Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Onzin over verkoudheid (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1777747)

Evil creature 26-10-2009 22:00

Onzin over verkoudheid
 
Ik erger mij vaak dood aan de volgende opmerkingen.

-Doe een jas aan, straks word je verkouden
-Niet in de wind gaan staan je pakt nog een koutje
-Niet van warm heel snel naar koud, van de overgang van temperatuur word je verkouden.
-Raampje van de auto dicht a.u.b zo worden we verkouden. :'(


Verkoudheid is een VIRUS!

En dat virus kan zich juist in kou moeilijk verspreiden. Van in de kou staan ga je wel eens een beetje snotteren maar dit heeft niets met verkoudheid te maken. Mensen worden vaak in de herfst en winter verkouden omdat ze dan vaker binnen in de warmte bij elkaar zitten.


Ik vind het jammer dat er zoveel misvattingen zijn hierover. Mensen gaan zich hierop aanpassen wat vaak onnodig veel tijd en inspanning kost. Wat is jouw mening over het feit dat er zoveel onwetendheid is over deze overbekende relatief onschuldige ziekte.

Barabas 26-10-2009 22:14

Je krijgt er enkel een longontsteking van, dus ach.

Freyja 26-10-2009 22:44

Nja van koud zijn of temperatuurswisselingen kan je weerstand omlaag -> ben je vatbaarder -> hoppa verkoudheid te pakken!

NaamInGebruik 27-10-2009 08:52

Jup. Door kou ben je vatbaarder.
Het word idd veroorzaakt door een virus, maar veel sneller als je ook nog in de kou staat.

Indirect word je dus wel verkouden door kou, en kan je dus beter wel een jas aan doen :)

Andijvie 27-10-2009 10:13

En virussen overleven goed in die lekkere warme ruimtes met al die mensen, dus als je dan te lang in de kou bent geweest (= vatbaarder bent) en naar binnen gaat, is de kans groter dat je ziek wordt ;)

Sarah 27-10-2009 10:22

Maar feit blijft: zolang je je niet koud voelt, heeft je lichaam geen probleem met warm blijven en hoef je geen jas aan. Andere mensen kunnen niet voor jou beslissen of je het koud hebt of niet. En de invloed van normale kou (dus niet dat je half bevriest) op je afweer is echt verwaarloosbaar.

ganralph 27-10-2009 14:31

Citaat:

Sarah schreef: (Bericht 29811203)
Andere mensen kunnen niet voor jou beslissen of je het koud hebt of niet.

klopt, maar kleine kinderen kunnen bijvoorbeeld overmoedig worden als het binnen warm is. het aloude "jas aan, sjaal om, muts op" van moeders is dus niet zonder meer overbodige luxe;) al is het maar om gejank te voorkomen. "je wordt ziek klinkt" dan wat dreigender en is wellicht effectiever:p

Sarah 27-10-2009 15:09

Ik neem aan dat de mensen op dit forum allemaal oud genoeg zijn om zelf in te schatten hoe de buitentemperatuur is :P

ganralph 27-10-2009 16:03

het lijkt erg diep te zitten bij TS, dus misschien is het iets uit zijn jeugd ;)

Evil creature 27-10-2009 21:28

Citaat:

ganralph schreef: (Bericht 29812390)
het lijkt erg diep te zitten bij TS, dus misschien is het iets uit zijn jeugd ;)

Nee maar ik werk in de buitenlucht en vind het irritant dat collega´s altijd lopen te zeiken over de kou en dat ze bang zijn ziek te worden enzo. Dan heb ik zoiets van stel je toch niet aan je wordt niet ziek van een beetje kou of regen.

Warsocket 27-10-2009 23:34

Citaat:

Evil creature schreef: (Bericht 29813550)
Nee maar ik werk in de buitenlucht en vind het irritant dat collega´s altijd lopen te zeiken over de kou en dat ze bang zijn ziek te worden enzo. Dan heb ik zoiets van stel je toch niet aan je wordt niet ziek van een beetje kou of regen.

Wat dat betreft heb je dus gelijk.

Er is wel een relatie tussen kou minder weerstand en verkoudheid vatten
maar zolang je neit staat te blauwbekken zal het voor je weerstand weinig uitmaken

ganralph 28-10-2009 09:57

Citaat:

Evil creature schreef: (Bericht 29813550)
Nee maar ik werk in de buitenlucht en vind het irritant dat collega´s altijd lopen te zeiken over de kou en dat ze bang zijn ziek te worden enzo. Dan heb ik zoiets van stel je toch niet aan je wordt niet ziek van een beetje kou of regen.

ik snap em ;)

in de buitenlucht werken is juist goed. zoals gezegd is een warme, windstille kamer veel makkelijker voor virussen om zich in te verspreiden.

Paranoide 28-10-2009 12:02

In QI zeiden ze dat het virus dat verkoudheid veroorzaakt in de neus leeft, en juist het best floreert in een relatief koude omgeving. Dus als je neus koud is, word je eerder verkouden. En je neus wordt koud als je in de kou staat. Dus.

Commando 28-10-2009 20:39

Citaat:

Evil creature schreef: (Bericht 29809924)
Ik erger mij vaak dood aan de volgende opmerkingen.

-Doe een jas aan, straks word je verkouden
-Niet in de wind gaan staan je pakt nog een koutje
-Niet van warm heel snel naar koud, van de overgang van temperatuur word je verkouden.
-Raampje van de auto dicht a.u.b zo worden we verkouden. :'(


Verkoudheid is een VIRUS!

En dat virus kan zich juist in kou moeilijk verspreiden. Van in de kou staan ga je wel eens een beetje snotteren maar dit heeft niets met verkoudheid te maken. Mensen worden vaak in de herfst en winter verkouden omdat ze dan vaker binnen in de warmte bij elkaar zitten.


Ik vind het jammer dat er zoveel misvattingen zijn hierover. Mensen gaan zich hierop aanpassen wat vaak onnodig veel tijd en inspanning kost. Wat is jouw mening over het feit dat er zoveel onwetendheid is over deze overbekende relatief onschuldige ziekte.

Ja, dit is zo.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:24.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.