Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   De Kantine (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Waarom moet je op de basisschool leren schrijven met een vulpen? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1640234)

koekjes 31-10-2007 21:51

Citaat:

duivelaartje schreef: (Bericht 26298665)
Rondjes op de i mochten bij ons ook niet. Ook mocht je niet krassen en moest je als je iets verkeerd had geschreven er keurig één (!) streep doorheen trekken en eráchter het goede schrijven. En inktwissers waren ook uit den boze.

mijn leraren vonden mijn voetballen op mijn i ook nooit tof en die inktwissers stonken altijd enorm:(

N00dles 31-10-2007 21:58

Citaat:

koekjes schreef: (Bericht 26299724)
mijn leraren vonden mijn voetballen op mijn i ook nooit tof en die inktwissers stonken altijd enorm:(

Als je aan een inktwisser snoof ging je IQ gelijk 10 punten achteruit.

maxwell 31-10-2007 22:25

Citaat:

TopDrop schreef: (Bericht 26290950)
Vieze handen? Ik weet niet hoe jij schrijft..

linkshandig?

ik mocht met balpen leren schrijven (y) maar omdat ik linkshandig ben vlekte dat alsnog ;(

sterrenmeisje 01-11-2007 09:35

Citaat:

Balance schreef: (Bericht 26299207)
Als ik kijk naar mijn scoutingkindjes die een potlood of stift vasthouden, denk ik dat het inderdaad is om de schrijfhouding te verbeteren. Die kinderen houden alles echt bij het puntje vast. Bij vulpennen wordt dat afgeleerd middels enorm blauwe vingers. Daarbij houden ze meestal hun stift/potlood nog recht omhoog vast, ipv schuin. Bij een vulpen wordt dat afgeleerd doordat ie gewoon niet schrijft als je hem recht omhoog houdt.

het mysterie ontrafeld!!

Uice 01-11-2007 22:23

De scoutingkindjes van Balance. Is er iets waar ze geen oplossing voor bieden?

Lucky Luciano 01-11-2007 22:24

Ik vind het een erg goede verklaring

Kazet Nagorra 01-11-2007 22:32

Citaat:

Uice schreef: (Bericht 26307029)
De scoutingkindjes van Balance. Is er iets waar ze geen oplossing voor bieden?

Het demarcatieprobleem.

PV 01-11-2007 22:37

wij moesten altijd foute woorden tussen komma's zetten, dat zag er zó stom uit.

het ,hius, huis staat aan de ,liknerkant, linkerkant van de weg.

hoe verzonnen ze het (n)

Uice 01-11-2007 22:40

Ja, je hebt ook scholen waar foute woorden tussen haakjes moeten. Niet te geloven. Leestekens op een andere manier gebruiken dan hoe ze bedoeld zijn. (n)

Lucky Luciano 01-11-2007 22:41

idd, gewoon krassen

WolterB 03-11-2007 08:19

Citaat:

PV schreef: (Bericht 26307176)
wij moesten altijd foute woorden tussen komma's zetten, dat zag er zó stom uit.

het ,hius, huis staat aan de ,liknerkant, linkerkant van de weg.

hoe verzonnen ze het (n)

Herken ik wel ja, of tussen haakjes, wat ook nergens op slaat. Haakjes hoor je voor andere dingen te gebruiken en dat wist ik toen ook al, maar dat mocht ik dus niet (n):o

Uice 03-11-2007 12:31

Ik wilde vroeger wel eens dingen tussen haakjes zetten maar dan was ik bang dat de lerares zou denken dat ik bedoelde dat het fout was. Dus altijd als ik iets tussen haakjes zette, streepte ik meteen daarna iets door, zodat men wist hoe de vork in de steel zat.

waves 08-11-2007 15:24

Citaat:

RDLF schreef: (Bericht 26299601)
Ik spaarde de balletjes uit de vullingen.

dat was leuk ja :)

je kon met een vulpen zulke mooie inktvlekken maken op je blaadje :)

egon 08-11-2007 15:30

ik zoog de inkt uit de pennen :bloos:
wij leerde met potlood schrijven, in groep 4 ofzo kreeg je je vulpen en als je ouders meer betaalden kreeg je een lamy pen.

deze:
http://www.benllys.com/lamy/lamy_pen_re01.JPG

Vlindertje 08-11-2007 15:33

Die vulpen heb ik gekregen voor mijn communie :D

Swlabr 08-11-2007 15:33

Citaat:

ecnelis schreef: (Bericht 26350918)
wij leerde met potlood schrijven, in groep 4 ofzo kreeg je je vulpen en als je ouders meer betaalden kreeg je een lamy pen.

deze:
[afbeelding]

Ik had ook zo'n pen. In groep acht was ik één van de weinigen die z'n pen niet had verkloot. :D

egon 08-11-2007 15:34

Citaat:

Darkiekurd schreef: (Bericht 26350943)
Ik had ook zo'n pen. In groep acht was ik één van de weinigen die z'n pen niet had verkloot. :D

de rest deed ook altijd op dat rode ding bovenop bijten? :D

Swlabr 08-11-2007 15:35

Citaat:

ecnelis schreef: (Bericht 26350953)
de rest deed ook altijd op dat rode ding bovenop bijten? :D

Haha ja. Sommigen hadden er zoveel in gebeten dat er niets meer van over was. :D

egon 08-11-2007 15:37

Citaat:

Darkiekurd schreef: (Bericht 26350965)
Haha ja. Sommigen hadden er zoveel in gebeten dat er niets meer van over was. :D

oh keihard dat ding tussen je kiezen houden ja XD
zo'n lamy pen heeft trouwens echt nooit geholpen om mijn pen fatsoenlijk vast te houden, hou hem nog steeds in zo'n krampachtige greep

Swlabr 08-11-2007 15:38

Ik schrijf tegenwoordig gewoon met balpen. Dat vind ik veel fijner.

egon 08-11-2007 15:42

ik druk mijn balpen iets te vaak door het papier heen

Cherry Springs 08-11-2007 15:49

Ik had hetzelfde als Uice, dat ik altijd bang was dat als ik heel leuke dingetjes tussen haakjes zette, de lerares dacht dat dat een foutje was. Heel stom, die haakjes.
Ohja, en we mochten ONDER GEEN OMSTANDIGHEID tipp-ex gebruiken. Daar had mijn leraar uit groep 6 echt een fobie voor, geloof ik.

Ifeellikerain 08-11-2007 15:50

Citaat:

deze:
[afbeelding]

Oh die heb ik nog steeds! Maar ik vond die nooit zo super schrijven. Van school kregen wij een donkergroene, saai maar schreef wel beter.

Citaat:

Cherry Springs schreef: (Bericht 26351112)
Ohja, en we mochten ONDER GEEN OMSTANDIGHEID tipp-ex gebruiken. Daar had mijn leraar uit groep 6 echt een fobie voor, geloof ik.

Bij ons waren dat inktwissers. Die waren uit den boze in groep 4 en 5, dus werden ze verstopt. Alsof je het niet ziet dat er met een andere pen overheen is geschreven.

sterrenmeisje 09-11-2007 00:37

Citaat:

Cherry Springs schreef: (Bericht 26351112)
Ik had hetzelfde als Uice, dat ik altijd bang was dat als ik heel leuke dingetjes tussen haakjes zette, de lerares dacht dat dat een foutje was. Heel stom, die haakjes.

mijn lerares noemde het altijd witkalk *horror*

Osmoian 09-11-2007 00:42

Als ik er op terugkijk is het haast beangstigend hoe de leraren op mijn basisschool iedereen haast dwangmatig verplichtte met vulpen te schrijven. Naast deze gruwel moesten we ook altijd aan elkaar schrijven, ben blij dat toen ik eenmaal op de middelbare school terecht kwam ik meteen én met balpen kon gaan schrijven én los van elkaar.

Ik zie zowieso er het nut niet van in om aan elkaar te schrijven, het maakt het er vaak alleen maar rommeliger op.

koekjes 09-11-2007 15:39

Citaat:

sterrenmeisje schreef: (Bericht 26355625)
mijn lerares noemde het altijd witkalk *horror*

mijn aardrijkskunde lerares op de middelbare school smeet die potjes altijd of in de prullenbak of uit t raam:D(n)

Havock 09-11-2007 18:43

Citaat:

Paranoide schreef: (Bericht 26292949)
Mochten we nooit. :( Alleen blauw, niet eens zwart. Toen had ik een keer op een bladzijde die al nagekeken was expres héél lelijk die woorden nogmaals opgeschreven, met balpen, maar de juffrouw kwam er achter en toen werd mijn sticker geconfisqueerd. :(

Later zette ik me af door bij al m'n verslagen strips en tekeningetjes te maken in de kantlijn. Met zwarte fineliner. Want er zijn geen regels in de kantlijn. Anarchiieee!

Rebel.

Anyway, vulpennen sucken hard, doe mij maar gewone pennen.
Ik heb toch een kuthandschrift, dood aan die bagger motoriek.

Vice 09-11-2007 19:55

Citaat:

Osmoian schreef: (Bericht 26355646)
Ik zie zowieso er het nut niet van in om aan elkaar te schrijven, het maakt het er vaak alleen maar rommeliger op.

Ik zie het nut er niet van in om los van elkaar te schrijven.

Krummeltje 10-11-2007 00:20

En hoe is een goede schrijfhouding dan nuttig?

N00dles 10-11-2007 00:31

Citaat:

Vice schreef: (Bericht 26359941)
Ik zie het nut er niet van in om los van elkaar te schrijven.

Ik vind dat makkelijker. Sowieso, schoolschrift is lelijk.

De "b", de "p", de "r" en de "s" lijken gewoon helemaal NERGENS op. Welke idioot verzint zulke rare alternatieve letters?

http://home.worldonline.nl/~sb141242...ens/Image7.jpg

Uice 10-11-2007 11:53

De "k" en de "t" zijn ook jammer, maar de "s" is inderdaad wel het ergste. Zo zonde van zo'n mooie letter.

Cherry Springs 10-11-2007 13:01

Wij hadden wel een andere T, geloof ik. Ik was heel slecht in die z, bij mij zat dat bultje bij dat onderste streepje altijd heel hoog, en dan leek het net een tentje. En mijn leraar vond dat ik OP DE REGELS GVD moest schrijven, ik vloog er altijd een beetje boven.

Ifeellikerain 10-11-2007 13:38

Citaat:

Uice schreef: (Bericht 26362553)
De "k" en de "t" zijn ook jammer, maar de "s" is inderdaad wel het ergste. Zo zonde van zo'n mooie letter.

De f vind ik in normaal handschrift ook beter dan in schoolschrift, maar je hebt gelijk, de s is echt onherkenbaar.

Vice 10-11-2007 14:50

Citaat:

N00dles schreef: (Bericht 26361793)

De "b", de "p", de "r" en de "s" lijken gewoon helemaal NERGENS op. Welke idioot verzint zulke rare alternatieve letters?

[afbeelding]

Vreemd, want ik vaak van andere te horen dat ik een mooi handschrift heb, terwijl die toch behoorlijk op het schoolschrift lijkt.

Kazet Nagorra 10-11-2007 15:22

Citaat:

Vice schreef: (Bericht 26363492)
Vreemd, want ik vaak van andere te horen dat ik een mooi handschrift heb, terwijl die toch behoorlijk op het schoolschrift lijkt.

Ze liegen.

Vice 10-11-2007 17:16

Citaat:

Kazet Nagorra schreef: (Bericht 26363752)
Ze liegen.

Nee hoor, ze hebben nog gelijk ook. Aan elkaar schrijven is vaak gewoon mooier dan los. Of laat ik het beter zeggen, mensen die los schrijven, hebben over het algemeen een lelijker handschrift. Het krijgt al snel van die bolle of krampachtige kleine letters. Weinig mensen die mooi los kunnen schrijven.

TRA 10-11-2007 17:20

Citaat:

Vice schreef: (Bericht 26364567)
Nee hoor, ze hebben nog gelijk ook. Aan elkaar schrijven is vaak gewoon mooier dan los. Of laat ik het beter zeggen, mensen die los schrijven, hebben over het algemeen een lelijker handschrift. Het krijgt al snel van die bolle of krampachtige kleine letters. Weinig mensen die mooi los kunnen schrijven.

Pfft, patser.

Kazet Nagorra 10-11-2007 17:20

Aan elkaar schrijven vind ik pretentieus.

TRA 10-11-2007 17:23

Net of die letters rijtuigen zijn die je moet koppelen tot je een trein krijgt en dat noemt men dan een woord, wat een onzin.

Uice 11-11-2007 02:42

Fuck treinen.

Cherry Springs 11-11-2007 09:05

Ik had niet genoeg geduld om al die bochtjes en krulletjes goed te doen, dus ik ben zo snel mogelijk los gaan schrijven.

flyaway 11-11-2007 10:14

Leuk topic!
Doordat we fouten altijd tussen haakjes moesten zetten, dacht ik dat je niet moest lezen wat er tussen de haakjes stond in boeken omdat het niet klopte of dat het niet erbij hoorde.

Ifeellikerain 11-11-2007 10:29

Citaat:

flyaway schreef: (Bericht 26367482)
Leuk topic!
Doordat we fouten altijd tussen haakjes moesten zetten, dacht ik dat je niet moest lezen wat er tussen de haakjes stond in boeken omdat het niet klopte of dat het niet erbij hoorde.

:D haha
Wij moesten het tussen puntjes zetten en dat vond ik nooit duidelijk genoeg, dus kraste ik het voor de zekerheid ook nog maar door.

Daboman 11-11-2007 11:48

Citaat:

N00dles schreef: (Bericht 26361793)

[afbeelding]

Ik vind het persoonlijk juist wel lekker schrijven. Soms schrijf ik in blokletters, maar ik vind dit makkelijker en sneller, omdat je met 1 beweging een heel woord op papier kunt zetten. Een nadeel is dat het sneller onleesbaar wordt natuurlijk, maar ik heb nooit gehad dat mensen m'n handschrift niet kunnen lezen. Behalve een leraar nederlands in de derde klas die toe was aan een leesbril:D

Verder mochten wij ook niet altijd met inktwissers of andere uitwismiddelen werken. Een docent heeft ooit wel s uitgelegd dat dat is omdat de docent/meester/juffrouw dan weet je eerste gedachtes waren. Hij/zij kan je gedachtengang op die manier beter volgen. Ook ziet de docent sneller of je bepaalde fouten vaak maakt.

Vogelvrij 15-11-2007 08:33

Citaat:

Uice schreef: (Bericht 26362553)

Wij hadden wel een andere t.

En ik schrijf de r en s nog steeds zoals in dat schema, zo onherkenbaar vind ik dat niet:confused:

Wij hadden ook van die houten vulpennen, maar later, vanaf groep zes of zo, mochten we zelf weten hoe en waarmee we schreven. En toen veranderde iedereen regelmatig zijn handschrift, geen krullen meer en zo, een heel werk was dat. Ik ben wel altijd min of meer aan elkaar blijven schrijven, gaat gewoon sneller.

Deur 16-11-2007 18:44

de x is ook maar raar:S

Supreme Dutch 16-11-2007 22:35

Omdat je met je vulpen superlang moest doen (leren ergens zuinig op te zijn), terwijl ik nu ongeveer 2 dagen doe met een balpen, en dan heb ik hem al gesloopt.

Balletjes sparen is trouwens echt heel zinloos, wat is er nou leuk aan kleine plastic balletjes? Heb er wel aan meegedaan though..

Andijvie 16-11-2007 22:49

Citaat:

deze:
[afbeelding]

Bij mij op school kregen alleen linkshandige kinderen zo'n Lamy. De rechtshandige kinderen moesten het met een lelijke rotpen doen :(

Andijvie 16-11-2007 22:50

Citaat:

Supreme Dutch schreef: (Bericht 26411955)
Omdat je met je vulpen superlang moest doen (leren ergens zuinig op te zijn), terwijl ik nu ongeveer 2 dagen doe met een balpen, en dan heb ik hem al gesloopt.

Balletjes sparen is trouwens echt heel zinloos, wat is er nou leuk aan kleine plastic balletjes? Heb er wel aan meegedaan though..

Ze waren gewoon heel mooi!
Ik spaarde ook van die mini balletjes voor in een kogellagertje van je fiets, maar dat was nogal saai, want die kon je gewoon kopen in een groot blik :o

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:30.