Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=10)
-   -   wat is de langste nederlandse woord? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=463750)

Geel 19-07-2009 17:35

Dan is het dus wel mogelijk voor iedereen die een beetje Nederlands kan om nieuwe woorden te verzinnen en dan zouden ze ook geaccepteerd moeten worden?

Rationeel 19-07-2009 19:06

zouden, nee. maar het kan wel.

heel veel woorden die nu worden opgenomen in de nieuwe edities van de vandale zijn woorden die hun oorsprong vinden in de media. als een aap ontsnapt in de dierentuin en de dierentuin hier maatregelen tegen onderneemt en een journalist noemt deze maatregelen in zijn stukje 'bokitoproof' en als vervolgens veel mensen dit woord gaan gebruiken, dan heb je een kans dat het het jaar erna in het woordenboek staat. de kans ik ook groot dat het er binnen no-time weer uitvliegt, maar dat terzijde.

het is dus niet de vraag of ze geaccepteerd moeten worden, maar of het veel gebruikt wordt.

Geel 19-07-2009 19:47

Je haalt mijn werkwoordelijke gezegde uit elkaar. Er stond zouden moeten worden.

Barabas 19-07-2009 21:28

Citaat:

Rationeel schreef: (Bericht 29478878)
een woordenboek is maar een lijst met de meest voorkomende en actuele woorden. als er woorden uit de vandale geschrapt worden omdat ze verouderd zijn en vrijwel niet meer gebruikt worden, is het dan opeens geen woord meer?

of iets een woord is staat los van het feit of het in de vandale staat.

een woord is grofweg gezegd een combinatie van letters en karaters die samen een eenheid met betekenis vormen.

ik weet bijvoorbeeld precies wat koelkastmagneetreiniger is. dat het waarschijnlijk niet te koop is, wil nog niet zeggen dat het geen woord is. :)

Ik heb het niet over een woordenboek, maar over de woordenlijst nederlandse taal, te vinden op www.woordenlijst.org.

Rationeel 19-07-2009 21:46

Citaat:

ggcy8 schreef: (Bericht 29479697)
Je haalt mijn werkwoordelijke gezegde uit elkaar. Er stond zouden moeten worden.

you got me!

maar verder doet het niets af aan mijn verhaal.

Citaat:

Barabas schreef: (Bericht 29480111)
Ik heb het niet over een woordenboek, maar over de woordenlijst nederlandse taal, te vinden op www.woordenlijst.org.

om het even te nuanceren: ik ben het er mee eens dat niet alle woorden in de vandale of de woordenlijst staan, anders wordt het een rommeltje. dat doet niets af aan het feit dat veel, doorgaans niet gebruikte, samenstellingen nog wel gewoon woorden zijn. :)

vooral fanatieke puzzelaars (:bloos:) kunnen aardig wat correcte, bruikbare, nederlandse woorden noemen die niet in de lijst staan. en dan heb ik het nog niet eens over samenstellingen. bijvoorbeeld ieme (honingbij) en odeon (auditorium/muziekzaal) e.d.

Mr Soija verwijderd 20-07-2009 12:21

Citaat:

Barabas schreef: (Bericht 29477531)
Waarom staan die woorden dan niet in de woordenlijst?

Die hoeven er niet in te staan. Samenstellen mag, dat doe ik zelf vaak genoeg. Alleen de meest gebruikte woorden en standaardversies staan erin. 'Knuffelt' of 'knuffelden' vind je er ook niet in, maar dat maakt ze niet geen-woorden.

Idiote lange samenstellingen, echter, zijn géén woord. :)

Maar ik doe altijd eigen woorden, barbarismes en uitdrukkingen bedenken. :cool: IK had laatst nog een nieuwe en die was heel gaaf, maar ik weet hem niet meer. :(

Mr Soija verwijderd 20-07-2009 12:23

Oh oh oh, deze is ook wel leuk en recent: 't Hegje. :cool:

Geel 20-07-2009 13:45

Als 'gewone' samenstellingen wel woorden zijn dan zijn idiote lange samenstellingen ook woorden. Waarom niet?

Mr Soija verwijderd 20-07-2009 20:12

Daarom niet. Omdat ze nergens op slaan en betekenisloos zijn.

En liefies die nu gaan zeggen dat ze wel een betekenis hebben: neen.

Geel 20-07-2009 22:01

nou zeg.

Mr Soija verwijderd 20-07-2009 22:23

Tsja, ik bedenk de feiten niet. :p

carlove 16-11-2009 11:02

de langste woord bestaat uit over 3 miljoen letters. probeer maar eens.

Hier is een beginnetje

somewhenotodayoundressomecologicalinenumerousexyeslowillingnesshotstr-angereactioneglectabulationumberightonightomorrowidoweremembersufficie n-togethernessobviousoomphilariousayourselforeasonablexplorerideseriouse rvan-twinklechoingoosevenowomeneedoorbellikelectricalamplantingoverocksligh tly-ellowelluminousportuitionevereoccupiesilentouringadderoastsalmonearlyo wlec-habitationationalizespecialegornamentitartanomineejectwolivesubjectwen tiet-hypertextransformereappearstaticrazyoungsterunearbyachtoo

het is in het engels maar vertaal het zelf maar lekker

Simon 16-11-2009 15:54

Welk woord schrijf je met vier b's?

Niet direct naar beneden kijken.

...

Juist! Kibbesoebbe.

Andijvie 17-11-2009 10:56

:D

serac 17-11-2009 16:00

Citaat:

veel mensen hebben de vervelende neiging in het nederands dus ook alles maar los te schrijven, terwijl wij wél gezegend zijn met samenstellingen.
vroeger (zei mij pa) toen alles nog beter was, heette dat :
germanismen

authentiek voorbeeld :
eisenbahnknotenpunkthinundherschieber

rosetheone 23-11-2009 15:39

Het langste Nederlandse woord volgens van Dale is onderzeebootbestrijdingsvliegtuig

benteke 26-11-2009 18:29

koortsmeetsysteemstrook

Vogelvrij 27-11-2009 08:51

Citaat:

serac schreef: (Bericht 29880936)
vroeger (zei mij pa) toen alles nog beter was, heette dat :
germanismen

authentiek voorbeeld :
eisenbahnknotenpunkthinundherschieber

Juist niet dan toch? Je spreekt jezelf nogal tegen: in het Duits worden samenstellingen inderdaad, net als in het Nederlands, aan elkaar geschreven. In het Engels gebeurt dat niet en je ziet dat heel veel mensen nu denken dat dat in het Nederlands dus ook niet hoeft. Een germanisme lijkt me als we iets overnemen van het Duits, een Duitse zinsconstructie bijvoorbeeld, dat is hier nu juist niet het geval.

sADSF 07-12-2009 17:59

vrachtwagenachteruitkijkspiegeltjesfabriekswinkelbediende

dutchini 07-12-2009 19:15

Citaat:

DutchECK schreef: (Bericht 5265752)
Volgens het Groot Guinness Record Boek (van 1983, dat wel), Haarlemmermeerpolderstraatlantaarnopstekersverenigingscontributieophal ersinstructieboekjesontwerpersinrichting (110 letters).

Het langste woord in het woordenboek is wapenstilstandsonderhandelingen (31 letters)

Het langste woord in het Nederlands is kindercarnavalsoptochtvoorbereidingswerkzaamheden (49 letters).

Andijvie 08-12-2009 12:31

Citaat:

dutchini schreef: (Bericht 29946004)
Het langste woord in het Nederlands is kindercarnavalsoptochtvoorbereidingswerkzaamheden (49 letters).

kindercarnavalsoptochtvoorbereidingswerkzaamhedenborden is langer ;)

Nogmaals; er is geen langste woord, doordat wij samenstelling aan elkaar plakken, kan het áltijd langer.

FunkyLyanneXx 09-12-2009 20:15

Vrachtwagenventieldopjesverzamelaars

goeie voor galgje!

Sarah 10-12-2009 09:45

Een vrachtwagenventiel? Is dat van een opblaasbare vrachtwagen? Als je dan toch woorden samenstelt, maak er dan wel iets realistisch van.

Andijvie 10-12-2009 09:47

't Is toch ook een 'fietsventiel'? Dan vind ik een 'vrachtwagenventiel' helemaal niet zo raar :o

Sarah 10-12-2009 09:49

Ik vind het een fietsbandventiel, eigenlijk :o

Andijvie 10-12-2009 10:16

http://nl.wikipedia.org/wiki/Fietsventiel
Als je fietsventiel raar vindt is fietspomp minstens net zo raar...

Sarah 10-12-2009 10:42

Hm maar fietspomp ben ik gewend :P

Biebzzz1 11-12-2009 16:09

Hmm... Wat dacht je van deze. Volgens het guiness vook of records Kindercarnavalsoptochtvoorbereidingswerkzaamheden met 49 letters.

Andijvie 11-12-2009 16:34

Citaat:

Biebzzz1 schreef: (Bericht 29962917)
Hmm... Wat dacht je van deze. Volgens het guiness vook of records Kindercarnavalsoptochtvoorbereidingswerkzaamheden met 49 letters.

Nou, dan heb ik het volgende record met:
Kindercarnavalsoptochtvoorbereidingswerkzaamhedenborden

Er bestaat serieus geen langste woord in het Nederlands, of het nu in het guiness book staat of waar dan ook; er kan áltijd iets anders achter dus je kan zo'n 'langste' woord makkelijk langer maken.

Barabas 11-12-2009 23:53

Citaat:

Sarah schreef: (Bericht 29956726)
Een vrachtwagenventiel? Is dat van een opblaasbare vrachtwagen? Als je dan toch woorden samenstelt, maak er dan wel iets realistisch van.

vrachtwagenwielventiel it is.

Frankrijk 12-12-2009 14:23

Citaat:

FunkyLyanneXx schreef: (Bericht 29954732)
Vrachtwagenventieldopjesverzamelaars

goeie voor galgje!

Vind ik niet. Met zo'n lang woord, is de kans groot dat je een letter gokt die in het woord staat. Ik kies bij galgje liever voor korte woorden met een x, q of c erin, zoals ''clown'', ''ex'', ''quiz'' etc.

Emszz. 12-12-2009 16:50

Zandzeepsodemineraalwatersteenstralen

Het zou "opdonderen, opsodemieteren" betekenen....

Geel 12-12-2009 20:24

Citaat:

Andijvie schreef: (Bericht 29963081)
Nou, dan heb ik het volgende record met:
Kindercarnavalsoptochtvoorbereidingswerkzaamhedenborden

Er bestaat serieus geen langste woord in het Nederlands, of het nu in het guiness book staat of waar dan ook; er kan áltijd iets anders achter dus je kan zo'n 'langste' woord makkelijk langer maken.

Maar wat zou kindercarnavalsoptochtvoorbereidingswerkzaamhedenborden dan betekenen? Een bord voor de genoemde werkzaamheden? Ik vind dat kindercarnavalsoptochtvoorbereidingswerkzaamheden tenminste nog een 'zinvolle' betekenis heeft.

Andijvie 13-12-2009 14:47

Citaat:

ggcy8 schreef: (Bericht 29966454)
Maar wat zou kindercarnavalsoptochtvoorbereidingswerkzaamhedenborden dan betekenen? Een bord voor de genoemde werkzaamheden? Ik vind dat kindercarnavalsoptochtvoorbereidingswerkzaamheden tenminste nog een 'zinvolle' betekenis heeft.

Die borden geven aan dat er werkzaamheden zijn (en dat je daarom dus bv. een bepaalde straat niet in kan rijden ;) ).

'Er hingen overal kindercarnavalsoptochtvoorbereidingswerkzaamhedenborden dus het was heel moeilijk de wijk in te komen met de auto.' Ofzo :P

Geel 13-12-2009 16:23

Citaat:

Andijvie schreef: (Bericht 29968650)
Die borden geven aan dat er werkzaamheden zijn (en dat je daarom dus bv. een bepaalde straat niet in kan rijden ;) ).

'Er hingen overal kindercarnavalsoptochtvoorbereidingswerkzaamhedenborden dus het was heel moeilijk de wijk in te komen met de auto.' Ofzo :P

Hmm.. ok, als je het zo bekijkt is Nederlands best een stomme taal.. :mad::o:p

natuurlijke 13-12-2009 16:38

Zandzeepsodemineraalwatersteenstralen 37 letters
en de straat waarik aan woon heet Hollandscheveldseopgaande XD 25 letters
en deze : elektriciteitsproductiemaatschappij
en deze : potentiaalvereffeningswandcontactdoosafdekplaatje 49 letters XD

Manga-Layla 13-12-2009 16:54

De langste die ik in Van Dale kan
vinden is zandzeepsodemineraalwatersteenstralen (37 letters).

Manga-Layla 13-12-2009 16:56

hottentottensoldatententententoonstelling’.

je moeder! 20-01-2010 18:41

Hottentottentententetoonstelling? ik weet een langere: Rechtervrachtwagenbandenventieldopjesfabriekonderdirectieseceretaresse

Geel 20-01-2010 19:59

kan dit topic niet dicht?

Mr Soija verwijderd 20-01-2010 20:23

Haha, ik had net ook bijna 'slotje' gepost. :d Maar ik verwachtte geen medestanders.

iemand436 21-01-2010 09:39

vrachtwagenbandventielfabriekmedewerkerskantinefotoverzamelaarshuisjeq uiz. :)

efjeiofnew 21-01-2010 10:27

Autobandventieldopjesfabrikantensollicitatieformulierenpen

Batave 21-01-2010 10:31

De langste nederlandse woord bestaat niet.

Andijvie 21-01-2010 11:55

Citaat:

Batave schreef: (Bericht 30107958)
De langste nederlandse woord bestaat niet.

*O*
Je mag door voor de koelkast! ;)

Batave 21-01-2010 12:11

*O* nice

afnyc 21-01-2010 13:25

rioolwaterzuiveringsinstallatiebedrijfmannenuniformenfabriekslichtscha kelaartjesbehuizing

DOMMEMENSEN 21-01-2010 15:42

NEEEEEE JULLIE HEBBEN HET ALLEMAAL FOUT.
DIE WOORDEN BETEKENEN HELEMAAL NIKS JOH. HAHAHAHAHAAH.

HET IS ZANDZEEPSODAMINERAALWATERSTEENSTRALEN.




ZOEK MAAR OP IN JE DIKKE VAN DALE.

xxxxxxxxxxxxxxx VAN DE DIKKE VANDALEN!
JA SNAP JE NIET HE? XD


ZO GESTRESST WORDT JE VAN TOETSWEKEN. ZEKER ALS ZE KUT GAAN! :O:O

Batave 21-01-2010 16:12

Citaat:

DOMMEMENSEN schreef: (Bericht 30109357)
NEEEEEE JULLIE HEBBEN HET ALLEMAAL FOUT.
DIE WOORDEN BETEKENEN HELEMAAL NIKS JOH. HAHAHAHAHAAH.

HET IS ZANDZEEPSODAMINERAALWATERSTEENSTRALEN.




ZOEK MAAR OP IN JE DIKKE VAN DALE.

xxxxxxxxxxxxxxx VAN DE DIKKE VANDALEN!
JA SNAP JE NIET HE? XD


ZO GESTRESST WORDT JE VAN TOETSWEKEN. ZEKER ALS ZE KUT GAAN! :O:O

Jezus, heb je last van je periode ofzo?

Andijvie 21-01-2010 16:31

Citaat:

DOMMEMENSEN schreef: (Bericht 30109357)
NEEEEEE JULLIE HEBBEN HET ALLEMAAL FOUT.
DIE WOORDEN BETEKENEN HELEMAAL NIKS JOH. HAHAHAHAHAAH.

HET IS ZANDZEEPSODAMINERAALWATERSTEENSTRALEN.




ZOEK MAAR OP IN JE DIKKE VAN DALE.

xxxxxxxxxxxxxxx VAN DE DIKKE VANDALEN!
JA SNAP JE NIET HE? XD


ZO GESTRESST WORDT JE VAN TOETSWEKEN. ZEKER ALS ZE KUT GAAN! :O:O

:D
Misschien is dat inderdaad het langste woord dat in de Van Dale staat, maar dat maakt het nog niet meteen het langste woord dat mogelijk is. Heel veel samenstellingen staan niet in de Van Dale, zijn dat dan geen woorden? :D


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:43.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.