nare man |
09-12-2004 14:28 |
Citaat:
Tricks' schreef op 09-12-2004 @ 15:22 :
Het primaire doel van een districtenstelsel is het beter vertegenwoordigen van alle inwoners van een land. (...)
|
Ik denk dat we ongeveer hetzelfde idee hebben over bestuur, alleen de manier waarop ik het wil bereiken is anders. Ik geloof dat bestuur het beste zo dicht mogelijk bij burgers kan zitten. Dat komt er dus op neer dat het beleid dat mensen het meeste raakt, uitgevoerd en gecontroleerd wordt op lokaal niveau, door de gemeente dus.
In principe hoeven alleen bevoegdheden op landelijk niveau te blijven waarvan absoluut nodig is dat ze landelijk gelijk zijn: belastingen, defensie en dergelijke. Verder natuurlijk wat ik noem de randvoorwaarden (zeg maar de 'spelregels'): formele regels die geen inhoudelijke verplichtingen stellen, maar alleen de buitengrenzen (meestal ondergrenzen) bepalen. Denk aan minimumniveau scholing, bepaalde formele aspecten van politieoptreden, enzovoorts.
Gemeenten kunnen inderdaad beter zelf bepalen waar ze meer prioriteit aan willen geven: aan meer wegen, beter spoorverbindingen, meer politie of juist aandacht voor betere scholing? Dat kan van gemeente tot gemeente enorm verschillen.
Citaat:
Verder is het doel het land bestuurbaarder te maken, doordat kleine partijen, die over het algemeen weinig in te brengen hebben niet meer in de kamer te laten.
|
Dat kun je evengoed en met minder moeite bereiken door een kiesdrempel in te voeren, waardoor partijen lijstverbindingen zullen moeten aangaan.
Citaat:
Dan het 2e stukje wat je typt.. Wat je zegt is niet waar. De SGP heeft een statuut waarin vrouwendiscriminatie is vastgelegd. Dat lijkt me niet bepaald aanvaardbaar. Verder is het iedere keer weer schrikken wat ze als programma hebben en hoe ze hun geloof en de regels daarvan aan iedere burger willen opdringen.
|
Met aanvaardbaar bedoel ik niet hun programma inhoudelijk. Natuurlijk vind ik het aanrechtverhaal voor vrouwen en dergelijke belachelijk en hoop ik dat het nooit ingevoerd wordt. Wat ik met aanvaardbaar bedoel, is de methoden waar ze zich van bedienen. De SGP houdt zich keurig aan de regels van democratie, ze plegen geen aanslagen, ze staan zelfs niet eens met spandoeken op het binnenhof. Ze accepteren gewoon dat ze twee zetels hebben en dat ze hun ideeën nooit ten uitvoer zullen kunnen leggen, maar ze willen wel hun stem laten horen. En dat mag.
Citaat:
CP86 bestond ook niet uit terroristen. Toch zijn ze verboden.
|
En dus? Was ik het ook niet mee eens.
|