![]() |
Hier op t forum vandaag opgevallen:
" Begravenis" (=begrafenis) |
'Een aantal ... zijn'; omschrijvend doen, dus bijvoorbeeld 'doe jij dat even maken' :eek:; dubbele ontkenning 'ik heb nooit geen zin'.
P.S. zie taalergernissenlijst in Onze Taal van paar maanden geleden... wel leuk om te lezen. |
ik heb laatst een leuk boekje over malapropisme gelezen (y)
- Voor een barbecue leg ik het vlees altijd een dag in de marmelade.. - Dat is ook handig, zo’n imperium op je autodak! - Onderwerp van gesprek waren de minicomputers, waarover de gebruikers door de boot genomen tevreden zijn. - Zijn zuster explodeert een schoonheidssalon. - Op de begrafenis heeft de dominee iedereen gecontroleerd. - Mijn broer ging er als de gescheerde bliksem vandoor. Bij veel van dit soort zinnen denk je echt; hoe kan je t schrijven, maar het gebeurt meer dan je denkt. "domheidsfouten" worden het ook wel genoemd |
Citaat:
|
Citaat:
contaminatie van ten minste en in het minst ofzo :confused: |
44ste, 7de... kom op zeg, we zitten niet in de VS.
Het MEEST storende vind ik nog wel 'me huis', 'me scooter', etc. |
Citaat:
|
Citaat:
Is meest storende niet een anglicisme? |
Ik erger me het meest aan werkwoordsvormen met d/t die verkeerd worden gedaan. Vooral de persoonsvorm. Hij loopd.
|
Fout die hier net gemaakt wordt: 'enigste' in plaats van 'enige'.
|
Citaat:
*jankt* |
Citaat:
'Neej' is wel irritant, maar láng niet zo vervelend als 'me' in plaats van 'mijn'. Twee andere, tamelijk vervelende fouten zijn 'hebben' en 'kunnen' / 'kennen': 'Hoe ken dat nou, dat heb hij weer'. |
Citaat:
|
Ik geef Nare Man overigens volledig gelijk: foutieve interpunctie is ook strontvervelend. Er zitten in mijn klas nog steeds mensen die na een zin meerdere uitroeptekens plaatsen, en dat in een zakelijke tekst!
|
Citaat:
|
Pff. Als je mijn posts zou scannen,
kom je een hoop van de dingen hierboven tegen. Spelling is een zwak punt van mij. :o |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Sowieso, de tongval van de meeste dialecten doet mij pijn aan de oren. |
'Wat' in plaats van 'dat'... 'zo minimaal/optimaal mogelijk'.
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:21. |