![]() |
Precies
|
Citaat:
|
jeej! nog 12 uurtjes
|
Citaat:
|
Citaat:
|
snap er nog steeds niks van, maargoed :|
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Heel veel succes allemaal, vooral diegene die een hoog cijfer moeten halen of het echt moeilijk vinden. :) (y) |
Doe lekker rustig aan, je hebt álles tijd. Ik ken verhalen van voorgaande jaren van mensen die in 45 minuten klaar waren. Nothing to stress about, denk ik zo.
Rustig nadenken en beginnen met dat wat je het moeilijkst vindt; of wel de tekstverklaring, óf wel de samenvatting! Succes allemaal! (Tijd voor een ontbijtje.) |
jij ook succes! Ik heb net bedacht dat ik eerst alle info voor de samenvatting eruit haal en op schrijft en dan een mooi kloppend verhaal er van maak!
|
haha iedereen maakt zich zo druk. Ik heb alleen in het boekje "Nederlands in je pocket" eventjes de samenvatting regels gelezen en de signaalwoorden. Komt helemaal goed denk ik. Zo moeilijk is het niet
|
P.S: Iedereen heel veel succes om 13.30
|
Citaat:
|
Precies veel succes mensen! Om nog ff door te drammen: ik heb geleerd om het zo te doen:
Auteur - Titel Samenvatting Aantal woorden: xxx |
Dus niet samengevat door?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ach ja, heb nog 0 keer een tekst samengevat.
Succes allemaal (y) Vanmiddag weer ff nakijken mijn antwoorden van meerkeuzevragen. |
yupyup suc6 iedereen!
btw ook nog 0x een tekst samengevat uit oudere examens maarja doe ik vandaag tijdens cse wel :P |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Bij de CE samenvatting hoef je geen structuur in de tekst te ontdekken. Je leest de tekst door en je begint daarna met het beantwoorden van de vragen/puntjes. Op die manier ben je wel bezig met de de tekst, maar hoef je niet zelf de tekst te analyseren. Dat doen zij al voor je, door middel van de puntjes. Het achterhalen van de structuur, vind ik verschrikkelijk moeilijk, maar dat hoeven we dus niet. Dat wat we wel moeten, tja.. Het test niet je samenvattingskunst, maar gewoon hoe goed je een tekst kun produceren, aan de hand van wat puntjes. Ook belangrijk, maar ik vind niet dat je dat samenvatten kunt noemen. :) |
Omdat je eigenlijk gewoon een aantal vragen krijgt en de antwoorden daarvan op moet zoeken in een tekst. Dan een beetje netjes en zonder spelfouten achter elkaar zetten en je hebt de 'samenvatting'.
Moet btw tussen de 11 en 19 punten halen :D , moet wel lukken toch? |
Citaat:
|
Citaat:
Tuurlijk lukt dat (Y) |
Wil iemand die tijd heeft uitleggen wat de volgende functies als betekenis hebben?
- vraagstelling - een toekomstvisie geven - aanleiding - En oorzaak / gevolg..verband ertussen is vaag? En wat betekent een persoonlijke aanval? |
Citaat:
|
Wij hebben gewoon geleerd:
Auteur Titel Bron en zo is het ook volgensmij :rolleyes: Good luck! Gaat vast allemaal goedkomen :) |
Dankje! :)
|
wat is iedereen toch lastig aan het doen :confused:
je zou dit examen toch moeten halen zonder er echt voor te leren. alleen ff dat samenvatten doornemen :o |
Citaat:
Gevolg: De schrijver beschrijft het gevolg die door een verschijnsel veroorzaakt is. Dat is wel duidelijk toch?:o |
Ja nu wel :D ty
|
Het is wel ineens lekker druk hier :P Iemand al een beetje zenuwachtig?
|
Valt nog mee, gelukkig is het nederlands..nouja,ook best moeilijk soms :s
|
Citaat:
|
Citaat:
Moet je bij de samenvatting de auteur, de titel en de bron opschrijven?? Of moet je zelf een titel verzinnen? |
Ja, maar wat mij opvalt aan de examens is dat die altijd een stuk makkelijker zijn dan de schoolexamens omdat ze veel meer onderwerpen moeten bespreken in een tijd die in verhouding daarvoor veel te kort is, en dus nergens diep op in kunnen gaan. Natuurlijk weet ik niet of dit bij Ne ook zo is, maar ik hoop het wel :P
|
neee,de titel staat al boven de samenvatting ja :) En als het goed is staat onderaan de samenvatting de auteur en de bron..
|
Citaat:
Ik werd al zenuwachtig whaha ik denk *waaah* wat krijgen we nou :P Maar het is nu duidelijk, dank je wel :) |
Ok, dit is in mijn ogen de beste tip (gekregen van mijn vriendin die vorig jaar examen deed en een 8,2 haalde voor d'r Nederlands):
Maak van elk punt van de samenvatting een vraag voor je zelf! Voorbeeld: de opdracht wordt als volgt gegeven: Citaat:
Citaat:
Citaat:
Edit: Oh! Ik snap hem. Citaat:
|
Graag gedaan ;)
Nu ga ik er vandoor! Succeeees! |
Citaat:
We doen gewoon wat er staat, hoe raar het ook is. :p Heel veel succes allemaal! :) |
uhm, misschien stomme vraag, maar dr staat toch wel bij hoeveel woorden je samenvatting maximaal moet zijn? niet dat ik zelf uit moet gaan rekenen hoeveel? :o :D
|
Ok, nog ff 1 keer voor de duidelijkheid.
Boven je samenvatting zet je de: -Titel van je originele tekst -De auteur van de originele tekst -De bron van de originele tekst Maar moet je voor je samenvatting dan ook nog een titel verzinnen, of moet er geen titel boven je samenvatting staan? EDIT: Ja het aantal woorden dat je mag gebruiken staat er gewoon. |
Citaat:
boven je samenvatting de orginele titel dus(Y) edit: en zeer bedankt:D hoef ik niet te gaan sjouwen met me rekenmachine oid:P |
wat stom zeg, dat wij dat nooit geleerd hebben en er juist zo op gelet wordt :o
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Lama, hier stond iets onzinnigs om dat ik weer op een dislectische manier las (of hoe je dat ook schrijft).
EDIT: Ja het was 10% |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:32. |