanima Estel
Avatar van Vanima Estel
Vanima Estel is offline
Citaat:
Goed, goed, maar hoeveel producten zijn er en hoeveel komen er wel niet bij? Natuurlijk ben ik wat overdreven, maar mijn punt is dat je ook te ver kan gaan. Natuurlijk is het dom de hele dag vet en cola te nuttigen, maar de hele tijd over je eten nadenken gaat te ver.
Er zijn enorm veel producten het een populairder dan het ander. Een product dat ongezond is om een bepaalde reden onthoudt je. Je kunt er vervolgens mee om gaan (negatieve aspecten verminderen zoals bijv op het juiste moment nuttigen of als voorbeeld hierboven aangegeven: niet direct je tanden poetsen), matigen (het minder gebruiken, alternatieven verzinnen en/of onderzoeken) of niet nuttigen (kwestie van traditie veranderen en dat kunnen we allemaal hoor als we maar overtuigt zijn). Zoveel extra tijd kost het echt niet en je hoeft heus niet alles in 1x te onderzoeken. Het is een leerproces, een bewustwording, een evolutie en daarnaast ook een sleutel naar een onafhankelijker, zekerder bestaan van jou als individu. Je leert langzaam maar zeker wat wel en wat niet goed voor je is. Wat troep is en wat gezond is. Waarom je wat eet (vaak puur emotie). Als ik jou poep verkoop eet je het ook niet op. Waarom zou je iets anders, dat ook rotzooi is, wel eten? En vergeet niet: door het aanschaffen van rotzooi help je het voortbestaan omdat je het bedrijf financieel steunt. Door een gezond product te kopen ondersteun je een onderneming die wel (een) product(en) verkoopt dat gezond is. Overigens stel ik het op dit moment redelijk zwart-wit gezond/ongezond zo zwart-wit is het niet maar het is wel duidelijk.

Citaat:
Dat was allemaal bij wijze van spreke, omdat je tegenwoordig schijnbaar van bijna alles (jaja, overdreven ) kanker kan krijgen. Uiteraard kan je bewust zijn van wat je eet.
Dat eerste is een gevolg van onze domme levenswijze en is te marginaliseren danwel uit te bannen. Ik zeg niet dat je geen aspartaam mag eten ik stel slechts dat het niet nuttigen of minder nuttigen van aspartaam gezonder is. Je lichaam heeft het bovendien niet nodig. Het dient geen enkel nut voor je lichaam.

Het bewust-zijn heb ik hierboven aangekaart. Je wordt niet van de een op de andere dag een gezond mens. Dat is een proces, een geestelijk gevecht. Je lichaam vecht al voor jou omdat kanker (ervan uitgaande dat het ontstaat door (grotendeels) verkeerde voeding) het resultaat van een langdurig gevecht is in je lichaam. Je lichaam vecht dagelijks tegen gif! Voor jou! Nogmaals het is niet zo zwart-wit kanker of geen kanker je voelt je ook gezonder wanneer je je lichaam de rust gunt het overtollige gif in je lichaam (vetten) te verwijderen of wanneer je het niet (te)veel gif geeft om te verwerken of wanneer je je lichaam gif geeft het op het juiste moment te geven: tijdens je voedselopnamecyclus.

Citaat:
Maar om als voorbeeld aspartaam te nemen; half Nederland weet niet eens wat dat is, ik zeg dat het een beetje ver gaat ook bewust te gaan lopen doen daarmee.
Ha! Da's mooi des te groter is de kans dat een niet-geinformeerd persoon dit topic leest. Heeft het tenminste nut. Jouw argument geeft mooi weer dat er een dringende behoefte is aan degelijke informatie over voeding. Hoe eerder we daarmee beginnen, des te beter het is voor de gezondheid van de Nederlandse bevolking. Want om nou te stellen dat wij het voorbeeld voor bijvoorbeeld Afrika op dit gebied zijn...

Citaat:
Ik heb natuurlijk geen cijfers, maar ik denk dat de kans op een ongeluk redelijk in de buurt ligt van de kans op kanker veroorzaakt door alledaagse voedingsmiddelen, zoniet hoger.
In de VS is obesitas/kanker doodsoorzaak #1. Zoals je weet maakt meneer Hoogervorst zich ook zorgen. In een wanhooppoging probeert hij accijns op vette happen zoals frieten te leggen. Ook heb ik documentaires op het publieke net gezien die waarschuwden dat wij dezelfde richting als de VS op gaan.

Citaat:
Ik zeg ook niet dat dat niet zo is. Ik zeg alleen dat ik het overdreven vindt als een gek alle risico's uit het leven te ontlopen. Tja, dan ga je misschien wat eerder dood, heb je in ieder geval niet zo [...] geleefd.
Dat is min of meer hetzelfde argument als wat je in het begin van je post al gebruikte. En bekrompen? Gezond & bewust!
__________________
Herendil fir et mor! Aureldi auta Elessar tintilar, a ezella Tarmenel. Lyë estel.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 18:16
Knutselsmurfie
Avatar van Knutselsmurfie
Knutselsmurfie is offline
Citaat:
Bloem schreef op 26-08-2005 @ 14:59 :
Dat het voor jóu niet gezond is, wil niet zeggen dat het voor iedereen slecht is he? Er zijn ook mensen die niet tegen pinda's kunnen, of tegen aardbeien, of, zoals ik, tegen vlees. En om nou te zeggen dat die produkten daarom meteen slecht voor 'je' zijn, gaat een beetje ver.
Dat is niet alleen voor mij, schat Dat is voor alle mensen op deze wereld. Dat heb ik rechtstreeks uit de mond van mijn huisarts. Bij mij heeft het alleen extra effect omdat ik gevoelige darmen heb.
Gooi maar eens een stuiver in een glas cola light. Hij komt er blinkend uit waarschijnlijk. Dat komt doordat er stoffen in zitten die de stuiver (en dus ook je darmen) aantasten.
__________________
I don't ask for much, but enough room to spread my wings | You can fool some people sometimes, but you can't fool all the people all the time
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eten & Drinken Vragenlijst :bloos:
Calyx
40 12-04-2008 11:07


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:35.