![]() |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Over overhaaste generalisatie gesproken. |
wat een gezeik over dat woordje. Van iemand uit 5 h(OGER)avo mag je toch wel verwachten dat hij/zij zo'n uitgebreide woordenschat heeft dat hij/zij het woord "sedert" kent.
Zo niet, dan zit je onder het niveau (het gaat immers over het vak Nederlands) wat men van je verwacht, en dus krijg je geen punten voor die opdracht. (y) |
Nou ik ben dat woord de afgelopen 5 jaar geen 1x tegengekomen :)
|
Citaat:
Van een persoon uit het (wederom: ) HOGER-algemeen-voorbereidend-onderwijs mag je toch wel verwachten dat hij/zij een beetje ontwikkeld is. Dit is gewoon algemene kennis. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Als het woord sedert er bij een ander vak had gestaan had ik nog kunnen begrijpen dat leerlingen erover klagen. Maar dit is het vak NEDERLANDS. Daar word dus ook van je verwacht dat je de nederlandse taal goed beheerst. Bovendien het woord sedert komt regelmatig voor, zelfs in de meest simplistische tijdschriften zoals de panorama zie ik dit woord nog weleens staan. |
Citaat:
Als ze er vanuit waren gegaan dat havisten het woord niet kenden, dan hadden ze er wel een 3 en een uitleg bij gezet. |
Citaat:
|
Maar een ander vraagie. Krijg je ook puntenaftrek voor taalfouten bij tekst 1? De opdrachten die je moest verklaren dus.
|
Citaat:
|
Citaat:
Niet bij de tekstverklaring ;) . Maar ze verwachten natuurlijk ook geen spelfouten bij een zin van 15-20 woorden :confused: |
Citaat:
|
Citaat:
Hoort een beetje bij je algemene kennis als het regelmatig gebruikt wordt, niet? >> en op een economie, maatschappijleer of geschiedenisproefwerk had er ongetwijfeld 'sinds' gestaan. Dit was echter nederlands dus dan zou ik niet verwachten dat ze alles gaan 'versimpelen' (omg, in hoeverre is 'sinds' simpeler dan 'sedert'?) om jullie arme breintjes de rust te geven niet je woordenboek te hoeven grijpen... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Overigens vind ik het gewoon stom (ik ben zelf ook gewoon een Havist) als je het niet weet, maar dat terzijde. |
Ach joh, ik ken ook genoeg Nederlandse woorden niet, dus me superieur voelen is helemaal niet het geval. Ik zit op het moment zelfs in de zenuwen of ik het wel goed genoeg heb gedaan.
Maar een beetje kennis van de Nederlandse taal is wel gewenst toch, na 17 jaar leven (19 jaar voor mij) en voor het overgrote deel van alle havisten dus ook 17 jaar de taal leren. Plus natuurlijk dat je dan al 13 jaar onderwijs hebt, daarvan al 5 jaar HAVO doet en als het goed is meerdere boeken hebt gelezen die enigszins niveau hebben... Dan lijkt me dat het heel raar heeft moeten lopen wil je nog NOOIT het woord 'sedert' tegen zijn gekomen... |
Makkie, kheb denk ik 35 punten, mocht 0.5 de normering zijn dan is mn uiteindelijke cijfer een 6.45 zijn :mad: en dus net geen 7 op mn diploma. Maar ik las dat de gem. normering 1.# is dus dan heb ik een 7 :P.
Kheb de discussie niet echt gevolgd over sedert, maar een beetje zelfrespecterende havist weet dat. Punt uit. :nono: ;) |
kdenk dat zkr 50% van al die mensen hier die toevallig wisten wat ''sedert'' betekent en dit nogal trots laten blijken en de volgens jullie, intellectuele zitten aftekraken hebben waarschijnlijk al tig keer geklaagd over de kleinste dingetjes bij andere examens en dan zit toch ook nie iedereen jullie belachelijk te make... :rolleyes:
voor de rest was et wel een redelijk te doen examen, khad 20 pnt voor de eerste tekst en voor die samenvatting heb ik de Verlichting over het hoofd gezien en punt 2 verneukt door dat klote woord wat ik voor deerste keer in mn leve zag :( :D succes morge met engels ;) |
Ach, wat een gezeik over sedert. :o
We doen havo, niet bb. Als je het woord niet kent, kan je toch de betekenis uit de vraag halen? Ik ben 3 jaar in Nederland. Ik ken het woord tenminste wel, maar voor zekerheid heb ik wel het woordenboek gebruikt. ;) |
ik heb +/- 32 punten. Dus tussen de 6.3 en de 7.8. mogelijk voor een 7 dus.voor de samenvatting zal ik waarschijnlijk geen punten kunnen scoren voor spelling, ik heb 4 punten (max) afgetrokken voor het taalgebruik. ik had het examen moeilijker verwacht, het viel best mee.
|
Citaat:
|
Citaat:
Kind, maak je niet druk. Je hoeft niet alles wat ik zeg serieus te nemen, en opmerkingen die niet serieus bedoeld zijn al helemaal niet. |
Citaat:
|
Om nog even door te gaan over "sedert" die hele zin klopt niet! Hoe kun je nou zeggen van .... sedert de 2e wereld oorlog. Volgens de dikke van dale: Van de middeleeuwen sinds de 2e wereld oorlog? HuH?!
|
De zin klopte prima...
Er stond "Wat zijn de belangrijkste kenmerken sedert de Tweede Wereldoorlog" Oftewel: wat zijn de belangrijkste kenmerken sinds de Tweede Wereldoorlog. |
Citaat:
|
Haha dat is dan wel een beetje lullig voor je ;)
|
Over het woord sedert zijn de meeste klachten binnen gekomen bij t laks. Als de meeste havisten dit woord niet kennen, is dit dus blijkbaar boven t niveau van de havo en dus een te moeilijk woord.. Tuurlijk is er nog een deel die wel weten wat t woord betekend, ik toevallig ook, maar dat betekent niet dat de rest maar vwbo moet doen ofzo :S slaat nergens op!
En je schamen voor het niveau van de havo... whahaha :D beetje triest... |
Citaat:
IK PLEIT VOOR!!! :D |
Citaat:
|
dit stond op de site van t laks en ook in de krant:
Opvallend is verder dat er nog steeds klachten binnenkomen over scholen die niet goed op de hoogte zijn van de examenregels. Ze verbieden rekenmachines en woordenboeken die wel zijn toegestaan bij het eindexamen. Dit geldt toch nier voor Nederlands? Of wel?? |
Citaat:
Een woordenboek is absoluut niet toegestaan! Maar goed, het lijkt me een goed idee om het hiermee af te sluiten. We gaan ons nu fijn voorbereiden op Engels. :p Dat gescheld wil ik trouwens niet horen, dat had ik al gezegd. Ik let erop! |
Citaat:
|
Citaat:
http://examen.kennisnet.nl/havo/rooster Zie hulpmiddelen. :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Want als je dat gaat doen dan blijft er niet veel meer over. Dan kan je net zo goed zeggen "we vragen niet meer zo'n moeilijke dingen bij wiskunde anders halen sommige kandidaten hun diploma niet" |
Citaat:
|
1. Allochtonen
Aan een kandidaat die met inbegrip van het schooljaar waarin hij examen aflegt, niet langer dan 6 jaren onderwijs in Nederland heeft gevolgd en voor wie Nederlands niet de moedertaal is, kan het bevoegd gezag toestemming geven voor een aangepaste wijze van examineren. (zie Eindexamenbesluit artikel 55.3) Die aangepaste wijze kan slechts betrekking hebben op de verlenging van de duur van de zitting van het centraal examen voor het desbetreffende vak met ten hoogste 30 minuten en/of op het gebruik van een verklarend woordenboek der Nederlandse taal. (zie Eindexamenbesluit artikel 55.4) Voor zover het correctievoorschrift of de normering voor de vakken Nederlandse taal en Nederlandse taal- en letterkunde of voor een ander vak waarbij de Nederlandse taal van overwegende betekenis is, aandacht schenkt aan spel en stijl fouten, kunnen de examinator en de gecommitteerde deze normering voor kandidaten als bedoeld in artikel 55, derde lid, enigszins aanpassen. (zie Regeling aanvullende regels correctie, artikel 5. Gele Katern nr. 9a van 27 maart 1991. http://www.watmoetikleren.nl/s/HAVO/...n=content.html |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Jezus Christus. |
We zouden ophouden over het woord sedert!
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:30. |