Citaat:
de abt van sion schreef:
De oorzaak van de verwijdering ligt dus zeker niet alleen bij haar. Je schrijft dat de vriendschap over is, maar je verklaart niet waarom. Het besloten religieuze kringetje en die gosdienstfanatieke vriend is in mijn ogen geen argument.
|
Ik wil wel even vertellen hoe het is gegaan, maar het is wel een lang verhaal, ik weet niet of je er zin in hebt, maar zo niet, oordeel dan niet over dingen die je niet weet. Ik kan niet in een paar zinnen samenvatten hoe het is gegaan.
We zijn dus bijna gedurende de hele middelbare schooltijd vriendinnen geweest. Zij was bij de Jehova's Getuigen, maar haar ouders accepteerden mij gewoon als haar vriendin, dat was geen probleem. Ik kon alleen niet zo veel met haar samen ondernemen. Dat was jammer, maar op zich geen hindernis voor de vriendschap.
Ik ging af en toe ook met haar mee naar bijeenkomsten van haar geloof om te weten waar zij zich mee bezighield. Voor de rest waren we ook heel close, we zagen elkaar dagelijks op school, belden elke dag, schreven elkaar brieven.
In het laatste jaar dat ik op het VWO zat werd het contact wat minder. Zij had havo gedaan en was dus eerder klaar, door haar nieuwe opleiding en mijn examens hadden we wat minder tijd, maar het bleef toch nog wel in stand, ook al was het contact wat minder frequent. Ook toen we allebei klaar waren en heel andere richtingen opgingen hielden we contact.
Het contact werd wel minder. Zij trok meer naar vrienden van haar geloof toe omdat ze met hen wel van alles mocht doen, en op een gegeven moment kreeg ze ook een vriend (iemand die ze in eerste instantie niet zag zitten, ze vond het maar niks dat hij verliefd op haar was, maar dat terzijde).
Op een dag zouden we voor het eerst in een paar maanden weer samen iets gaan doen, we zouden gaan eten en naar de film gaan. Toen ze binnenkwam ging ze eerst op de bank een kwartier met haar vriend bellen om vervolgens te vragen of hij mee mocht (ze had het hem al min of meer toegezegd).
Het eten kon nauwelijks doorgaan, ze wilde opeens geen geld meer uitgeven aan eten, wilde liever een patatje halen en was alleen maar gehaast om haar vriend te zien. Toen hij er eenmaal bij was heeft ze de rest van de avond alleen met hem zitten zoenen. Op een gegeven moment hoorde ik haar zeggen: "Nu hebben we elkaar toch nog gezien en ik heb tegen mijn moeder gezegd dat ik met S. heb afgesproken" Of te wel, ik was niet meer dan een dekmantel voor contact, zij mochten elkaar niet meer dan een keer per week zien vanwege het geloof en strenge normen en waarden in hun opvoeding.
Ik was na die avond heel verdrietig en daarna kwam het contact heel moeizaam van de grond. Ik heb nog geprobeerd om aan te geven dat ik gekwetst was door wat er was gebeurd, maar bracht het niet meer op om dat echt goed te doen. Voor die tijd was er al een soort verwijdering geweest tussen ons, maar voor mij was het toen definitief. We hebben nog een paar keer telefonisch contact gehad op mijn initiatief, toen liet zij niks meer horen en toen was het voor mij eigenlijk ook duidelijk.
Ik denk zeker dat het geloof een rol heeft gespeeld omdat zij op dat moment steeds meer naar de vrienden van haar geloof toe trok omdat ze daar gewoon meer aan had, met mij erbij mocht ze veel minder. Misschien wel begrijpelijk, maar niet leuk. Verder door het feit dat ze zo streng opgevoed was en ik kennelijk de functie van dekmantel moest vervullen (ongewild) - dat was overigens niet de eerste keer dat dat gebeurde.
Het is een beetje een lang en ingewikkeld verhaal geworden. Die vriend was dus niet godsdienstwaanzinnige en het lag niet puur aan het geloof, maar het speelde uiteindelijk denk ik wel een rol, plus dat we gewoon uit elkaar groeiden omdat we andere dingen gingen doen.
(Het was dus niet het geloof an sich, maar indirect).