Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 21-06-2006 @ 10:52 :
Ik heb helemaal niet zo'n hoge pet op van de democratie, laat staan dat ik het vanzelfsprekend vind dat democratische principes doorgetrokken moeten worden naar de rechtspraak.
|
Zelfs al ik deze gedachtengang volg, hoe kom je dan tot de slotsom dat er dús juridisch geschoolde rechters nodig zijn die uitvoerig onderricht zijn in nutteloze dogmatiek?? Dat is toch je opvatting? Waarom is een juridische beslissing pas goed als ze uit een uitpuilend wetboek gededuceerd is, een wetboek dat de uitdrukking vormt van een omstandige dogmatiek die door duur betaalde "rechtswetenschappers" (duur in de zin van: de totale maatschappelijke kosten, net name opleidingskosten, om de juristerij in stand te houden) in voetnoten en dissertaties, en nog duurder betaalde rechters in de praktijk ontwikkeld is, wat allemaal vervolgens door duur betaalde studenten geleerd moet worden, een en ander onder het mom van wetenschap? Hele bibliotheken (die bij de eerstvolgende wetswijziging in de prullenmand kunnen) volgeluld over doctrinaire leerstukken en duidingen van uitspraken, hun "inpassing in het systeem", oeverloos gelul voor en na, een enorme verspilling van tijd en energie, die slechts te rechtvaardigen was als ze werkelijk tot inzicht in een reëel fenomeen leidde -quod non, want recht als normenstelsel bestaat niet ( ->
http://en.wikipedia.org/wiki/Fact-value_distinction )- dan wel, zij het dan niet als wetenschap, maar als een soort filosofie erin slaagde, maatschappelijk betere oplossingen (op een betere manier) te bereiken, dan daarzonder. Voor dit laatste is geen enkel argument voorhanden: sterker nog, het leidt veeleer tot het tegendeel van snelle, goedkope en begrijpelijke rechtspraak, en dient eigenlijk alleen grote bedrijven die dure juristen kunnen inschakelen om de "rechtszekerheid" uit te buiten teneinde zich in te dekken. Bovendien: is het beter als meneer A tot betaling van de koopsom wordt veroordeeld via de "juiste" redenering, die het concrete geval onder de abstracte regeltjes in boek 3,6 en 7 van het BW brengt, dan wanneer er bv. drie lekenrechters zitten die op basis van dezelfde feiten, uitgaande van de simpele morele regel "doe wat je belooft", dezelfde veroordeling uitspreken? En please, spreek me niet van "rechtsgelijkheid, rechtszekerheid" en andere lege dogmatische hulzen. (n)
Kortom, ook als je al teveel volkse invloeden wilt vermijden, kom je niet per se uit op het huidige systeem. Helemaal niet zelfs. Je kunt best via een soort screening normaal ontwikkelde burgers die thuis zijn in het maatschappelijke leven resp. handelsmilieu tot rechters aanstellen, die beslissen op basis van in diezelfde maatschappij levende billijkheidsoordelen. Is een geval zo ingewikkeld, dat dat moeilijk wordt (uitzonderingen) dan, zoals Von Kirchmann zei, volstaat een (gedwongen) schikking. Rechtspraak zal goedkoper, sneller, begrijpelijker zijn. De juristerij kan verdwijnen, de verstokte liefhebber kan als hobbyist verder.