Citaat:
professor2 schreef op 22-06-2006 @ 00:48 :
dit soort replys blijven me er toch iedere keer weer aan herinneren waarom ik mickeyv zo geniaal vind :o
|
Eindelijk erkenning. :cool:
Citaat:
McCaine schreef op 22-06-2006 @ 01:28 :
De studie stelt niets voor, dat is juist. De rechtersopleiding die daarna komt is een ander verhaal.
|
Ja, dat moet wel. Als je ziet wat voor wonderkinderen uit de rechtersopleiding komen rollen. Die hippe rijdende rechter van de NCRV bv., kom, hoe heet ie toch weer, wat een kanjer... :D
Eh, hoe dan ook, je gaat nog steeds voorbij aan m'n betoog, net als mensen die zeggen dat je leken toch niet met die ingewikkelde wetboeken kunt laten omgaan, wat weten die nou van rechtshandelingen, nulliteiten en rechtvaardiginggronden af, alsof je een leek een hersentumor laat verwijderen.
Nee, uiteraard weten ze daar niks van, dat zal ze weinig boeien. Punt is nu juist dat ik het uitgangspunt, dat in de maatschappij bestaande geschillen via een ingewikkeld dogmatisch juridisch systeem opgelost moeten worden, afwijs. Dat is niet nodig. En precies daarin schuilt het grote onderscheid tegenover echte academische disciplines: het IS nu eenmaal moeilijk te begrijpen hoe bv. een raket of een atoombom precies functioneert, je kunt moeilijk zeggen dat ze 't maar eenvoudiger moeten maken. Met recht ligt dat bepaald anders. 't Grootste kunststuk dat de juridische stand de maatschappij heeft geflikt is haar te doen geloven dat juristen, met hun wetboekjes, ergens voor nodig zijn. Maar de maatschappelijke waarde van doctrinaire juristen en doctrinair recht is een fabeltje, en de wetenschappelijke betekenis van rechten is uit zijn aard nul. (Dat heeft dus ook niks met niveau te maken, daar gaat het niet eens om)
Citaat:
Snees schreef op 22-06-2006 @ 01:03 :
Des Prez ken ik natuurlijk wel (al ben ik afgekickt van dat stricte organum-geneuzel - het meeste voor Monteverdi is passé). Op de klassieke gitaar speel ik alleen modern (uit Latijns-Amerika dan) of Renaissance-luitmuziek (en Bach, op goede dagen). Ik ben me op dit moment een weg aan het banen door Boyden - An introduction to music (al is het eerste deel over harmonie/melodie/ritme/vorm/het orkest totaal overbodig). Vooral om een beeld te krijgen wat er na Beethoven allemaal gebeurd is.
|
Het meeste voor Monteverdi is passé? Oh oh oh. Organa zijn overigens enig. Je MOET eens die CD die The Hilliard Ensemble van muziek van Perotinus heeft gemaakt beluisteren. En Guillaume Machauts Messe de Notre Dame (Oxford Camerata heeft een goedkope maar heel goede uitvoering) is natuurlijk niet over te slaan. Maar dat al is Middeleeuws. Ik had het over de Renaissance. Renaissance is veel cooler dan Barok. (y)
Citaat:
Eric Berger schreef op 22-06-2006 @ 13:39 :
De juryleden gaan over schuldig of onschuldig. Wat dat betreft zijn die nogal makkelijk te manipuleren. Sterker nog, vaak worden ze daar nog op geselecteerd ook. Lees het boek Amerika: Voor en tegen van Van Rossem anders eens.
All of Rubin's cards were marked in advance
The trial was a pig-circus, he never had a chance.
The judge made Rubin's witnesses drunkards from the slums
To the white folks who watched he was a revolutionary bum
And to the black folks he was just a crazy nigger.
No one doubted that he pulled the trigger.
And though they could not produce the gun,
The D.A. said he was the one who did the deed
And the all-white jury agreed.
|
Ten eerste: leuk. Maar wat moet ik met een gedicht? Bovendien, dat Van Rossem (goede vent overigens) zus of zo vindt is voor mij niet doorslaggevend.
Ten tweede: zie ook eens de rol van de rechter in dit gedicht. Nogmaals: ook rechters zijn gewone mensen. Ik las onlangs -ik weet bij god niet meer waar- ook nog eens van een vrouwelijke rechter die toegaf hogere straffen uit te delen als ze ongesteld was. :D