![]() |
De eerste prognoses op rtl 4:
Voor: 37% Tegen: 63% |
Citaat:
|
Voor. Was het nog bijna vergeten. :o
Opkomst was hier hoog, rond de 75%, maar 98% van de kiesgerechtigden zijn hier student, dus dat is niet zo'n verrassing. Er was wel een kerel die om 20:45 nog binnen kwam slenteren met de vraag of hij hier kon stemmen. Heb je je oproepingskaart bij je? Nee. Waar heb je die ontvangen? In Arnhem. Dan moet je daar stemmen. Oh. gg :rolleyes: |
En we hebben een winnaar..
geen grondwet voorlopig |
Ik heb uiteindelijk tegen gestemd.
|
Citaat:
|
Niets nieuws onder de zon. Wel indrukwekkende opkomst, trouwens.
|
Citaat:
|
Citaat:
Dus minimaal 59% tegen. Bron: TT-pagina 103 |
Citaat:
Ben benieuwd naar een uitsplitsing tussen ja- en nee-stemmers, gespecifiëerd naar opleidingsniveau. :o |
Ik heb tegen gestemd. Daarbij was ik ook nog gemachtigd, en voor die persoon had ik ook tegen gestemd. :)
|
3x tegen. :D
|
Citaat:
Ontopic: Voor dus (y) |
Tegen.
En twee keer mogen stemmen. Vanmorgen in het stemlokaal, en net hier. Maar hier waren meer keuzemogelijkheden. |
Nederland verwerpt Europese grondwet (video)
Uitgegeven: 1 juni 2005 20:59 Laatst gewijzigd: 1 juni 2005 21:25 AMSTERDAM - Nederland heeft de Europese grondwet massaal afgewezen. Die prognose heeft onderzoeksbureau Interview NSS gedaan op basis van een exit-poll in opdracht van ANP en NOS. Volgens deze prognose heeft 63 procent van de Nederlandse bevolking tegengestemd en 37 procent voor. De prognose heeft een foutenmarge van plus en min 4 procent. Bekijk video: Modem/ Breedband Uiteindelijk komt de opkomst volgens de prognose uit op 62 procent. Dit opkomstcijfer is van groot belang, omdat CDA en PvdA hebben aangegeven dat zij bij een opkomst van meer dan 30 procent de uitkomst van het referendum zullen volgen. Vice-fractievoorzitter Verburg van het CDA is blij met de hoge opkomst bij het referendum over de Europese grondwet, maar is teleurgesteld dat de kiezer zo massaal nee heeft gestemd. "Ik begrijp een aantal argumenten van de tegenstemmers wel, maar het is jammer dat we nu niet verder kunnen met de grondwet". PvdA Partijvoorzitter Ruud Koole van de PvdA bestempelt de hoge opkomst bij het referendum als een "feest voor de democratie". Koole erkent liever een andere uitslag te hebben gezien, maar legt zich neer bij het oordeel van de kiezer. De hoge opkomst is in zijn ogen "pure winst". "Het is een heel duidelijk nee. Dat geeft ons de opdracht een debat met de kiezer aan te gaan over de richting die we op moeten met de Europese Unie." Wilders trots Onafhankelijk Tweede-Kamerlid Wilders is "ontzettend trots op de Nederlandse bevolking" omdat dit met zo'n grote meerderheid nee heeft gezegd tegen de Europese grondwet. "Het toont de immense kloof tussen politiek en samenleving. Het zou het kabinet sieren als het de eer aan zichzelf hield." Wilders is van plan donderdag in een spoeddebat een motie van wantrouwen tegen het kabinet in te dienen. VVD VVD-europarlementariër Maaten denkt dat Nederland "grote moeite zal hebben dit resultaat van het referendum uit te leggen in Europa". De "teleurgestelde" Maaten vindt het ook opmerkelijk dat "het resultaat komt uit een land dat zoveel te danken heeft aan de Europese Unie". "Het resultaat volgt wel op een zeer goed debat." "De uitkomst moeten we ons ook zeer aantrekken in Europa. Het blijkt dat Europa meer tot het verstand spreekt dan tot het hart. We zullen er echt aan moeten werken dat er wat gaat veranderen. Daar heeft de kiezer duidelijk om gevraagd", aldus Maaten. SP: fantastisch De SP had niet op zo'n grote nee-uitslag gerekend. Volgens prognoses stemde 63 procent van de kiezers tegen en 37 procent voor de Europese grondwet. "Fantastisch", was de eerste reactie van SP-senator Kox, die sprak van "een nee tegen een gekke grondwet". Hij noemde de opkomst van voorlopig 62 procent "buitengewoon indrukwekkend". Herben: kiezer te prijzen LPF-Tweede-Kamerlid Herben zegt dat "de kiezer te prijzen is" voor de uitslag van het referendum over de Europese grondwet. Hij hekelde in een eerste reactie de "bijna Berlusconi-achtige" campagne van de regering en de andere voorstanders van de grondwet die kiezers zwaar onder druk gezet zou hebben om ja te zeggen. "De kiezer is te prijzen dat deze daar niet aan heeft toegegeven", stelde Herben. http://www.nu.nl/news/534882/11/Nede..._grondwet.html |
Citaat:
|
Krijgen natuurlijk de komende dagen dat gemekker van Herben en Wilders, die hun mond vol hebben van de 'verstandige' kiezer. Grappenmakers. Als het aangenomen zou zijn dan zouden beide heren hebben gejammerd dat 'de oude politiek blijkbaar nog steeds Nederland in zijn greep heeft' ofzo. Stelletje ranzige populisten, ze blèren precies wat ze uitkomt.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik vond Balkenende wel sterk, in tegen stelling tot eerdere optredens. (y)
|
Citaat:
Hoewel hij aan de andere kant net zo goed het ja-kamp kan boosten. Zelf vond ik de samenstelling van het nee-kamp alleen al een goede reden om voor te zijn. Als zowel SP, LPF en CU ergens tegen zijn kun je er van uit gaan dat het goed is om voor te zijn. :) |
Citaat:
|
Citaat:
of is dit erg zwart-wit? :o |
muntje opgegooid :o
en het werd uiteindelijk voor. Ik heb uiteindelijk toch geluisterd naar de "uitslag" van het muntje, omdat ik vind dat Europa beter af is met een grondwet. Zonder grondwet is er de kans dat Europa onbestuurbaar wordt, doordat alle nieuwe lidstaten een veto kunnen uitspreken tegen te veel besluiten. (tenminste ik dacht dat het zo was) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Van de kant van de burger heeft het niet veel nut om Blanco te gaan stemmen, tenzij je principieel bent op dat punt, zoals ik. |
Citaat:
|
Ik heb een jochie 'voor' voor me laten stemmen.
|
Citaat:
|
Ik stond erbij. De locatie was een basisschool, de leerlingen daar mochten kijken hoe het eraan toeging, dus ik heb ze er echt deel van laten uitmaken.
|
Aha.
|
In Urk is 91% tegen. Haha.
|
Jahaha, daar zeg je dan ook wel wat....Urk...
|
Het is maar goed dat de uitslag van deze poll niet de echte is :P
|
Logisch dat in Urk 91% tegen is, een echt CU/SGP-bolwerk. Ik meen zelfs dat ze een SGP-burgemeester hebben. :o
|
no baby
|
k kon helemaal niet blanco stemmen???
|
Citaat:
LPF-Kamerlid Herben vindt dat ,,niet alleen het kabinet maar ook Wouter Bos en Femke Halsema'' consequenties moeten trekken uit een afwijzing van de grondwet. Een keer raden wat z'n mening hierover zou zijn als een meerderheid van de Nederlanders voor had gestemd. :rolleyes: |
Ghehe, Urk heeft zelfs van Staphorst gewonnen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Tegen.
En voor de kippigen onder ons: de blanco stem zat rechtsboven :P |
Citaat:
|
Citaat:
Laat Herben maar lekker blèren. EU-Grondwet of niet, hij is voorzitter van een zielig kamerfractietje met acht zetels, dat heeft gebroken met de partijorganisatie, en dat naar verwachting bij de volgende verkiezingen tussen de één en drie zetels krijgt. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:15. |