Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Mondeling Nederlands.... (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=777829)

~some1-nice~ 17-03-2004 19:44

Mondeling Nederlands....
 
Volgende week heb ik mondeling van Nederlands. Over 8 boeken en gedichten! Ik heb nooit eerder een mondeling van Ne gehad. Dus geen ervaring...mijn vraag is of jullie ervaring mee hebben en ik wil weten wat voor vragen ze ongeveer stellen..! vragen ze dingen in details of gewoon in grote lijen...! bijv wat zullen ze over de tweeling of turks fruit vragen? wat t thema is enzo? en waarom hij/zij het geschreven hebt...of gaat het meer om de inhoud enzo...!

hebben jullie tips?? aub..............

tanxxxxxxxxxx

Balance 17-03-2004 22:16

Dat is natuurlijk voor elke school en leraar anders.
Ik kan je wel vertellen wat ik van anderen gehoord heb (wij hebben niet zulke mondelingen):
- Zorg dat je bij boeken de thematiek, motieven en vertelperspectief goed kent.
- Zorg dat je bij gedichten de thematiek, stijlfiguren, dichtvorm en rijm goed kent.

Het gaat meestal niet zo zeer om de inhoud en de kleine details, als wel de technische dingen zoals dus bijvoorbeeld motieven.
Maar dit gaat dus niet voor elke leraar op. Je kan het net zo goed slecht treffen en wél allemaal details moeten opdreunen.

songeur 18-03-2004 09:14

Het is ook handig als je je mening over alle technische aspecten die Balance noemde goed kunt formuleren. En wij moesten een samenvatting ons boek (ja, mijn mondeling ging over 1 boek) kunnen vertellen.

Succes!

Het valt me trouwens op dat je ons wel erg vaak met je huiswerk laat helpen. Natuurlijk is dat niet erg en bij het mondeling begrijp ik dat ook heel goed, maar probeer het eens gewoon zelf. Wees niet zo onzeker :)

**SoMeOne 18-03-2004 13:25

Zorg gewoon dat je het boek door en door kent. Je hoeft het daarvoor niet 3x te lezen ofzo maar je moet sowieso in je mondeling heel diep ingaan op het boek dus qua inhoud: thema, problemen, karakter vd hoofdpersoon, zijn manier van omgaan met bepaalde zaken, veranderingen in zijn leven, hoe hij zelf verandert in het boek etc etc
Je moet ook goed over alles je eigen mening kunnen geven en het boek vergelijken met andere boeken die je gelezen hebt. Als je van een boek iets niet snapt zou ik even op internet kijken wat ze daar zeggen over het boek dat helpt echt en snap je het wellicht een stuk beter.

Hakkie 18-03-2004 16:25

Ik heb morgen mondeling voor mijn Nederlands, 11 boeken en 5 gedichten. Ik moet echt superveel kennen, maar als je je boeken al hebt gelezen, is dat al heel wat!

Deze dingen zijn belangrijk:

Titelverklaring
Auteur (Autobiografisch of niet?)
Tijdsperiode (In welke periode is het geschreven, kenmerken daarvan enzo)
Genre
Samenvatting van het verhaal
Hoeveel tijd verstrijkt er in het verhaal?
Plaats
Hoofdpersonen
Relaties in het boek
Thema (het grote idee achter het boek)
Motief (kleine gebeurtenissen die steeds in het boek terugkomen)
Taalgebruik
Perspectief
Eigen mening


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:43.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.