Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Psychologie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=51)
-   -   Willen weten hoe anderen mij zien... (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=445596)

Steleto 12-04-2003 17:29

Willen weten hoe anderen mij zien...
 
Ik weet niet goed hoe ik onder woorden moet brengen wat ik wil zeggen, maar ik probeer het toch. Hopelijk is het een beetje duidelijk.

De laatste tijd heb ik er een grote behoefte aan om te weten hoe anderen mij zien. En dan bedoel ik niet dat ik wil weten wat ze van mijn kapsel of mijn broek vinden, maar hoe ze mij als persoon zien.
Of ik open ben, of gesloten. Of het lijkt alsof ik mezelf ben, of dat ik een rol lijk te spelen. Of ik toegankelijk ben of niet, of mensen mij zien als een oppervlakkig iemand of dat dat wel meevalt. En nog meer van dit soort dingen.

Ik geloof dat ik hiermee de gaten probeer te vullen die er zitten in mijn zelfbeeld; ik weet namelijk niet echt hoe ik ben en hoe ik naar de buitenwereld toe doe.

Zijn er mensen die dit herkennen, iets nuttigs over te zeggen hebben of weten hoe ik op een andere manier die "gaten" op kan vullen? (Ik kan namelijk niet aan iedereen gaan vragen om een diepte-analyse van hoe diegene mij ziet ofzo...)

idmind 12-04-2003 17:43

Hoi,

Als je echt veel wilt leren kennen over jezelf dan is het een mogelijkheid om je schaduwkant eens te gaan ontginnen. Er is een boek van Debbie Ford (isbn: 90-6325-582-9) van Servire Basisreeks en het heet: licht op de schaduw.

In dit boek kan je een aantal methoden vinden om jezelf beter te leren kennen.

Zelf ben ik al een lange tijd bezig met het analyseren van mezelf omdat ik nog geen enkel persoon heb ontmoet die mij echt iets kan vertellen over mijn diepere zelf.

Als jij jezelf een beetje wilt laten doorzagen door mede forummers dan zal je hier wat meer informatie moeten posten over jezelf.

Mocht je meer willen weten over dit onderwerp dan mag ook jij me mailen (zie mijn info)...

Fantôme 12-04-2003 18:14

ik herken dit heel erg, wil ook graag weten hoe andere over mij als persoon denken.
dus idmind... misschien volg ik jou raad ook wel op (als dat mag...?)

idmind 12-04-2003 18:46

Citaat:

...;) schreef op 12-04-2003 @ 19:14:
ik herken dit heel erg, wil ook graag weten hoe andere over mij als persoon denken.
dus idmind... misschien volg ik jou raad ook wel op (als dat mag...?)

Allways..... I am waiting.....

Zolang ik nog kan... sta ik klaar voor iedereen.....

Wiltine 12-04-2003 18:52

sorry, misschien een beetje na-aperig, maar ehm, dat zou ik ook wel willen, ik kan niks over jou zeggen, want ik ken je niet, maar ik herken dit wel.
o ja, Wendy, jij weet wel hoe ik over je denk, he, of zal ik het nog een keer hierzo op dit topic zetten?
- knap
- lief
- kan goed luisteren
- begrijpt me
- kan heel veel hebben
- en nog veel meer van die goede eigenschappen
:p laat mij ook eens een x een slechte eigenschap zien, ik begin al bijna te denken dat je volmaakt ben :p

Fantôme 12-04-2003 18:59

Citaat:

Wiltine schreef op 12-04-2003 @ 19:52:
sorry, misschien een beetje na-aperig, maar ehm, dat zou ik ook wel willen, ik kan niks over jou zeggen, want ik ken je niet, maar ik herken dit wel.
o ja, Wendy, jij weet wel hoe ik over je denk, he, of zal ik het nog een keer hierzo op dit topic zetten?
- knap
- lief
- kan goed luisteren
- begrijpt me
- kan heel veel hebben
- en nog veel meer van die goede eigenschappen
:p laat mij ook eens een x een slechte eigenschap zien, ik begin al bijna te denken dat je volmaakt ben :p

whaha, ik ben verre van volmaakt hoor :D

- ga slecht met kritiek om

- vraag altijd af wat mensen denken en voelen, wil dat ook weten, en laat dat TE erg blijken....

- ik heb nog een slechte eigenschap die ik niet met het hele forum ga delen, omdat niet veel mensen dit weten

- kan me er niet altijd toe aanzetten te leren

-en nog veeeeeeeeeeeeeeel meer.

Steleto 12-04-2003 19:16

Citaat:

idmind schreef op 12-04-2003 @ 18:43:


Als jij jezelf een beetje wilt laten doorzagen door mede forummers dan zal je hier wat meer informatie moeten posten over jezelf.


Dat is niet echt mijn bedoeling, aangezien het meer gaat om de mensen die me in het dagelijkse leven kennen. Daarnaast zou ik niet weten wat ik over mezelf neer zou moeten zetten, want het gaat er net om dat ik niet weet hoe ik ben en dat dus wil opvullen met hoe anderen denken dat ik ben

Steleto 12-04-2003 19:18

Citaat:

Wiltine schreef op 12-04-2003 @ 19:52:
sorry, misschien een beetje na-aperig, maar ehm, dat zou ik ook wel willen, ik kan niks over jou zeggen, want ik ken je niet, maar ik herken dit wel.
o ja, Wendy, jij weet wel hoe ik over je denk, he, of zal ik het nog een keer hierzo op dit topic zetten?
- knap
- lief
- kan goed luisteren
- begrijpt me
- kan heel veel hebben
- en nog veel meer van die goede eigenschappen
:p laat mij ook eens een x een slechte eigenschap zien, ik begin al bijna te denken dat je volmaakt ben :p


het gaat er dus ook niet om of je iets over mij, of over jezelf of over anderen kunt zeggen, maar inderdaad over of je het herkent, hoe jij ermee omgaat, of je er problemen mee hebt en misschien oplossingen of tips ofzo.

Wiltine 12-04-2003 19:35

hé, steleto

oeps, sorry dat ik het verkeerd begrepen heb maar eh..
ik herken dit dus wel een beetje, ik vraag me ook vaak af hoe mensen mij zien. Soms zegt een vriendin een keer wat, zo van: weet je wel dat jij er heel lief uitziet, of eh, nou ja, een negatieve kan ik zo snel ff niet bedenken, (heb je de raad van Wendy opgevolgd!)
of ik er problemen mee heb? nee, eigenlijk niet, ik denk dat het gewoon onzekerheid van mij is, en ik weet al zowat mijn hele leven al dat ik onzeker en verlegen ben ;)
hoe ik er mee omga?nou, ik weet dat eigenlijk niet :o
of ik tips of oplossingen heb? ik denk het niet, misschien kun je een keer aan je vriendinnen vragen hoe zij jou zien, dan weet je dat ook weer

nou ja, ik zal je wel weer verkeerd begrepen hebben, en ik zit hier ook maar zo wat onzin neer te typen, maar ja, toch weer gerepleyt, hè?

kuskuskus, Wiltine

idmind 12-04-2003 21:06

Citaat:

Steleto schreef op 12-04-2003 @ 18:29:
Ik weet niet goed hoe ik onder woorden moet brengen ....

...hoe ik op een andere manier die "gaten" op kan vullen? (Ik kan namelijk niet aan iedereen gaan vragen om een diepte-analyse van hoe diegene mij ziet ofzo...)

Zou je het leuk vinden als ik eens zou proberen iets over je te vertellen? Ik ken je niet en ik heb slechts beperkte informatie maar ik zou er wel iets mee kunnen denk ik. Heel veel en heel diep zal het niet kunnen gaan. Misschien wel met een foto waarop je gezicht duidelijk te zien is,

Maar zou je dat hier gepost willen zien of liever privé...

Nou ja, laat het maar weten. Ik doe het dan voor de lol hè, en je moet er dan niet al teveel waarde aan hechten, ook niet als ik dingen zeg waarmee je je heel erg kan identificeren. Eerst kijken of het voor JOU waar is enzo...

groetjes,

Peter

idmind 12-04-2003 21:43

Citaat:

idmind schreef op 12-04-2003 @ 22:06:
.......

Maar zou je dat hier gepost willen zien of liever privé...

Ik bedoel mijn beperkte analyse hè...

Toet0r 12-04-2003 22:27

ja, ik zou ook best willen weten wat mensen van mij vinden. mensen uit mn naaste omgeving maar ook bensen die ik aaf en toe (of nooit) spreek. ik heb hier ook weel eens aan zitten denken..ik zou best wel eens in de huid van een vriendin willen kruipen en dan haar gedachte over mij "horen"..dan zou ik misschien negatieve punten aan mezelf kunnen veranderen..jammer genoeg is dit niet mogelijk (en misschien is het wel goed ook...niemand is perfect, toch?)

sorry, je hebt hier niks aan, maar ik wou het toch ff zeggen :)

idmind 12-04-2003 22:31

Citaat:

Steleto schreef op 12-04-2003 @ 18:29:
Ik weet niet goed hoe ik onder woorden moet brengen wat ik wil zeggen, maar ik probeer het toch. Hopelijk is het een beetje duidelijk.

De laatste tijd heb ik er een grote behoefte aan om te weten hoe anderen mij zien. En dan bedoel ik niet dat ik wil weten wat ze van mijn kapsel of mijn broek vinden, maar hoe ze mij als persoon zien.
Of ik open ben, of gesloten. Of het lijkt alsof ik mezelf ben, of dat ik een rol lijk te spelen. Of ik toegankelijk ben of niet, of mensen mij zien als een oppervlakkig iemand of dat dat wel meevalt. En nog meer van dit soort dingen.

Ik geloof dat ik hiermee de gaten probeer te vullen die er zitten in mijn zelfbeeld; ik weet namelijk niet echt hoe ik ben en hoe ik naar de buitenwereld toe doe.

Zijn er mensen die dit herkennen, iets nuttigs over te zeggen hebben of weten hoe ik op een andere manier die "gaten" op kan vullen? (Ik kan namelijk niet aan iedereen gaan vragen om een diepte-analyse van hoe diegene mij ziet ofzo...)

...ik heb je toch maar even een PM gestuurd met mijn simpele analyse...
Als jij wilt dat ik hem hier post dan hoor ik het wel...

Revan 12-04-2003 22:57

op zich is het natuurlijk een kwestie van vragen, vragen, vragen aan mensen die je kent, maar ik kan wel begrijpen dat dat niet zo makkelijk is.

ik heb op school net iets gehad over het johari-venster, is een schema waar onder andere je 'blinde vlek' in naar voren komt. dit is een deel van jezelf dat anderen wel over je weten maar jij zelf niet weet, of doorhebt. er zijn op internet allerlei testjes over te vinden, maar ja, dan blijft het nog moeilijk om een duidelijk antwoord op je vraag te vinden

huytuneng 13-04-2003 15:39

Volgens mij vraagt iedereen zich dat af en is dat een hele normale vraag. Ik vraag me dat ook af, ook omdat ik nu door een andere cultuur bekeken wordt als Nederlander en me afvraag of ze aan mij ook Nederlandse eigenschappen verbinden of dat ze deze eigenschappen persoonsgebonden zien.

Meestal kun je uit opmerkingen die mensen maken wel halen hoe ze je zien, vooral de opmerkingen als: 'soms kun je zo .... zijn' of 'dat had ik nou niet van je verwacht, je bent anders altijd zo... ' Verder kun je er vrees ik weinig aan doen. Niet te onzeker zijn over hoe je bent, dan ben je jezelf niet meer.

Overigens, bij dat soort testjes vul je ook vaak in wat je denkt hoe je bent, omdat je graag zo wilt zijn, maar niet zo bent. Lastig...

idmind 13-04-2003 16:27

Citaat:

idmind schreef op 12-04-2003 @ 18:43:

......................Er is een boek van Debbie Ford (isbn: 90-6325-582-9) van Servire Basisreeks en het heet: licht op de schaduw...........

Hier is de url naar de info. Dit is niet bedoeld als reclame maar als een link naar informatie. Vorm zelf een mening:

http://www.fordsisters.com/darkside.html

hopefully 13-04-2003 17:15

heey,

nou ik herken je verhaal in ieder geval wel... en dan ga ik vissen van jah doe ik dat en denk jij zo over mij?? ook omdat ik graag wil weten hoe anderen mij zien, omdat ik mezelf beter wil leren kennen zeg maar... over die leegtes dat snap ik niet helemaal.. maar als je bedoelt dat je jezelf niet kent.. dan zou ik gewoon aan je ouders/familile/vrienden vragen hoe zij jou zien.. doe ik bij mn moeder... zeg maar, en is soms wel confronterend.. maar je kunt er altijd van leren, niet waar?
succes ermee!

Horror Kitty 13-04-2003 17:17

dat wilde ik eerst ook altijd weten, maar ik weet inmiddels wat het algemene beeld is dat men van mij heeft dus nu kan het mij niet zoveel interesseren.

Yab-Yum 13-04-2003 20:41

Hmm, ik heb t ook wel idd, althans, ik vraag vrienden ed wel es hoe ze mij zien, en dan krijg je wel eens heel verrassende antwoorden :)
Tis ook erg handig om gewoon jezelf te filmen in je dagelijks leven, dan zie je als je de film bekijkt ook telkens dingen die je anders niet opvielen ed.
Maar ja, in mijn geval is t probleem gewoon dat ik me teveel aantrek van wat anderen over mij denken. Ik doe uiteindelijk wat ik zelf wil, maar toch doet t mij heel snel erg pijn als ik (negatieve) kritiek van iemand anders krijg, of mensen mij belachelijk maken, of uitlachen, of iets flauws zeggen.

Andora 14-04-2003 12:22

ik zou dat ook wel eens willen weten, maar meer gewoon om te kijken of het ook klopt naar mijn eigen weten.

diane 14-04-2003 17:48

Ik herken jou probleem niet echt maar dat komt omdat ik zelf altijd al denk te weten hoe ieamand over mij denkt.
Een vriendin van mij zegt als je wil weten hoe ieamdn over je denkt dat je het hem of haar gewoon moet vragen.

dyfusica 14-04-2003 18:41

misschien wil je het van anderen weten omdat je zelf nog niet zeker weet wie je bent. en dat je op deze manier jezelf wil ontwikkelen naar wat anderen van je denken.

Steleto 16-04-2003 18:40

nogal een late reactie, maar ik ben niet zo veel online geweest.

Wiltine, Toeter, StayBeautiful en Blackdolfin, bedankt dat jullie gereageerd hebben, het is fijn om te weten dat meer mensen dit zo voelen...

Citaat:

huytuneng schreef op 13-04-2003 @ 16:39:

Meestal kun je uit opmerkingen die mensen maken wel halen hoe ze je zien, vooral de opmerkingen als: 'soms kun je zo .... zijn' of 'dat had ik nou niet van je verwacht, je bent anders altijd zo... ' Verder kun je er vrees ik weinig aan doen. Niet te onzeker zijn over hoe je bent, dan ben je jezelf niet meer.


Ik had er nog niet aan gedacht dat ik ook op dat soort uitspraken kan letten, die zeggen inderdaad ook veel. Bedankt voor de tip :)

Citaat:

hopefully schreef op 13-04-2003 @ 18:15:
heey,

nou ik herken je verhaal in ieder geval wel... en dan ga ik vissen van jah doe ik dat en denk jij zo over mij?? ook omdat ik graag wil weten hoe anderen mij zien, omdat ik mezelf beter wil leren kennen zeg maar... over die leegtes dat snap ik niet helemaal.. maar als je bedoelt dat je jezelf niet kent.. dan zou ik gewoon aan je ouders/familile/vrienden vragen hoe zij jou zien.. doe ik bij mn moeder... zeg maar, en is soms wel confronterend.. maar je kunt er altijd van leren, niet waar?
succes ermee!

De leegtes...tja, hoe leg ik dit uit. Inderdaad dat ik mezelf niet ken, maar ook dat ik gewoon compleet geen beeld van mezelf heb. Ik sta erg buiten mezelf, ben heel afwezig en zit niet echt in mijn lichaam. (dissociatie, ik weet niet of je die term kent) In elk geval sta ik als het ware heel ver van mezelf af, en daardoor krijg ik geen (goed) beeld van hoe ik ben.
Aan mijn ouders of familie kan ik het niet vragen, ik heb niet zo'n goede band met hen (behalve een tante, die zal ik het eens vragen) Mijn vrienden...mjah, met één vriendin heb ik het hier wel over, zij weet ook wel wat meer over mij en probeert me te vertellen hoe zij mij ziet en hoe zij denkt dat anderen mij zien. Daar heb ik wel veel aan, maar ik wil het ook van bijvoorbeeld leraren en klasgenoten enzo weten; van mensen die niet zo dicht bij me staan.

En ervan leren wil ik inderdaad, maar ik heb die informatie dus niet, dus ik kan er dan ook niet van leren....


@ kaasstaafje: Mezelf filmen heeft denk ik niet zo veel zin want dan zie je toch alleen de uiterlijke dingen, en niet echt mijn karakter en hoe ik op anderen over kom...maar toch bedankt (y)


Citaat:

diane schreef op 14-04-2003 @ 18:48:

Een vriendin van mij zegt als je wil weten hoe ieamand over je denkt dat je het hem of haar gewoon moet vragen.

En wat als je het niet kunt vragen aan de mensen van wie je het wilt weten? Of als je zeker weet dat ze toch alleen de positieve dingen zeggen? :\

Citaat:

dyfusica schreef op 14-04-2003 @ 19:41:
misschien wil je het van anderen weten omdat je zelf nog niet zeker weet wie je bent. en dat je op deze manier jezelf wil ontwikkelen naar wat anderen van je denken.
Ja, dat zou inderdaad goed kunnen. Ik wil er in elk geval een beetje de "gaten" in mijn zelfbeeld mee opvullen. Misschien tijdelijk, totdat ik zelf een beeld kan vormen, misschien ook niet.

In elk geval bedankt voor alle reacties, ik kan er echt wat mee!

En idmind, jou stuur ik wel een privébericht terug :)

Fantôme 23-04-2003 16:26

okay, ik reageer hier maar weer eens.
ik had dusz al gezegd dat ik het wel herkende..
.. en vooral de laatste tijd weer. ben steeds onzekerder weer over mezelf. Er zijn momenteel zoveel mensen waarvan ik weleens wil weten wat ze over me denken.
Vinden ze me chagerijnig? zien ze me als een vriendin? vinden ze me stom? begrijpen ze me? vertrouwen ze me? waarom dan? wat heb ik de laatste tijd fout/goed gedaan? enzenz.

Soms heb ik meer de behoefte dit te weten dan andere keren.
maar momenteel heb ik deze behoefte heel erg...
agh, ik kan het niet echt uitleggen.

kusz! wendy

p.s. Wiltine... heb je me email nu gehad?

CoveredEyes 24-04-2003 10:00

Citaat:

*~ Toeter ~* schreef op 12-04-2003 @ 23:27:
ja, ik zou ook best willen weten wat mensen van mij vinden. mensen uit mn naaste omgeving maar ook bensen die ik aaf en toe (of nooit) spreek. ik heb hier ook weel eens aan zitten denken..ik zou best wel eens in de huid van een vriendin willen kruipen en dan haar gedachte over mij "horen"..dan zou ik misschien negatieve punten aan mezelf kunnen veranderen..jammer genoeg is dit niet mogelijk (en misschien is het wel goed ook...niemand is perfect, toch?)

sorry, je hebt hier niks aan, maar ik wou het toch ff zeggen :)

Dat is helemaal waar!Niemand is perfect...Ik heb t gevoel zelf ook wel eens, maar niet zo heel sterk...Ik heb t alleen bij goede vrienden en zelfs wel eens bij mijn vriend...dan wil ik zo graag weten wat ze van me vinden en idd wat ze negatief aan me vinden...

Zoals huytuneng al zei, iedereen heeft het denk ik wel een beetje in zich, dat onzekere...Niks mis mee lijkt me...


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:06.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.