![]() |
Ik zie echt zo verschikkelijk op tegen eco he..:( Heb al wel het hele jaar op SE's alleen examenopgaven gehad, maar toch:( Valt me trouwens op dat tijdvak 2 veel pittiger is dan tijdvak 1, maar dat zal wel aan mij liggen :p
|
Citaat:
ik ga zelf denk ik ALLE begrippen in mijn rekenmachine zetten. ja desperate idd, en ook eigenlijk niks voor mij, maar heb geen andere keus aangezien ik ook nog 9999 andere examens moet leren + weekend in leiden! |
klopt deze redenatie bij: hogere rente geeft hogere wisselkoersen
hogere rente --> buitenlanders gaan meer beleggen in NL/EU-zone --> grotere vraag naar euro's --> stijging wisselkoers |
Volgens mij wel, maargoed ik heb het wel heel vaak fout :p
|
Citaat:
|
Citaat:
|
jeej *vreugdedansje*
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Sorry dat ik even onderbreek, maar in tijden van inflatie.. Gaat men dan juist geld uitgeven (bang voor verdere prijsstijgingen) of juist sparen (een buffer vormen voor slechte financiële situaties)?
|
Citaat:
|
Volgens mij zorgde de hoge rentestand ervoor dat er minder geleend werd - > minder verkoop.
Maar volgens mij zorgt het ook voor meer investeringen vanwege de hoge (spaar)rente dus inderdaad stijgende wisselkoersen. Die buitenlandse investeerders hoeven toch helemaal geen lening te nemen, ze wisselen juist hun (bijv) dollars in voor euro's (wat dus voor een overschot aan dollars/grote vraag naar euro's zorgt => banken grijpen in blabla) Dat toch? :| @Crimson: maar mensen gaan toch juist snel sparen bij slechte economische verwachtingen (waarvan inflatie ook deel uitmaakt)? |
Je moet even kijken naar de situatie van deflatie: wanneer de prijzen steeds lager worden, zal je een besteding zo lang mogelijk uitstellen om het zo goedkoop mogelijk te krijgen.
Bij inflatie is het dus precies andersom, en ook wel logisch, als jij weet dat een computer over een maand duurder is, koop jij hem liever nu dan over een maand. |
Citaat:
|
Citaat:
|
members.home.nl/rsmeets
Handige site met zeer veel informatie voor economie en handige links naar site's met ook veel informatie voor economie.. |
Citaat:
Buitenlanders investeren/beleggen juist in Nederland om profijt te nemen van onze hogere rente, ze lenen hun geld juist uit aan ons. Ze hoeven zelf niets te lenen, ze bieden geld aan! (Volgens mij bedoelde Bob hetzelfde.) Om hun geld in Nederland te KUNNEN investeren/beleggen, moeten ze hun eigen valuta omwisselen in euro's. Zo ontstaat er meer vraag naar de euro en stijgt de wisselkoers ervan. DENK IK! |
Citaat:
|
Citaat:
|
ik heb besloten om mijn rekenmachine flink uit te buiten, heb morgen iig alle begrippen voor economie 1 in het programma notefolio staan
ga nog formules inzetten en de veelvoorkomende redeneringen ben gewoon niet iemand die veel in zn hoofd kan stampen, dus ga t ook niet meer proberen. en op deze manier kan ik mijn vriendinnen die ook laag staan helpen als iemand nog een overzichtje heeft van formules of redeneringen of iets, das welkom als iemand ook notefolio gebruikt en het bestandje van mij wilt, wat morgenochtend komt, dan hoor ik wel |
Ik ben bezig de formules op een rijtje te zetten, zodra ik klaar ben krijg je ze van mij, als ik iemand kan vinden met zo'n rekenmachine kabeltje wil ik dat bestandje wel van jou :p Maar dat hoor je dan nog wel
|
Citaat:
|
Spacen jullie 'm ook zo voor economie?
|
Citaat:
|
Ik had vandaag en heb morgen een stoomcursus.. hoop dat dat goed genoeg is voor een 5,4 (anders ben ik gezakt..)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Even jullie mening hierover: ik sta een 5.4 en kan echt pas vandaag beginnen met leren. Is het te halen? Aangezien ik zeg maar wel het samengevat boekje heb én nu ga beginnen met de R Smeets samenvattingen. Ga echter niet alle lesbrieven doorspitten heur....
Kan het kan het? :rolleyes: |
nou ik had dus het idee om een lijstje te maken met veelgebruikte redeneringen, omdat ik zelf nooit op zo'n redering kom, vandaar. zelf heb ik dit al: er zit overigens geen structuur in ofzo. als jullie zelf nog veelvoorkomende redeneringen hebben, hoor het wel
conjunctuurwerkeloosheid kan worden verminderd door een toename van de effectieve vraag met behulp van de overheid, ze moeten dan de (loon)belasting of btw laten dalen, zodat werknemers meer overhouden -> koopkracht stijgt -> bestedingen stijgen -> productie stijgt -> werkgelegenheid stijgt -> conjunctuurwerkloosheid daalt Als arbeid goedkoper wordt (bijvoorbeeld door loonmatiging) leidt dit mogelijk tot meer werkgelegendheid. Loonmatiging -> loonkosten naar beneden -> verkoopprijzen -> afzet -> productie -> werkgelegenheid Hoge arbeidsproductiviteit kan leiden tot sterkte concurrentiepositie. Want: het kan lagere loonkosten per product realiseren waardoor het exportprijspeil relatief laag kan zijn Een recessie kan tot deflatie leiden. Bij recessie is er sprake van vraaguitval, hetgeen bedrijven ertoe kan brengen hun prijzen te verlagen om zo hun afzet op peil te houden De ontwikkeling van het financieringssaldo kan het gevolg zijn van de volume ontwikkeling van het nationaal product. Afnemende groei nationaal product -> minder belastingontvangsten De dollarisering van een land kan leiden tot meer buitenlandse beleggingen in dat land Bij dollarisering wordt het valuta risicio voor buitenlandse beleggers beperkt De dollarisering van een land kan leiden tot minder inflatie in dat land Bij dollarisering zullen geimporteerde goederen minder in prijs stijgen Het verband tussen inflatie en het financieringstekort: Een hoge inflatie gaat gepaard met een zwakke internationale concurrentiepositie, waardoor de exportkansen beperkt zijn hetgeen de productie belemmert, zodat de druk op de uitgaven vanwege uitkeringen groot zal zijn |
Citaat:
en anders.., tja... |
Dank U wel! Je bent een schat, heb enigszins hoop momenteel. Ben nu nog steeds samengevat aan het doorspitten, straks ga ik met de eindexamenopgaven beginnen.
Zaterdag en zondag training wiskunde (zucht!). Hoop het weekend goed in te gaan :D |
Citaat:
|
Ik zou het graag willen hebben.
|
Ohh ik ook graag, dan ben je mijn heldin van de dag :p
|
En ik ook graag.
|
Ik wil het ook graag hebben :)
|
Ich auch bitte.
|
Economie = geen 5,3 = gezakt
|
Ok, ik heb eigenlijk geen idee hoe ik een word document naar mensen wil gaan Pm'en, dus als je mailadres niet in je profiel staat moet je die maar even PM'en :p
Als mensen nog opmerken dat hele belangrijke formules missen, dan zou ik het op prijs stellen als iemand het even kenbaar maakt :p |
Citaat:
|
ok bedankt dan doe ik dat, ben denk over een half uurtje klaar
|
Tegek!
|
http://www.speedyshare.com/880683549.html
Oke ik hoop dat hij het zo doet. Wat er voornamelijk mist zijn de winstfuncties, die staan op pagina 53 van je samengevat heel duidelijk bij elkaar. Misschien dat iemand anders die nog kan inscannen voor mensen zonder samengevat (ik heb geen scanner) |
Ziet er heel netjes uit, bedankt!
|
Als er iemand die winstfuncties zou willen inscannen oid, zou dat echt heel fijn zijn! (Y)
|
mijn dank is groot
deze had ik gevonden op fok, ook erg bruikbaar www.team-fortress2.nl/economie.doc |
O die is zeker van de examencursus? bedankt!
|
Hallo, ik heb een paar vragen! Misschien weet iemand dit. Klopt het dat iets (de vraag bijv) inelastisch is als de prijselasticiteit tussen de -1 en 1 zit en anders elastisch?
En wat is precies het verschil tussen de Keynesiaanse en Klassieke opvatting? En... wanneer is er sprake van volledige mededinging? |
Citaat:
In een hoofdlijn is het verschil tussen de klassieke en keynesiaanse opvatting dat de klassieke beweert dat zolang de markt vrij kan functioneren (dus zonder overheidsbemoeienis) de markt zichzelf in stand houdt en corrigeert door een cyclus. De keynesiaanse opvatting zegt dat dit niet mogelijk is (crisissen in het verleden hebben dit geloof ik ook uitgewezen) want via die theorie kan de markt in een vicueze circkel ( de vraag naar producten daalt, dus de productie daalt, dus dalen de lonen, gezinnen besteden steeds minder, productie daalt nog verder enz enz.) terechtkomen en moet de overheid de economie stimuleren zodra het mis dreigt te gaan door, bijvoorbeeld zelf vraag uit te oefenen op de markt of door belastingen te verlagen zodat de bevolking hun besteedbaar inkomen stijgt De kenmerken van volledige mededinging: De kenmerken van deze marktvorm zijn: • veel vragers , veel aanbieders (weinig macht per individu dus). • homogene producten (in de ogen van de consument allemaal hetzelfde, dus geen merken, etc.). • volkomen doorzichtige markt (iedereen is overal van op de hoogte). • vrije toe- en uittreding (iedereen kan meedoen in deze markt). |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:14. |