Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Liefde & Relatie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=18)
-   -   Vriendschap vs relatie (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=155186)

apresskier 10-07-2002 19:00

Vriendschap vs relatie
 
Hallo daar!

Het zal vast al wel eens aangestipt zijn, maar toch een interessant discussietopic naar mijn mening: wat vind jij belangrijker, een hele goede vriendschap of een relatie? Wat zijn de voordelen van een vriendschap ten opzichte van een relatie en op welke punten is een relatie voor jou beter dan een vriendschap?

Om af te trappen mijn persoonlijke mening: voor mijn gevoel is een relatie niet veel meer dan een speciale vorm van vriendschap. Ikzelf heb een hele speciale en bijzondere vriendschap (dus geen relatie) met een meisje wat ik al vrij lang ken. Ik ben vrij lang wel op haar verliefd geweest, maar dat is niets geworden. Na een periode van lastige omgang met elkaar en ontwijkgedrag van beide kanten gaat het nu echt heel goed tussen ons. Zij is mijn allerbeste vriendin geworden, ik haar allerbeste vriend. We vertellen elkaar alles, kunnen altijd op elkaar terugvallen en maken bovenal heel veel plezier met elkaar. Daarnaast is het zo dat we ook heel vaak met zijn tweetjes (dus zonder de andere mensen uit onze vriendengroep) iets leuks gaan doen. Wanneer ik nu moet afwegen wat voor mij belangrijker is, deze vriendschap of een relatie, dan weet ik het zo een-twee-drie nog niet. Natuurlijk is een relatie en de bijbehorende verliefdheid, kriebels in je buik, heel mooi, maar aan een hele bijzondere vriendschap heb je misschien nog wel veel meer. Als ik moest kiezen tussen mijn vrienden (en dan met name mijn supervriendschap met dat meisje) of een relatie, dan koos ik voor mijn vriendschappen. Hoewel het natuurlijk de kunst is om zowel vriendschap als relatie tegelijkertijd mooi langs elkaar te kunnen laten voortbestaan.

Hoe denken jullie over het belang van vriendschap ten opzichte van een relatie? Ben jij een "vrienden voor het leven"-type of meer voor het "bankzitstelletje"? Ik ben benieuwd...!

Gothic 10-07-2002 19:02

relatie, want dat is vriendschap + seks

is dus een uitgebreide vriendschap :)

luckyleo 10-07-2002 19:05

Zelf kan ik vriendschap en relatie goed lang elkaar laten leven.
Relatie vind ik toch belangrijker da vriendschap. In een relatie kan je intiem met elkaar zijn (vasthouden, zoenen, sex), in een vriendschap niet. Dat intiem zijn heb ik toch wel nodig. Ook kan ik met een goede vriendin niet samen kinderen krijgen, met een vaste vriendin wel. Mooi gezinnetje opbouwen enzo...

Dusjcrib 10-07-2002 19:16

ik ga denk ik toch voor vriendschap.. relatie vind ik wel ook heel belangrijk, maar bij een vriendschap stap je naar mijn idee makkelijker over dingen van elkaar heen. Ik in ieder geval, is iets minder snel belangrijk.

Bovendien heb ik moeite ruimte te vinden binnen een relatie, binnen een vriendschap kan ik dit wel..

Nou is het wel zo dat mijn vriendschappen ook intiem zijn, dus het niet zo is dat ik intimiteit mis zonder relatie. Bij hai en doei zeggen geven we elkaar een kus op de mond en/of een knuffel, als we samen ergens zijn lopen we vaak hand in hand of arm in arm, zoiezo een knuffel als daar behoefte aan is. Zit je samen ergens hoofd op elkaars schouder enz enz enz.. ik en mn vriendinnen zijn dus best intiem.. zitten veel aan elkaar, bij elkaar op schoot en zo maar door.. maar misschien is dit bij jongens en meisjes ook wel anders, jongens zijn in een vriendschap veel minder snel intiem op die manier, wel stoeien, maar echt ja, intimiteit toch minder denk ik..

stout! 10-07-2002 19:23

Van goede vriendschappen kun je zekerder zijn dan van een relatie. Ik vind vrienden ontzettend belangrijk en ik zou denk ik beter zonder een relatie kunnen dan zonder vrienden (Iig nu).

Aan de andere kant, als ik echt verliefd word en een relatie krijg, zal ik die ook heel belangrijk vinden, dat weet ik zeker.

Op het moment zou ik voor vriendschap kiezen, maar waarom zou je uiteindelijk kiezen? Waarom zou het vriendschap of relatie zijn? Het kan toch even belangrijk zijn? Ik vind van wel.

QQQQ 10-07-2002 19:25

Vriendschap:
Kan je niet van de ene op de andere dag verliezen, duurt daardoor ook vaak langer.
Liefdesrelatie (vriendschap is ook relatie) is vaak dieper dan vriendschap, maar kan opeens afgelopen zijn.

luckyleo 10-07-2002 19:47

Citaat:

Dusjcrib schreef:
Nou is het wel zo dat mijn vriendschappen ook intiem zijn, dus het niet zo is dat ik intimiteit mis zonder relatie. Bij hai en doei zeggen geven we elkaar een kus op de mond en/of een knuffel, als we samen ergens zijn lopen we vaak hand in hand of arm in arm, zoiezo een knuffel als daar behoefte aan is. Zit je samen ergens hoofd op elkaars schouder enz enz enz.. ik en mn vriendinnen zijn dus best intiem.. zitten veel aan elkaar, bij elkaar op schoot en zo maar door.. maar misschien is dit bij jongens en meisjes ook wel anders, jongens zijn in een vriendschap veel minder snel intiem op die manier, wel stoeien, maar echt ja, intimiteit toch minder denk ik..
Bij jongens is die intiemiteit er dus niet. Ze hebben wel lichamelijk contact, maar dat is hard. Tevens zoeken hetero jongens ook geen intimiteit bij elkaar. Als je als jongen dus wel intimiteit zoekt, dan zoek je dat bij meisjes (en niet meiden hebben puur om de sex, nee om de relatie, en dus ook de intimiteit en de sex.)
Daarom denk ik dat op grond van intimiteit meer jongens voor raltie zouden kiezen dan meiden, als ik dat zo lees hoe meiden met elkaar omgaan.

Cinamon 10-07-2002 20:09

Even iets vooraf als reply op iemand:
Sex kan toch ook in een vriendschap? Zonder dat het in een (liefdes)relatie veranderd. Ik bedoel er bestaat toch zoiets als puur platonisch? Maar ja, ik kan er waarschijnlijk nog niet al te veel over zeggen maarreuh...

Mijn eigen mening:
Voor mezelf gaat vriendschap voor. Ik bedoel dat is een soms nog wel intiemere relatie dan wanneer je je in een liefdesrelatie bevindt. En dat niet in de zin van lichamelijk contact (zoenen, sex etc.) maar in de zin van geestelijk contact. Dat je elkaar begrijpt en 'verstaat'. Dat je elkaar alles kunt vertellen en altijd kunt luisteren. Dat je er bent voor elkaar.
En een liefdesrelatie hoeft niet altijd een uitgebreide vriendschap te zijn, want als je bijv. iemand in een discotheek onmoet (die je absoluut niet kent) en hem/haar heel aantrekkelijk begint te vinden en daar geen vrienden mee wilt zijn van te voren is dat geen UITGEBREIDE vriendschap.
Maar goed, vriendschap weegt voor mij zwaarder. Misschien wel omdat ik geen ervaring heb what so ever. Nog nooit 'echte' verkering gehad of zelfs gezoend. And I don't care. Dat zal heus wel komen.
Maar ik geef jullie mijn idee. Ik denk dat een liefdesrelatie een verijdeld iets is, wat op den duur toch zal eindigen. En meestal is dat nog pijnlijk ook. Een vriendschap eindigt niet zo maar. Die blijft jaren bestaan. Een herinnering blijft altijd bestaan. Met een relatie probeer je het (in de meeste gevallen) meteen te vergeten. Vriendschap biedt meer. Dat is niet leeg en leeft niet op lichamelijk contact.

Bottomline is:
Friendship lasts forever
Relationships are short term

Vriendschap telt.

Groetjes

Aurora 10-07-2002 21:37

Hmmzz is een moeilijke.. Ik kan heel goed opschieten met de jongen waar ik vorig jaar verliefd op was.. is heel veel gedoe geweest maar hierdoor is onze band zeg maar veel beter geworden.. en hij is heel belangrijk voor me.. kan met hem lachen, met hem praten, gezellige dingen met hem doen, noem maar op. Die vriendschap is me veel waard, maar goed als ik een relatie heb is dat me ook heel veel waard.. ik vind het op dit moment moeilijk om daaruit te moeten kiezen, maar dat is misschien omdat ik al een tijdje geen relatie heb gehad..

girl18 11-07-2002 15:57

ik heb met me vriend een goeie relatie.. we zijn elkaars beste vrienden en geliefdes.. ik kan tegen hem alles zeggen wat ik nog nooit tegen andere vriendinnen ofzo heb gezegd dus we hebben een goeie relatie

Angeles 11-07-2002 16:31

Citaat:

drinks@myplace schreef:

Bottomline is:
Friendship lasts forever
Relationships are short term

Vriendschap telt.

Groetjes [/B]
Vind ik weer zo generaliserend. Vrienden komen en gaan net zo goed, hoewel sommige mensen dan weer vinden dat het geen echte vrienden waren, maar zo denk ik er dan niet over. En er zijn ook relaties die blijven duren.

Zowel in mijn relatie als in mijn vriendschappen ga ik er niet vanuit dat het maar voor heel even is.

Eigenlijk vind ik het ook een onzinnige vraag. Ik zit helemaal niet in de situatie dat ik zou moeten kiezen en ik begrijp ook nooit dat er mensen zijn bij wie dat een rol speelt. Waarom zou je niet een relatie en vriendschappen kunnen combineren? Gewoon een kwestie van goed je tijd inplannen en je prioriteiten goed stellen.

Ik denk wel dat, zeker als je nog jong bent, je makkelijker zonder relatie kunt dan zonder vrienden, maar als je eenmaal een serieuze relatie hebt dan is het toch ook normaal dat die relatie een heel belangrijke plaats inneemt.

Mijn vriendinnen zijn heel belangrijk, maar mijn vriend is minstens zo belangrijk, met hem ben ik closer dan met wie dan ook.

martijn1985 11-07-2002 18:06

Zonder twijfel vriendschap.

Ik zal niet ontkennen dat ik heel graag een vriendin zou hebben, maar sinds ik me ben gaan realiseren hoe belangrijk vrienden eigenlijk zijn beantwoord ik deze vraag met vriendschap.

Dusjcrib 11-07-2002 18:49

Citaat:

drinks@myplace schreef:
Even iets vooraf als reply op iemand:
Sex kan toch ook in een vriendschap? Zonder dat het in een (liefdes)relatie veranderd. Ik bedoel er bestaat toch zoiets als puur platonisch? Maar ja, ik kan er waarschijnlijk nog niet al te veel over zeggen maarreuh...

Mijn eigen mening:
Voor mezelf gaat vriendschap voor. Ik bedoel dat is een soms nog wel intiemere relatie dan wanneer je je in een liefdesrelatie bevindt. En dat niet in de zin van lichamelijk contact (zoenen, sex etc.) maar in de zin van geestelijk contact. Dat je elkaar begrijpt en 'verstaat'. Dat je elkaar alles kunt vertellen en altijd kunt luisteren. Dat je er bent voor elkaar.
En een liefdesrelatie hoeft niet altijd een uitgebreide vriendschap
te zijn, want als je bijv. iemand in een discotheek onmoet (die je absoluut niet kent) en hem/haar heel aantrekkelijk begint te vinden en daar geen vrienden mee wilt zijn van te voren is dat geen UITGEBREIDE vriendschap.
Maar goed, vriendschap weegt voor mij zwaarder. Misschien wel omdat ik geen ervaring heb what so ever. Nog nooit 'echte' verkering gehad of zelfs gezoend. And I don't care. Dat zal heus wel komen.
Maar ik geef jullie mijn idee. Ik denk dat een liefdesrelatie een verijdeld iets is, wat op den duur toch zal eindigen. En meestal is dat nog pijnlijk ook. Een vriendschap eindigt niet zo maar. Die blijft jaren bestaan. Een herinnering blijft altijd bestaan. Met een relatie probeer je het (in de meeste gevallen) meteen te vergeten. Vriendschap biedt meer. Dat is niet leeg en leeft niet op lichamelijk contact.

Bottomline is:
Friendship lasts forever
Relationships are short term

Vriendschap telt.

Groetjes

Alhoewel ik ook voor vriendschap kies ben ik het met een aantal dingen die jij zegt heel erg oneens..

Wat jij zegt over een liefdesrelatie klopt niet, maar dit komt misschien omdat jij het nog nooit hebt ervaren. Wanneer je een serieuze en goede relatie hebt ben je naast partners ook elkaars beste vriend, en weet je alles van elkaar, heb je juist die geestelijke verbondenheid... Een lange relatie eindigt daarbij ook niet zomaar, net als een vriendschap. Bij een vriendschap is het alleen dat dit vaak verwaterd en niet dat je besluit ermee te stoppen, zoals bij een relatie. Maar een lange relatie eindigt alles behalve zomaar..

Of je eerst vrienden bent of niet heeft neits te maken met de vriendschap binnen de relatie. Verliefdheid gaat namelijk na een tijd over, en dan is het de vriendschap die voor de diepere liefde zorgt, en dan ga je van elkaar houden. Maar zonder een uitgebreide vriendschap zal dit geheid misgaan. Die vriendschap kun je tegelijk me je relatie opbouwen tot een uitgebreide vriendschap, of je elkaar nu al kende of niet voor je wat kreeg.

WolterB 11-07-2002 19:37

dan zou ik uiteindelijk toch voor vriendschap kiezen

is toch zekerder, je kan meer van elkaar hebben en aan vrienden kan je ook veel kwijt en imho op sommige momenten wel meer van bij een relatie

apresskier 11-07-2002 20:10

De balans lijkt momenteel door te slaan richting 'vriendschap', zoals velen van jullie aanvoeren omdat deze band zeer hecht is en je er veel meer op terug kunt vallen dan een (heel vaak) tijdelijke relatie. Een liefdesrelatie (zoals iemand terecht opmerkte: vriendschap is ook een vorm van relatie) kan natuurlijk ook heel mooi zijn als het goed gaat, je hebt dan ook echt iemand met wie je alles kunt delen, maar veelal kun je dit met hele goede vrienden ook (behalve dan het 'lichamelijke' (maar in mijn ogen ook: veel belangrijkere aspect).

Het blijft een mooi discussieonderwerp... :D


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:33.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.