![]() |
100
Citaat:
|
Geen mening.
Van mij mag het zo blijven of veranderen, maakt me niet uit. |
Citaat:
ik zie geen reden om het oudste volkslied terwereld weg te gooien nee houden (y) |
Citaat:
|
Citaat:
|
105e. :D
|
Het Maastrichts volkslied! :cool: Wanneer er geen alternatieven meer zijn, dit vertalen, en dat wordt dan het Nederlands volkslied! ;)
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mastreech, door alle iewen heer. Veer blieve diech altied genege en deilde dreufheid en plezeer. Veer huurde nao dien aw histories, te peerd op grampeer ziene sjoet. Eus ouge blonke beij dien glories, of perelde beij diene noet. En dee vaan diech het schoens wèlt preijze, In taol die al wie zinge klink, Dat dee op nui Mastreechter weijze Zien aait Mastreech mèt us bezink. Me zong vaan diech ten alle teije, Eus mojers zonge beij de weeg, En voolte veer eus rech tevreije, Dan zong ze e leedsche vaan Mastreech Doe, blom van Nederlands landouwe, Gegreujt op 't graaf vaan Sintervaos, Bis weerdig dobbel te besjouwe, Gespiegeld in de blanke Maos. 'n Staar, de witste oet de klaore, Besjijnt diech met häör straole zach. En, um diech zuver te bewaore, 'nen Ingel hèlt bij diech de wach. Wie dèks woord ste neet pries gegeve, mè heels dien kroen tog opgeriech en ongeknak bis te gebleve, door euze ban van trouw aon diech. Daorum de hand us tougestoke, het oug geriech op 't stareleech; en weurd dat oug dan ins gebroke, dan beijt veur us het aait Mastreech |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
kan best houwen zo
waarom moeten wij in vredesnaam AAAAAALLLLLLLUUUUUSSSSSSSSS veranderen? geschiedenis heet dat niet alles hoeft modern te worden, is toch niet leuk meer :| als heel de wereld wordt gemoderniseerd...zucht...dan kun je net zo goed gelijk doodgaan het verleden is ook nog altijd beter als de toekomst geen reacties svp...*slaapt* |
Ik wil het houden, ik word er altijd een beetje emotioneel van :P
|
Citaat:
|
Citaat:
Het Wilhemus is geschreven door de Geuzen. Neem nou bijvoorbeeld de zin: 'De koning van hispanje heb ik altijd geëerd'. Dat was met de oorlog tegen Spanje. Die zin houd in dat ze altijd respect hebben gehad voor de Spaanse koning, maar nu niet meer, nu is het voorbij, opstand. Leer eerst eens de betekenis kennen voordat je gaat afkraken. [edit] En ik moet het topic lezen voordat ik post. :p Maar ik blijf van mening dat veel mensen het Wilhemus afkraken zonder dat ze er iets van weten. |
Citaat:
|
Citaat:
'k Zag twee beren, broodje smeren,' leuker. |
Grönnens Laid
Van Lauwerszee tot Dollard tou, Van Drenthe tot aan 't Wad, Doar gruit, doar bluit ain wonderland, Rondom ain wondre stad. Ain pronkjewail in golden raand Is Grönnen, Stadt en Ommelaand; Ain pronkjewail in golden raand Is Stadt en Ommelaand! Doar broest de zee, doar hoelt de wind, Doar soest 't aan diek en wad, Moar rustig waarkt en wuilt het volk, Het volk van Loug en Stadt. Ain pronkjewail in golden raand Is Grönnen, Stadt en Ommelaand; Ain pronkjewail in golden raand Is Stadt en Ommelaand! Doar woont de dege degelkhaaid, De wille, vast as stoal, Doar vuilt het haart, de tonge sprekt, In richt- en slichte toal. Ain pronkjewail in golden raand Is Grönnen, Stadt en Ommelaand; Ain pronkjewail in golden raand Is Stadt en Ommelaand! |
Citaat:
|
Het volkslied is goed zoals het is. Ik vind het een hele mooie melodie, en de tekst vind ik ook okee. In deze tijden worden al zoveel tradities verbroken, wat echt niet altijd even goed is, en ons volkslied is een traditie die ik niet veranderd wil zien.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:51. |