Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Welke computertalen ken je? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=45560)

Lethalis 09-04-2002 19:31

Citaat:

Sylvain Altherian schreef:
Hmmm... TI-83 werkt ook prima met assembly, heb ik me laten vertellen...
Jammer dat ik alleen een beetje TI-basic ken :p

Ach, Visual Basic, C/C++ en PHP zijn simpel .. maar ik heb nul verstand van de TI-83 :D

Vaag mannetje 09-04-2002 20:37

Citaat:

******** schreef:
Ach, Visual Basic, C/C++ en PHP zijn simpel .. maar ik heb nul verstand van de TI-83 :D
:rolleyes:

Lethalis 09-04-2002 21:33

Citaat:

Vaag mannetje schreef:
:rolleyes:
De talen zijn ook simpel :rolleyes:

Het zijn de probleemoplossingen zelf die wel eens erg ingewikkeld kunnen worden. De taal is alleen een middel..

MilieuGaatVoor 10-04-2002 13:00

ahaa, het poch-topic.
nou, ik ken een beetje het standaard:

HTML, JavaScript (niet alles hoor, maar ik kan er goed m'n weg in vinden), CSS (duh), DOS Batch (meer duh), TI-Basic (rekenmachinetaal, makkie), Q-Basic (ook niet alles maar wel aardig wat)

Ik ken ook 1 regel uit VBS en 1 regel uit PHP :D

Meer nog niet. Ik heb trouwens wel 'aanleg' voor taaltjes: ik heb m'n vader geholpen met Director proggen terwijl ik daar niks van wist. Heb ik meteen drie probleempjes voor hem opgelost :). Wat ik nog wel wil leren: Flash proggen, PHP (dus ook MySQL?), *. :D

Chimera 10-04-2002 13:20

Citaat:

******** schreef:
De talen zijn ook simpel :rolleyes:

C/C++ is niet simpel. Sorry, maar da's gewoon onzin. Zelfs met 3 jaar Java ervaring was C++ nog knap ingewikkeld. Een beginner moet gewoon niet met C++ beginnen.

Lethalis 10-04-2002 13:28

Citaat:

Chimera schreef:
C/C++ is niet simpel. Sorry, maar da's gewoon onzin. Zelfs met 3 jaar Java ervaring was C++ nog knap ingewikkeld. Een beginner moet gewoon niet met C++ beginnen.
Het enigste aspect van C++ wat wel eens voor de nodige verwarring zorgt, vind ik de overerving van klassen (het perfect herkennen van ambiguiteit en het implementeren van polymorfische inheritance).

Maar in de meeste situaties lijkt het gewoon op C, alleen dat je met klassen werkt .. wat ik vaak zelfs overzichtelijker en eenvoudiger vindt dan het programmeren in C zelf :)

[edit]
Domme taalfouten :o

[edit-2]
Wat ik toe moet geven: ik programmeer al sinds mijn 10e levensjaar :) begon met C/C++ onder FreeBSD pakweg 3 jaar geleden .. dus ik heb er wel de tijd voor gehad en had al 8 jaar programmeerervaring opgedaan met PowerBASIC en Visual Basic :)

Manus J. van Alles 10-04-2002 15:22

De enige programmeertaal die ik ken is die van m'n TI-83...(z80 ofzo toch?)

Manuzhai 10-04-2002 15:28

Citaat:

Chimera schreef:
C++ is ook niet echt moeilijk, zeker niet moeilijker dan Java. Niet voor niets was het op de universiteit in Amerika waar ik zat de eerste taal die men kreeg.

Lethalis 10-04-2002 16:34

Citaat:

Manuzhai schreef:
C++ is ook niet echt moeilijk, zeker niet moeilijker dan Java. Niet voor niets was het op de universiteit in Amerika waar ik zat de eerste taal die men kreeg.
Dit vind ik op zich ook niet logisch.

Ik had ter introductie van programmeerstructuren eerst een stukje Pascal. Daarna ANSI-C en nu ben ik officieel de C++ modules aan het doorwerken (terwijl ik veel ervan al lang kan) ..

Eerst C, dan C++ .. aangezien C++ een superset van C is :)

Lethalis 10-04-2002 16:40

Wat ik denk waar Chimera ernaast grijpt, is dat ik over de taal zelf spreek en hij waarschijnlijk over de toepassingen ervan.

Zelf heb ik weinig tot nul verstand van de MFC API bijvoorbeeld, terwijl veel Windows programmatuur daarin geschreven is (daarvoor kan ik wel met de VCL API omgaan).

De taal zelf is helemaal niet zo groot. In tegendeel, ANSI-C is op zich een taal met een hele kleine basis. Zowat alle functies die je gebruikt haal je uit externe headers en libs, de zog. API (Application Programming Interfaces)..

Dus C op zich is heel goed te leren en C++ vormt daar enkel een objectgeorienteerde uitbreiding op (edit: en maakt sommige dingen als geheugenallocatie eenvoudiger) :)

eXo 11-04-2002 17:53

TI-83
(q)Basic (hoewel ik bang ben dat ik het verleerd ben)
DOS batch :D
HTML
JavaScript
PowerScript ( << Cybase Powerbuilder)
SQL

AMDFreak 11-04-2002 21:08

HTML, PHP, Javascript, CSS uhhhh meer nie d8 ik...

spawn again 11-04-2002 21:52

HTML, CSS, Javascript, PHP, C++, Uscript (:o niet echt een taal, maar is bijna zelfde als c++, maar dan alleen voor scripten voor Unreal Engine).

Speedo 14-04-2002 15:40

eeeeehhhmmmm....

HTML,DHTML,CSS,JavaScript,Java,MySQL,VBScript,QBASIC,VB(knippen en plakken taal),C/C++ (begint al meer in de richting te komen),TI-83 BASIC, TI-83 ASM, PC-Assembler (mooie, pure taal, kost wel veel energie), PHP, GWL-BASIC

uhhh.. Dat was t wel zo'n btje en owja de DOS batch en de Linux bash maar dat zijn geen programmertalen...

The-Offspring-GeeK 15-04-2002 02:24

HTML
PHP
MySQL
Javascript (beetje)
Basic

Refro 15-04-2002 09:08

Mijn lijstje

Assembly 8086
Assembly 8051
Assembly m68000
C (zowel voor windows, mac, pocketpc palmos,linux en solaris)
C++
c#
Basic
visual Basic
Java
Pascal
Delphi
Perl
php
snowball (is echt een taal)
Fortran
bash shell scripts
xml
logo (leuk voor AI)
phyton
postscript (is echt een programmeertaal)

nou dat was het wel zo'n beetje. Maar volgens mij maakt het niet zoveel uit als je de standaard constructies kent (if.then for enz) dan kun je je binnen een week in elke taal wel een beetje redden

Chimera 15-04-2002 10:31

Citaat:

Speedo schreef:

uhhh.. Dat was t wel zo'n btje en owja de DOS batch en de Linux bash maar dat zijn geen programmertalen...

Dat zijn 100 maal meer programmeertalen dan HTML en CSS. Mensen die dergelijke opmaaktalen als programmeertaal noemen kan ik echt niet serieus nemen.

Lethalis 15-04-2002 11:45

Citaat:

Chimera schreef:
Dat zijn 100 maal meer programmeertalen dan HTML en CSS. Mensen die dergelijke opmaaktalen als programmeertaal noemen kan ik echt niet serieus nemen.
Idd, de basis is immers aanwezig. Voornamelijk met BASH kun je veel doen :)

Boeing 747-400 15-04-2002 13:41

Citaat:

eddie schreef:

:eek:

Zo lang mee bezeg geweest?
*is nu toch wel nieuwsgierig*
Kun je die opdracht eens posten ofzo? Lijkt me wel interessant :)
Maar dit is offtopic natuurlijk :o :D

http://forum.scholieren.com/showthre...threadid=56184

Chimera 15-04-2002 13:54

Citaat:

******** schreef:
Wat ik denk waar Chimera ernaast grijpt, is dat ik over de taal zelf spreek en hij waarschijnlijk over de toepassingen ervan.

IMHO 'kun' je een taal pas gebruiken als er nuttige programmas in kan schrijven. Ik heb hele leuke ingewikkelde dingen gemaakt in (vrijwel puur) C++, heb een eigen shell moeten schrijven, eigen bestandssysteem, LZW implementatie, etc. Ik kan dus een programma schrijven in C++. Wat ik niet kan, is een windows programma schrijven omdat ik jack-sqaut van de windows API ken.

Syntax leren kan iedereen in een dag. Maar een taal daadwerkelijk in de praktijk kunnen gebruiken gaat je VEEL meer tijd kosten.

Daarbij komt nog eens dat hoewel de basis van veel talen (procedureel of OO) min of meer gelijk is, de kleine verschillen dan juist voor grote problemen kunnen zorgen. Je 'mag' in C++ veel meer in Java. Maar dat kan betekenen dat je dingen doet die niet kunnen, maar wel door de compiler toegelaten worden.

Wij hebben de OO denkwijze aangeleerd in Java. Dit heeft ervoor gezorgt dat ik mooi 'schoon' OO programmeer, ook in eigenlijk-niet-OO talen als C++. Maar de overstap naar een andere taal zorgt altijd voor problemen. Dit merk ik ook als ik heen en weer schakel tussen PHP en Java. PHP is IMHO veel te makkelijk met veel dingen, en dat kan voor verwarring zorgen.

Lethalis 15-04-2002 14:12

Citaat:

Chimera schreef:
IMHO 'kun' je een taal pas gebruiken als er nuttige programmas in kan schrijven.
Daarin heb je ook zonder meer gelijk :)

Citaat:

Ik heb hele leuke ingewikkelde dingen gemaakt in (vrijwel puur) C++, heb een eigen shell moeten schrijven, eigen bestandssysteem, LZW implementatie, etc. Ik kan dus een programma schrijven in C++. Wat ik niet kan, is een windows programma schrijven omdat ik jack-sqaut van de windows API ken.
Ghehe, same here :D

Ik heb dan wel niet een eigen shell of LZW implementatie geschreven, maar wel een eigen relationele database API opgezet vroeger (voor single user, simpel om gegevens weg te zetten en snel terug te lezen, natuurlijk random access)..

Daarnaast heb ik ook met BCB Windows programma's geschreven. Daarom ken ik wel de abstracte en vereenvoudigde VCL, maar heb niet zoveel verstand van de WinAPI op zich. Moest namelijk voor mijn pa een facturatieprogramma schrijven bijvoorbeeld .. eveneens heb ik op kantoor een AutoCAD Script compiler geschreven die op basis van bestandsselectie commando's uitvoert per tekening.

Maar dat is ook het mooie ervan. Het zelf bedenken van een oplossing en dat kost inderdaad VEEL tijd :)

Ik deed er voor die script compiler alleen al 3 maanden over, voordat ik deze netjes had overgezet van Visual Basic naar C++ Builder (reden: snellere performance, minder dependencies).

Citaat:

Daarbij komt nog eens dat hoewel de basis van veel talen (procedureel of OO) min of meer gelijk is, de kleine verschillen dan juist voor grote problemen kunnen zorgen.
LoL :D

Ik had in het begin vaak met crashes te maken door verkeerde vorm van geheugenallocatie. Kleine dingen, wist ik veel dat een globale variabele direct statisch is in C, dat leerde ik pas later in mijn opleiding bijvoorbeeld :D

Citaat:

Wij hebben de OO denkwijze aangeleerd in Java. Dit heeft ervoor gezorgt dat ik mooi 'schoon' OO programmeer, ook in eigenlijk-niet-OO talen als C++. Maar de overstap naar een andere taal zorgt altijd voor problemen. Dit merk ik ook als ik heen en weer schakel tussen PHP en Java. PHP is IMHO veel te makkelijk met veel dingen, en dat kan voor verwarring zorgen.
Daar heb ik soms ook last van. Ik kan soms niet exact afbakenen in PHP wanneer een variabele nu bestaat en wanneer niet, en dat komt juist door het simplisme van de taal.

Ik ben immers gewend alles van tevoren netjes te declareren van C/C++ en in PHP kun je weer quick and dirty programmeren. Soms leidt het tot vreemde constellaties :D

Dat ik voor mijn gevoel moet controleren of een variabele bestaat bijvoorbeeld. Iedere PHP programmeur zal het waarschijnlijk onnodig vinden als ik met de isset() functies aan de slag ga ipv te kijken of iets gelijk aan nul of leeg is :)

Maar goed, stelt zich nog de vraag wat iemand wil programmeren. Een beginner zal zich niet zo snel op ingewikkelde zaken storten, en uit dat zicht is de taal eenvoudig te leren.

Je 'kunt' de taal dan wel, maar je bent nog lang niet bekend met de (soms erg sluwe) toepassingen ervan :) Maar ja, dat komt met de jaren, dat noemen ze ervaring :)

Kozak 16-04-2002 20:21

|C++,C#,C, beetje Java :D, Visual Basic, HTML, PHP,SQL, SHTML,z80 Assembly, 68k Assembly, ASP, beetje Perl :D, Batch :o, Flash, Ti-Basic :p

ALs je goed wilt kunnen coden raad ik je echt aan om eerst Assembly te coden, op die manier leer je de grondbeginselen van hoe een computer aanstuurt tenminste...:rolleyes:

Six4Eight 16-04-2002 20:30

HTML, CSS (als je het een taal mag noemen), Perl, PHP, Javascript en een heel klein beetje ASP.

eddie 17-04-2002 09:33

Citaat:

Kozak schreef:
|
ALs je goed wilt kunnen coden raad ik je echt aan om eerst Assembly te coden, op die manier leer je de grondbeginselen van hoe een computer aanstuurt tenminste...:rolleyes:

IMO kun je beter eerst beginnen met C++ ofzo. Dan kun je al 'logisch' denken, loops maken, voorwaardes enzo, wat nodig is voor assembly

Kozak 17-04-2002 13:26

Echt waar Assembly moet je gewoon kennen, ik kan het belang ervan neit vaak genoeg aangeven!;)

Conan the Librarian 17-04-2002 14:24

Ik kan wat in QuickBasic schrijven... en een simpel batch-filetje lukt ook nog. En dan houdt het voorlopig op. :)

Lethalis 18-04-2002 13:21

Citaat:

Kozak schreef:
Echt waar Assembly moet je gewoon kennen, ik kan het belang ervan neit vaak genoeg aangeven!;)
Een beetje theoretische kennis over de interne werking van een PC (instructiesets, heap / stack, etc) lijkt me genoeg .. je hoeft echt geen assembly te kennen om een goede programmeur te worden.

Kozak 20-04-2002 17:19

Citaat:

******** schreef:
Een beetje theoretische kennis over de interne werking van een PC (instructiesets, heap / stack, etc) lijkt me genoeg .. je hoeft echt geen assembly te kennen om een goede programmeur te worden.
Ja idd, niet extensive maar de dingen die jij opnoemt moet je inderdaad wel weten etc!

Laurens 20-04-2002 17:54

Geen :o

Chimera 20-04-2002 19:25

Citaat:

Kozak schreef:

Ja idd, niet extensive maar de dingen die jij opnoemt moet je inderdaad wel weten etc!

Maar dat heeft geen barst met Assembly te maken.

Aries 22-04-2002 12:10

C/C++ uiteraard....
Turbo Pascal..
Delphi
GWBasic
Quick Basic
HTML (voor wie dat een programmeer taal vind)

Library's:

Allegro.... (Oh YES...)
DelphiX
SXMedia...
MCGA.TPU.. (hele oude bak ik weet het)

Kozak 23-04-2002 17:50

Citaat:

Chimera schreef:

Maar dat heeft geen barst met Assembly te maken.

Nee, inderdaad (Y). Ik ben gedold :eek:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:16.