Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Flora & Fauna (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=9)
-   -   De mieren vermoorden mijn moestuin (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1961480)

FishStick007 11-05-2020 21:21

De mieren vermoorden mijn moestuin
 
Hoihoi,

Ik heb een klein moestuintje met wat kruiden en groenten. Nu is het mij opgevallen, dat tientallen mieren over en tussen mijn kruiden krioelen. Deze kruiden zijn o.a. basilicum, peterselie en dille. Nu weet ik niet of ik er iets tegen moet doen of dat ik ze hun gang moet laten gaan. Als ik ze ga "bestrijden" wil ik natuurlijk ook niet de kans lopen, dat eventueel gif of andere chemische middelen in de plant trekken. De planten staan namelijk in bakken...

Heeft iemand er ervaring mee? Nu ik met corona toch thuis zit, heb ik tijd om plantjes te gaan verbouwen haha.

Groetjessss
FS

Straatmeid 11-05-2020 23:00

Maken ze je planten echt kapot of chillen ze gewoon?

FishStick007 12-05-2020 18:38

Citaat:

PlezierigeDame schreef: (Bericht 34757480)
Maken ze je planten echt kapot of chillen ze gewoon?

Ze graven langs de stengel omlaag naar de wortels. Of ze iets kapot maken weet ik (nog) niet.

deadlock 12-05-2020 18:42

Miekje naamzoek.

Confused. 12-05-2020 19:09

Citaat:

deadlock schreef: (Bericht 34758209)
Miekje naamzoek.

Wat is dat?

deadlock 12-05-2020 19:18

Citaat:

Confused. schreef: (Bericht 34758335)
Wat is dat?

Miekje is de nickname van een medeforummer die heel veel weet over planten en insecten. En de naamzoek is om aan te geven dat ik haar 'tag' zodat ze deze topic kan vinden :)

Confused. 14-05-2020 21:22

Citaat:

deadlock schreef: (Bericht 34758365)
Miekje is de nickname van een medeforummer die heel veel weet over planten en insecten. En de naamzoek is om aan te geven dat ik haar 'tag' zodat ze deze topic kan vinden :)

Dankje voor de uitleg

lola_fabulous 19-05-2020 07:27

Ik weet wel dat als ze ergens op bijvoorbeeld het grind lopen (dit moet je dus niet doen in de plantenbak) dat je er kokend water overheen moet gooien. Dan gaan ze ook dood. (dit weet ik omdat ik rond mijn huis een mierenplaag heb ofzo)

Maar andere tip; zoek op welke soort het is en kijk of het schadelijk is voordat je wat doet, wel zo diervriendelijk :) (ja ik weet dat kokend water eroverheen gooien ook niet echt diervriendelijk is, maar wat moet, moet.)

FishStick007 19-05-2020 21:15

Citaat:

lola_fabulous schreef: (Bericht 34761209)
ja ik weet dat kokend water eroverheen gooien ook niet echt diervriendelijk is, maar wat moet, moet.

Lol.
--
Thanks voor je reactie, ik zal er eens naar kijken

Struilhuik 20-05-2020 16:13

Citaat:

FishStick007 schreef: (Bericht 34758194)
Ze graven langs de stengel omlaag naar de wortels. Of ze iets kapot maken weet ik (nog) niet.

/* Miekjemode='0' */
Miekjemode='1'

Mieren zijn fucking bazen en totaal niet schadelijk. Gif is eigenlijk nooit een optie, zoek het liever in planten van natuurlijke dingen waar mieren liever omheen gaan: goudsbloem, knoflook, munt, afrikaantjes, en/of bieslook.

deadlock 20-05-2020 17:29

Cultiveren mieren geen bladluis?

Miekje* 20-05-2020 20:04

Check even of je plantjes toevallig geen bladluizen hebben. Mieren 'melken' bladluizen, dat wil zeggen, ze stimuleren bladluizen om honingdauw (een plakkerige vloeistof die bladluizen normaliter op de plant achterlaten) af te geven, want mieren zijn daar dol op. Als dat zo is, zijn je mieren dus een secundair probleem. Luizen zijn op veel manieren milieuvriendelijk te bestrijden, kwestie van googelen.

Ook moet je jezelf even afvragen: heb jij last van de mieren, of je planten? Want wanneer je planten gewoon blijven groeien is er natuurlijk niets aan de hand en kunnen die mieren er ook niets aan doen dat ze toevallig in de buurt van jouw planten zijn gaan wonen.

Miekje* 20-05-2020 20:09

Citaat:

Struilhuik schreef: (Bericht 34761833)
/* Miekjemode='0' */
Miekjemode='1'

Mieren zijn fucking bazen en totaal niet schadelijk. Gif is eigenlijk nooit een optie, zoek het liever in planten van natuurlijke dingen waar mieren liever omheen gaan: goudsbloem, knoflook, munt, afrikaantjes, en/of bieslook.

Mieren kunnen wel degelijk schade aanrichten bij planten, vooral bij kruisbloemigen (koolsoorten). Maar meestal gaan ze voor de luizen.

Struilhuik 20-05-2020 21:16

Nou dacht ik even een lans te breken voor mieren, blijken het toch bontkraagjes :(

Miekje* 20-05-2020 21:22

Vindicatianen zijn het.

deadlock 20-05-2020 23:43

Hahahahaha, elitaire kutmieren :D Beetje op wintersport en jezelf de corona batsen :P

Bee123 21-05-2020 16:14

Citaat:

FishStick007 schreef: (Bericht 34757381)
Hoihoi,

Ik heb een klein moestuintje met wat kruiden en groenten. Nu is het mij opgevallen, dat tientallen mieren over en tussen mijn kruiden krioelen. Deze kruiden zijn o.a. basilicum, peterselie en dille. Nu weet ik niet of ik er iets tegen moet doen of dat ik ze hun gang moet laten gaan. Als ik ze ga "bestrijden" wil ik natuurlijk ook niet de kans lopen, dat eventueel gif of andere chemische middelen in de plant trekken. De planten staan namelijk in bakken...

Heeft iemand er ervaring mee? Nu ik met corona toch thuis zit, heb ik tijd om plantjes te gaan verbouwen haha.

Groetjessss
FS

Hoi,

Grote kans dat ze uit zijn op het kweken van wortelluizen op de wortels. Kun je hun uiterlijk beschrijven?

lot2007love 04-06-2020 18:51

Citaat:

FishStick007 schreef: (Bericht 34757381)
Hoihoi,

Ik heb een klein moestuintje met wat kruiden en groenten. Nu is het mij opgevallen, dat tientallen mieren over en tussen mijn kruiden krioelen. Deze kruiden zijn o.a. basilicum, peterselie en dille. Nu weet ik niet of ik er iets tegen moet doen of dat ik ze hun gang moet laten gaan. Als ik ze ga "bestrijden" wil ik natuurlijk ook niet de kans lopen, dat eventueel gif of andere chemische middelen in de plant trekken. De planten staan namelijk in bakken...

Heeft iemand er ervaring mee? Nu ik met corona toch thuis zit, heb ik tijd om plantjes te gaan verbouwen haha.

Groetjessss
FS

hey fs. mn moeder was tuinier voordat ze verpleger werd en ze zij dat ze kinderen aan het maken zijn ofz. heb ni opgelet. lots of love, lot xxx

Janelle2006 09-06-2020 21:43

Ik gebruikte dit soort doosjes. Dan komt het ook niet over je gewassen heen ;-) https://partner.bol.com/click/click?...ertebestrijdin

Veel succes!

Destruct! 10-06-2020 14:40

een link om geld te verdienen noice.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:58.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.