Dinalfos |
21-03-2005 15:06 |
Citaat:
********** schreef op 21-03-2005 @ 10:14 :
Waarom zou dat in godsnaam niet kunnen :rolleyes:
En een horror hoeft helemaal niet bovennatuurlijk te zijn...
The Texas Chain Saw Massacre, origineel (jaren 70) valt onder horror en is een waar gebeurd verhaal....
|
The Texas Chainsaw Massacre is de enige uitzondering die ik kan verzinnen. En dat komt dan ook echt alleen maar door zijn reputatie, want eigenlijk zou ik hem ook willen classificeren als thriller. Maar gevoelsmatig is dat inderdaad niet helemaal correct. Ik denk trouwens dat dat komt doordat men niet allemaal de dezelfde definitie hanteert van het begrip horror. De meeste mensen vergeten dat horror een genre is met zijn eigen regels en settings en denken bij horror vooral aan de woordenboekdefinitie van het woord. Als je dat doet, is "horror" inderdaad een héél erg breed begrip. Ik erger me trouwens ontzettend aan deze houding, omdat iedereen tegenwoordig alles door elkaar haalt en gemakshalve maar doet alsof de twee precies hetzelfde zijn. Dan onstaat er verwarring.
Het punt is dat horror een vorm is van de literaire thriller en fantasy(als in respectievelijk spannende situaties en bovennatuurlijke verschijnselen) die bouwt op zijn oorspronkelijke fundamenten. Zeg maar een soort geevolueerde vorm waarin rechte verhoudingen scheef worden getrokken en de tegenstand oneerlijk is. Denk aan geesten, zombies, demonen, monsters en andere griezels. Zodra dat soort entiteiten voorkomen in een thriller dan muteert het geheel. Er zijn natuurlijk meer elementen te bedenken die een horrorfilm maken tot een horrorfilm(zoals sinds enkele decennia violence/gore, surrealisme etc., maar deze zij niet allemaal verplicht en kunnen alleen in combinatie met de andere elementen een film tot horror maken), maar de ongelijke strijd in combinatie met suspense/angst zijn toch wel de voornaamste.
Een rups is een rups en kan dus niet tegelijkertijd een vlinder zijn.
Citaat:
Ondanks dat Horror en Drama tegenover elkaar lijken te staan, zal het bijna altijd samen gaan...
|
Horror en drama kunnen heel goed samen gaan omdat het ene genre flmisch zeer sterk verschilt van de ander en ook niet op een bepaalde manier verankerd zit aan de ander.
|