![]() |
Citaat:
Denk hier wel bij dat hitler democratisch gekozen is, en iets wat oud is, hoeft niet perse slecht te zijn |
Hahaha, ooh wat een lacher, natuurlijk kun je de verschillen tussen twee cultureel, sociaal en moreel verschillende systemen uitdrukken in een percentage. We zijn het voor achtennegentig procent met elkaar eens, maar voor twee procent vind ik dat je uit je nek lult!
|
ik heb het alleen gezet omdat ik het interessant vond. niet dat nl sharia ofzo word ;)
|
Ik vond het ook een interessant stukje, ik heb een tijdje geleden een stuk over deze Maurits Berger gelezen in het Volkskrant Magazine, toen vond ik ook al dat hij onzin uitkraamde. Zoals hij zelf aangeeft is zijn boek geen wetenschappelijk onderzoek maar slechts een eigen mening, een interpretatie, een beleving van de islam vanuit het perspectief van de schrijver. De man is vast een goede wetenschapper, maar hij is een socioloog. Hij moet geen uitspraken gaan doen over rechtssystemen, want met dingen als "de sharia komt voor 98% overeen met het Nederlandse recht" maak je jezelf natuurlijk onsterfelijk belachelijk.
|
Citaat:
probeer eens wat te lezen door de links die eerder werden gegeven, plenty voorbeelden van zaken waarvan wordt beweerd dat het de sharia zou zijn, maar wat gewoon een interpretatie van een rechter/geestelijke is. en idd, hoe dat percentage berekent werd mag deze socioloog (niet eens een jurist dus, hmm...) mij wel eens uitleggen. |
Citaat:
Het midden oosten sinds de dood van onze profeet, tot ongeveer de 19de was een ware utopia. En al die tijd werden ze regeerd volgens de regels van de sharia, denk daar maar eens over na (y) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En dit is trouwens ook niet wat ik bedoel met sociaal-economische ontwikkeling. Daarmee bedoel ik dat sinds het midden van het vorige millennium vrijwel alle islamitische landen geen economieën van enige betekenis hebben gehad (behalve dan de 'slechte moslims' die hun olie verkochten aan het westen, maar dat vind jij ongetwijfeld heel erg stout), een absoluut verschrikkelijke staat van dienst hebben op het gebied van de mensenrechten en geen culturele of wetenschappelijke prestaties van enige betekenis hebben geleverd. |
Citaat:
Het is idd zo dat ze daar, met dat een beetje zijn blijven hangen ja, maar dat wil niet zeggen, dat het eropeens slecht aan toe ging in die landen |
Citaat:
Je hoeft inderdaad niet een bedreiging voor anderen te vormen om machtig te zijn, maar als anderen je als bedreiging beschouwen kan dat wel een teken zijn dat je machtig bent. Er is geen persoon die goed bij z'n hoofd is en ooit heeft gedacht dat het Ottomaanse rijk zich weer echt van Istanbul tot aan Wenen zou uitstrekken. Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
ik had geen tijd om het te lezen maar dit slaat nergens op
Citaat:
|
Citaat:
Het verschil in (de mogelijkheid van) oppressie op theologische gronden tussen islam en christendom is, dat de koran een handleiding is voor het hele leven en bovendien gedetailleerder voorschriften bevat. De bijbel is in algemener bewoordingen geschreven en bemoeit zich met minder terreinen. Ik denk wel dat islamitische staatsbestellen zich makkelijker lenen voor onderdrukking met het geloofsboek in de hand. |
Citaat:
|
Citaat:
daarom dus geen zelfkritiek. |
Citaat:
|
Citaat:
Het feit dat die 'religieuze oppressie van de wetenschap' in islamitische landen sterker is dan in christelijke, is dat de koran veel gedetailleerder is dan de bijbel en ook meer terreinen bestrijkt. Bovendien geeft de koran ook op sommige wetenschappelijke terreinen verklaringen. Als een empirisch onderzoeker dan ontdekt dat de werkelijkheid niet in overeenstemming is met wat de koran over een bepaald leerstuk zegt, dan zal in een streng gelovige samenleving die mening niet getolereerd worden. Dat zie je nu ook in vrijwel alle Arabische landen, dat is ook de reden dat hun ontwikkeling al zo'n 500 jaar stilstaat. |
Ja, of we worden gewoon allemaal ff communist,
zijn we ook allemaal gelijk. :rolleyes: Ik heb echt nog nooit zon domme wetgeving gehoord. Volgens de sharia moet je dus alle overspelplegers, leugenaars, en dieven vermoorden. Waarom? Omdat ze stelen? Is dat dan een afwijking van hun, een genetische fout? Moeten we dan ook maar meteen alle gehandicapte vermoorden? Omdat zij ons alleen uitzuigen en niks terug geven aan de samenleving, en tja, wie wil er nou leven tussen uitzuigers, ik bedoel maar.. |
Uhm...and your point is?
|
dat het een beetje typisch is om mensen die overspel plegen te stenigen bijvoorbeeld. niemand is perfect
|
Tsja, ach. 's Lands wijs, 's lands eer. Op zich kan ik dat wel begrijpen. Veel wetgeving is toch moraalwetgeving. Waarom vinden wij het verwerpelijk om met twee personen tegelijk getrouwd te zijn, terwijl je onder islamitisch recht wel vier vrouwen mag bezitten? Dat is net zoiets. Op zich heb ik met dat punt niet zoveel problemen.
|
Ik sta soms echt versteld...
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat: