Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   [SK] Reactievergelijkingen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1597707)

Nilssiej 17-06-2007 13:13

[SK] Reactievergelijkingen
 
Hallo allemaal,

Ik heb morgen een proefwerk over scheikunde, en daarbij is het onderdeel reactievergelijkingen belangrijk. Je moet de reactievergelijkingen kloppend maken. De makkelijkere gaan hierbij nog wel, maar bij de moeilijke raak ik al snel in de knoop en weet ik bijv. niet goed waar ik moet beginnen. Ik zal er eens een paar posten:

...PbS + ...H2O2 -> ...PbSO4 + ...H2O

...Al + ...NaOH + ...H2O -> ...NaAlO2 + ...H2

...NH3 + ...O2 -> ...N2 + ...H2O

...K2Cr2O7 + ...KOH -> ...K2CrO4 + ...H2O

Kan iemand mij uitleggen hoe je deze gestructureerd kunt oplossen? Alvast bedankt :)

Nilssiej

het sokje 17-06-2007 21:00

kloppend maken is niet zo moeilijk.
je moet links en rechts een letter zoeken die aan beide kanten maar 1 keer voorkomt. die maak je gelijk. van daaruit werk je verder.
is die er niet, dan zoek je naar een letter die 3 keer voorkomt. etc.
PbS + 4H2O2 -> PbSO4 + 4H2O
PbS staat aan beide kanten gelijk, en hoef je niet echt rekening mee te houden. links en rechts staan verder dezelfde moleculen behalve dat links een extra O'tje heeft. daar maak je het verschil mee goed
2Al + 2NaOH + 2H2O -> 2NaAlO2 + 3H2
3H2 moet je wegdenken. andere reactie oplossen. de H'tjes die je overhoud komen bij de H2
4NH3 + 3O2 -> 2N2 + 6H2O
N gelijk maken, dan verder uitwerken. kom je niet uit met de O'tjes, dus vermenigvuldigen.
3K2Cr2O7 + 6KOH -> 6K2CrO4 + 3H2O
deze is lastig, maar te doen. zorg eerst dat je de verhouding tussen de K en de Cr goed krijgt. als die verhouding goed is, kun je de grotes nog veranderen en aanpassen op de rest.

hoop dat je er wat mee kan en succes morgen

sdekivit 17-06-2007 21:38

Citaat:

Nilssiej schreef op 17-06-2007 @ 14:13 :
...PbS + ...H2O2 -> ...PbSO4 + ...H2O


je kunt uiteraard ook een vergelijking opstellen:

a PbS + b H2O2 --> c PbSO4 + d H2O

voor Pb geldt: a = c
voor S geldt: a = c
voor H geldt: 2b = 2d --> b = d
voor O geldt: 2b = 4c + d

nu drukken we alles uit in a:

2b = 2d --> d = 4c --> d = 4a

dus:
b = 4a
c = a
d = 4a

nemen we a = 1 dan volgt de reactievergelijking:

PbS + 4 H2O2 --> PbSO4 + 4 H2O

Nilssiej 18-06-2007 10:56

Sorry jongens, Ik heb net voor tien uur denk ik nog eventjes gekeken maar daarna niet meer. Daarom heb ik helaas niet meer jullie reacties kunnen lezen. Echter, het proefwerk viel me niet tegen, terwijl ik van andere klasgenoten heb gehoord dat het moeilijk was :)

Maar toch bedankt voor jullie reacties!

Nils

Mustache Cat 21-02-2018 16:42

Citaat:

het sokje schreef: (Bericht 25354051)
kloppend maken is niet zo moeilijk.
je moet links en rechts een letter zoeken die aan beide kanten maar 1 keer voorkomt. die maak je gelijk. van daaruit werk je verder.
is die er niet, dan zoek je naar een letter die 3 keer voorkomt. etc.
PbS + 4H2O2 -> PbSO4 + 4H2O
PbS staat aan beide kanten gelijk, en hoef je niet echt rekening mee te houden. links en rechts staan verder dezelfde moleculen behalve dat links een extra O'tje heeft. daar maak je het verschil mee goed
2Al + 2NaOH + 2H2O -> 2NaAlO2 + 3H2
3H2 moet je wegdenken. andere reactie oplossen. de H'tjes die je overhoud komen bij de H2
4NH3 + 3O2 -> 2N2 + 6H2O
N gelijk maken, dan verder uitwerken. kom je niet uit met de O'tjes, dus vermenigvuldigen.
3K2Cr2O7 + 6KOH -> 6K2CrO4 + 3H2O
deze is lastig, maar te doen. zorg eerst dat je de verhouding tussen de K en de Cr goed krijgt. als die verhouding goed is, kun je de grotes nog veranderen en aanpassen op de rest.

hoop dat je er wat mee kan en succes morgen

Bij K2CR2O7 + KOH -> K2CrOr + H2O is de uitkomst K2Cr2O7 + 2 KOH -> 2K2CrO4 + H2O, niet wat jij zei :ghe:

mathfreak 21-02-2018 17:35

Het gaat hier om een topic dat al ruim 11 jaar oud is, dus ik verwacht niet dat het sokje dit nog zal lezen...:D


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:56.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.