Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Hoe zijn of waren jouw lerar(ess)en Grieks, Latijn en/of KCV? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1714186)

Cherry Springs 12-09-2008 19:04

Hoe zijn of waren jouw lerar(ess)en Grieks, Latijn en/of KCV?
 
Omdat die lerar(ess)en nog wel eens een reden kunnen zijn om door te gaan of juist te stoppen met gymnasium. :o

In de brugklas had ik les van een Duitse dame die altijd vrij opgewekt was, met haar was wel te leven.
In de tweede kregen we een leraar die altijd een beetje timide was en ons niet zo veel heeft weten te leren qua grammatica en vertalingsvaardigheden etc. Wel was hij erg goed in het vertellen van mythen, dat deed hij duidelijk erg graag. Dan maakte hij zichzelf helemaal enthousiast en ging hij alles naspelen. Hij gaf ons Grieks en Latijn.
In de derde hadden we dezelfde leraar voor Grieks, maar een nieuwe voor Latijn. Hij mocht ons niet, en wij hem meteen ook niet. Hij begon met dingen behandelen die we nog nooit eerder gehad hadden en ging er vanuit dat wij die al kenden. Zelfs nadat we duidelijk maakten dat we nogal achterliepen, bleef hij iedere les met iets nieuws aankomen, terwijl we het vorige nog niet eens echt begrepen hadden. Hij wilde een nieuwe methode invoeren, we gebruikten Roma en hij wilde dat we Disco gingen gebruiken. Dat is nooit echt doorgevoerd, hij hield het ook niet langer dan een half jaar uit. Zijn vervanger is een stuk toffer, een klein mannetje met een funky kapsel van nog geen 30 dat nog niet zo lang les gaf, maar wel heel erg enthousiast was. Hij vond het erg gezellig om met ons te keutelen, zoals hij dat noemt.
In de vierde koos ik voor Grieks omdat ik dat interessanter vond dan Latijn. Ik was een van de 4 leerlingen die voor Grieks koos, en met z'n vieren zaten we dan in de les bij een nieuwe leraar. Een Indonesische oude knar die ook al niet zo groot is, en krom loopt. Hij had erg hoge verwachtingen van ons en die konden wij lang niet altijd waarmaken. Hij vatte dat op als luiheid en daardoor boterde het niet zo. We moesten alles in de les hardop vertalen, en als we dan twijfelden of iets zachtjes zeiden tegen onszelf verzekerde hij ons ervan dat hij ons echt niet uit zou lachen als we het fout deden. Dat heeft hij ook niet een keer gedaan, hij had ook niet zo veel gevoel voor humor. In plaats daarvan werd hij boos op onze zogenaamde stupiditeit omdat we dingen nog niet uit ons hoofd kenden.
Ik besteedde een aantal van mijn vele tussenuren dat jaar door bij mijn klasgenoten in hun les Latijn te gaan zitten, omdat die lessen, dankzij de leraar, altijd gezelliger waren dan alleen in de aula gaan zitten. :) Deze leraar gaf ons ook KCV en ging met ons mee naar Rome, wat erg leuk was, aangezien we met zo'n 14 mensen waren, 12 leerlingen die best met elkaar overweg kunnen en 2 leraren die ook nog eens vrij gaaf zijn. (y)
Nu in de 5e zijn er nog maar 2 mensen die Grieks doen, ik ben er een van. De leraar lijkt wat softer te zijn geworden voor ons beiden, misschien omdat hij het wel waardeert dat we ermee door zijn gegaan. We krijgen 4 uur per week les, wat wel veel is voor 2 mensen, maar we leren wel meer dan voorheen. En het is voor mij ook nog wel dragelijk omdat ik ook nog eens mijn huiswerk maak, en mijn andere klasgenoot doet dat minder consequent. Ha, ik win.
We zouden eigenlijk KCV moeten hebben afgerond maar omdat we niet zo erg opschoten hebben we nu nog een half jaar KCV, een uur per week. We proberen met z'n allen niet al te veel te doen zodat we nog een half jaar extra les krijgen, aangezien de leraar KCV geen Latijn geeft aan klassen hoger dan de 4e.
Hihi.

En hoe zijn jullie leraren?

Paranoide 13-09-2008 05:29

Ik had Latijn van een docent die wel aardig was en ook wel humor had, maar hij was verschrikkelijk fanatiek bezig met z'n vak en verwachtte dat Latijn de grootste passie van al z'n leerlingen was. En één van de gaafste docenten op onze school was een docente Grieks, die werd dronken op schoolreisjes en ging dan giechelen. Ze had naast Grieks ook aan de kunstacademie gestudeerd en ze had altijd interessant-rare kleren aan.

Overigens ben ik wel atheneum gaan doen, maar dat lag niet aan de docenten of aan m'n cijfers, meer aan een chaotisch wanbeleid van de school en mijn eigen gebrek aan initiatief om uit te zoeken what's up.

Thoughtful 13-09-2008 11:31

Achteraf waren mijn leraren Latijn en Grieks wel gaaf. Ik heb er wel vijf gehad geloof ik, van een snorrige grijze man inclusief geitenwollensokken tot juist een jonge hippe vrouw die daarnaast ook schooltoneel deed enzo. Wat ze leuk maakte is dat ze allemaal goed konden vertellen, misschien is dat ook wel een beetje een vereiste als docent Klassieke talen, in ieder geval praatten ze vaak een lesuur vol met een of andere mythe.
Een andere heeft me nog een keer gemaild toen ik Grieks wilde laten vallen. Met een uitgebreid betoog waarom ik allebei de klassieke talen moest kiezen, want het was een verrijking van mijn leven en het zou me vrij maken ofzo :confused: Nou ja ik liet me iig omkletsen als veertienjarige en heb ze maar gewoon allebei gekozen. Nooit spijt van gehad overigens, het werd en bleef mijn leukste vak.
Stelletje fanatiekelingen dus wel, die leraren.

Yuarti 15-09-2008 20:11

Mijn leraar, die ik in de 2e en 3e voor Grieks en Latijn had, in de 4e voor KCV en deels voor Latijn, in de 5e deels voor Latijn en nu in de 6e weer het hele jaar heb, is absoluut fantastisch. Zijn uitspraken doen de hele klas vaak dubbelliggen van het lachen. Vandaag mocht ik nog zijn zoontje ophalen bij de receptie, want z'n vrouw was even op school en had hem meegenomen. Dus toen liep ik met een kinderwagen met zo'n vet schattig kindje van 1/2 jaar door de school. Allemaal verbaasde blikken.
Quoten:
"Dat noemen ze de Scheinheiligerklärung."
"Nee, de rep is echt heel makkelijk. Kijk hier, 'wat is een fiets?'" - bij de voorbereiding van een KCV-toets.
"Als je dan een tekst op je examen krijgt die je al eens hebt gezien ben je echt gebenedictijnd."

Thoughtful 17-09-2008 17:17

Citaat:

Thoughtful schreef: (Bericht 28162458)
Achteraf waren mijn leraren Latijn en Grieks wel gaaf. Ik heb er wel vijf gehad geloof ik, van een snorrige grijze man inclusief geitenwollensokken tot juist een jonge hippe vrouw die daarnaast ook schooltoneel deed enzo. Wat ze leuk maakte is dat ze allemaal goed konden vertellen, misschien is dat ook wel een beetje een vereiste als docent Klassieke talen, in ieder geval praatten ze vaak een lesuur vol met een of andere mythe.
Een andere heeft me nog een keer gemaild toen ik Grieks wilde laten vallen. Met een uitgebreid betoog waarom ik allebei de klassieke talen moest kiezen, want het was een verrijking van mijn leven en het zou me vrij maken ofzo :confused: Nou ja ik liet me iig omkletsen als veertienjarige en heb ze maar gewoon allebei gekozen. Nooit spijt van gehad overigens, het werd en bleef mijn leukste vak.
Stelletje fanatiekelingen dus wel, die leraren.

Oh, ik heb dat mailtje teruggevonden: " 'Nuttige' opties maken een goed afgerichte geest van je, onnuttige opties maken je geest vrij, onafhankelijk en kritisch." :cool::confused:
Hmnouja, ik blijf erbij dat het fijne leraren waren.

bergruster 18-09-2008 15:51

Onze beste twee docenten zijn net nu, in ons examenjaar, vertrokken.
in klas 1 hadden we een nieuwe docent voor Latijn (dus ook zijn 1e jaar), gewoon normaal.
in klas 2 hadden we voor Latijn dezelfde docent, voor Grieks een hele lieve mevrouw, die erg vrolijk was.
in klas 3 voor Latijn een nieuwe, geweldige vrouw, die voor het eerst les gaf en dat geweldig kon, voor Grieks dezelfde mevrouw.
in klas 4 (heb alleen nog Latijn) weer dezelfde docent als in klas 1 en 2.
in klas 5 een hyperactieve mevrouw van 26, die echt fan-tas-tisch was.
en nu een vriendelijke, nieuwe meneer van 40 die ook heel goed is in Latijn en erg grappig.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:45.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.