Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Studeren (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=88)
-   -   Helpp! Moet ik natuurkunde wel kiezen? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1875876)

_x_lena 25-03-2013 17:48

Helpp! Moet ik natuurkunde wel kiezen?
 
Hallo allemaal,

Ik weet echt niet wat ik moet doen. Ik doe 3 vwo, en ik moet straks mijn profielkeuze maken. Ik weet dat ik N&G wil doen, alleen ik ben nog heel erg aan het twijfelen tussen aardrijkskunde en natuurkunde. Ik sta nu een 6 voor natuurkunde, en ik snap altijd alles wel, maar ik ben echt heel bang dat ik het in de bovenbouw niet ga halen.. :s

Weet iemand of natuurkunde veel moeilijker wordt in de bovenbouw? En zou ik het dan kunnen halen als ik nu een 6 sta?

Groetjes Lena

Diamera 25-03-2013 20:57

Hoi!

Ik heb vorig jaar het eindexamen natuurkunde gedaan. Of natuurkunde moeilijker wordt in de bovenbouw: ja. Maar daar moet ik bij zeggen dat er zeker een effectieve manier is om daar mee om te gaan: houd het gewoon bij. :) Volg die lessen met aandacht en doe je huiswerk serieus, dan is het echt wel te doen. Naar mijn mening is natuurkunde niet iets waar je voor leert, maar iets waar je vaardig in wordt. Als je benieuwd bent waar je zoal mee bezig gaat, kun je misschien eens een leerboek uit de bovenbouw inkijken, of naar de examenonderwerpen kijken. En schrik er zeker niet van dat het er nu wellicht nog moeilijk of onbekend uitziet, dat leer je allemaal beetje bij beetje. :)

Welke van die vakken vind je het leukst, en heb je er eentje nodig voor een vervolgopleiding van je keuze? Dat kan je ook helpen kiezen. Als je nog niet helemaal zeker bent van je studiekeuze (niets vreemds, in 3 vwo) is het ook verstandig om er even op te letten dat je met natuurkunde in je profiel wat betreft vervolgstudie beduidend meer keuze hebt dan met aardrijkskunde.

_x_lena 25-03-2013 21:23

oké, dankjewel!

Endorsed 26-03-2013 10:45

Ja. Iedereen kan natuurkunde met een voldoende voor zijn eindexamen halen. Ook al heb je er geen talent voor. Ik heb een aantal mensen in mijn klas die gewoon echt heel erg hun best doen en wel voldoendes halen.

Starbucks- 26-03-2013 16:11

Ik zou sowieso natuurkunde kiezen. AK kan wel leuk zijn, maar is volgens mij niet verplicht voor geen een studie. Als je de medische/technische richting op wilt, is natuurkunde noodzakelijk.
Zoals boven al gezegd, schrik niet van natuurkunde! Ik heb zelf het inzicht van een lama, maar ik sta gelukkig een 5.0, en daarmee kun je gewoon slagen. Ik herinner me dat ik toen ik pas in de bovenbouw kwam, natuurkunde verschrikkelijk moeilijk vond, ik stond aan het eind van het schooljaar ook een 3.6, waarmee ik dus met een 4.0 in vwo 5 aankwam. Maar gaandeweg heb ik gemerkt dat natuurkunde niet een stampvak is. Met hele lappen tekst leren kom je er niet, het is vooral veel oefenen. Mijn leraar natuurkunde zei altijd: ''het vak waarbij je het meest leert van je fouten is natuurkunde''. En ik kan hem geen ongelijk geven :P

Endorsed 26-03-2013 19:54

Precies, dat is aan de ene kant ook een voordeel van Natuurkunde. Als je het begrijpt eenmaal begrijpt kan je zo elke vraag oplossen en kost het je dus veel minder tijd dan bijvoorbeeld een vak als Geschiedenis.

Denise_kaas 27-03-2013 07:31

Bij natuurkunde is het ook zo dat vragen heel vaak worden opgebouwd. vraag 1a is makkelijk en bij vraag 1b heb je vaak het antwoord van vraag a nodig (of je krijgt een antwoord om mee te rekenen) Dus als je niet alles snapt kun je nog steeds voldoendes halen. Moet je er wel voor werken natuurlijk. Het is veel herhaling en het is éigenlijk ook best logisch. Maar het duurt soms even voordat je dat doorhebt. gezien je een 6 staat ben je er niet super slecht in. Heb je het al met docenten bij jou op school erover gehad wat je het beste zou kunnen doen? Wat raden zij je aan?

Pluis 27-03-2013 20:56

Ik zou natuurkunde doen, dan heb je net wat meer keuze uit vervolgopleidingen straks. Verder is natuurkunde op zich niet zo veel moeilijker, je leert gewoon elk jaar iets nieuws. Ik snapte er eerst ook geen hol van (in het begin van 4V stond ik zelfs een tijdje een 4 :')) maar ik schreef altijd gewoon letterlijk over van het bord wat de natuurkundeleraar opschreef en na een tijdje bleek dat dat precies de trucjes en formules waren die je nodig had om de toetsen te halen. Dan komt het snappen vanzelf wel.

Silvano08 28-03-2013 18:56

Zoals bijna iedereen zou ik ook voor natuurkunde gaan. Ik moest wel even bijzetten in 4VWO, maar uiteindelijk valt het allemaal op zijn plaats en door goed op te letten en genoeg opdrachten te maken kom je er makkelijk.

Alicee 29-03-2013 16:09

Ik zit met zelfde, maar ik ga denk toch voor natuurkunde. Hiermee gaan algauw meer opties voor je open later. Maar het ligt er ook een beetje aan wat voor richting je later op wil natuurlijk, wil je medisch en zorg enz is natuurkunde vaak gauw van belang!

_x_lena 07-06-2013 21:54

Hallo allemaal!

Nog bedankt voor alle reacties! Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om én natuurkunde, én aardrijkskunde te kiezen. Nu heb ik iets meer zekerheid, want stél het gaat in de vierde toch echt niet goed met natuurkunde, kan ik altijd in de vijfde overstappen op aardrijkskunde, of het gewoon laten vallen!


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:02.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.