Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Zelf Sony VAIO laptop samenstellen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1881161)

Elin3 19-07-2013 21:37

Zelf Sony VAIO laptop samenstellen
 
Na de zomervakantie ga ik beginnen met de studie Informatica & Economie en daarvoor wil ik graag een nieuwe laptop kopen. Mijn huidige laptop is al 6 jaar oud en is ook te groot en zwaar om mee te nemen. Daarnaast bewerk ik graag video's, wat op mijn oude laptop ook steeds meer problemen oplevert. Kortom, ik ga een nieuwe laptop kopen.

Ik heb het een en ander doorgenomen met wat meer technische kennissen en heb wat rondgekeken op internet en kwam daar een zelf samen te stellen VAIO van Sony tegen. Dit lijkt mij wel wat.

Heeft iemand hier ervaringen mee?

Ik dacht zelf aan de VAIO Fit 15 met:
Intel® CoreTM i7-3537U, 2 GHz
Windows 8
NVIDIA® GeForce® GT 735M 2 GB
waarschijnlijk 256 GB SATA Flash SS
?? GB 1600 MT/s DDR3L-SDRAM
DVD-station (dat wil ik er graag inhebben!)

Qua werkgeheugen heb ik de volgende opties
http://i42.tinypic.com/f5acsz.jpg
Ik wil minimaal 8 GB, maar ik heb geen idee hoeveel het uitmaakt voor de prestaties om ipv 8 GB voor 12 GB te kiezen.

Zou iemand zo lief willen zijn deze specificaties door te nemen en mij advies te geven? Vooral over het werkgeheugen en de harde schijf twijfel ik nog een beetje, ik heb hier niet super veel verstand van maar wil wel graag een geweldige laptop samenstellen ;) .

Als iemand andere ervaringen heeft met deze zelf samen te stellen laptops hoor ik ze ook graag!

EDIT:[*] Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken, wees hierbij specifiek)? Ik heb hem nodig voor school (opleiding: Informatica & Economie) maar ik weet nog niet welke software ik daar ga gebruiken en voor mijn hobby videobewerking (dit doe ik momenteel met Sony Vegas Pro 11.0, ik doe nu nog weinig met gave effecten etc. aangezien mijn oude laptop de meest simpele bewerkingen al erg zwaar vindt, maar hier wil ik me wel meer in verdiepen.)[*] Wat mag je laptop gaan kosten? Ik heb €1000,- gehad en als ik voor €100-€300 euro extra een veel betere laptop zou kunnen krijgen vind ik het niet erg dat geld er zelf bij te leggen.[*] Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc) Wij hebben geen desktop hier thuis, dus ik zal hem thuis in elk geval veel gebruiken. Daarnaast wil ik hem mee naar school kunnen nemen.
De laptop die ik op het oog heb heeft 15" scherm, weegt 2,2 kg en heeft een accuduur van 4,5uur dus dat lijkt me wel geschikt.[*] Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Ik heb me al een beetje vastgezet op de Sony VAIO. Ik heb de hele site van Toshiba (merk van mijn huidige laptop) doorgespit, maar laptops met goede specificaties waren erg log en lelijk. Bij HP kon ik ook geen laptop naar wens vinden (behalve een speciale "video-bewerking-laptop" van ongeveer €1600 euro, maar dat is me net ff te veel van het goede). Op aanraden van anderen ook op de site van Dell gekeken, maar daar vond ik ook geen laptops waar mijn hart sneller van ging slaan ;)

Quintiano 20-07-2013 09:13

't Voordeel van 12GB is dat je triple channel kan gebruiken (want 3x4), een feature van de i7. In theorie levert je dat wat meer snelheid op; in de praktijk merk je er niet veel van. That said; met geheugen is het al vrij snel 'the more the merrier'.

Wat betreft SSD; zeker doen. 't Liefst een Western Digital Samsung 840-serie.

christi-uit 20-07-2013 11:24

Waarom niet een nieuwere generatie vayo? Die zijn zuiniger en hebben een nieuwere generatie CPU die een betere IGPU hebben. Ik zou als ik jouw was ook voor een ultrabook gaan zodat je niet constant loopt te sjouwen.

@Quintiano, bedoel je niet een Samsung 840 serie? WD heeft als ik me niet vergis geen SSD's. Crucial en plextor zijn ook goede SSD merken.

Met dit gezegd raad ik je de Sony Vaio Pro 13 (SVP1321X9E).
Deze is net uit en beschikt over een 4e generatie zuinige i7, 1080P scherm 13,3 inch. Je hebt hierdoor genoeg werkruimte en een lekkere compacte laptop. Ook is deze laptop bijzonder licht en weegt maar 1,06 kilogram!
Qua samenstelling zou ik hiervoor de volgende dingen veranderen:
128gb ssd -> 256GB SSD
4GB ram -> 8 GB ram
Intel core i5 -> i7 (optioneel)

Je komt dan uit op 1.349,02 euro (incl. i7). Ik weet niet wat de eisen zijn van je opleiding. Als daar staat dat een i7 nodig is moet je dat wel doen.
http://www.sony.nl/customise/vn-pro

review: http://tweakers.net/video/7792/sony-...-11-en-13.html
Ik zou niet voor de vayo pro 11 gaan aangezien dat naar mijn idee gewoon te klein is en je dan te veel zit te turen. Ook is dat geen 190 euro waard.

huntingyade 20-07-2013 12:57

als je veel wil gaan werken met video editing enzo is een goede i7 wel aan te raden dus die zou ik er zowiezo wel inzetten. zelf vind ik een 13,3" redelijk klein als je er veel op wilt doen. maar dat ligt natuurlijk geheel aan de werkwijze en wat je gewend bent. ik zelf baal nog altijd dat ik de 15" versie van me huide laptop gekozen heb in plaats van de 17" :p

freyk 20-07-2013 13:20

Ik heb gelezen dat je in ee eerste maanden een spel met c++ gaat maken. een van de zwaaste en grootste ontwikkelomgevingen, visual studio, kan prima op de aangegeven systemen.

Persoonlijk zou ik, in plaats van een spel, een applicatie maken dat bepaalde berekeningen uitvoert.
Want het is toch geen gamedesigners opleiding?

christi-uit 20-07-2013 13:26

Citaat:

huntingyade schreef: (Bericht 33217481)
als je veel wil gaan werken met video editing enzo is een goede i7 wel aan te raden dus die zou ik er zowiezo wel inzetten. zelf vind ik een 13,3" redelijk klein als je er veel op wilt doen. maar dat ligt natuurlijk geheel aan de werkwijze en wat je gewend bent. ik zelf baal nog altijd dat ik de 15" versie van me huide laptop gekozen heb in plaats van de 17" :p

Het aantal werkruimte dat je hebt hangt niet af van de grote van je scherm maar aan de resolutie. 17"is trouwens log en niet goed te vervoeren.

huntingyade 20-07-2013 13:33

Citaat:

christi-uit schreef: (Bericht 33217500)
Het aantal werkruimte dat je hebt hangt niet af van de grote van je scherm maar aan de resolutie. 17"is trouwens log en niet goed te vervoeren.

deels waar maar de grootte van je scherm helpt toch echt wel mee moet hoeveel dingen je langs elkaar open kan zetten en nog fatsoenlijk ermee kan werken. ik vind het al behoorlijk rot worden als ik 2 word documenten langs elkaar open heb staan en nog iets erbij moet hebben. terwijl ik op me desktop bijvoorbeeld gemakkelijk 4 documenten open heb staan en tegelijk kan bekijken.

en 17" is helemaal niet log of lastig te vervoeren.

christi-uit 20-07-2013 13:48

Citaat:

huntingyade schreef: (Bericht 33217505)
deels waar maar de grootte van je scherm helpt toch echt wel mee moet hoeveel dingen je langs elkaar open kan zetten en nog fatsoenlijk ermee kan werken. ik vind het al behoorlijk rot worden als ik 2 word documenten langs elkaar open heb staan en nog iets erbij moet hebben. terwijl ik op me desktop bijvoorbeeld gemakkelijk 4 documenten open heb staan en tegelijk kan bekijken.

en 17" is helemaal niet log of lastig te vervoeren.

De werkruimte hangt af van de resolutie. Punt, uit, basta.

17" is een resolutie die net niet in je schooltas past. Het is eigenlijk net te groot tenzij je een speciale tas ervoor hebt. Dat hoor ik van iedereen die er eentje heeft.

huntingyade 20-07-2013 13:57

Citaat:

christi-uit schreef: (Bericht 33217515)
De werkruimte hangt af van de resolutie. Punt, uit, basta.

17" is een resolutie die net niet in je schooltas past. Het is eigenlijk net te groot tenzij je een speciale tas ervoor hebt. Dat hoor ik van iedereen die er eentje heeft.

als jij dat wilt.

en de 17" die ik had het best nog wat rand rond het scherm maar die paste makkelijker in me gewone eastpak rugzak. en een goede laptop rugzak is ook niet zo heel duur.

christi-uit 20-07-2013 14:04

Citaat:

huntingyade schreef: (Bericht 33217522)
als jij dat wilt.

Dat is zo. (tenzij je naar ultrahoge resoluties gaat kijken die vele malen hoger zijn dan 1080p want dan wordt het vaak gewoon geschaald.)

huntingyade 20-07-2013 14:20

Citaat:

christi-uit schreef: (Bericht 33217525)
Dat is zo. (tenzij je naar ultrahoge resoluties gaat kijken die vele malen hoger zijn dan 1080p want dan wordt het vaak gewoon geschaald.)

volgens mij hebben wij het gewoon over 2 andere dingen ;) maar leg mij eens uit waarom ik dan wel 4 documenten open kan zetten op mijn desktop en ze makkelijk alle vier kan lezen zonder veel te hoeven scrollen terwijl dat op mijn laptop een stuk kutter gaat omdat de schermen te klein zijn om veel tekst te laten zien ? terwijl beide schermen 1080p zijn

christi-uit 20-07-2013 15:12

Citaat:

huntingyade schreef: (Bericht 33217549)
volgens mij hebben wij het gewoon over 2 andere dingen ;) maar leg mij eens uit waarom ik dan wel 4 documenten open kan zetten op mijn desktop en ze makkelijk alle vier kan lezen zonder veel te hoeven scrollen terwijl dat op mijn laptop een stuk kutter gaat omdat de schermen te klein zijn om veel tekst te laten zien ? terwijl beide schermen 1080p zijn

Dan staat de resolutie verkeerd ingesteld waarschijnlijk of ze zijn niet allebei 1080p.
iig: De werkruimte hangt af van de resolutie. Alleen is het dat je met een kleiner scherm alles in verhouding een stuk kleiner hebt.

M@rco 20-07-2013 16:33

Citaat:

Quintiano schreef: (Bericht 33217391)
't Voordeel van 12GB is dat je triple channel kan gebruiken (want 3x4), een feature van de i7. In theorie levert je dat wat meer snelheid op; in de praktijk merk je er niet veel van. That said; met geheugen is het al vrij snel 'the more the merrier'.

Wat betreft SSD; zeker doen. 't Liefst een Western Digital Samsung 840-serie.

Behalve dat ze er 1 DIMM van 4GB en 1 van 8GB in lijken te stoppen (als ik het screenshot moet geloven), dus daar gaat je triple channel :p

Maar inderdaad, hoe meer RAM, hoe beter. Ik heb in mijn nieuwe PC ook 16GB gestopt, gewoon omdat het kan (y)

christi-uit 20-07-2013 18:33

Citaat:

M@rco schreef: (Bericht 33217646)
Maar inderdaad, hoe meer RAM, hoe beter. Ik heb in mijn nieuwe PC ook 16GB gestopt, gewoon omdat het kan (y)

Onzin, je prestaties gaan helemaal niet naar boven als je meer ram gebruikt tenzij het je gebruik bottleneckt.

Elin3 20-07-2013 18:54

Mijn keuze voor een 15" laptop staat eigenlijk al behoorlijk vast. Ik wil er video's op gaan bewerken en zal er op moeten gaan programmeren waarbij ik me alleen maar zal ergeren aan een kleiner scherm. Ik heb nu 17" en dat is eigenlijk te groot om fatsoenlijk mee te nemen, vandaar dat ik nu 15" wil.
Ook ben ik behoorlijk gehecht aan het hebben van een DVD-station, vandaar dat ik niet zo snel voor een dunnere laptop (ultrabook) zou gaan die daar niet over beschikt.

Iemand nog andere tips/ opmerkingen?

christi-uit 20-07-2013 20:11

die gpu die je er bij doet heb je niet nodig. Het verschil is niet baanbrekend en het heeft ook weer extra gewicht al zal dat niet erg veel zijn.
En waar heb je dat dvd station nog voor nodig anno 2013?

Elin3 20-07-2013 22:49

Citaat:

christi-uit schreef: (Bericht 33217854)
die gpu die je er bij doet heb je niet nodig. Het verschil is niet baanbrekend en het heeft ook weer extra gewicht al zal dat niet erg veel zijn.

Kan je me uitleggen waarom ik die niet nodig heb. En wat zou jij in mijn geval dan wel nemen?

Citaat:

christi-uit schreef: (Bericht 33217854)
En waar heb je dat dvd station nog voor nodig anno 2013?

Dat is vooral psychisch, dat ik dat gewoon graag erin wil hebben. En DVD's branden, dat is ook wel fijn. (Als ik een video voor iemand bewerk wil diegene dat vaak op DVD hebben, en ik heb weinig zin daar een extern ding voor aan te schaffen terwijl het in deze laptop eigenlijk al standaard zit).

TheHunter 21-07-2013 00:53

Ik snap je helemaal, alleen zou je specifieker kunnen zijn over wat voor video bewerking je doet? is het gewoon een beetje moviemakeren of ga je echt fanatiek aan de slag met after-effects (3D dingen en heftige shine dingen :P) en dat soort programma's?

Verder denk ik dat je hoe dan ook voor videobewerking wel 8GB RAM nodig hebt, en die gpu ook.

christi-uit 21-07-2013 11:08

Citaat:

TheHunter schreef: (Bericht 33218068)
Ik snap je helemaal, alleen zou je specifieker kunnen zijn over wat voor video bewerking je doet? is het gewoon een beetje moviemakeren of ga je echt fanatiek aan de slag met after-effects (3D dingen en heftige shine dingen :P) en dat soort programma's?

Verder denk ik dat je hoe dan ook voor videobewerking wel 8GB RAM nodig hebt, en die gpu ook.

De TS wil ook gaan videobewerken?

@Elin, zou je duidelijk puntsgewijs deze vragen willen beantwoorden en in je openingspost zetten.

[*] Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken, wees hierbij specifiek)?
[*] Wat mag je laptop gaan kosten?
[*] Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
[*] Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Elin3 21-07-2013 12:13

Ik heb mijn startpost even aangepast. Thanks dat jullie allemaal meedenken :)

christi-uit 21-07-2013 12:18

Citaat:

Elin3 schreef: (Bericht 33218218)
Ik heb mijn startpost even aangepast. Thanks dat jullie allemaal meedenken :)

Je bent een befaamde en actieve forumbaas op scholieren.com dus ik denk niet dat het enige moeite voor je zal zijn om achter de programma's te komen die je nodig hebt voor je studie. Waarschijnlijk vind je het ook wel als je google gebruikt.

Elin3 21-07-2013 12:38

Citaat:

christi-uit schreef: (Bericht 33218221)
Je bent een befaamde en actieve forumbaas op scholieren.com dus ik denk niet dat het enige moeite voor je zal zijn om achter de programma's te komen die je nodig hebt voor je studie. Waarschijnlijk vind je het ook wel als je google gebruikt.

Klein detail: ik ben vrij lui. Dus wanneer ik iets niet binnen 5min. kan vinden (heb inmiddels wel de nodige literatuur etc. voor de vakken gevonden, maar daar staat het niet bij) vind ik het wel best... :bloos: (Op de site staat alleen aangegeven dat je de nodige software beter via de universiteit kan kopen omdat dat voordeliger is).

Op de meeloopdag heb ik mensen in de klas zien zitten met een tablet (puur voor aantekening, gok ik zo) en ook redelijk wat oudere laptops waar ze thuis hun programmeer-opdrachten op maakten. Dus ik denk dat als ik een voor video-bewerking geschikte laptop heb ik het daar op school ook zeker mee ga redden.

christi-uit 21-07-2013 13:24

Citaat:

Elin3 schreef: (Bericht 33218226)
Klein detail: ik ben vrij lui. Dus wanneer ik iets niet binnen 5min. kan vinden (heb inmiddels wel de nodige literatuur etc. voor de vakken gevonden, maar daar staat het niet bij) vind ik het wel best... :bloos: (Op de site staat alleen aangegeven dat je de nodige software beter via de universiteit kan kopen omdat dat voordeliger is).

Op de meeloopdag heb ik mensen in de klas zien zitten met een tablet (puur voor aantekening, gok ik zo) en ook redelijk wat oudere laptops waar ze thuis hun programmeer-opdrachten op maakten. Dus ik denk dat als ik een voor video-bewerking geschikte laptop heb ik het daar op school ook zeker mee ga redden.

Dan denk ik dat dat ook prima zal zijn.
Het enige nadeel is, is dat de die gpu die je kan kiezen voor die laptop je alleen voor renderen gebruikt en daar eigenlijk weer zo sloom in is dat dat alsnog een eeuwigheid duurt...
Dan lijkt mij deze een stuk beter: http://tweakers.net/pricewatch/34076...specificaties/
En deze voldoet aan alle eisen.

huntingyade 21-07-2013 13:38

Citaat:

christi-uit schreef: (Bericht 33218243)
Dan denk ik dat dat ook prima zal zijn.
Het enige nadeel is, is dat de die gpu die je kan kiezen voor die laptop je alleen voor renderen gebruikt en daar eigenlijk weer zo sloom in is dat dat alsnog een eeuwigheid duurt...
Dan lijkt mij deze een stuk beter: http://tweakers.net/pricewatch/34076...specificaties/
En deze voldoet aan alle eisen.

voor het renderen is dan ook een goede CPU nodig en geen GPU. maar weinig software maakt gebruik van de GPU voor het gewone video editing.

en extra ram kan hierbij ook geen kwaad. en iets wat ik zelf wel gemerkt heb dat als je veel met video's gaat werken is veel hardeschijf ruimte ook wel fijn.

christi-uit 21-07-2013 15:13

Citaat:

huntingyade schreef: (Bericht 33218256)
voor het renderen is dan ook een goede CPU nodig en geen GPU. maar weinig software maakt gebruik van de GPU voor het gewone video editing.

en extra ram kan hierbij ook geen kwaad. en iets wat ik zelf wel gemerkt heb dat als je veel met video's gaat werken is veel hardeschijf ruimte ook wel fijn.

Nu sla je alweer de plank mis. Ik waardeer je enthousiasme, maar mij lijkt het een beter idee dat je jezelf eerst inleest.

Leesvoer: http://www.nvidia.com/object/cuda_home_new.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Videokaart
En dankzij CUDA wordt je rendering snelheid enorm geboost. Je hebt er wel een leuke gpu voor nodig zoals de gtx 750m.

Verder is een 256GB SSD ruim voldoende.

TheHunter 21-07-2013 15:32

Wat huntingyade zegt is dat sommige videosoftware niet gebruikt maakt van de gpu en dus die cuda/videokaarten zooi in die gevallen niet eens van belang is.

christi-uit 21-07-2013 15:42

Citaat:

TheHunter schreef: (Bericht 33218303)
Wat huntingyade zegt is dat sommige videosoftware niet gebruikt maakt van de gpu en dus die cuda/videokaarten zooi in die gevallen niet eens van belang is.

Dus omdat er sommige videosoftware is die niet gebruikt maakt van epische programmeertechnieken als CUDA moet je geen videokaart er in steken? Wat is dat voor onzin!
Ik neem aan dat Elin3 wel van enige professionaliteit wil genieten nu zij een nieuwe computer neemt van een behoorlijk bedrag.
Al met al heeft CUDA zo'n grote prestatieboost tijdens het renderen dat het het echt waard is.
Natuurlijk heb je het niet per se nodig tijdens het renderen. Het is niet essentieel, maar je moet het zien als dezelfde reden dat je een SSD neemt.

huntingyade 21-07-2013 15:48

Citaat:

christi-uit schreef: (Bericht 33218292)
Nu sla je alweer de plank mis. Ik waardeer je enthousiasme, maar mij lijkt het een beter idee dat je jezelf eerst inleest.

Leesvoer: http://www.nvidia.com/object/cuda_home_new.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Videokaart
En dankzij CUDA wordt je rendering snelheid enorm geboost. Je hebt er wel een leuke gpu voor nodig zoals de gtx 750m.

Verder is een 256GB SSD ruim voldoende.

wat probeer je te bereiken met dat artikel over videokaarten denk je dat ik niet weet wat een videokaart is ?.
zolang het gaat om iets renderen zodat het nadehand makkelijk bekijken kan worden dus video of afbeeldingen van een 3d model. is dat een process dat uitgevoerd word door de CPU. en zoals je kan lezen in dat artikel is het echt werken met de CUDA cores nog steeds iets waar de grote bedrijven nog niet lang mee bezig zijn.

adobe staat het alleen maar toe op een handje vol kaarten die door hun gekeurd zijn en dat zijn volgens mij allemaal desktop kaarten. en sony heeft het ook pas sinds de laatste versie. en die halen mischien een enorme boost maar dat is niet iets wat je moet verwachten van een laptop videokaartje. dus kan je beter naar een krachtige processor kijken dan een redelijke processor met een redelijke videokaart.

en als TS alleen een 256 GB SSD erin zet denk ik dat ze het toch heel krap gaat krijgen zonder gewone HD erbij.

TheHunter 21-07-2013 15:51

Huntingyade slaat de plank dus niet mis. Alleen is t volgens mij windows movie maker dat als (bijna) enige geen cuda support.

nu zeg je dat het opeens epische programmeertechnieken zijn terwijl je een paar posts geleden nog zei dat de gpu niet echt nodig was.

Verder denk ik dat elin3 die gpu prima kan gebruiken alleen zie ik niet in waarom er 2GB videokaartgeheugen in moet zitten. De beelden worden namelijk naar het ram geheugen (meestal) geschreven.

Verder support adobe bijna alle videokaarten, ik heb een 650M en die doet t prima met ae

christi-uit 21-07-2013 15:55

Citaat:

TheHunter schreef: (Bericht 33218316)
Huntingyade slaat de plank dus niet mis.

nu zeg je dat het opeens epische programmeertechnieken zijn terwijl je een paar posts geleden nog zei dat de gpu niet echt nodig was.

Verder denk ik dat elin3 die gpu prima kan gebruiken alleen zie ik niet in waarom er 2GB videokaartgeheugen in moet zitten. De beelden worden namelijk naar het ram geheugen (meestal) geschreven.

Als je nou goed had gelezen was je er achter gekomen dat ik toen nog niet wist dat ze ging videobewerken.

huntingyade 21-07-2013 15:56

Citaat:

christi-uit schreef: (Bericht 33218320)
Als je nou goed had gelezen was je er achter gekomen dat ik toen nog niet wist dat ze ging videobewerken.

dan had je de OP beter moeten lezen want het heeft vanaf het begin af aan erin gestaan ;)

christi-uit 21-07-2013 15:56

Citaat:

huntingyade schreef: (Bericht 33218321)
dan had je de OP beter moeten lezen want het heeft vanaf het begin af aan erin gestaan ;)

Als je goed had gelezen had je ook gezien dat ik daar overheen had gelezen.

edit: verder kan 2gb videogeheugen best handig zijn als ze intensieve video's rendert die meer in de buurt van 3d modelaties komen, maar ik weet niet tot hoever Elin3 hier in door gaat.

edit:

Citaat:

wikipedia schreef:
Videogeheugen (VRAM)[bewerken]
Hierin wordt een digitale representatie van het beeld opgeslagen, alsmede sjablonen hiervoor, zoals textures. Hoe meer geheugen er op een videokaart zit, hoe meer voorbewerkte beeld-onderdelen erin passen. Hierdoor hoeven minder compromissen tussen snelheid en detailweergave gesloten te worden. Een groot videogeheugen is bij hoge resoluties belangrijker, want hoe hoger de resolutie, des te meer pixels je hebt en moet er meer geheugen zijn om de textures op te kunnen slaan. Ook gebruikt anti-aliasing veel geheugen. Dit wordt vooral gebruikt in spellen. Een kaart met een groter geheugen is alleen aanmerkelijk sneller als die een meer geavanceerde chipset bezit. De grootte van het geheugen wordt uitgedrukt in bytes en de snelheid in Hertz. De bandbreedte van het geheugen wordt uitgedrukt in gigabyte/seconde en kan berekend worden door de busbreedte in bits te vermenigvuldigen met de snelheid in Hertz.


TheHunter 21-07-2013 16:03

Citaat:

christi-uit schreef: (Bericht 33218323)
Als je goed had gelezen had je ook gezien dat ik daar overheen had gelezen.

edit: verder kan 2gb videogeheugen best handig zijn als ze intensieve video's rendert die meer in de buurt van 3d modelaties komen, maar ik weet niet tot hoever Elin3 hier in door gaat.

edit:

Had je het toch weer beter moeten lezen want er staat dat ze nu nog basiseffectjes doet en miss later wat leukere, hier staat dus dat ze geen massive 3D plannen heeft.

Maarja over dingen lezen komt wel vaker bij jou voor dus dat nemen we nu maar weer eens voor lief.

huntingyade 21-07-2013 16:06

Citaat:

christi-uit schreef: (Bericht 33218323)
Als je goed had gelezen had je ook gezien dat ik daar overheen had gelezen.

edit: verder kan 2gb videogeheugen best handig zijn als ze intensieve video's rendert die meer in de buurt van 3d modelaties komen, maar ik weet niet tot hoever Elin3 hier in door gaat.

edit:

heb je zelf dat stukje goed doorgelezen ? en vertel mij dan maar eens wat dit met videobewerking te maken heeft.

christi-uit 21-07-2013 16:15

Citaat:

huntingyade schreef: (Bericht 33218329)
heb je zelf dat stukje goed doorgelezen ? en vertel mij dan maar eens wat dit met videobewerking te maken heeft.

Als je bijvoorbeeld zo'n zieke intro maakt zoals met cinema 4d of aftereffects. Alleen zoals ik al zei kom je dan meer in de buurt van 3d modelleren.

huntingyade 21-07-2013 16:21

Citaat:

christi-uit schreef: (Bericht 33218336)
Als je bijvoorbeeld zo'n zieke intro maakt zoals met cinema 4d of aftereffects. Alleen zoals ik al zei kom je dan meer in de buurt van 3d modelleren.

dat is inderdaad werk voor after effects maar volgens mij is zelfs dat nog niet heel zwaar op je videokaart.

@TheHunter: wat ik bedoelde was de ondersteuning van dat wat nodig is om daadwerkelijk een boost te krijgen van de CUDA cores. en ik weet niet of after effects dat gebruikt meer premiere pro ondersteund eigenlijk geen mobiele kaarten

christi-uit 21-07-2013 16:22

Citaat:

huntingyade schreef: (Bericht 33218341)
dat is inderdaad werk voor after effects maar volgens mij is zelfs dat nog niet heel zwaar op je videokaart.

Dat hangt er af wat je maakt en hoe groot je het doet en hoe gedetailleerd en hoe goed je van anti aliasing gebruik maakt en van de resolutie etc,

editje:
In ieder geval hebben alle videokaarten (voor latops) waarmee je een snel kan renderen 2gb videogeheugen...

huntingyade 21-07-2013 16:26

Citaat:

christi-uit schreef: (Bericht 33218342)
Dat hangt er af wat je maakt en hoe groot je het doet en hoe gedetailleerd en hoe goed je van anti aliasing gebruik maakt en van de resolutie etc,

editje:
In ieder geval hebben alle videokaarten (voor latops) waarmee je een snel kan renderen 2gb videogeheugen...

je hebt mischien wel een redelijke kaart nodig om het te maken maar zodra je het rendert naar een video bestand is toch de cpu degene die het werk gaat doen.

en als het goed is is de meeste 2gb laptop videokaarten nog in DDR3 en niet GDDR5

christi-uit 21-07-2013 16:48

Citaat:

huntingyade schreef: (Bericht 33218346)
je hebt mischien wel een redelijke kaart nodig om het te maken maar zodra je het rendert naar een video bestand is toch de cpu degene die het werk gaat doen.

en als het goed is is de meeste 2gb laptop videokaarten nog in DDR3 en niet GDDR5

Dat is niet zo. tot de gt 740m zijn ze ddr geheugen, gt 750m zijn gddr geheugen.
Bij de generatie daarvoor is dat ook zo. tot de 640m ddr geheugen, daarna gddr geheugen.

Citaat:

wikipedia schreef:
CUDA, wat staat voor Compute Unified Device Architecture, is een GPGPU-technologie die het de programmeur mogelijk maakt om gebruik te maken van de programmeertaal C om algoritmes uit te voeren op de GPU.


TheHunter 21-07-2013 16:53

En wat voegt de definitie van CUDA hier aan toe? Interessantdoenerij?

christi-uit 21-07-2013 17:08

Citaat:

TheHunter schreef: (Bericht 33218368)
En wat voegt de definitie van CUDA hier aan toe? Interessantdoenerij?

? ik snap niet wat je bedoeld... Dat is wat cuda doet wat ik gequote heb...
Zou je verder iets aan de toon in je tekst willen doen?

edit: ah, ik snap wat je bedoelt.
Het sloeg hier op:
Citaat:

je hebt mischien wel een redelijke kaart nodig om het te maken maar zodra je het rendert naar een video bestand is toch de cpu degene die het werk gaat doen.

huntingyade 21-07-2013 17:17

mischien had je ook het woordje "mogelijk" dik moeten drukken in je tekst ;)

het is mogelijk om de GPU te gebruiken als een CPU ja maar dan moet alles er wel voor geschreven worden en er echt op gericht zijn wil je echt gebruik maken van de kracht waar nvidia het over heeft. en dat is niet wat ze met de programma's gedaan hebben. die maken slechts van een klein beetje van deze kracht gebruik. en de zwaardere kaarten halen een boost van 2x. dus van 2 uur naar 1 uur. dus de winst op render tijd met een laptop kaartje is mischien een 15 minuten op hetzelfde bestand.

christi-uit 21-07-2013 17:23

Het verschil qua renderen met een gtx 750m en een intel hd 4000 is een zee van tijd. Het wordt tijd dat je al je statements eens onderbouwd met bronnen.

Quintiano 22-07-2013 08:39

En hier ook. Guise, doe liev en sagt.

TheHunter 22-07-2013 19:22

Citaat:

Quintiano schreef: (Bericht 33218848)
En hier ook. Guise, doe liev en sagt.

En weer kordaat optreden van de forummeester (y)

Carn 25-07-2013 00:39

Nou ja, Cuda-support (of OpenCL) en de feitelijke winst verschilt ontzettend per software en per configuratie. ALS je voor een kleine meerprijs een fatsoenlijke GPU er in kan stoppen dan is dat sowieso de moeite waard want het kan geen kwaad.

Als het puur gaat om winst door Cuda of OpenCL dan zijn er varia opties en dan hoef je heus niet perse een specifieke GPU er in te prikken; Intel's Ivy Bridge reeks (oftwel de Intel HD Graphics-delen er van) is OpenCL complient en de betreffende compute functies worden aardig ondersteund. Ik geloof dat Premiere en ook Vegas Pro er gebruik van kunnen maken. Of de geclaimde snelheidswinsten ook realistisch zijn, dat is een ander verhaal: het is nogal arbitrair want sommige functies lenen zich gewoon beter voor een CPU, en GPU/compute-acceleratie staat in relatief gezien in de kinderschoenen. Maar het is allemaal mooi meegenomen.

Anyway, my 2 cents / OT:
- als je serieus intensief veel videobewerking wil doen moet je daar gewoon een systeem voor kopen wat daar op is afgestemd, en niet een multi purpose laptop of iets dergelijks. Maar voor wat ik begrijp voldoenen de systemen die je op het oog hebt voldoen waarschijnlijk al prima.

- Vervoer je je laptop vaak? Koop er een met een kleiner schermdiagonaal en investeer het prijsverschil in een leuke extra monitor voor thuis.

Ik heb zelf 10 jaar geleden een soortgelijke opleiding gedaan; je hebt geen stevige computer nodig voor dit soort studies; alles wat een beetje recent is is ruim voldoende. Meer RAM en een goede GPU etc is voornamelijk 'nice to have', dat is meer je eigen waardeoordeel of je daar extra geld aan wil uitgeven. Vergeleken met je oude laptop zal je nieuwe sowieso al een grote vooruitgang zijn.

christi-uit 30-07-2013 14:12

Wat is het het uiteindelijk geworden?

Elin3 30-07-2013 17:14

Citaat:

christi-uit schreef: (Bericht 33228740)
Wat is het het uiteindelijk geworden?

Ik heb hem nog niet besteld (dan zou hij namelijk afgeleverd worden als ik op vakantie was en dat leek me niet heel handig ;) ), dus heb nog eventjes om er over te twijfelen.

christi-uit 31-07-2013 11:49

Citaat:

Elin3 schreef: (Bericht 33229048)
Ik heb hem nog niet besteld (dan zou hij namelijk afgeleverd worden als ik op vakantie was en dat leek me niet heel handig ;) ), dus heb nog eventjes om er over te twijfelen.

En waar twijfel je tussen op dit moment?

christi-uit 01-08-2013 10:22

die acer heeft btw geen 1080p scherm, stond verkeerd in de pricewatch van tweakers.net...
Die vayo fit is anders ook wel leuk. Je kan dan ook nog renderen dmv quicksync bijv. maar of heel snel is.... Je kan dan ook de i5 variant nemen want de i5 is gratis en een i7 bied voor jouw doel ook niet heel veel meerwaarde. Dat is IIG geen 220 euro waard.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:13.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.