![]() |
Ergernissen, tips en ervaringen in de auto
Post hier je ergernisjes en tipjes enzo *O*
ot: Als het niet zo heel hard regent, dan regent de achterruit nat met druppels. Maar ook weer niet zo hard dat je achterruitenwisser constant aan moet. Maar dat ding heeft een knopje voor aan en uit. Dus, of hij doet niks, of hij schraapt je achterruit kurkdroog. -O- Dus dan zit je steeds met dat knopje, klik, klik. Om hem even aan en uit te doen.. En dat leidt mij dan weer zo af enzo. Oh, volledig bedruppelde buitenspiegels zijn ook een pain. En verder beslaan de ramen snel bij regenachtig weer. Dan doe je even de airco aan en is het zo weg. Maar gister kwam het steeds weer terug -O- Gister heb ik ook ervaren wat het effect is als je met zn vieren in de auto zit, waarvan enkelen enigszins bovengemiddeld gewicht hadden om het maar subtiel uit te drukken. Optrekken en remmen ging moeizamer. Klinkt logisch enzo, maar ik had dat nog nooit eerder meegemaakt :o Dus ik focuste iets meer op afremmen op de motor enzo. |
De motor die tijdens het file rijden erg heet oploopt en de ventilator die niet aan wilt slaan. dus dan maar vol de verwarming aan. werkt wel, de motor koelt af. maar prettig is anders...
en spiegels die van het protier vallen als een of andere idioot de deur veel te hard dicht smijt:P |
Ergernis: Mensen die commentaar hebben op het formaat van mijn Mini, maar eigenlijk jaloers zijn omdat ze zelf geen auto hebben.
Andere ergernis is het ontbreken van een ruitenwisser voor de achterruit, die bij regen heel snel 'beneveld' raakt met kleine waterdruppeltjes. Ook de spiegels hebben daar last van, met als gevolg dat ik weinig meer zie van het verkeer achter me. Ik heb geen airco, maar van beslagen ruiten heb ik nooit echt veel last. Om die ellende te voorkomen rij ik vanaf het begin van de herfst tot het einde van de lente met de kachel aan en als het even kan daarbij een raampje op een kier. De vochtige lucht kan dan weg uit je auto, waardoor je ruiten veel minder snel beslaan. Dat van een volgeladen auto is me bekend. Been there, done that. Zolang je een rembekrachtiger hebt is het niet zo erg, maar ik heb het ook wel eens in een auto zonder rembekrachtiger gehad. Dan moet je echt het pedaal zowat door de bodem heen trappen om nog een beetje fatsoenlijk te remmen. Best grappig als je vlak daarna in een auto zit die wel rembekrachtiger heeft. Dan trap je de eerste keer ook weer stevig op de rem, waardoor je meteen onbedoeld een noodstop maakt |
Ik weet niet of onze auto rembekrachtiging heeft. Maar ik merkte wel dat ik toch flink hard er dan normaal op de rem moest drukken om te stoppen. Vandaar dat ik ook sneller terugschakelde en hem daarbij iets meer toeren liet maken. Dat scheelt een hoop.
|
Een kleine ergernis en tip in één: als je met een volgeladen auto rijdt, dan moet je eigenlijk je lampen iets anders afstellen. Je zit ietsje lager en je schijnt anderen in hun smoel. Dus zoek eens op of je niet ergens een handig knopje hebt waarmee je dat makkelijk om kan zetten. Bij mij in de auto zit dat wel (gewoon een schuifje voor 1 persoon, 2 persoon of 4 personen), maar ik weet niet of dat in elke auto zit. Áls dat er zit vind ik het erg prettig als je het gebruikt wanneer ik je tegenkom, want sommige auto's kunnen je enorm verblinden.
|
Dat knopje zit vanaf ergens in de jaren '90 verplicht in iedere auto. Inderdaad maak je een hoop medeweggebruikers blij als je het knopje op de juiste manier gebruikt (dus lampen wat meer naar beneden laten schijnen als je mensen of bagage achter in de auto hebt liggen).
|
Mijn auto is nog van vóór de jaren '90 en heeft die mogelijkheid dus niet en om nou iedere keer handmatig die dingen goed af te stellen ga ik niet aan beginnen. Sowieso rij ik vrijwel nooit met 4 mensen in mijn auto omdat het ding er ook eigenlijk niet voor is gemaakt.
Wat mij vooral is opgevallen is dat steeds meer mensen met kapotte verlichting rijden, laatst nog reed ik achter iemand wiens remlichten het gewoon in het geheel niet (!) deden. Levensgevaarlijk natuurlijk en dat terwijl het echt een kleine moeite is om even 1x per week je verlichting te controleren (winkelruit / voorligger etc.). Erg handig (en volgens mij ook verplicht maar zeker weten doe ik het niet) is om iig vervangende lampen bij je te hebben zodat je je lampen ter plekke kunt vervangen (bijv. tijdens een controle oid). Een laatste punt; Maak in godsnaam eens een keer snelheid vóórdat je invoegt op de snelweg (uiteraard wanneer hiertoe de mogelijkheid bestaat) en gebruik desnoods de gehele lengte van de invoegstrook. Je hoeft echt niet in te voegen op het moment dat de blokstrepen beginnen! Compleet bezopen vind ik het om met 70 - 80km/u in te voegen. Mijn auto heeft overigens ook een achterruitwisser en ook die kan alleen óf aan óf uit. Op de snelweg / 80km-wegen staat ie standaard aan, binnen de bebouwde kom meestal niet. Dan krijg je inderdaad een irritant gekras over de achterruit. Alleen wanneer het echt hard regent staat ie ook binnen de bebouwde kom aan. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Wat betreft de koplampen, dat is inderdaad erg hinderlijk. Ik heb een auto uit "94, maar of ik over zo'n knopje beschik, betwijfel ik? Het zou wel handig zijn =) |
Citaat:
|
Citaat:
Nee serieus, met zo'n auto (een vriend van m'n buurjongen heeft zo'n ding) zou ik echt niet de snelweg op gaan, wat een zwabberbak van een auto is dat zeg :o |
Citaat:
Valt serieus enorm mee. Hij trekt mega snel op in de stad en op de snelweg doet hij het prima met 130 km/u (en harder rij ik toch niet). Dus perfect wagentje. Alleen het duurt op de snelweg wel iets langer voor je die snelheid hebt. En als die vriend van jou er zo mee zwabbert ligt dat meer aan hem, denk ik :o |
Citaat:
Voor een stadsauto is het idd een goede bak maar snelwegen, no thanks :p Met het zwabberen bedoelde ik eigenlijk dat dat ding gewoon enorm snel weg glijdt over de wielen maar je hebt gelijk, die vriend rijdt er ook mee alsof het een kart is :p |
Vandaag heel misschien een ritje maken in een audi a4. Ben benieuwd (y)
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik zag hem aan komen rijden op de invoegstrook, maar ik werd ingehaald, dus kon niet naar links. Kon er ook makkelijk voorbij ver voor het einde van de invoegstrook. Maargoed, in plaat van door te rijden tot het einde, pleurt die tering*&#$% hem er vrolijk voor met 70-80 aan het BEGIN van de blokmarkering :mad: Kon dus niet uitwijken omdat er iemand links van de zat, dus moest echt keihard op de rem. Godver wat was ik pissed, nu weer nu ik het hier typ :mad: Wel aardig wat geschreeuw, getoeter en middelvingers naar die mongool toe trouwens, maargoed... terecht imo :o |
ja diegene die em er meteen voorgooit is een aansteller, stel je voor dat je em er niet tussen krijgt voor het einde van de invoegstrook.
erg irritant en erg veel mensen hebben er een handje van om dat te doen, dus ik deel je pijn, MTpower |
Waar ik me aan erger is dat mijn achterruitverwarming kapot is en niet gemaakt kan worden zonder er een nieuw raam in te zetten :D En dat ik daardoor met koud en nat weer heel lang met een beslagen achterruit zit. Ook vind ik het vervelend dat ik geen achterruitwisser heb, omdat het een sedan is. Daar zit/kan dat kennelijk niet op.
In het verkeer heb ik soms wel eens last van al dat ongeduld van mensen. |
Ik erger me ook aan beslagen ramen, helemaal als het dan gaat vriezen en je de binnenkant van de ramen moet gaan krabben:(. Dat krijg je met die ouwe zooi. Zo lek als een gieter, de plasjes water staan achter de stoelen:D. (kadett c, 1975)
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik ben zelf maar even opzoek gegaan, en het antwoord stond op autoweek.nl :) Citaat:
|
ja oke, dus het is een optie.niet standaard wel of niet, mijn Pa zn vw passat('05) heeft dr ook geen.zn vorige wel('01?) maar t boeit em niet ofzo.
|
Nee, het is geen optie. Er wordt gewoon besloten dat een sedan er geen eentje nodig heeft door het merk, en 9 van de 10 keer stoppen ze hem er dan ook niet op. Als je er wel eentje op wilt hebben zal je dat zelf moeten (laten) doen. Maar je kan het niet zo aanwijzen in de optieslijst bij de dealer :)
|
hmmm apart verhaal dan, dacht toch echt dat ie er toen een had:p
|
Citaat:
In theorie zou een sedan dus eigenlijk geen achterruitwisser nodig moeten hebben. Edit: Het uitgebreide verhaal had Kiet-2 al gepost :o Edit2: Zo'n wisser hoeft geen bizarre constructie te zijn, zolang dit ding er maar af-fabriek op zit. Zeker als het regent kan het best noodzakelijk zijn om zo'n ding te hebben. Erg jammer dus dat dit niet gewoon verplicht is, zeker met het oog op veiligheid, want je ziet toch een stuk minder als je ruit vol regen zit. |
Nou ja, als ik naar mijn eigen auto kijk dan is er echt gewoon geen ruimte tussen kofferbak en achterraam voor zo'n mechanisme. Dat komt omdat het echt maar een paar centimeter is en omdat hij daar scharniert. Ik heb niet zoveel ervaring met sedans, maar als de constructie daarbij hetzelfde is dan past hij sowieso onderin niet. Dan moet hij dus in het dak. Ik zou niet weten of dat ook in elke auto past, maar het lijkt me dat dit de zaak wel eens prijziger zou kunnen maken.
Maar ik ben het met je eens. Het is een stukje veiligheid en ze zouden ook gewoon iets meer moeite moeten doen om dat ook in sedans te verwerken. Zelf vind ik het ook gewoon vervelend dat hij er niet opzit :) |
Gelukkig hebben al onze auto's achterruitwissers (y)
Als ik kijk naar de Beemert van onze buren (3-serie / 5-serie, beiden sedan) dan zou daar echt nog wel ruimte voor zijn maar het kost natuurlijk meer om even zo'n wisser te plaatsen. Denk aan bekabeling, de wisser, motorsysteempje, NOG een knopje op het toch al met knopjes bezaaide dashboard... Natuurlijk ook die ene handeling meer voor de arbeiders :p In de praktijk moet het natuurlijk wel gewoon kunnen, het zal de Cw-waarde echt niet drastisch beïnvloeden en de lijn van de auto zelf ook echt niet (de Laguna I sedan heeft standaard een wisser, werkt altijd en ziet er gewoon fatsoenlijk uit). Wat ik net pas las over je achterruitverwarming: Dat probleem heb ik ook en ook bij mij moet er een nieuwe ruit in. Helaas is die ruit volgens mij net zo duur als mijn auto dus dat is de moeite niet. Wat ik doe als de ruit gecondenseerd is / bevroren van binnen is simpelweg de ruit afnemen met een trekker & doekje, werkt perfect. Daarna even flink stoken en het beslaat ook niet meer zo snel :) |
Bij mij hebben de verbindingen aan/naar het raam losgelaten, en niemand kan dat lijmen/solderen of wat dan ook :) De enige tip die ik kreeg van garages en zo was de auto WA+ verzekeren en zelf het raam inslaan :p
Nu staat er een klein blowertje op de hoedenplank en doe ik verder diezelfde dingen die jij zei :) |
Ik heb een tip nodig: hoe kun je voorkomen dat je ruitenwisser geluid gaat maken? Laatst een flink eind gereden en onderweg een keer de ruiten schoongemaakt bij een tankstation. Alleen na dat schoonmaken begon de ruitenwisser ineens geluid te maken en te haperen. Ik hoop dat jullie weten wat ik bedoel, hij wist dan gewoon niet meer soepel en zonder strepen/geluid. Ik dacht eerst dat ze versleten waren, maar aangezien ze het vóór het schoonmaken wél goed deden, kan dat het niet zijn. De auto is bijna 2,5 jaar oud btw.
Ergernissen zijn onnodig links rijden. Met een driebaanse snelweg in Duitsland is dat zó vervelend als iemand in het midden blijft rijden, terwijl ik rechts veel sneller aan kom rijden. Echt, daar snap ik nou helemaal niks van. Of mensen die in mijn linkerbuitenspiegel blijven rijden op de snelweg. Ik reed laatst zonder binnenspiegel en dan gebruik je dus de buitenspiegels veel meer en ben je continu alert als daar iemand rijdt, terwijl hij niet inhaalt. (n) En zo nog veel meer dingen op de snelweg. :o(n) Het toppunt is met z'n drieen naast elkaar op een tweebaans snelweg te rijden, zonder over de vluchtstrook te rijden. :eek: |
Dat kun je voorkomen door de ruitenwisser op tijd te vervangen :p
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Een RS4, dat is snel ;) |
Vandaag reed er iemand 60km/h op de snelweg, terwijl iedereen 120 reed :eek: Vol in de remmen. En achter mij iemand met groot licht seinend dat hij niet zo blij was. Ik ook niet overigens. Ik schrok behoorlijk.
|
Achter gaan rijden met je alarmlichten aan & de politie bellen, die halen 'm dan van de weg af.
Kan me goed voorstellen dat je daar van schrikt :x |
Als zoiets gebeurd is dat ook niet altijd vrijwillig hoor. Als iemand met z'n alarmlichten aan rijdt met een gangetje van 60 heeft dat ook zo z'n redenen. Auto's kunnen ook in een noodloop, hebben ook turbo's die stuk kunnen gaan waardoor je je vermogen grotendeels kwijt bent etc. Ware het niet dat je daar dan de vluchtstrook voor moet gebruiken natuurlijk, maar goed. Niet iedereen doet het voor de lol ;)
|
Citaat:
Als je auto kapot is zorg je maar dat je zo snel mogelijk van de weg bent (vluchtstrook, afslag, whatever). Als je een beetje vervelende agent treft en de omstandigheden zijn er naar zou je nog wel eens gepakt kunnen worden op basis van artikel 5 ook als je met dergelijk lage snelheden rijdt :o |
Tsja dan nog, als je met een gangetje van 40 over de vluchtstrook gaat rijden ben je ook fout. Dus wat dat betreft liever met alarmlichten aan 70 rijden.
Overigens: Om op een autosnelweg te mogen rijden, mag je alleen komen als je met je voertuig minimaal 60 km/uur kan en mag rijden. Er is geen wettelijke minimum snelheid die gereden moet worden op de snelweg. Wel kan er tegen langzaam verkeer opgetreden worden als zij gevaar of hinder veroorzaken door art. 5 WvW. |
Vandaar ook mijn advies om áchter die auto te gaan rijden, je alarmlichten aan te doen en (uiteraard handsfree) de politie te bellen zodat ze die mensen van de snelweg af kunnen halen.
Dat soort mensen veroorzaken eerdaags een ongeluk :o |
Volgens mij mag het (onofficiëel) als je minstens de helft van de toegestane snelheid rijdt. Maw, 60 op de snelweg mag dus, langzamer niet.
|
Citaat:
Maar dat wil niet zeggen dat ze je niet pakken op artikel 5 als je het ook doet :o Levensgevaarlijk op sommige punten/tijden. |
Ik weet niet waarom die auto zo langzaam reed. Het was zondagavond om half 10 oid. Het was vrij rustig, en iedereen reed dus 120, ook de rechterbaan.
En het is verder niet mijn verantwoordelijkheid dat ie 60 rijdt. Ik was/ben dan niet meteen van plan de politie te bellen. En ik moest overigens ook vrij snel daarna een afslag hebben. |
mijn enige ergernis is als je nou klaar bent met inhalen of je haalt niet in GA DAN TERUG NAAR RECHTS plz
|
Wat ik echt ook irritant vindt is geen richting aangeven als je gaat afslaan. Zo moeilijk is het niet. en dan OOK OP ROTONDE'S.
|
Citaat:
Heb wel eens een rotonde helemaal genomen om achter zo'n ito aan te gaan en even vriendelijk (doch dringend) te verzoeken de volgende keer toch even richting aan te geven... Die gasten vind ik nóg erger dan bumperklevers, maar vooral omdat het zo vaak gebeurt. Wat voor moeite is het nou om even de richtingaanwijzer omhoog of omlaag te doen :s |
Citaat:
|
Een ander uiterste op rotondes: er zijn ook mensen die (als ze 'rechtdoor' gaan op een rotonde) eerst hun richtingaanwijzer naar rechts aanzetten (om de rotonde op te rijden), dan naar links (als ze op de rotonde een flauwe bocht naar links maken) en uiteindelijk weer naar rechts (als ze de rotonde verlaten).
Als ik zie dat iemand dus zulke gekke dingen doet, wacht ik voor de zekerheid wel even om te kijken of die persoon wel echt de rotonde verlaat. |
Citaat:
Die man ziet het en bam, gas op de plank, direct door naar 160 omdat hij zag dat iemand in een minderwaardige Renault Clio zijn hoogverheven persoonlijkheid gehuld in superieure BMW in ging halen. Samen met de geblondeerde doos met zonnebril groter dan herseninhoud die naast hem zat leek hij zo uit een sketch van Youp Van 't Hek weggelopen. :D |
Een vrachtwagen drukte mij van de rijstrook omdat hij ineens ging inhalen terwijl ik naast hem reed! Dit was na 15 uur, maar ik geloof dat vrachtwagens in het weekend de hele dag & nacht mogen inhalen... Gelukkig was er nog een spitsstrook waar ik 'illegaal' op kon uitwijken. Brr, altijd weer een schrikmoment als er zo'n kolossaal apparaat in je nabijheid komt!
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:19. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.