![]() |
Citaat:
|
Citaat:
Bovendien blijft daarmee mijn punt nog overeind dat mensen die zich wel op een bepaald niveau bewegen, i.c. het doen van wetenschappelijk onderzoek (al dan niet in het Engels), zich echt laten kennen op het moment dat ze het Nederlands niet (ook) goed beheersen. Dát vind ik pas echt getuigen van taalminachting. Op het moment dat je niet zo slim bent en al keihard moet blokken om alles te halen, vooruit. Dan kan ik er nog wel énigszins inkomen dat je spelling niet honderd procent is. Maar een student die het Nederlands niet beheerst vind ik een schande voor de benaming die hij in dat geval ten onrechte draagt. Citaat:
Het formuleren van mooie volzinnen is natuurlijk een stap verder. Persoonlijk vind ik het veel lekkerder luisteren als iemand in volzinnen spreekt, maar dat is persoonlijk. Er zijn ook mensen die liever in oneliners communiceren, hoewel ik niet zal ontkennen dat ik dat verschrikkelijk vind. Het gaat erom dat mensen gewoon de moeite vaak niet doen om de taal goed te leren schrijven en spreken, omdat (zoals omajunk hierboven al treffend aangeeft met wat ik welhaast een praktijkvoorbeeld zou noemen :D) 'het toch erom gaat dat je elkaar goed kunt begrijpen'. En dát "argument" is nou juist pure onzin. Het maakt namelijk erg veel uit of je wel of niet grammaticaal correcte schrijftaal gebruikt. Mensen lezen namelijk niet letter voor letter, maar kijken primair naar woordbeeld. Wij herkennen woorden niet omdat we de volgorde van de letters herkennen, maar omdat het woordbeeld overeenkomt met datgene wat we in ons geheugen hebben. Als dat woordbeeld niet klopt, staat er dus 'iets anders' en moeten we een stukje terug om te kijken wat er dan wél staat. In het geval dat iemand bijvoorbeeld een werkwoord ten onrechte zonder t aan het eind schrijft, creeërt dat een afwijkend woordbeeld, omdat we verwachten dat er rijdt staat. Kortom, simpeler gezegd, teksten met spelfouten erin zijn minder makkelijk te lezen dan correcte teksten en zorgen voor nodeloze verwarring. Bovendien is taal een manier om jezelf te presenteren. Als je ervoor kiest om het maar te laten verloederen, omdat het toch niet uitmaakt en omdat mensen je toch wel verstaan, dan kies je er bewust voor af te zakken op de maatschappelijke ladder. Dat geldt niet alleen voor dingen als spelling, maar ook voor andere onderwerpen die mijns inziens tot de algemene ontwikkeling behoren, zoals topografische kennis, natuurkundige kennis etcetera. Natuurlijk is het niet verplicht die algemene kennis te bezitten, maar mensen die haar niet bezitten kunnen over het algemeen toch rekenen op meewarige blikken. |
Ja. Mijn zusje lijdt ook aan die ziekte. Zeg maar.
|
Citaat:
Citaat:
Ja dat weet ik ook niet. Komt door die opmerking van Che Guevara, nare man ging daarop in, en ik ook. |
Tjonge wat een verhitte discussie.
"zeg maar" klinkt echt dom.. Net zoals "ja, dan heb ik zoiets van..." (n) |
Citaat:
Verder erger ik me natuurlijk ook aan 'ik vindt', iets dat ik vooral op msn vaak lees (ook nog eens door ontiegelijk slimme mensen gezegd). Dit soort fouten zijn - zeker op msn- natuurlijk slordigheidsfouten. Als je gewoon zegt 'Lees die zin eens over', zeker weten dat die fout er meteen wordt uitgehaald. Msn gaat niet om correcte spelling, maar meer om snelheid. Er worden snelle antwoorden gegeven, niet gelet op spelling e.d. De als/dan regel doe ik nu inmiddels wel weer goed, over het algemeen. De hun/hen regel vind ik eigenlijk nog wel moeilijk. Het is alleen hen wanneer het lijdend voorwerp is, niet dan? Of was het meewerkend voorwerp?:confused: Zoiets hebben we overigens nooit op school gehad, iemand anders wel? Zeg maar zeg ik eigenlijk nooit. Wel heb ik nog af en toe een (lichte) aanval van 'of zo' woordjes, het liefst ook nog aan elkaar geschreven. (Nee, geen ofsow, gewoon heel simpel ofzo). Zeg maar is overigens ook niet zo'n woord dat me te pas en te onpas opvalt in mijn omgeving. Oh, wat ook nog een vervelende fout is...Dat/wat. Het eten dat ik heb opgegeten, maar: Het meisje wat me wat wilde vertellen (Of niet, daar ben ik echt slecht in. Veel gemaakte fout door mij:() Nou ja, tot zover mijn aanvullig op deze topic (Of dit... Maar net hoe je het wilt) |
Citaat:
Je zegt: Je irriteert me OF ik erger me aan jou Als forummer zijnde, is dubbelop. Je zegt: Als forummer OF forummer zijnde (of zijnde een forummer) ;) |
Citaat:
Klopt toch? :o |
Citaat:
|
Als iemand het erg vaak zegt is het idd wel irritant. Maar ik ken ergere stopwoordjes.
|
Citaat:
Maarrem.. Is 'Als...zijnde' niet gewoon een uitdrukking? (Hoewel ik de eventuele fout nu wel zie:)) En irriteren aan is dus ook zo'n conterminatie (schrijf je dat zo :confused: ).. Aah die had ik nog niet door:) Ik weet alleen dat ik zelf best vaak 'kost duur' zeg, hoe vreselijk:o |
Citaat:
|
Nee, geen last van. En ik gebruik het ook nauwelijks.
|
Citaat:
|
Citaat:
Vooral ook omdat ik het zelf ook gebruik. Voor ik een zin eenmaal daadwerkelijk begin komt er een "maar ook zeg maar dat je" ofzo uit.. allemaal woorden zonder inhoud en het klinkt stom. Het gaat alleen zo vanzelf :s |
ik erger me er niet aan, omdat ik het zelf ook heel vaak gebruik (oeh, dit was een zegmaar-moment :o)
waar ik me meer aan erger is "dat kost duur" en "dat weegt zwaar" enzo, daar word ik dus echt gek van :) Zet ze voor het gerecht! :evil: aan de galg ermee! |
Citaat:
|
Citaat:
En ja, je ergens aan irriteren is daar een voorbeeld van. Maar 'als zijnde' is per definitie fout. Er is geen uitzondering te bedenken. Tenzij door positie natuurlijk: 'Als forummer zijnde mensen zulke fouten maken, is dat niet fijn.' Daarbij is het haast onmogelijk om correct Nederlands te spreken, aangezien er altijd wel een congruentiefoutje bij in slipt. Of je zin eindigt in een anakoloet omdat je gewoon teveel in één keer wilt vertellen. Daar stoor ik mij dan ook niet aan. :) |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Je kunt het wenden of keren wat je wilt, maar iemand die ijzersterk is op zijn discipline van wetenschap maar toch niet goed kan spellen, zal niet serieus genomen worden. Citaat:
|
Citaat:
:o |
Een vriendin van me zegt dat bijna constant. :\
Maar ik ben er inmiddels al aan gewend |
Citaat:
|
jullie zijn erg ontopic zie ik :P
|
neuh.
|
Ik las ergens, weet niet meer waar, dat men van plan was fouten als 'beter als ik' voortaan goed te rekenen. Dus op te nemen in de nederlandse taal.
Ik vroeg me af waar dat goed voor is... zo moeilijk is het toch niet? |
Citaat:
|
Citaat:
;) |
Dus sommige mensen worden er zeg maar hardstikke gek van als mensen zeg maar steeds zeg maar zeggen :D :D :D
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Als in m'n omgeving fouten met dan/als/hun/zij/hen gemaakt worden ben ik nog wel zo retarded om mensen hierop te verbeteren.
Het is zo jammer dat ook op TV er steeds meer van dit soort fouten gemaakt worden (kijk maar eens een avondje SBS6 :/). |
Citaat:
|
Citaat:
Tja, als je het niet kan houdt het op. Maar volgens mij zijn er maar weinig mensen die echt goed genoeg zijn in de bèta-vakken om er een hele studie aan te besteden. Hetzelfde geldt voor de alfa-vakken. |
Hmm, in Enschede is er meer sprake van 'ofzo'.
Leraar: "En, wat is het antwoord op vraag 23?" Leerling: "Ja, wortel elf ofzo" |
ik zeg altijd ofzo :D
dat zeg maar is wel heel irritant maar gelukkig hoor ik dat alleen als ik bij mijn neven ben :o |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Algemene ontwikkeling heeft echter helemaal niks te maken met de mate waarin je een taal machtig bent. Sommige mensen kunnen nou eenmaal beter Nederlands dan anderen. Ik ben dyslectisch en dat is goed af te zien aan mijn schrijven, maar dat betekend nog niet dat ik m'n best doe om correct te spreken en te schrijven. |
Citaat:
Immers, waarom volgt iemand een studie? Wat maakt diegene een goede student? Toch dat deze zijn materie beheerst? Ik persoonlijk hecht dan ook waarde aan mijn algemene ontwikkeling, daar niet van. Het punt is alleen dat de uitspraak van nare man iets zegt over zijn beeld van een student. Ik vind een wereldvreemde die totaal opgaat in zijn materie geen mindere student, puur omdat hij wereldvreemd is.. nare man wel. |
hmm ik zeg te veel zegmaar :s
dat is echt niet handig :s |
Citaat:
Je studeert namelijk niet alleen om een bepaalde discipline onder de knie te krijgen, je studeert om het ideaal van homo universalis te bereiken. Denk je dat iemand hoogleraar wordt alleen omdat hij uitblinkt in onderzoeksresultaten? Absoluut niet. Je wordt pas hoogleraar als je én goed bent in je vakgebied, én een grote algemene ontwikkeling hebt, én ook buiten je eigen vakgebied kunt kijken, én veel levenservaring hebt, kortom die het ideaal van de homo universalis benadert. Je hoeft mijn mening over wat van studenten verwacht mag worden niet te delen. Ik weet dat ik de lat hoog leg. Maar ik ben en blijf van mening dat van een student meer verwacht mag worden dan alleen het goed zijn op dat ene kleine gebiedje waar zijn studie over handelt. Iemand die een kei is in zijn onderzoeksgebied is een waardevol wetenschapper, maar is waardeloos als hij die kennis niet kan overbrengen door gebrek aan communicatieve vaardigheden, of doordat hij niet in staat is om over de grenzen van zijn eigen kleine gebiedje heen te kijken. |
Nee hoor, erger ik me niet aan. Met de woorden "zeg maar" kun je complexe dingen wel in makkelijkere taal / je eigen woorden zeggen, dus eigenlijk is het niet echt irri vind ik, kan een hulpmiddel zijn om dingen beter te verwoorden.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Persoonlijk heb ik er een ontzettende hekel aan als mensen overal een verkleinwoord achter plakken.
En een taal fout die ik erg vaak zie in het lifestyle forum is het woord 'hempje'. Weten die mensen niet dat het een verkleining is van hemd en je het dus schrijft als hemdje, ookal klinkt 't raar. Een goed moment om de smiley voor het eerst te gebruiken: :nono: |
DANK JE WEL!!
ik erger me dagelijks kapot en mensen die constant hun eigen zinnen verslappen door het zegmaar woord. Net zoals mensen die hun en zij of dan en als omdaaien... :mad: |
Overigens moet je maar eens een keer goed op ondertiteling gaan letten. Zó vaak wordt daarin 'hun' ipv 'zij' of 'hen' gebruikt..
Heel erg :/ [Hmm, kan 'eens een keer' eigenlijk wel? Is dat niet dubbelop en moet het dus óf 'eens' óf 'een keer' zijn?] |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:42. |