Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Nieuws, Achtergronden & Wetenschap (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=40)
-   -   Handweigerende docent krijgt ongelijk (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1753923)

Gatara 18-05-2009 06:30

Citaat:

Nona schreef: (Bericht 29249730)
Maar wat zou je vinden als een ander als tegenreactie selectief moslims geen hand wilde geven?

Daarbij, hoe brengt ze dat, bijvoorbeeld op ouderavonden? "Lieve dames en heren, ik ben moslim en ik geef mannen daarom geen hand. Dus vanavond doen we het even anders dan u gewend bent. Maar u hoeft zich niet aan te passen hoor, ik discrimineer niet, en ik heb alle respect." Ik realiseer me dat dat wel heel simpel gesteld is, maar komt het daar niet op neer? Want als je een vorm van communicatie wilt veranderen zal één van beiden zich aan moeten passen, en als je met de één anders communiceert dan met de ander is er van gelijke behandeling geen sprake.

Op een islamitische school kan je dit soort zaken verwachten, maar niet op een openbare of christelijke school, inderdaad.

Gatara 18-05-2009 06:31

Citaat:

Kenjirro schreef: (Bericht 29249683)
Je discrimineert, als je iemand niet zou begroeten. Anders begroeten, is wellicht onderscheid maken, maar past niet in jouw definitie van discriminatie :).

Wel als een man en een vrouw naar die vrouw zou toestappen en allebei hun arm uitstrekken voor een handbegroeting, maar zij alleen de vrouw haar uitstekende hand beantwoordt.

arPos 18-05-2009 13:02

Citaat:

Gatara schreef: (Bericht 29250562)
Vanuit mijn overtuiging geef ik geen hand aan iedereen die bruine ogen heeft. Ik haat ze niet. Maar het is gewoon zo. Zou jij dat ok vinden?

Zo lang je dat uit eigen overweging doet vind ik het prima (y)

Gatara 18-05-2009 13:29

Citaat:

arPos schreef: (Bericht 29251470)
Zo lang je dat uit eigen overweging doet vind ik het prima (y)

en je zou het ook niet erg vinden als zo iemand dan ouderenavonden moet bijwonen als docent?

arPos 18-05-2009 13:32

Citaat:

Gatara schreef: (Bericht 29251571)
en je zou het ook niet erg vinden als zo iemand dan ouderenavonden moet bijwonen als docent?

Zo lang die persoon dat uit eigen overweging doet en zelf de (strafrechtelijke) consequenties draagt van zijn/haar acties en niet die verantwoording probeert af te schuiven op een club mensen die daar misschien helemaal niet op zitten te wachten/er anders over denken.

dan is dat prima.

of ik dat persoonlijk onfatsoenlijk gedrag vind is een 2e, maar iedereen wordt wel eens onfatsoenlijk beoordeeld.

Gatara 18-05-2009 13:46

Citaat:

arPos schreef: (Bericht 29251587)
Zo lang die persoon dat uit eigen overweging doet en zelf de (strafrechtelijke) consequenties draagt van zijn/haar acties en niet die verantwoording probeert af te schuiven op een club mensen die daar misschien helemaal niet op zitten te wachten/er anders over denken..

Aaah maar je geeft dus wel aan dat er mogelijk strafrechtelijke consequenties aan vast zitten. Leuk voor zo'n school. Want hoe je het went of keert, de school wordt erop aangekeken op het feit dat ze zo iemand hadden aangenomen.

arPos 18-05-2009 14:05

Citaat:

Gatara schreef: (Bericht 29251664)
Aaah maar je geeft dus wel aan dat er mogelijk strafrechtelijke consequenties aan vast zitten. Leuk voor zo'n school. Want hoe je het went of keert, de school wordt erop aangekeken op het feit dat ze zo iemand hadden aangenomen.

Mwoa, dat zou moeten blijken voor de rechter, ik schat de kans op strafrechtelijke vervolging op eigen nota kleiner dan strafrechtelijke gevolgen op basis van een aanname dat iedereen die zeg 'moslim' genoemd wil worden zich op een bepaalde manier moet gedragen.

Ik zou persoonlijk de school er nooit op aankijken want je kan niet altijd van te voren ruiken dat iemand bepaalde voorkeuren heeft.

bovendien ben ik het (deels) met kenjirro eens dat iedereen, mits op eigen nota, zelf een respectvolle manier van begroeten mag hanteren, mits het in dit geval niet expliciet in de functieomschrijving wordt weergeven.
stelt de school dat handen schudden een intergraal deel van de functie als docent is dan kan je mensen daar achteraf op aanspreken.

Je kan ook niet tegen je kind zeggen: ga maar buitenspelen, je mag alles doen en daarna zeuren dat hij in de modder is gaan spelen.

hookee 18-05-2009 14:42

Nog wat...
Ik steek m'n hand uit, deze wordt geweigerd en vervolgens wordt er een gebruik uit een ver land of voor mij vreemde religie op me losgelaten. Wat moet ik doen?
- me "verlagen" tot hetzelfde ritueel (kopieren; misschien doe ik het wel helemaal fout met een zware belediging tot gevolg)
- schaapachtig glimlachen

arPos 18-05-2009 14:46

Citaat:

hookee schreef: (Bericht 29251943)
Nog wat...
Ik steek m'n hand uit, deze wordt geweigerd en vervolgens wordt er een gebruik uit een ver land of voor mij vreemde religie op me losgelaten. Wat moet ik doen?
- me "verlagen" tot hetzelfde ritueel (kopieren; misschien doe ik het wel helemaal fout met een zware belediging tot gevolg)
- schaapachtig glimlachen

Een varken kado geven om je punt te maken.
Moslima's hebben al meer geschud dan alleen me hand.

T_ID 18-05-2009 14:47

Optie 3, niet accepteren. Je hoeft je niet door zo iemand te laten schofferen.
Ik heb dat eenmaal meegemaakt, en heb toen gewoon degene die voor een gesprek kwam verteld dat ik het vreemd vond dat hij een afspraak had gemaakt voor een gesprek, om dat gesprek daarna te beëindigen voordat het begonnen was. Daarna hem verzocht te vertrekken aangezien geen van ons beiden het accepteerde.

Volgende week was hij, één dwangbevel van de deurwaarder rijker, terug, en toen kon het opeens wel netjes. Je vind integratie en nieuw ontstaan verstand en tolerantie op de meest onverwachte plekken. (y)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:25.