Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   VWO (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=110)
-   -   Examen Frans (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1387319)

Mushu 02-04-2006 21:54

Examen Frans
 
Ik vroeg me dus af hoe jullie je op examen frans voorbereiden, tekst dus. Want ik zie daar vreselijk tegenop omdat ik het gewoon niet voor elkaar krijg te begrijpen om de een of andere reden, dus hebben jullie tips of technieken franse tekstbegrip te oefenen en leren?

JoV 02-04-2006 22:20

'Oefenen, oefenen, oefenen.'

Als het goed is staan in je examenbundel ook teksten met uitwerkingen bij de antwoorden. Dat zou je kunnen helpen. En als ze vragen wat de toon van de tekst is altijd 'cynisch' of 'sarcastisch' antwoorden. (y)

Tink* 02-04-2006 22:21

En van die woorden kennen die vaak in vragen voorkomen. Bijvoorbeeld vragen wat de functies van alinea's zijn oid. Dingen als expliquer (maar dan moeilijker), dan hoef je die iig niet meer op te zoeken.

Sidhe 02-04-2006 22:44

http://www.digischool.nl/fa/falok.htm

Staan wel wat nuttige dingen tussen, denk ik. :) Zelf zie ik meer op tegen luistern..

__ 02-04-2006 22:49

ja, het enige wat je echt kúnt doen is oefenen en dat herhalen en herhalen en herhalen. veel franse teksten lezen, franse examenteksten uit je examenbundel maken, franse tv kijken (oke, dat is vooral voor je gehoor, maar dan kom je wel weer meer in aanraking met de franse taal natuurlijk) e.d.
de een is nu eenmaal beter in die leesvaardigheid dan de ander, je kunt het alleen zo veel mogelijk proberen te verbeteren door het te oefenen..

Sylph 02-04-2006 23:39

Vroeger was ik best slecht in Frans lezen, maar ik heb best veel getraind en nu gaat het best ok eigenlijk. Je moet gewoon 'leeskilometers' maken, en het is ook belangrijk dat je vocabulaire in orde is.

Kristaco 03-04-2006 09:17

Ehm.. niet?

Maarja ik maak leesteksten altijd wel goed... heb er geloof ik nog nooit lager dan een 7,5 voor gehaald. In de klas oefenen we wel met de examenbundel, maar de meeste hebben zoiets van 'gaap, boeiend'. Het enige wat je nogzou kunnen doen is die veelvoorkomende woorden leren uit de examenbundel.

Dark Dawn 03-04-2006 13:12

Nee, ik doe ook niet echt iets.. meestal oefenen we in de klas.. en voor mijn proefexamen had ik een 6 dus... zal wel goed komen..

da leentjuh 03-04-2006 13:23

Doe er zelf weinig aan.. Beetje oefenen in de klas alleen. Ik heb een leraar die al jaartje of 40 lesgeeft en ál zijn leerlingen zijn al die tijd allemaal geslaagd voor Frans. Les op hoog niveau dus. Aangezien ik vrij goed ben in Frans heb ik weinig te vrezen.
Ik ga denk ik voor het examen nog een proefexamen maken ofzo, om te kijken of ik bepaalde veelvoorkomende woorden nog moet gaan leren.

Piruleta 03-04-2006 14:16

Citaat:

Sidhe schreef op 02-04-2006 @ 22:44 :
http://www.digischool.nl/fa/falok.htm

Staan wel wat nuttige dingen tussen, denk ik. :) Zelf zie ik meer op tegen luistern..

Luisteren??? Wij hebben van alle talen de luisterexamen in januari al gehad :eek:

en ontopic: Gewoon die oefenexamens maken, maar ik geef toe dat ik dat nog niet gedaan heb, komt in de klas denk ik nog wel..

Experiment 03-04-2006 16:14

Ik zou inderdaad van die veel voorkomende woordjes leren. je krijgt bijvoorbeeld altijd de vraag: wat is de functie van deze alinea? Uitleggend, tegensprekend etc etc. Als je die woorden in het Frans al kent, hoef je dat iig niet meer op te zoeken.

blubblubblub 04-04-2006 13:54

Ik zag in je profiel dat je VWO doet. Ik zou daarom, als ik jou was, met HAVO-examens beginnen (daar komt meer basis-woordenschat in voor), en dan élk woordje dat je niet kent, opzoeken, en opschrijven wat het betekent (behalve als het echt niet belangrijk is). Woordjes die vaak voorkomen, kun je dan leren. Je kunt ook de woordjes achterin de examenbundel leren. Dat lijkt veel, maar als je twee bladzijden per week leert (bijvoorbeeld), is het best te doen. En als het goed is, ken je er ook al heel veel.

Verder natuurlijk, zoals al gezegd, heel veel oefenen, zowel HAVO (zodat je snelheid krijgt, en véél maakt) als VWO (je moet natuurlijk ook op hoger niveau oefenen) teksten.

Philemon 09-04-2006 15:52

Zie het allerminst op tegen mijn eindexamen Frans. Heb een paar proefvertalingen gemaakt (7.5 gemiddeld) en voor de rest nog wat teksten in de klas besproken.
Vond trouwens wel dat het eindexamen 2005 I makkelijker was dan voorgaande jaren.. Heel raar.. :confused:

Mushu 09-04-2006 16:54

Citaat:

Sylph schreef op 02-04-2006 @ 23:39 :
Vroeger was ik best slecht in Frans lezen, maar ik heb best veel getraind en nu gaat het best ok eigenlijk. Je moet gewoon 'leeskilometers' maken, en het is ook belangrijk dat je vocabulaire in orde is.
Maar weet je, je haalt 6 jaar voca niet zo maar even in...

Nebel 09-04-2006 17:21

Leesstrategien doorwerken en heel veel oefenen.

blubblubblub 09-04-2006 17:27

Citaat:

Mushu schreef op 09-04-2006 @ 16:54 :
Maar weet je, je haalt 6 jaar voca niet zo maar even in...
Met de woorden achterin je examenbundel kom je al een heel eind.

da leentjuh 09-04-2006 17:39

Citaat:

Philemon schreef op 09-04-2006 @ 15:52 :
Zie het allerminst op tegen mijn eindexamen Frans. Heb een paar proefvertalingen gemaakt (7.5 gemiddeld) en voor de rest nog wat teksten in de klas besproken.
Vond trouwens wel dat het eindexamen 2005 I makkelijker was dan voorgaande jaren.. Heel raar.. :confused:

Is wel vaker zo met examens, dan gaan ze net zolang aan de normering sleutelen dat het gemiddelde cijfer ongeveer hetzelfde blijft als dat van voorgaande jaren.

Myuki 12-04-2006 13:02

Citaat:

Mushu schreef op 09-04-2006 @ 16:54 :
Maar weet je, je haalt 6 jaar voca niet zo maar even in...
ach...

Estar 12-04-2006 14:03

Wat bij mij het beste helpt is gewoon een leuke film zoeken, en dan franse ondertiteling opzetten.

Nieni 18-04-2006 15:26

In je examenbundel staat een lijstje met 'veelvoorkomende uitdrukkingen in de vraagstelling'. Zorg in ieder geval dat je begrijpt wat ze vragen...:) Wat ook handig kan zijn als je het idee hebt dat je je niet kunt concentreren aan een stuk door op zo'n lange Franse tekst, dat je alleen het stukje tekst leest waar de vraag over gaat. Je moet dan wel opletten dat je niet de grote lijn van de tekst kwijtraakt.

Anneka 18-04-2006 16:10

Je hebt vaak van die vragen dat je moet invullen of een alinea zou kunnen beginnen met

a maar
b oftewel
c omdat
d bijvoorbeeld

om maar even een voorbeeld te noemen. Dit zijn vaak standaard examen vragen, door die woordjes al te kennen hoef je ze niet meer op te zoeken, scheelt weer tijd.

Sasbeest 07-05-2006 15:11

Wij hebben van onze lerares een stencil gekregen met vaak voorkomende vragen, antwoorden en formuleringen. Echt heel handig! Misschien kun je eens bij je leraar, of een andere leraar Frans op je school navragen of die ook zo'n stencil voor je heeft.

Mushu 14-05-2006 16:07

Ik heb dus een proefexamen gemaakt, van vorig jaar en ik had een 7.5. Ik sta er zelf ook van te kijken, maar ik heb inderdaad bij lange teksten alleen de stukjes gelezen waar het om ging en dat schept voor mij al duidelijkheid. Verder wel veel woorden opgezocht en dat is ook wel gunstig, omdat ik nu niet zo maar gis naar wat de woorden zouden kunnen betekenen. Dus.:)

d00r 15-05-2006 13:14

Citaat:

Sasbeest schreef op 07-05-2006 @ 15:11 :
Wij hebben van onze lerares een stencil gekregen met vaak voorkomende vragen, antwoorden en formuleringen. Echt heel handig! Misschien kun je eens bij je leraar, of een andere leraar Frans op je school navragen of die ook zo'n stencil voor je heeft.
veel voorkomende vragen staan ook in de examenbundel
wel ff handig om door te lezen

en ben ik trouwens de enige die dus echt niet al die woordjes gaat leren? van mijn leraar frans moet ik het hele franse examenidioom (70blz ofzo) leren, en de woordjes achterin examenbundel

ik leer geen van allen, ik ben erg vervaardigd met het woordenboek :P

agh datis tog ook niet nuttig of wel? wat ik egt niet snap zoek ik wel ff op, ben vanochtend aan examen 2004-II begonnen, ben nu ong op de helft en het gaat vrij goed! (en snel :D )

hoeveel oefenen jullie eigenlijk? ben ik ook wel benieuwd naar... ik denk vandaag 1 examen, misschien morgen nog 1 en dan vind ik het wel weer mooi geweest eigenlijk

Sasbeest 15-05-2006 13:41

Citaat:

d00r schreef op 15-05-2006 @ 13:14 :
en ben ik trouwens de enige die dus echt niet al die woordjes gaat leren? van mijn leraar frans moet ik het hele franse examenidioom (70blz ofzo) leren, en de woordjes achterin examenbundel
Nee, ik leer ook niet al de woordjes. De belangrijkste ken ik toch wel, neem ik aan na 6 jaar Frans. En daarnaast hebben wij geleerd dat we woorden moeten proberen te herleiden of de betekenis uit de context halen. Dan vind ik het niet nodig om lijstjes te gaan leren.

*[FairyGirl]* 15-05-2006 16:43

Wij hebben een leraar die nooit controleerde of je je huiswerk wel had gemaakt, oftewel: we deden het dus niet..
En tja, daar krijg ik nu last van.
Maar ik sta een 6,1 en voor het proefexamen die ik gedaan heb had ik een 4,9, dus dat wordt een mooie 5,5 voor Frans.
Ik maak nu ongeveer om de dag een tekst, maar het begint me wel steeds meer te benauwen dat aankomende vrijdag dat Frans examen al is.. :S
En wat ik totaal niet snap zijn de gatenteksten, dus daar moet ik nog maar ff flink op oefenen.
We hebben alleen een heel andere examenbundel dan voor de andere vakken, en die is totaal niet logisch/overzichtelijk. Dus wordt het printen, printen en nog meer printen.

Ach, hoe vaak zal ik in de rest van mn leven nog Franse teksten lezen?

Piruleta 15-05-2006 16:58

@ *[FairyGirl]* Leer dan vooral 'signaalwoorden', voegwoorden, etc. en vraagstellingen en gevoelsuitdrukkingen (wat is de toon van de schrijver?). Vooral die eerste drie zijn erg handig, ook bij gatenteksten. Succes! Vrijdag he.. ik ook.

*[FairyGirl]* 15-05-2006 17:07

@Piruletta:
Bedankt voor de tip! Jij ook succes!

Sylph 15-05-2006 17:08

Gatenteksten lukken bij mij wel goed, ik heb vooral moeite met lange teksten met veel open vragen. Heeft iemand tips om open vragen beter te beantwoorden?

*[FairyGirl]* 15-05-2006 17:13

Ik probeer altijd zo veel mogelijk de antwoorden letterlijk uit de tekst te halen en dan gewoon te vertalen. Verder heb ik niet echt tips..

create 18-05-2006 18:23

Is het eigenlijk toegestaan om op je blaadjes te schrijven? (dus bijvoorbeeld een aantal woorden uit de tekst onderstrepen enzo)

Sasbeest 18-05-2006 18:27

Citaat:

create schreef op 18-05-2006 @ 18:23 :
Is het eigenlijk toegestaan om op je blaadjes te schrijven? (dus bijvoorbeeld een aantal woorden uit de tekst onderstrepen enzo)
Ja, dat mag gewoon, en raadde mijn lerares ook aan. Belangrijke dingen onderstrepen en per alinea in een steekwoord opschrijven waar hij over gaat. Na het examen mag je het opgavenvel meenemen (aan het einde van de officiele zittingstijd, dus nog niet als je eerder klaar bent.) Als je nog wat tijd over hebt, kun je daar dus snel je antwoorden opzetten, en thuis op internet je score checken. :)

Sylph 18-05-2006 18:36

Inderdaad. Ik schrijf graag op de opgaven, vooral om moeilijke woorden te onderstrepen en signaalwoorden te omcirkelen. :o Dat je pas aan het eind van de zittingstijd die dingen mag meenemen vind ik niet zo erg, ik ben toch niet van plan eerder weg te gaan.

reno 18-05-2006 18:44

Je mag dus de antwoorden opschrijven en meenemen ook? Vet.

Sidhe 18-05-2006 18:48

Ieck. Ik begin toch zenuwachtig te worden. :|

lautie 18-05-2006 19:21

Nog een oefenexamen en dan vind ik t wel goed:)

Reem 18-05-2006 19:48

Ik heb gisteren een oefenexamen gemaakt en vandaag nog zes vragen bij een tekst, meer ga ik niet meer doen. Anders heb ik al zoveel Frans gelezen dat het morgen wel héél erg gaat vervelen. :p

Kristaco 18-05-2006 19:51

Ik heb er echt niks aan gedaan zelf.. ja ff die veelvoorkomende woorden doorgekeken in de examenbundel. Maarja we oefenden wel eens examens in de les en dan had ik echt weinig fouten. En volgens mij maakt t voor talen ook niet echt uit of je nou van tevoren nog wel of niet een examen maakt..

Maar ik ga gewoon mijn best doen (Y)

Kristaco 18-05-2006 19:52

Citaat:

Sylph schreef op 15-05-2006 @ 17:08 :
Gatenteksten lukken bij mij wel goed, ik heb vooral moeite met lange teksten met veel open vragen. Heeft iemand tips om open vragen beter te beantwoorden?
Kijken naar de titel, plaatjes enz natuurlijk sowieso. Verder, blijf zo dicht mogelijk bij de franse tekst, ga niet zelf heel veel interpreteren of zo.

Tink* 18-05-2006 19:55

Ik heb net nog even een tekstje geoefend en ik vind het wel goed zo. :) Proefexamen had ik ook wel goed gemaakt, dus nu moet het morgen ook nog even goed gaan.

Sylph 18-05-2006 19:55

Hmm ja, ik heb de neiging om stukjes letterlijk te vertalen, maar als ik dan op het antwoordmodel kijk zie ik dat ze het veel beknopter en kernachtiger hebben geformuleerd.

Tink* 18-05-2006 22:37

Iedereen veel succes voor morgen, het gaat ons lukken! :)

Arual 18-05-2006 22:54

Ik heb er wel vertrouwen in, voor examen van 2004 II had ik een 7.8 dus..hopelijk gaat het morgen ook zo :)

En iedereen veel sucs8 natuurlijk!

Sylph 19-05-2006 00:10

Veel succes iedereen. :)

Nebel 19-05-2006 08:04

Citaat:

Sylph schreef op 19-05-2006 @ 00:10 :
Veel succes iedereen. :)
ja idd!

Sasbeest 19-05-2006 11:16

Klaar! En, wat vonden jullie ervan?

Ik vond het goed te doen, was ruim voor de eindtijd klaar, heb het zelfs nog heel uitgebreid kunnen nakijken. Nee, over dit punt maak ik me geen zorgen :) . Was ook heeel blij dat er niet echt heel saaie onderwerpen in zaten.

Nebel 19-05-2006 11:40

Ja, ik vond het ook erg meevallen :)

Majel 19-05-2006 11:45

Ik vond het ook wel te doen. Ben wel benieuwd hoe veel punten ik heb, ga straks wel checken. En de onderwerpen waren best leuk :)
Maar vanmiddag eerst ook nog M&O :(

Nebel 19-05-2006 11:56

Citaat:

Majel schreef op 19-05-2006 @ 11:45 :
Ik vond het ook wel te doen. Ben wel benieuwd hoe veel punten ik heb, ga straks wel checken. En de onderwerpen waren best leuk :)
Maar vanmiddag eerst ook nog M&O :(

ik ga zo ook kijken ja, alleen frans en engels kijk ik na ;)
succes vanmiddag!

__ 19-05-2006 11:58

nou ik vond het helemaal niet zo heel erg te doen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:53.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.