Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   duits of aardrijkskunde?? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1746528)

anouk1994 22-03-2009 10:02

duits of aardrijkskunde??
 
Hoii,
ik ga het profiel E&M kiezen alleen ik zit heel erg te twijfelen of ik duits of aardrijkskunde moet nemen.
Dit is mijn profiel
Nederlands
Engels
Maatschappijleer
KCV
Lichamelijke opvoeding
Wiskunde A
Economie
Geschiedenis
Management en organisatie

nu heb ik nog 2 modules (bronsgieten en basis BSM (bewegen,sport en maatschappij)

Ik moet nog 1 keuzevak
Ik zit heel erg te twijfelen tussen Duits en aardrijkskunde
ik houd van dingen organiseren. Dus misschien is een taal erbij wel handig, maar aardrijkskunde misschien ook wel?
Ik ben wat minder in leesteksten en luistertoetsen van duits. Maar aardrijkskunde is soms ook lastig dus ik heb niet echt dat ik in een van de twee beter ben.

Weet iemand hoe moeilijk aardrijkskunde of duits is in de bovenbouw of het examen?
en wat kan ik het besten doen duits of aardrijkskunde?

T_ID 22-03-2009 12:03

Het helpt om te vermelden welk schoolniveau je doet. Bronsgieten is nu niet echt een serieus vak dat je vaak aantreft, dus dat doet ergens VMBO beroepsgericht vermoeden.

Aardrijkskunde vinden de meesten de weersystemen en het hele blok fysische geografie schijtlastig, maar de Havo krijgt al een uitgeklede versie daarvan, en wat je ervan terugziet op het VMBO stelt al helemaal niets meer voor.

DBZ 22-03-2009 14:39

Je moet er wel rekening mee houden dat een vmbo'er de vmbostof ongeveer even moeilijk vindt als een vwo'er de vwostof;)
Maar misschien weet je al wat je later wilt gaan doen ongeveer?

anouk1994 22-03-2009 17:10

ik doe havo/atheneum maar volgend jaar havo
en bronsgieten is een module (zelfde als ik nu handvaardigheid heb)
Ik weet nog niet precies wat ik wil worden (wel wat ik niet wil)
ik wil namelijk niks met dierenarts of tandarts worden. (dus niks met gezondheid)
meer iets met sport, economie en dingen organiseren.

DBZ 22-03-2009 19:23

Ik zou zeggen dat je dan het best Duits kunt kiezen(je moet natuurlijk zelf bepalen). Als je iets economisch gaat doen, kom je waarschijnlijk wel in contact met buitenlandse mensen, en misschien dus ook Duitsers. Ook als je dingen gaat organiseren en je komt er ver mee, zou het kunnen dat je met Duitsers in contact komt.

Aardrijkskunde is meer iets wat te maken heeft met bijvorobeeld onderzoeken(aardbevingen, grondsoorten, vulkanen, enz.). Dat is blijkbaar niet iets waar jij iets aan hebt. Ik zou zeggen Duits.

T_ID 23-03-2009 12:39

Citaat:

DBZ schreef: (Bericht 29040604)
Aardrijkskunde is meer iets wat te maken heeft met bijvorobeeld onderzoeken(aardbevingen, grondsoorten, vulkanen, enz.). Dat is blijkbaar niet iets waar jij iets aan hebt. Ik zou zeggen Duits.

Uhm... dat klopt niet. Er zijn verschillende varianten van. Sociale geografie gaat helemaal niet over grondsoorten e.d., dat is de fysische geografie.

Je leert daar bovendien denken in brede kaders en verbanden. Dat is iets dat men vaak niet kan in juridische en economische kringen, die als het ware door een rietje naar de werkelijkheid kijken.

Kazet Nagorra 23-03-2009 13:56

Je leert op de middelbare school heus niet denken in brede kaders en verbanden.

honkballertje 23-03-2009 15:25

Citaat:

anouk1994 schreef: (Bericht 29040054)
ik doe havo/atheneum maar volgend jaar havo
en bronsgieten is een module (zelfde als ik nu handvaardigheid heb)
Ik weet nog niet precies wat ik wil worden (wel wat ik niet wil)
ik wil namelijk niks met dierenarts of tandarts worden. (dus niks met gezondheid)
meer iets met sport, economie en dingen organiseren.

ik zal wel iets over het hoofd hebben gezien maar als je havo doet moet je toch ook gewoon frans of duits hebben? dus dan kan je niet eens kiezen voor duits of ak aangezien er nergens in je lijstje frans staat vermeldt. of heb ik het fout en hoef je op de havo geen frans of duits te hebben? dat moet ik hier op het VWO jammer genoeg wel. (ben in beide erg slecht)

wat DBZ zegt is overigens niet helemaal waar dat je beter duits kan kiezen omdat je contact moet hebben met duitsers. want als je met een duitser in het duits gaan praten wordt je uiteindelijk toch wel op een moeilijke positie gezet aangezien je zodra je van de middelbare school komt nog niet eens zo goed duits kan als iemand uit groep 8 die in duitsland woont. en die kennen geen ingewikkelde economische woorden in het duits. met duitsers kan je het best engels praten of laat hun lekker nederlands praten :D

het ligt eraan wat ik zou kiezen aan waar je goed in bent. ik heb van beide totaal geen verstand en kies daarom ook geen ak maar wel duits omdat ik MOET kiezen tussen duits en frans :'(

als je iets met sport wilt gaan doen is het dan geen optie om er bio bij te nemen? past niet helemaal in het profiel maar ik ga dat ook doen omdat ik of naar een sport opleiding wil of meer iets voor economie. of sta je zo slecht voor bio dat het totaal geen goed idee is dat te kiezen? je kan het als je iets gaat doen met sport in ieder geval wel goed gebruiken heb ik van mn mentor gehoord (die is ook gymleraar en heeft ook EM volgens mij gedaan met bio.)

honkballertje 23-03-2009 15:27

voor KCV heb je trouwens toch ook latijn nodig of is dat alleen bij ons op school zo?

anouk1994 23-03-2009 16:00

honkballertje: ik zal wel iets over het hoofd hebben gezien maar als je havo doet moet je toch ook gewoon frans of duits hebben? dus dan kan je niet eens kiezen voor duits of ak aangezien er nergens in je lijstje frans staat vermeldt. of heb ik het fout en hoef je op de havo geen frans of duits te hebben? dat moet ik hier op het VWO jammer genoeg wel. (ben in beide erg slecht).)

Op het vwo moet je frans of duits kiezen, op de havo hoeft dat niet doordat je verschillende vakken 3 uur in de week hebt en op vwo soms maar 2 uur. (maar je hebt een vak meer op het vwo (dus frans of duits) en daardoor kom je aan evenveel uren per jaar)

Ik ben eruit en ik ga duits kiezen, want de meesten mensen op dit forum en op school zeggen ook dat ik beter duits kan kiezen. Ik kies ook duits omdat als ik mijn havo diploma heb nog altijd naar het atheneum kan gaan, als ik geen duits heb kan dat niet want op vwo moet je nog een taal hebben.

iedereen bedankt(y)!!!

Houdoe

honkballertje 23-03-2009 16:51

goede keuze dan :)

succes met duits :D

Chris-Verhoeckx 23-03-2009 18:51

Goed dat je Duits hebt gekozen. Ik hoor van veel havisten dat AK echt veel theorie is en dat 't best moeilijk is hoor!

Noddy 23-03-2009 23:00

Ik vond aardrijkskunde opzich wel meevallen. Maargoed, dat is bij iedereen weer anders natuurlijk.

DBZ 25-03-2009 18:54

Citaat:

honkballertje schreef: (Bericht 29043547)
voor KCV heb je trouwens toch ook latijn nodig of is dat alleen bij ons op school zo?

Het is eigenlijk zo, dat als je Grieks en/of Latijn doet(als je gymnasium doet dus), dat je dan gedwongen bent tot de hel van KCV::'(

honkballertje 25-03-2009 20:21

ja maar anders tot die van CKV dus zoveel maakt dat niet uit :P

DBZ 25-03-2009 20:59

Hahaha. CKV is toch minder erg. Bij mij op school hebben ze dat maar een half jaar 1 les per week, en wij KCV 2 lessen per week, en bij CKV hoeft je blijkbaar alleen maar films te kijken enzo.

Evatjuhhhh 26-03-2009 17:38

de TS heeft antwoord, dus ik doe een slotje hierop :)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:42.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.