![]() |
ik zou geen relatie (dan praat ik over een lange termijn, mogelijke levenspartner) met iemand kunnen hebben die totaal ongelovig is maar ook niet met iemand die extreem gelovig is, niet met iemand die een specifiek geloof aanhangt. Bijvoorbeeld geen jood die al de regeltjes wil volgen, of een katholiek iemand die meent een zonde begaan te hebben als hij deze week eens niet naar de kerk is geweest...
iemand die gelooft dat er iets is, en daar respect voor heeft, die gelooft dat ons leven van meer afhangt dan onze eigen wil... zeg maar, iemand die op dezelfde golflengte ligt! |
Ik ben zelf gelovig maar het maakt mij dus echt niet uit of mijn vriend wel of niet gelovig is, als hij maar respecteert dat ik gelovig ben. Zelf zal ik mijn geloof ook niet gaan opdringen en om nou te zeggen dat ik streng geloving ben, nee.
|
Citaat:
Maar geen zorgen. Zo'n jood wil namelijk ook geen relatie met een niet-joodse. :p |
Citaat:
|
wat fijn dat jij voor iedereen van jou religie kan spreken zeg :)
|
Het kan maar liever niet eigenlijk
|
Ik zou liever een relatie met een gelovig persoon hebben als ongelovig persoon. Oké je hebt het niet voor het kiezen, maar ik zou het wel fijn vinden als hij toch gelovig zou zijn. Hoeft niet persé dezelfde kerk te zijn maar iemand van dezelfde kerk c.q gemeente zou wel leuk en fijn zijn. Dan denk je tenminste hetzelfde over de daaraan gerelateerde dingen. Tot op heden nog gewoon lekker single, naar de kerk met vrienden en bekenden ik vind het zo wel best eigenlijk!
|
Ik zou het liefst met iemand trouwen die hetzelfde gelooft als ik (christen), maar in wat voor gemeenschap precies maakt mij niet uit. Het is gewoon wel handig en praktisch als je dezelfde opvattingen over zo'n belangerijk principe hebt, het is wel een levensstijl. Met een heel ander geloof zou ik niks vinden. Met een ongelovige kan ik dan beter overweg. In de Bijbel staat ook het een en ander daarover en daar probeer ik me dan aan te houden.
|
Ik zou het trouwens onmogelijk kunnen.
Geloof staat voor mij gelijk aan de meest belachelijke onzin die de wereld te bieden heeft en mensen die in die kul geloven zijn bij voorbaat al kansloos. Dat is verder niets persoonlijks tegenover hen, alleen ons beeld van het bestaan verschilt dan op zo'n fundementale wijze van elkaar dat het toch alleen maar voor ellende zal zorgen (zoals het geloof beaamt). Driewerf neen, dus. |
gaat prima
|
Citaat:
Overigens is een zwakke atheist in feite ook een agnost, alleen dan eentje die zich uit durft te spreken over de waarschijnlijkheid. |
Citaat:
ik ben zelf niet gelovig en zou geen relatie kunnen hebben met iemand die (streng) gelovig is. Al is het alleen al om het feit dat we elke keer dat ze terug zou komen van de kerk, moskee etc we weer een discussie zouden hebben over religie.... Je staat gewoon zo anders in het leven als je echt gelovig bent. Ik heb overigens wel een lange relatie gehad met iemand die met kerst naar de kerk ging, wiens moeder gelovig was en zelf beetje twijfelde. Verder bleek het bij haar uit weinig, op enkele stevige discussies na. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
of moet ik zeggen weer niet met caveman eens... |
Citaat:
Resultaat zijn relaties waar beide partners en eventuele kinderen zwaar ongelukkig van worden en waar opgroeiende kinderen als er veel ruzie om wordt gemaakt zich teruggetrokken ontwikkeling, wat kan resulteren in dat ze gepest worden op school of ergens anders omdat ze 'dat stille kind' zijn. Dan kan je beter scheiden en meerdere relaties hebben. |
Citaat:
Hm... ik moet zeggen dat de ervaring anders leert. Niet dat ik bij heel christelijk / reformatorisch Nederland over de vloer kom, maar goed. Ik denk niet dat een aantal remmingen zorgt voor een ongelukkig huwelijk, en natuurlijk zijn er uitzonderingen. Integendeel. Integendeel? Ja, remmingen hoeven toch niet te zorgen dat een relatie op de klippen loopt, en men toch maar, 'omdat het moet', bij elkaar blijft? Als ik vanuit mezelf spreek: men komt sterker uit de strijd. |
Mijn zus (katholiek) heeft een relatie met een jongen van het gereformeerde-geloof. Wij van het RK-geloof staan er gewoon normaal tegenover. Ze heeft respect voor zijn ouders, het geloof en al het gedoe eromheen. Maar van zijn ouders' kant is het toch wat anders. Ze 'vervloeken' haar, is gek e.d. En dat terwijl ze elkaar nog maar 1x ontmoet hebben..
Toch raar, geloof. (n) |
Ligt eraan tot op welke hoogte
Ik ben zelf ook gedoopt, en de communie heb ik ook gedaan omdat je dan een leuk feest en veel geld kreeg Als mijn evt partner wil bidden voor het eten mag dat ook nog zoalng ik maar neit mee hoef te doen of op zondag mee naar de kerk moet |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Bij ons in de kerk roepen ze altijd radicaal te zijn, maar dan in je geloof (bv. het geloof in Jezus Christus), niet tegen andere mensen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik zou niet zo snel een relatie aan gaan met een meisje die niet hetzelfde geloof heeft als mij. Het geeft toch veel moeilijkheden als je jou hele leven met iemand die jou geloof en gewoontes en wat daarmee samen hangt niet mee eens is samen moet leven.
En het lijkt me toch fijner om in een relatie samen je geloof te beoefenen. Allebei dezelfde opvattingen hebt. Anders kan dat nog wel problemen opleveren bij de opvoeding enzo. Maar het is niet zo dat ik geen niet-christelijke vrienden hebt en onchristelijken anders ziet, benadert, gevoel bij hebt.... Dat ik ze als minder/vervloekt en weet ik het allemaal ziet. |
Nee, ik denk niet dat ik een relatie kan aangaan met een niet-gelovige.
|
Citaat:
|
Citaat:
Twee geloven op één kussen, daar slaapt de duivel tussen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
[edit]
Sorry, inderdaad in het verkeerde topic. |
@deavrem:
ten eerste post je dit geloof ik in het verkeerde topic. ten tweede staat het echt helemaal vol met onzin wat allemaal nergens op slaat. ten derde vind ik het te persoonlijk worden en helemaal niet in een topic thuis horen. Zulke commentaar mag je via pm naar me sturen. Eigenlijk wilde ik op deze post van je helemaal niet reageren omdat ik deze zeer kinderachtig vind. |
Citaat:
Verder zou het fijn zijn als je je toon zou matigen: je zit hier op een religieforum. Dat mensen vanuit hun religie anders tegen de wereld aankijken dan jij, is logisch. Als je dat niet kunt hebben, ga je weg. |
Citaat:
De argumenten beslissen wie gelijk heeft. Zoals het nu staat stapelt de bewijslast zich al jaren tegen het creationisme op, terwijl serieuze kritiek op het model van de evolutie zelf nog nooit geleverd is, in een eeuw nog niet. Maar dit is op zich offtopic, misschien is een verplaatsing naar dit topic een goed plan. |
Dat kan best denk ik, maar ligt aan de personen zelf.
Ik geloof zelf niet, mijn vriend is wel christelijk. Hij denkt echter op veel punten hetzelfde: niet geloven in de bijbel en het niet volgen van de bijbel, onzin om geloof op bepaalde momenten uit te voeren (oftewel niet bidden voor het eten en zondag naar de kerk, maar zich richten tot God op momenten dat hij dat wil), en nog veel meer dingetjes, we wonen bv gewoon samen. Over trouwen in de kerk en het dopen van kinderen etc. verschillen we nog van mening, maar komen door vele discussies wel elke keer een klein stukje dichter bij elkaar (en dichter bij mijn standpunten, zo kan ik nooit mijn kinderen laten dopen omdat ik die belofte gewoon niet kan doen, en is hij er ook niet van overtuigd dat hij zo'n belofte wel eerlijk kan doen). Nu maar hopen dat zijn ouders (veel strenger) niet gaan stoken tegen die tijd. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
ik zou geen relatie kunnen hebben met een persoon die een atheist is, of een ander gelovig dan de mijn aanhangt. dat is niet bekrompen (althans, ik zie dat niet als zodanig). als ik niet het belangerijkste in mijn leven kan delen met de persoon van wie ik hou, zit er voor mijn gevoel iets mis.
|
ik ben christen en ben veel met het geloof bezig. ik heb nu 2,5 jaar een vriend. eerst ging hij niet naar de kerk maar nu is hij er ook steeds meer mee bezig en gaat hij elke zondag mee naar de kerk. het is niet goed als je het gelijk opgeeft want het kan wel wanneer je zelf zeker ben van je geloof! wanneer hij helemaal geen respect heeft voor je dan denk ik dat het voor jezelf wel duidelijk is dat dat geen goede keuze is.
|
Citaat:
Ontopic: Ik moet er niet aan denken om een relatie met een niet-christen aan te gaan, omdat ik denk dat onze leefwerelden/doelen in het leven etc. te ver uit elkaar liggen om volledig gelukkig te zijn samen. |
Citaat:
|
Citaat:
Waar is het verband? |
Citaat:
|
Even voor de goede orde, daar staat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat: