Oud 21-01-2006, 17:03
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Gehoord op het nieuws : Verdonk wil een 'gedragscode' voor alle burgers. Voornaamste punt : Iedereen zou op straat Nederlands moeten spreken.

wat vinden we hiervan ?

persoonlijk snap ik het wel. Ik neem echter wel aan dat Fries als officiele taal niet ineens uit het straatbeeld zou verdwijnen. Toch vind ik het wel prettig als je mensen die op straat lopen tenminste kan verstaan.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Advertentie
Oud 21-01-2006, 17:07
Escapism
Avatar van Escapism
Escapism is offline
lullig voor al die toeristen dan..
__________________
He thought the diaries of Anne Frank were "an Adrian Mole sort of thing"
Oud 21-01-2006, 17:07
Verwijderd
Volgens mij kunnen ze het spreken van een andere taal op straat niet verbieden. En dat moeten ze ook niet doen, want het heeft 1. geen enkel nut - 2. niet iedereen praat nederlands - 3. het horen van veel talen op straat getuigt van een culturele rijkdom - 4. dit is weer zo'n achterlijk Verdonkplan.
Oud 21-01-2006, 17:08
Verwijderd
Soms willen mensen niet, dat de rest kan verstaan, wat jij zegt. Onzin dus.
Oud 21-01-2006, 17:14
Verwijderd


Verdonkey
Oud 21-01-2006, 17:18
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Escapism schreef op 21-01-2006 @ 17:07 :
lullig voor al die toeristen dan..
Daar denkt ze niet over na. Tenzij ze geen toeristen meer in Nederland wil hebben.
__________________
Du bist ein N00b!
Oud 21-01-2006, 17:19
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
strijdig met vrijheid van expressie
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Oud 21-01-2006, 17:20
Odin
Avatar van Odin
Odin is offline
En het Frysk dan?
Oud 21-01-2006, 17:20
Sartre
Sartre is offline
YES!! Ik ben Amsterdammer dus ik mag iedereen blijven discrimineren!! Puik plan.
__________________
Единый, могучий Советски
Oud 21-01-2006, 17:25
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 21-01-2006 @ 17:03 :
Iedereen zou op straat Nederlands moeten spreken.
Ik zie absoluut niet in waarom dat zou moeten.
Ik heb er geen problemen mee als mensen een andere taal spreken, als ze dat willen. Als ze ook maar Nederlands kunnen.
Oud 21-01-2006, 17:25
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Sartre schreef op 21-01-2006 @ 17:20 :
YES!! Ik ben Amsterdammer dus ik mag iedereen blijven discrimineren!! Puik plan.
Oh, mag ik dat dan ook?
En waarom eigenlijk?
Oud 21-01-2006, 17:26
Blood Fire Rage
Avatar van Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Citaat:
Odin schreef op 21-01-2006 @ 17:20 :
En het Frysk dan?


Lolbroek

Mafkees!
__________________
Stelling onderbouwen aub.
Oud 21-01-2006, 17:27
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 21-01-2006 @ 17:03 :
Toch vind ik het wel prettig als je mensen die op straat lopen tenminste kan verstaan.
Voel je je zo belangrijk dat je denkt dat mensen het misschien over jou kunnen hebben?
Daarbij: is het jouw zaak ueberhaupt wel?
Oud 21-01-2006, 17:27
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
McCaine schreef op 21-01-2006 @ 17:19 :
strijdig met vrijheid van expressie
Het gaat hier om een gedragscode. Wat dat precies inhoudt weet ik niet, maar ik vermoed dat het geen dwingende regel is(/wordt).
Oud 21-01-2006, 17:30
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 21-01-2006 @ 17:27 :
Het gaat hier om een gedragscode. Wat dat precies inhoudt weet ik niet, maar ik vermoed dat het geen dwingende regel is(/wordt).
Goed het zou dan niet dwingend zijn, maar het niet naleven van gedragsregels is toch ascociaal?
Oud 21-01-2006, 17:31
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 21-01-2006 @ 17:25 :
Oh, mag ik dat dan ook?
En waarom eigenlijk?
Omdat er volgens teletekst in de code staat dat Rotterdammers niet mogen discrimineren.
Alsof dat eerst wel mocht.
Oud 21-01-2006, 17:32
Sartre
Sartre is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 21-01-2006 @ 17:25 :
Oh, mag ik dat dan ook?
En waarom eigenlijk?
Er staat dat Rotterdammers elkaar niet meer mogen discrimineren. Dat betekend dus dat ze het eerst wél mochten. Dus Amsterdammers mochten het al niet en werden daarmee gediscrimineert door de overheid. In ons land staat de overheid niet boven de wet. Hiermee zou artikel 1 uit de grondwet ongeldig zijn verklaard.
Of Amsterdammers mochten het net als Rotterdammers wel en in die situatie veranderd niets, sinds de nieuwe wet alleen voor Rotterdammers geld. Duidelijk toch?
__________________
Единый, могучий Советски
Oud 21-01-2006, 17:33
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Ah, op die manier.

Feest.
Ads door Google
Oud 21-01-2006, 17:33
Hanneke
Avatar van Hanneke
Hanneke is offline
Citaat:
S. schreef op 21-01-2006 @ 17:14 :
[afbeelding]

Verdonkey
Volgens mij staat er al in de grondwet dat discrimineren niet mag. En verder, idd, wat wil je dan met alle toeristen enzo doen.
__________________
Hoi! - Soija.nl
Oud 21-01-2006, 17:37
Subject
Avatar van Subject
Subject is offline
Wat een onzin zeg. Laat iedereen lekker zelf uitzoeken in welke taal ze praten/lachen/roddelen/whatever. Wat interesseert mij het waar ze het over hebben.
__________________
Elu on ilus.
Oud 21-01-2006, 17:39
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
De minister laat onderzoeken wat de Nederlandse identiteit precies inhoudt.
Ben ik nou de enige die dit wel wat triest vind?
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Oud 21-01-2006, 17:41
Prof
Prof is offline
ik vind het vrij irritant als ik ineens in een wij terecht komt waarin iedereen arabisch spreekt dit soort dingen zijn echter tot mislukken gedoemd je kan er nooit een wet over maken of iets constructiefs mee doen

van het'' fatsoen moet je doen'' en leve de waarden en normen gehalte
Oud 21-01-2006, 17:43
Verwijderd
Haha, wat een bullshit. Van iemand die toch rechten gestudeerd heeft had ik meer verwacht, maar kennelijk heeft Verdonk bijles gehad van Donner.
Oud 21-01-2006, 17:47
dingokoning
Avatar van dingokoning
dingokoning is offline
Citaat:
Prof schreef op 21-01-2006 @ 17:41 :
ik vind het vrij irritant als ik ineens in een wij terecht komt waarin iedereen arabisch spreekt dit soort dingen zijn echter tot mislukken gedoemd je kan er nooit een wet over maken of iets constructiefs mee doen

van het'' fatsoen moet je doen'' en leve de waarden en normen gehalte
ik vind het ook vrij irritant dat als ik Nederlanders uit andere delen van het land hoor praten, maar geen ene moer versta van wat ze zeggen
__________________
hoi teefjesbevrijdingsfront
Oud 21-01-2006, 17:52
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-01-2006 @ 17:43 :
Haha, wat een bullshit. Van iemand die toch rechten gestudeerd heeft had ik meer verwacht, maar kennelijk heeft Verdonk bijles gehad van Donner.
Wat is een gedragscode dan, welke waarde heeft hety?
Advertentie
Oud 21-01-2006, 17:57
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 21-01-2006 @ 17:30 :
Goed het zou dan niet dwingend zijn, maar het niet naleven van gedragsregels is toch ascociaal?
Tsja...

sowieso zijn er geen asociale dingen, maar is dat een kwalificatie die ieder mens zelf verbindt aan bepaalde handelingen. Ik vind op de grond spugende mens heel goor en asociaal, maar getuige de vele mensen die dat doen denken veel mensen daar anders over.

Mensen die niet-Nederlands pratenden eerst asociaal vonden, zullen dat nu weer vinden en gesterkt door de mening van de staat die mening vaker naar buiten brengen. Mensen die niet-Nederlands pratenden eerst al niet asociaal vonden, zullen dat nu ook niet vinden.
Oud 21-01-2006, 17:57
BrunetJuh
Avatar van BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Jaa ben ik het mee eens! Ik vind het verschrikkelijk als ik in de stad ben en je hoort allemaal buitenlanders buitenlands praten! Pas je dan toch even aan! Dat ze het thuis doen, moeten ze zelf weten, maar niet in het openbaar.
__________________
move your body next to me
Oud 21-01-2006, 17:59
dingokoning
Avatar van dingokoning
dingokoning is offline
Citaat:
BrunetJuh schreef op 21-01-2006 @ 17:57 :
Jaa ben ik het mee eens! Ik vind het verschrikkelijk als ik in de stad ben en je hoort allemaal buitenlanders buitenlands praten! Pas je dan toch even aan! Dat ze het thuis doen, moeten ze zelf weten, maar niet in het openbaar.
en de mensen die dialect praten? die versta ik ook niet, die moeten ook abn gaan praten dan, thuis mogen ze hun eigen shizzle blaten maar in het openbaar ABN.
__________________
hoi teefjesbevrijdingsfront
Oud 21-01-2006, 18:04
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Mochten ze dit doorvoeren, moeten ze een duidelijke scheidingslijn trekken tussen nederlands en dialecten. Ik zou er geen moeite mee hebben dat mensen op straat geen drents meer mogen praten, juist fijner. Maar op zich is het wel iets wat je niet kan nastreven, wat wil ze dan doen als mensen toch een andere taal praten, boete geven? Dat kun je gewoonweg niet overal controleren. Zie je agenten op straat al mensen die dialect praten al mensen aanspreken; he jongeman, praat jij eens even nederlands anders moeten we je een boete geven. En het is natuurlijk ook lastig voor al die toeristen. Maar van de andere kant snap ik het punt ook wel dat die buitenlandse mensen die in Nederland wonen nederlands moeten leren en niet op straat een beetje in het marokkaans of wat dan ook gaan praten.
Oud 21-01-2006, 18:07
Prof
Prof is offline
Citaat:
dingokoning schreef op 21-01-2006 @ 17:47 :
ik vind het ook vrij irritant dat als ik Nederlanders uit andere delen van het land hoor praten, maar geen ene moer versta van wat ze zeggen
och de boer'n waren er altijd al
Oud 21-01-2006, 18:18
Supersuri
Supersuri is offline
Dit is weer een maatregel die natuurlijk voor alleen bepaalde groepen geld. Marokanen, Antilianen, Kaapferdianen, Surinamers. En waarschijnlijk dan tussen de leeftijd 12 t/m 30. Deze maatregel is zo op een groep gericht dat ik er tegen ben.

Neem namelijk niet aan dat alle toeristen nederlands moeten praten en daarnaast zijn er altijd nog mensen die geen nederlands praten bij grote internationale bedrijven en uitwisselingsstudenten. Dus deze maatregel is slecht.

Mischien is het idee nog wel aardig, maar uitvoering beroerd.

Ze wil denk ik het probleem aanpakken dat je groepjes allochtoonse jongeren op straat hun eigen taal tegen elkaar praten. Dat vind ze slecht voor de intergratie enzo. Valt wat voor te zeggen. Maar dit is al aan te pakken door samenscholen of groepsvorming toe te passen. Daar gaat dit nieuwe idee niet voor werken hoor.

Heel slecht plan dus.
Oud 21-01-2006, 18:19
Verwijderd
Citaat:
BrunetJuh schreef op 21-01-2006 @ 17:57 :
Jaa ben ik het mee eens! Ik vind het verschrikkelijk als ik in de stad ben en je hoort allemaal buitenlanders buitenlands praten! Pas je dan toch even aan! Dat ze het thuis doen, moeten ze zelf weten, maar niet in het openbaar.
Kijk als mensen in hun eigen brabbeltaaltje met elkaar praten who cares en afluisteren is ook niet erg netjes he . Ik erger me persoonlijk meer aan mensen die ongevraagd een praatje met je proberen aan te knoppen
Oud 21-01-2006, 18:23
Verwijderd
wat een onzin... ben ik de enige die me niet stoort aan andere talen/dialecten op straat? zolang ze niet tegen me lullen zit ik er niet mee, en je kan onmogelijk iedereen verplichten abn te praten en hoe wil je t controleren

en dat van die rotterdammers snap ik niet, waarom zijn zij de enige die niet mogen discrimineren
Oud 21-01-2006, 18:50
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Weer zo'n belachelijk plan van onze Nederlandse Thatcher. Dit is nooit te verdedigen of vol te houden.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Oud 21-01-2006, 18:58
Prof
Prof is offline
Citaat:
Juice schreef op 21-01-2006 @ 18:50 :
Weer zo'n belachelijk plan van onze Nederlandse Thatcher.
hadden we die maar
Oud 21-01-2006, 19:22
Subject
Avatar van Subject
Subject is offline
Citaat:
BrunetJuh schreef op 21-01-2006 @ 17:57 :
Jaa ben ik het mee eens! Ik vind het verschrikkelijk als ik in de stad ben en je hoort allemaal buitenlanders buitenlands praten! Pas je dan toch even aan! Dat ze het thuis doen, moeten ze zelf weten, maar niet in het openbaar.
Dus omdat JIJ het verschrikkelijk vindt dat je ze niet kunt verstaan, moeten ze allemaal maar Nederlands praten. Wat is het probleem, serieus.

Nederland..grlbl...vrij land..blabla..
__________________
Elu on ilus.
Ads door Google
Oud 21-01-2006, 19:26
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
He ik woon in Rotterdam en heb er helemaal niets van meegekregen Denk je nu echt dat twee oude Marokkaanse mannen Nederlands gaan praten als ze samen over straat lopen? Krijgen ze anders een boete ofzo?
Ik vind het echt dikke onzin. Welk doel zal het dienen? Wat lost het op?
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Oud 21-01-2006, 19:28
Verwijderd
Citaat:
Subject schreef op 21-01-2006 @ 19:22 :
Dus omdat JIJ het verschrikkelijk vindt dat je ze niet kunt verstaan, moeten ze allemaal maar Nederlands praten. Wat is het probleem, serieus.

Nederland..grlbl...vrij land..blabla..
het is toch erg als je niet kan horen waar mensen t over hebben al is het jouw zaak niet!
Oud 21-01-2006, 19:31
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
BrunetJuh schreef op 21-01-2006 @ 17:57 :
Jaa ben ik het mee eens! Ik vind het verschrikkelijk als ik in de stad ben en je hoort allemaal buitenlanders buitenlands praten! Pas je dan toch even aan! Dat ze het thuis doen, moeten ze zelf weten, maar niet in het openbaar.
Ja precies, ik wil wel kunnen horen waar andere mensen het over hebben. Daarom vind ik ook dat toeristen allemaal Nederlands moeten leren, en dat mensen met een spraakgebrek waardoor ze moeilijk te verstaan zijn in het openbaar hun mond moeten houden.

Zacht praten/fluisteren moet ook verboden worden, dat spreekt voor zich. Om nog maar te zwijgen van de gebarentaal die doven gebruiken; daar snap ik echt niks van. Afschaffen dus.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Oud 21-01-2006, 19:32
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Goed plan! Ik voel me echt stukken veiliger gelijk!!!
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Oud 21-01-2006, 19:38
Boebsie
Boebsie is offline
Achterlijk voorstel.

Heej ik vindt het wel gezellig al die verschillende talen, geeft mij juist het gevoel van saamhorigheid. Ondanks onze verschillen zijn we allemaal nederlanders.
Het is altijd een hele belevenis in de metro, vooral Afrikanen zijn duidelijk aanwezig als ze gaan converseren .
Ik snap echt totaal niet waarom mensen zich hieraan kunnen irriteren, jeez stel je wat toleranter op.
Ik vind het overigens wel belangrijk dat men ook de nederlandse taal goed beheerst (geldt natuurlijk niet voor toeristen).
Oud 21-01-2006, 19:43
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Boebsie schreef op 21-01-2006 @ 19:38 :
Het is altijd een hele belevenis in de metro, vooral Afrikanen zijn duidelijk aanwezig als ze gaan converseren .
Jahaha, zeker waar. Zeker als ze op zondag naar de kerk gaan ergens op de Wibaut
Oud 21-01-2006, 20:19
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Als twee mensen op straat in hun eigen taal willen spreken, wie de neuk heeft daar dan last van? Wat is dit voor achterlijk voorstel?
Oud 21-01-2006, 20:23
Verwijderd
Citaat:
Roos schreef op 21-01-2006 @ 19:26 :
He ik woon in Rotterdam en heb er helemaal niets van meegekregen Denk je nu echt dat twee oude Marokkaanse mannen Nederlands gaan praten als ze samen over straat lopen? Krijgen ze anders een boete ofzo?
Ik vind het echt dikke onzin. Welk doel zal het dienen? Wat lost het op?
Misschien dat we die mannen niet meer als Marokkanen maar als Nederlanders zien. In landen als Frankrijk of de VS, waar immigranten geacht worden zich meer naar de maatstaven van het land te gedragen, worden groepen allochtonen veel beter door autochtonen geaccepteerd. Niet dat ik het specifiek met dit voorstel eens ben, maar je snapt mijn gedachtegang.
Oud 21-01-2006, 20:29
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Dit is wel leuk voer voor onze cabaretiers natuurlijk. Wie kan dit nou laten liggen?
Oud 21-01-2006, 20:42
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
op zich heeft snees wat mij betreft het idee begrepen.

Nederlanders zeggen wel dat ze tolerant zijn, maar allochtonen worden nou niet bepaald 'echt opgenomen' in de samenleving, en daar zou zo'n norm iets aan bij kunnen dragen, lijkt me.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Oud 21-01-2006, 20:42
Frostbite
Avatar van Frostbite
Frostbite is offline
Oud 21-01-2006, 20:45
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Nederlanders zijn niet tolerant, nooit geweest ook. Het juiste woord is "onverschillig".
Oud 21-01-2006, 20:51
Subject
Avatar van Subject
Subject is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 21-01-2006 @ 20:42 :
Nederlanders zeggen wel dat ze tolerant zijn, maar allochtonen worden nou niet bepaald 'echt opgenomen' in de samenleving, en daar zou zo'n norm iets aan bij kunnen dragen, lijkt me.
Daar zijn allochtonen zelf verantwoordelijk voor. Ze snappen zelf ook wel dat ze beter geaccepteerd worden als ze Nederlands praten. Oftewel; ze kiezen er zelf voor hoe ze overkomen.
__________________
Elu on ilus.
Oud 21-01-2006, 20:58
Dinalfos
Avatar van Dinalfos
Dinalfos is offline
Ja, dat is een populair sentiment. Maar zo simpel ligt het natuurlijk niet.

Edit: voor Levitating Nun bedoeld.
__________________
Why doesn't George R.R. Martin use Twitter? Because he killed all 140 characters.
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Tsunami, opdracht Nederlands
Miekje*
8 05-08-2008 09:57
Lifestyle Stem strategisch, stem christenunie
christenunie
3 20-11-2006 15:19
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap op straat nederlands spreken II
Levitating Nun
175 27-01-2006 22:44
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Hoe gaat het er nu werkelijk aan toe op een zwarte school?
Jabotinsky
84 02-11-2004 02:12
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Onderduikers in Nederland - in 2004! - Deel II
Gatara
91 31-01-2004 14:23
Levensbeschouwing & Filosofie ,,Nederland is de perfecte islamstaat''
Yousra
85 19-01-2004 11:29


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:27.