Citaat:
*Juliah* schreef op 29-04-2005 @ 12:44 :
Nee, daar ben ik me van bewust. Maar ik blijf er bij dat de media te veel invloed hebben. Hoe vaak zie je wel niet dat mensen meepraten en alles geloven wat er op tv komt. Nu zeg ik niet dat dat altijd zo is, maar men wordt er wel steeds bang van. Ze kijken niet verder dan hun neus lang is. Ik heb die uitzending van Radar helaas niet gezien, dus daar heb ik geen oordeel over.
|
Je kan even bovenaan klikken op
www.zuiveloffline.nl
Daar staat de verwijzing naar de uitzending.
Tuurlijk moet je ook kritisch zijn op de media, maar het is ook belangrijk om te beseffen dat de media kritischer kan zijn op dingen en dingen kan vertellen die je nooit te horen krijgt. De media hoort je aan te zetten tot denken.
Daarnaast waarom praat iedereen de zuivelindustrie zo na? In het verleden heeft de NVV (van zuiveloffline.nl) ooit een rechtzaak gevoerd tegen de zuivelindustrie vanwege een van hun uitspraken. Ik geloof dat het ging om 'zuivel is gezond'. Dat konden ze niet waarmaken, dus mogen ze dat ook niet meer gebruiken in hun reclames. Nu zeggen ze alleen 'in zuivel zit calcium' en 'calcium is goed voor de botten', omdat ze de directe link niet mogen leggen dus. En moet je eens gaan kijken naar al die rechtzaken die wakker dier bijvoorbeeld al gevoerd heeft tegen de bioindustrie (waar ook de zuivelindustrie toebehoort) en hoeveel al gewonnen. Ter voorbeeld bijvoorbeeld de informatiepakketten van de industrie voor scholen, wat een vertekent beeld gaf van de werkelijkheid. Dat mocht niet meer.
En het is toch algemeen bekend dat er een machtige farmaceutische industrie is. Waarom geen machtige zuivelindustrie?
Het voedingscentrum adviseert bijvoorbeeld zuivel. Maar wie zit er achter het voedingscentrum? Het schijnt dus te zijn dat daar topmensen uit de industrie inzitten. Mensen van o.a. unilever.
En kijk eens naar hun site. Waarom noemen ze overal zuivel en vlees als eerste op, terwijl de echte dietisten bij sommige vitaminen zelfs roepen dat die het meest gehaald worden uit groenten en brood en fruit? Waarom zet het voedingscentrum zuivel en vlees daar als eerste neer?
En kijk naar de tabellen. Ze geven voorbeelden van producten en hoeveel de stof er in zit. Bovenaan vooral de zuivel. In een verhouding dat het een groot getal geeft van de stof die er in zit. Bijvoorbeeld 1 liter met x aantal calcium en daaronder een product 100gr met x aantal calcium. Het geeft allemaal een vertekent beeld.
Kritisch kijken naar de media... ok... maar kijk in godsnaam ook kritisch naar die instellingen als voedingscentrum en de zuivelindustrie. Dat zijn ook geen lievertjes hoor.
Citaat:
Natuurlijk kunnen je lekkere dingen missen. Een koekje bij de thee hoeft niet per se, een zak chips bij de film ook niet. Maar moet je het dan maar meteen laten? Ik denk dat je gewoon alles met mate moet doen.
|
Met mate is belangrijk en een gevarieerd dieet helemaal. Maar ga niet blindstaren op wat het voedingscentrum allemaal beweert. Kijk vooral naar de voedingsstoffentabellen en stel daarmee je dieet samen. Voedingscentrum zegt vooral calcium uit zuivel, terwijl dat niet de grootste bron is en je al veel calcium binnen krijgt via groente.
Citaat:
Mensen melken koeien al jaren en zolang er vraag naar is, blijf het voorlopig zo.
|
En tijd om dat eens aan te pakken :)