Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verkeer & Vervoer (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=104)
-   -   Trein & ov chipkaart (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1909545)

julianv 05-01-2016 14:07

Trein & ov chipkaart
 
Binnenkort moet ik gebruik maken van de trein. Nog nooit eerder gedaan, dus er zijn nog wat onduidelijkheden.
Mijn ov laadt automatisch op tot €10,- terwijl het instaptarief bij NS €20,- is. Kan ik dan gewoon inchecken of moet ik het bedrag op mijn ov chipkaart automatisch naar €20,- laten opladen?

Elin3 05-01-2016 14:22

Wanneer je geen abonnement hebt (zoals bijvoorbeeld een Studentenreisproduct), moet je inderdaad €20 op je OV-chipkaart hebben staan om te kunnen inchecken.

Tochjo 05-01-2016 15:52

Met automatisch opladen kun je altijd inchecken. Als na het automatisch opladen met 10 euro het saldo nog te laag is, zal automatisch het saldo nog een tweede keer 10 euro worden verhoogd. In theorie, althans; ik zou ruim van tevoren op het station zijn om dit zelf te controleren, zodat je nog tijd hebt om handmatig saldo te laden.

Reis je voor het eerst met NS met een OV-chipkaart die niet door NS geleverd is? Dan moet je je kaart nog activeren voor reizen op saldo bij NS. In dit filmpje zie je hoe dat moet.

Daantje_0705 05-01-2016 16:01

Ik heb geen abonnement meer op mijn OV-chipkaart en heb automatisch opladen met 10 euro per keer en kon gewoon met de trein reizen. Dan schrijft ie idd soms twee keer achter elkaar tien euro af om in te kunnen checken.

Tochjo 05-01-2016 16:52

Als er ooit een abonnement van NS op de kaart gestaan heeft, dan is het product Reizen op saldo bij NS al op de kaart aanwezig. Als het abonnement dan van de kaart gehaald wordt, wordt daarna het product Reizen op saldo bij NS aangesproken. Als er nog nooit een abonnement van NS op de kaart gestaan heeft en er voor het eerst met NS gereisd wordt, dan is dat vermoedelijk niet het geval. Het kan wel; als julianv bijvoorbeeld ooit voorafgaand aan een busreis saldo geladen heeft bij een kaartautomaat van NS, dan zal dit product toen op de kaart gezet zijn.

deadlock 05-01-2016 17:06

In de praktijk werkt het ook zo, niet alleen in theorie ;)

deadlock 05-01-2016 17:10

Het was trouwens de bedoeling dat Reizen op Saldo (voor NS) standaard geleverd zou gaan worden bij alle chipkaarten. Bij anonieme chipkaarten staat het standaard wél aan.

julianv 05-01-2016 17:22

Dat is een handige link Tochjo, bedankt! Ook voor alle tips. Ik zorg dat ik ruim op tijd ben om alles te controleren. (y)

julianv 12-01-2016 21:33

Uiteindelijk ben ik nog een aanbieding van de Blokker tegengekomen. Een Dagkaart (Dag Dal Vrij) voor €14,95. Maar ik moest voor extra toeslag alsnog mijn eigen ov activeren voor reizen op saldo bij NS. Dan is dat ook maar gebeurd (y)
Nogmaals bedankt!

Daantje_0705 12-01-2016 21:35

Fijn dat het gelukt is (y)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:45.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.