![]() |
Citaat:
Dus ik vind het ook wel oorzaak-gevolg :) |
hey, wie kan mij vertellen, hoe je die samenvatting van gezagsdragers tevoorschijn tovert?
Die van lancashire lukte wel bij stofomschrijving, maar als ik die cd van gezagdragesr er in doe, kan ik alleen per hoofdstuk testen!! DANKKKK!! |
Citaat:
kijk even op de eerste of tweede (misschien derde) 'bladzijde' van dit topic, daar staan allerlei links. |
Kan iemand enkele overeenkomsten en verschillen noemen tussen Lancashire en Twente?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Een vriend beginst pas sinds net met voorberreiden van de examens (niet dat ik goed bezg ben ben sinds gisteren bezig :P) maar iig heeft iemand goeie (noodtips) en please geen preken had ie al eerder moeten beginnen want dat weet ie wel
please help iemand :bloos: p.s hij doet havo (niet dat deze topic uitmaakt) |
Citaat:
|
Citaat:
iemand nog handige snuffies :) ik heb wel bv al die stof omschrijvingen gedaan wat is handig voor mij morgen en waar kan je proef examens halen? een site? |
Grr, ik wil die CD wel hebben waarop Twente en Lancashire vergeleken worden.
|
Citaat:
ik moet morgenmiddag trouwens nog beginnen met leren van nederland en zijn gezagsdragers........ lekker op tijd weer! |
Citaat:
|
Citaat:
ben een zwaar slechte leereing kan gewoon nie studere :( ga andere dingen doen :( (en gezeik thuis vet veel :() me leven is ff een chaos kan er nie meer tegen zit zoveel tegen :( |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Lancashire voor 1750 en Twenten voor 1850 argrarisch gebied. Beiden maakten een industriele revolutie door. Urbanisatie in beide gebieden. Vakbewegingen in beiden gebieden, en ook stakingen. Verschillen: Twente kreeg steun van overheid. Langzame opkomst van mechanisatie in Twente doordat de arbeid er goedkoop was. Twente profiteerde van de in Lancashire gedane uitvindingen. Twente begon pas 100 jaar later met industrialiseren. |
Citaat:
|
Citaat:
Volgens onze leraar (trouwens een achterlijke idioot die het nederlands niet beheerst en geen universitaire studie heeft gedaan) komt er zeker een vraag in het examen die hier over gaat. |
Citaat:
Ik ga weer even wat doen. :) |
Hoe zit dat nou precies met zo'n betoog? We moeten sowieso een betoog schrijven?
En weet iemand waar ik dat kan oefenen? (Ik heb een betoogopdracht achter in mn boek (Wolters) maar daar heb ik geen antwoorden/richtlijnen van). Ik heb dat namelijk nog nooit gedaan ofzo.. ja voor Nederlands, maar niet voor geschiedenis. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De stelling wordt gegeven en het is belangrijk dat je die er boven zet. Vervolgens wordt er per onderdeel (A,B,C,D,enz) precies aangegeven wat je erin moet zetten. Je geeft dus eigenlijk gewoon antwoord op wat er bij bijv. onderdeel a gevraagd wordt. Als je de stof goed kent is dit goed te maken en kan je er veel punten mee halen (y). Ik denk dus dat oefenen niet echt nodig zal zijn... |
Klopt het trouwens dat bij Lancashire het zo was dat vanaf 1820 echt alles met de stoommachine gedaan werd? Zoiets kwam ik tegen op de site van wolters..maar ik dacht dat vanaf 1790 de stoommachine al volop in gebruik werd genomen :confused:
|
Citaat:
|
de eerste stoommachines waren niet al te betrouwbaar (storingen kwamen in het begin vaak voor) en natuurlijk ook erg duur. de overgang van waterkracht op stoom ging geleidelijk. als er geen water was ging men op stoom verder etc.
|
Hoe wou je een stoommachine gebruiken zonder water? :p
|
Citaat:
|
Oh :p :bloos:
|
Citaat:
edit: In Manchester gingen ze van waterkracht over op steenkool omdat er niet genoeg stromend water was voor al die stoomspinnerijen. |
in manchester waren dan ook de eerste gevolgen van de onderdrukking van de arbeider zichtbaar: ancoats, rug-tegen-rugwoningen en pakhuisshowrooms
|
iK weet niet of het al ergens staat (volgens mij niet), maar hoe goed moet je de hoofdrolspelers nou eigenlijk kennen en WAT moet je weten van Twente?
Als iemand daar een soort van samenvatting van heeft; zou handig zijn! |
goed... er was niet genoeg STROMEND water om de waterraden (oid) te laten draaien...
|
Citaat:
Citaat:
Wat betreft waterframe/stoommachine. Men stapte over op de stoommachine, omdat men nu niet afhankelijk was van stromend water waardoor fabrikanten meer vrijheid kregen hun weverijen overal te plaatsen waar ze wilden. Dit ging zeer geleidelijk, omdat de stoommachine nog erg inefficient was (leverde veel minder stroom dat het waterrad) Wat betreft secularisatie/ontzuiling Secularisatie: de kerk gaat geen centrale rol meer spelen in het leven van de burgers -> de kerk heeft minder grip op de burgers en kan ze ook minder goed dwingen binnen een bepaalde zuil te leven -> er is DEELS sprake van oorzaak gevolg. Aan de andere kant werd ontzuiling ook door andere oorzaken versterkt!: - toegenomen mobiliteit (mensen kwamen gemakkelijker in contact met elkaar) - door de komst van televisie kon men ook meer of informatie over andere zuilen krijgen - door de urbanisatie/verstedelijking, mensen van verschillende zuilen strokken naar de stad waardoor de in contact met elkaar kwamen |
het hele woord Twente komt in m'n hele boek niet voor... :s
|
Citaat:
Wat die hoofdrolspelers betreft: in mijn methode wordt met geen woord gerept over Twente, laat staan die personen (als die uit Twente komen, en anders, ook helemaal niet uitgebreid over één bepaalde persoon uit Lancashire ofzo). Oftewel: als je dat zou moeten kennen zou iedereen met mijn boek een dikke onvoldoende halen, en dat lijkt me niet logisch.. |
hoe komt iedereen dan op twente.. wat oh't iedereen over twente terwijl je het niet hoeft/kan (te) weten..?
|
Citaat:
Zijn er trouwens mensen die de vragen van het examen van vorig jaar hebben gemaakt (over gezagsdragers)? Die zijn écht heel makkelijk of ligt dat aan mij? |
In het boek van Thieme-Meulenhoff (volgens mij. die paarse?) staat achterin als werkmateriaal over alle hoofdstukken en kleinnn stukje over Twente.
|
Citaat:
Zal je zien dat 't morgen heel moeilijk is. Ik weet niet helemaal wat ik er kan verwachten, zeker niet als vragen over Lancashire. |
Je hoeft niets te kennen over Twente. Je krijgt BRONNEN OVER TWENTE, hier staat informatie over Twente. De situatie vergelijk je met die van Lancashire.
Dit postte iemand hiervoor nog, lijkt me erg handig als je persé al wat wilt weten maar niet teveel tijd erin wilt steken (y) Overeenkomsten: Lancashire voor 1750 en Twenten voor 1850 argrarisch gebied. Beiden maakten een industriele revolutie door. Urbanisatie in beide gebieden. Vakbewegingen in beiden gebieden, en ook stakingen. Verschillen: Twente kreeg steun van overheid. Langzame opkomst van mechanisatie in Twente doordat de arbeid er goedkoop was. Twente profiteerde van de in Lancashire gedane uitvindingen. Twente begon pas 100 jaar later met industrialiseren. Citaat:
|
haha iedereen heeft 't over twente, maar europa had meer textielregio's!!! Kan net zo makkelijk vlaanderen worden....
maakt verder ook geen ruk uit, als je lancashire maar kent. Je krijgt dan bronnen over die andere regio, en dan moet je je eigen kennis even vergelijken met die bron...... eitje toch :D |
^Nee :mad:
Zou iemand kunnen vertellen wat er in de examenbundel over standplaatsgebondenheid verteld wordt? :bloos: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:34. |