![]() |
[QUOTE]Gatara schreef op 23-08-2004 @ 20:22 :
Citaat:
Citaat:
de rest maar verwijdert omdat dat mee r op onzin thuishoort :p |
Goed.
Samengevat weet ik nog geen antwoord op mijn vraag (wat wordt bedoeld met "bezet islamitisch gebied", bv. "Palestina" en "Kashmir"?), maar zijn we iets verder, een samenvatting tussendoor: Zelfs als er veel moslims wonen, maakt dat een territorium nog niet islamitisch, want zou dat betekenen dat thailand boeddhistisch territorium is, polen joods en christelijk territorium is, etc.? Nee, er moet dus sprake zijn van wat anders dat het islamitisch genoemd wordt. Overigens geldt de vergelijking met Israel ook niet op aangezien het weliswaar een joodse staat is, maar het nog niet hoeft te betekenen dat het joods territorium is. Hoewel....... In de tora (bijbel, koran weet ik niet) staat dat het uitverkoren volk het land tussen de eufraat en de nijl toegewezen zal krijgen (dat is meer dan het huidige Israel) - in dat opzicht zou je kunnen spreken van joods territorium (wat overigens betekent dat de syriers, de jordanezen, de saoedis en de egyptenaren "joods territorium bezetten"). Moet ik me ook zoiets voorstellen bij "islamitisch territorium"? Klaarblijkelijk geldt niet voor iedereen dat ze onder "het uitverkoren volk" joden verstaan. Zijn sommigen dan soms van mening dat het uitverkoren volk moslims zijn? Of betreft het gewoon in het algemeen "gelovigen"? Als het het eerste het geval is, dan kan het verklaren dat "Palestina" "occupied muslim territory" is, maar het verklaart niet dat Kashmir dit ook is. Als het tweede geval is, is er helemaal geen sprake van "occupation". De vraag is m.a.w. nog niet beantwoord (niet door mij noch door iemand anders). |
Gatara, met 'muslim territory' worden gewoon de Palestijnse gebieden. De enige reden waarom ze het muslim territory noemen is om het verschil aan te geven met het Isaelische 'joodse' territorium. Die twee geloven leven daar heel dicht op elkaar en de oorlog die ze voeren heeft ook de naam een 'geloofsoorlog' te zijn. De ongelukkig gekozen term is gewoon om het een en t ander te verduidelijken.. ofzo :)
|
Citaat:
er staat gewoon beschreven oe een land bestuurd moet worden kan een land veel beter moslim zijn dan bv christelijk omdat de bijbel zoiets gewoon niet heeft en als een land moslim is kan je denk ik ook spreken van bezet moslim gebied dit verzin ik zo maar hoor :o |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
het komt voor in een artikel over politieke islam en globalisatie geschreven door een atheistische iranier |
Citaat:
|
Men bedoelt Saudi Arabia. Dat is het land van Mohammed, met de twee heiligste steden.
De westerse en vooral de amerikaanse multinationals betalen de monarchie om de olie te mogen plunderen. Verder houden de amerikaanse troepen de dictatoriale monarchie in het zadel. Bin Laden heeft dit uitgebreid gezegd in zijn video's. Het is eigenlijk schandalig dat men dit nog niet weet. Zeker naar 9/11. Trouwens de doden van 9/11 is maar een kleine prijs die het westen betaald voor de olie. Het is zeker ingecalculeert. Liever een paar 9/11's dan geen olie. |
En dat gelul over of een territorium wel moslim territorium of niet kan zijn...
Lijkt me simpel, hier in het westen zien we nederlands territorium en duits territorium als normaal. Andere mensen lachen zich dood, "Hoe kan een territorium nu Nederlands of Duits zijn?" De logica of de wetten van het universum vertellen ons niet dat territoria wel nederlands en duits kunnen zijn maar niet moslim of joods. |
Citaat:
|
Landen veronderscheiden zich niet door geloof.
(Hoewel er nog wel sommige mensen van een geloof niet veilig zijn in bepaalde landen.) |
Citaat:
Wat valt er hier niet te snappen? :| |
Citaat:
Als je deze vergelijking mank vindt gaan mis je de kracht om logica toe te passen om normale allerdaagse onlogische dingen. De allerdaagse subjectieve onlogica is geen basis voor argumenten. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
:P of vertel ik hier nu ook een insider's joke? :P |
Sorry hoor, don't shoot the messenger. Het is gewoon de natuur van dit universum.
Een 'staat' is net zo min een excuus voor territoria dan een 'religie'. Het is gewoon hetzelfde menselijke concept, alleen vanwege subjectieve menselijke ideeen heeft de ene meer autoriteit dan de ander. Dus het feit dat een 'staat meet autoriteit heeft dan 'religie' komt door je eigen subjectieve cultuur en opvoeding. Niet door iets dat echt als argument gebruikt kan worden. Gretta? Als het inderdaad synomiem staat voor 'whatever' lijkt een ban me wel op z'n minst toepasselijk... :rolleyes: |
Citaat:
|
Citaat:
En ja, wie tot soeverein aangewezen wordt is dus subjectief, maar dat doet niet ter zake. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:38. |