![]() |
:o eigenlijk alleen als ik echt op me woorden let, beetje aso maarja
|
Citaat:
|
Citaat:
|
mensen in een winkel.
sommige leraren en onbekenden |
Citaat:
|
Citaat:
Conclusie: verdoe je tijd niet aan het verbeteren van anderen op het gebied van taal op dit forum, omdat 1) je de taal ongetwijfeld zelf ook niet perfect beheerst 2) dit ver offtopic is en ten koste gaat van de topic zelf Verder wijs ik je op dit gedeelte van het announcement, dat jij klaarblijkelijk niet gelezen hebt: Citaat:
(Ben ik goed of wat?! :D) |
niet, eigenlijk. :o
mja, in uitzonderlijke gevallen wel eens. |
Ik zeg tegen niemand U.
Op school moeten we dat tegen leraren, maar dat doe ik nooit kkrijg altijd veel commentaar van de leraren :D maar kzeg het nog steeds niet. Iemand met respect behandelen oke, maar iemand oh god allemachtige U gaan noemen? neh |
In het engels bestaat er geen "u" :D
lekkah makkelijk ;) |
je tegen familie.
u tegen mensen die ik slecht ken, leraren, buren, en mensen waar ik wat van gedaan wil krijgen :D |
Ik zeg tegen bijna niemand u. Zeker niet tegen familie.
Tegen leraren zeg ik meestal 'jij' maar mijn leraar wiskunde wou dat ik u zei,'k begon dus weer te babbelen in 'u' vorm maar op het einde was ik weer overgeschakeld op jij. Ik vind het zo raar om uit te spreken. Bla. :o |
opa en oma, schoonouders, oude mensen in het algemeen
|
Citaat:
Ik zeg in ieder geval u tegen mijn oma en onbekende volwassenen. Ook noem ik mijn leraren tijdens de les 'u'. Een aantal noem ik buiten de les om of als ik ze bijvoorbeeld bij uitgaan tegenkom gewoon 'je'. Vaak bekijk ik per situatie gewoon wat het best van toepassing is. Maar ik vind het toch lastig omdat er altijd twijfelgevallen zijn zoals collega's en ouders van vrienden. Ik ben nog steeds jaloers op de engelsen die er gewoon niet over na hoeven denken. |
Citaat:
|
k zeg alleen u in winkels, tegen ouders van vrienden ( ook nie altijd) enne.. leraren.. en niet tegen me opa's en oma's.. en tja da was het wel..
en tegen vreemden zegk ook u |
Citaat:
*leest post* Jij bent lief :) |
Citaat:
|
Ik zeg altijd 'u'
te meer omda ik altijd vlaams praat, en 'u' gewoon informele taal is. Leraars letten er ook niet zo op, als je (zag je dat? ik zei je) verder niet onbetamelijk praat, mag je (!) gerust 'ge' en 'gij' gebruiken.. amen. |
Citaat:
Als een leraar als een klein kind gaat staan te drammen dat je u tegen een leraar zegt, dan verliest hij op dat moment echt al mijn respect. Van met u aanspreken kan dus echt geen sprake meer zijn. |
Citaat:
En als jij geen U zeggen sneu vind is dat jou probleem he meid |
Citaat:
Op dezelfde manier zou ik nooit op zondag aan mijn fiets ofzo gaan sleutelen...niet omdat ik zo super christelijk ben, maar puur omdat ik weet dat anderen er zich aan zouden ergeren. Maar ja, wat stellen mijn woorden nog voor in deze ver geindividualiseerde samenleving? :rolleyes: |
Citaat:
|
NIEMAND :D :) dan doe ik net als of iemand belangrijker is dan mij. Het u zeggen schept ook een bepaalde afstand.
Zeg je u tegen iemand en hij/zij zegt jij tegen jouw, dan zie ik het voor me als of jij op een krakkemikkig krukje zit en de ander op een troon. Of bijde op een troon, of bijde op zo'n krukje met ander woorden of beide jij, of beide u. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:25. |