Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   Stel je vraag aan de politie (deel 2) (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1867240)

Reverend 08-01-2013 18:07

Hebben jullie nou al een keer schietles gekregen?

Kristian 09-01-2013 12:27

Citaat:

Reverend schreef: (Bericht 32978639)
Hebben jullie nou al een keer schietles gekregen?

Ik krijg al 13 jaar schietles. Wat bedoel je precies ;) ?
Een "normale" politieagent traint momenteel 4 keer per jaar zijn / haar vaardigheden op het gebied van mensen aanhouden, schieten en op een juiste manier geweld toepassen.
Een agent met een extra taak zoals bijvoorbeeld een ME'er traint vaker maar de extra trainingen gaan dan over hoe die agent moet werken binnen de ME (in dit voorbeeld)

Heb ik zo je vraag beantwoord? Hopelijk. Kijk anders ook eens op www.vraaghetdepolitie.nl
Daar staan al veel vragen beantwoord en sommige zijn ook voorzien van korte filmpjes. Ik ben er haast zeker van dat er over de manier waarop wij trainen ook wel wat te vinden is.

Groet, Kristian

Kristian 09-01-2013 12:32

Citaat:

Riqui schreef: (Bericht 32932978)
Heey :) ff vraagje is dit alleen voor Nederland of ook het Belgisch district?:)

Hey hoi, excuus voor de verlate reactie. Don en ik zijn allebei werkzaam bij de politie in Nederland. Onze kennis gaat helaas niet zover dat we ook weten hoe de wet in België er inhoudelijk uit ziet. De samenwerking tussen de politie Nederland en scholieren.com is onder andere tot stand gekomen met medewerking van Simon, hoofdredacteur van scholieren.com Wellicht kun je jouw vraag bij hem kwijt.

Groet, Kristian

Kristian 09-01-2013 12:43

Citaat:

FREAKY_7 schreef: (Bericht 32960227)
Ik woon een aantal jaar in Duitsland aand de grens met NL.
Nogal vaak als ik terug kom van school (in NL) en de grens overga word ik aangehouden door de Duitse politie.
Deze vragen dan of ik drugs bij me heb en of ze me kunnen fouilleren en mijn tas doorzoeken.

Wat zijn hier mijn rechten? Kan ik weigeren om gefouilleerd te worden en ook weigeren dat mijn tas doorzocht word? Kunnen ze smoesjes verzinnen om een reden te hebben als ze die nodig hebben?

Ik had hier nooit problemen maar laatste keer gingen ze lekker alles uitpakken en er grapjes overmaken.
(zoals een pak koek voor de grap rondgeven)
En dat de Duitse politie niet erg vriendelijk is wist ik al langer maar ze zeiden ook nog 'hij heeft het vast goed verstopt'.

Ik weet niet of ze duane zijn of 'gewone politie', ze rijden wel altijd in undercover auto's.

Bvd

Hey hoi, excuus voor de wat latere reactie maar zowel Don als ik zijn niet altijd "live" op het forum en hebben het ook druk met ons werk als schoolwijkagent. In principe weet ik het antwoord op jouw vraag niet maar ik ga wel proberen het e.e.a. voor je uit te zoeken. Beloof echter niet dat dat lukt maar ik kom er op terug.

Groet, Kristian

Kristian 09-01-2013 13:44

Citaat:

DAH schreef: (Bericht 32918019)
Mogen speelgoed/nep-wapens als deze in Nederland? Passeren.ze de douane zonder probleem als.ze uit het buitenland komen? Er zit een.oranje.dop op de loop, maar hwt ziet ee vrij.realistisch uit.
http://m.airsoftmegastore.com/2645-W...AEG-Rifle.aspx

Hey hoi, excuus voor de late reactie maar zowel Don als ik zijn een tijdje niet online geweest mede door ons werk als schoolwijkagent maar zeker ook door de voorbereiding voor oud en nieuw. Dat is bij ons, de politie, altijd een hele drukke periode.

Ik heb het plaatje bekeken en het wapen ziet er inderdaad zeer realistisch uit. In principe zijn dat soort wapens, zoals wij dat noemen voor afdreiging geschikt, verboden. Voor afdreiging geschikt betekend dat je er andere mensen mee bang kunt maken en zelfs dingen kunt laten doen tegen hun zin. Denk hierbij aan een overval waarbij slachtoffers geld of andere zaken tegen hun wil afgeven aan de overvaller.

T.a.v welke wapens exact zijn verboden staat e.e.a. in de wet beschreven. Het gaat hierbij dan om de "Wet Wapens en Munitie" , ook wel vaak WWM genoemd.

Zie ook dit topic op de vraaghetdepolitie.nl : http://vraaghetdepolitie.nl/sf.mcgi?128

Hopelijk heb ik zo jouw vraag beantwoord.

Groet, Kristian

Kristian 09-01-2013 14:08

Citaat:

Kwaliteit schreef: (Bericht 32977193)
Vraag:

Binnenkort willen ze een nieuwe wet gaan laten 'door gaan' namelijk het alcohol gebruik onder de 18 jaar is verboden (in het openbaar).
Ik ben 15 en zal binnenkort 16 worden, stel de regel word gehandhaafd, wat zijn de straffen als je gepakt/betrapt word door de politie/wijkagenten etc etc vanwege open baar drinken (of openbaar dronkenschap?)
Gewoon een vraag :)

Hey hoi, ik kan natuurlijk niet jouw vraag in de toekomstige situatie beantwoorden want die situatie bestaat nog niet. Momenteel is het zo geregeld:

1) Iedere gemeente kent een APV, algemene plaatselijke verordening. Daarin staan de "gemeenteregels" . Daarin staat ook op welke plekken in de gemeente je geopende alcoholhoudende drank bij je mag hebben. In sommige gemeenten mag je op geen enkele plek in het openbaar een biertje of iets dergelijks drinken en in andere gemeenten geldt dit alleen voor een bepaald gebied. Lees dus jouw APV.

2) Mocht je binnen jouw gemeente wel in het openbaar een biertje mogen drinken dan mag je nog steeds niet in het openbaar "in staat van dronkenschap" verkeren. Simpel gezegt, zo dronken zijn dat je overlast veroorzaakt. Dit staat niet geregeld in de APV maar in het Wetboek van Strafrecht, een hogere vorm van regelgeving dan de APV.

Voor het overtreden van beide feiten ( onder 1 en 2 ) kun je worden aangehouden of staande gehouden. Bij staandehouding kiest de politieagent ervoor het voorval op straat af te handelen en bij aanhouden ga je mee naar het bureau. Vervolgens kan je in beide gevallen een bekeuring of proces-verbaal ontvangen. In veel gevallen zal dit een boete zijn. Jeugdigen kunnen tegenwoordig voor dit soort feiten ook verwezen worden naar bureau Halt.
Momenteel is de hoogte van de boete voor "openbare dronkenschap" €85,- . Ga je echter in die staat ook nog de openbare orde verstoren dan zal de hoogte van de boete worden bepaald voor de officier van justitie.

Hopelijk heb je zo antwoord op jouw vraag.

Groet, Kristian

Kristian 09-01-2013 14:25

Citaat:

steve01 schreef: (Bericht 32977499)
Beste,

Op mij school staan altijd veel kinderen aan de overkant van de school te roken.
Als de school-agent er aan komt weten ze niet hoe snel ze moeten zijn om de sigaret weg te gooien.
Ik weet dat je onder de 16 jaar geen tabak mag kopen maar mag je het wel gebruiken kan de school agent wat doen?

Hey hoi, excuus voor het late antwoord. De schoolagent kan hier niks tegen doen. Het roken van normale rookwaar is niet bij wet verboden voor een bepaalde leeftijd alleen aan de verkoop zijn regels verbonden.

Het enige wat de schoolagent zou kunnen doen is mensen op jouw school informeren. Ik zal mijn eigen werk als schoolagent als voorbeeld nemen. Ik weet bijvoorbeeld van mijn scholen dat zij wel hun eigen regels hebben t.a.v. roken. Zo mogen brugklassers op sommige scholen niet roken en als ze "betrapt" worden dan licht school hun ouders in. Het zou dus kunnen dat een schoolagent mee doet aan het naleven van deze schoolse regel. Je zou kunnen zeggen dat hij/zij dat dan meer als volwassen persoon doet dan als schoolagent.

Ik doe het zelf als schoolagent in principe niet. Wat ik zelf doe is, zeker bij de allerkleinste (11 en 12 jaar ) uit nieuwsgierigheid vragen waarom ze al aan het roken zijn geslagen.

Heb ik zo jouw vraag beantwoord?

Groet, Kristian

Don Heins 09-01-2013 14:30

Citaat:

FREAKY_7 schreef: (Bericht 32960227)
Ik woon een aantal jaar in Duitsland aand de grens met NL.
Nogal vaak als ik terug kom van school (in NL) en de grens overga word ik aangehouden door de Duitse politie.
Deze vragen dan of ik drugs bij me heb en of ze me kunnen fouilleren en mijn tas doorzoeken.

Wat zijn hier mijn rechten? Kan ik weigeren om gefouilleerd te worden en ook weigeren dat mijn tas doorzocht word? Kunnen ze smoesjes verzinnen om een reden te hebben als ze die nodig hebben?

Ik had hier nooit problemen maar laatste keer gingen ze lekker alles uitpakken en er grapjes overmaken.
(zoals een pak koek voor de grap rondgeven)
En dat de Duitse politie niet erg vriendelijk is wist ik al langer maar ze zeiden ook nog 'hij heeft het vast goed verstopt'.
ren. Ik denk dat dat in Duitsland niet anders is. Het feit dat je uit Nederland "drugsland" komt lijkt mij onvoldoende. Derhalve kan je wel naar de dienstnummers danwel hun namen vragen

Ik weet niet of ze duane zijn of 'gewone politie', ze rijden wel altijd in undercover auto's.

Bvd


Ik weet dat de politie in Nederland bij een vermoeden van drugs je mag fouilleren. Het feit alleen dat je uit Nederland komt is niet genoeg daarvoor. Ik neem dan wel aan dat de Duitse wet hetzelfde is als in Nederland.

Wat je wel kan doen is naar het Duitse of anders het Nederlandse politiebureau gaan. De Nederlandse politie zou het kunnen navragen bij hun collegas in de grens streek. Ik neem dan wel aan dat er een soort samenwerkingsverband is in de grensstreek.

Uiteindelijk zou je een klacht kunnen indienen bij de Duitse politie. Handig is wel dat je dag datum plaats tijdstip en de namen cq dienst nummers van de Duitsers hebt.

Kristian 09-01-2013 14:33

Citaat:

blondysuzy schreef: (Bericht 32977237)
Wat kan je het beste doen tegen huiselijk geweld van je broer tegen jezelf en je ouders?

Hey hoi,

Ik zou dit allereerst bespreekbaar maken. Bespreek het met jouw ouders, andere mensen die jij vertrouwd of vraag advies aan het steunpunt huiselijk geweld. Heb je jouw wijkagent wel eens hierover benaderd of kijk op http://www.huiselijkgeweld.nl Daar kun je, door het invoeren van jouw postcode, zien welke instanties er voor jouw zijn om hulp te bieden bij huiselijk geweld.

Het is een redelijk kort antwoord op een zeer ingewikkeld probleem. Hopelijk heb je er wel wat aan. Ik wil je wel nadrukkelijk op het hart drukken dat dit soort zaken alleen stoppen als jezelf in actie komt. Er is geen andere weg. Ik wens jou en jouw ouders dan ook de moed toe stappen te zetten.

Als laatste wil ik je meegeven dat , in principe, iedere dinsdag en donderdag s'avonds een chatsessie wordt gehouden op www.vraaghetdepolitie.nl Je kan door ook 1 op 1 chatten dus mocht dit antwoord niet genoeg zijn zou je daar ook nog eens gebruik van kunnen maken.

Groet, Kristian

Kristian 09-01-2013 14:40

Citaat:

ShySora schreef: (Bericht 32977512)
Beste agenten,


ik woon dan wel in België, maar ik denk dat de wetgeving min of meer hetzelfde zal zijn.
En ookal is dit niet zo, wij bevinden ons geregeld op Nederlands grond gebied. We wonnen niet heel ver van de grens.

Sinds kort hebben wij een jonge puppy, en nu is de vraag: wanneer mag mijn hond los lopen (zonder leiband dus) =3


Vriendelijke groeten,


=D

Hey hoi,

In Nederland is het in de APV (algemene plaatselijke verordening) geregeld waar je jouw hond mag laten loslopen. De APV zijn de regels van de gemeente. Je zult dus de APV van de gemeente waar jij vaak komt moeten bekijken. In Den Haag, waar ik zelf werk, moet iedere hond aangelijnd zijn met uitzondering van de aangewezen "uitlaatgebieden".

Groet, Kristian

Don Heins 09-01-2013 14:45

Citaat:

Kwaliteit schreef: (Bericht 32977193)
Vraag:

Binnenkort willen ze een nieuwe wet gaan laten 'door gaan' namelijk het alcohol gebruik onder de 18 jaar is verboden (in het openbaar).
Ik ben 15 en zal binnenkort 16 worden, stel de regel word gehandhaafd, wat zijn de straffen als je gepakt/betrapt word door de politie/wijkagenten etc etc vanwege open baar drinken (of openbaar dronkenschap?)
Gewoon een vraag :)

Ik daar maandag een tweet over getwitterd met een link naar de site www.vraaghetdepolitie.nl. Kijk anders even op die site aub

hier de juiste link! http://www.vraaghetdepolitie.nl/sf.mcgi?1762

Simon 09-01-2013 14:45

Citaat:

Kristian schreef: (Bericht 32980223)
e samenwerking tussen de politie Nederland en scholieren.com is onder andere tot stand gekomen met medewerking van Simon, hoofdredacteur van scholieren.com Wellicht kun je jouw vraag bij hem kwijt.

Inmiddels ben ik uitgever zelfs.

We hebben geen contacten met de Belgische politie, overigens wel bijvoorbeeld met de Vlaamse Scholieren Koepel. En we hebben een Vlaamse versie van de hoofdsite die we in de toekomst verder gaan "Vervlaamsen". http://www.scholieren.com/?land=be

Het heeft er natuurlijk van alles mee te maken dat we in Utrecht, Nederland gevestigd zijn.

Ik sta zeker open voor een dergelijke samenwerking, overigens.

Kristian 09-01-2013 14:46

Citaat:

hetisdenatuur schreef: (Bericht 32978538)
Wat doen jullie als er een melding binnen komt van een jongere die een schietpartij aan wil richten op zijn/haar school? en als deze persoon wapens in bereikt heeft en jullie daarvan op de hoogte zijn, wat doen jullie dan??

Hey hoi,

Wat we doen? We zouden natuurlijk een dergelijke melding serieus nemen en daar op reageren. Hoe we reageren ligt aan de informatie die we krijgen in de melding. Als we al vermoedens hebben dat een persoon met dergelijke ideeën rond loopt en ook de wapens ervoor heeft zullen we ook daar tegen optreden. Het zou dan heel logisch zijn dat we op zoek gaan naar die wapens en ook zullen kijken of die betreffende persoon , na aanhouding, geen extra hulp nodig heeft. Ik kan me zo voorstellen dat , als iemand dat soort ideeën, heeft het ook niet helemaal lekker in het hoofd gaat.

Groet, Kristian

Simon 09-01-2013 14:48

Citaat:

Kwaliteit schreef: (Bericht 32977193)
Vraag:

Binnenkort willen ze een nieuwe wet gaan laten 'door gaan' namelijk het alcohol gebruik onder de 18 jaar is verboden (in het openbaar).
Ik ben 15 en zal binnenkort 16 worden, stel de regel word gehandhaafd, wat zijn de straffen als je gepakt/betrapt word door de politie/wijkagenten etc etc vanwege open baar drinken (of openbaar dronkenschap?)
Gewoon een vraag :)

Eén van onze bloggers heeft dit laatst op een rijtje gezet. Ik denk dat dit al je vragen beantwoordt: http://www.scholieren.com/blog/2917/...lwet-ontrafeld

Kristian 09-01-2013 15:28

Citaat:

nigelgein schreef: (Bericht 32977842)
Beste agent,

wat zijn de minimale alcholleeftijden in het buitenland ? op internet staan namelijk verschillende info.
voooral frankrijk, italie en duitsland zijn voor mij belangerijk.

wat is de wetgeving omtrent maximale snelheden op zee/heb je vaarbewijs nodig voor open zee ? is daar uberhaupt een wet voor ?

gaat de alcoholleeftijdsverhoging nou wel of niet door, en zo ja, waneer ?

wat valt onder cat 1 (hele jaar door legaal ) vuurwerk in 2013 (horen elektrische ijsfonteinen daar ook bij ?

alvast bedankt voor het beantwoorden (van mijn hele lijst XD)

Hey hoi,

Een boel vragen, ik zal ze proberen zo goed mogelijk te beantwoorden maar ik moet ook zeggen (even streng) dat wij, Don en ik, niet op het forum jullie persoonlijke google zoekmachine zijn. Niet iedere vraag die je nl stelt is voor ons en had je het antwoord makkelijk kunnen vinden door even google (of andere zoekmachine) te raadplegen.

Vraag 1) Ik weet het antwoord daar echt niet op. Je stelt hier vragen aan nederlandse agenten en hoewel ook ik best bereid ben om dingen uit te zoeken gaat me dit iets te ver. Zul je dus even zelf moeten uitzoeken.

Vraag 2) Hier heb ik even navraag voor jou gedaan en tegelijkertijd gegoogled. Kijk eens op deze site: http://www.vaarbewijs.nl

Vraag 3) Helaas heb ik daar (nog) geen antwoord voor je op.

Vraag 4) Ook hier ben ik voor je gaan zoeken. Dit antwoord dekt de lading volgens mij wel redelijk: http://vraaghetdepolitie.nl/sf.mcgi?1584 en ook deze site geeft, nog vollediger, antwoord op jouw vuurwerkvraag : http://www.om.nl/vast_menu_blok/cont...oord/vuurwerk/
Het komt er in ieder geval dat geen enkel vuurwerk mag buiten de wettelijke vuurwerkperiode aan het eind van het jaar.

Hopelijk heb ik je toch kunnen helpen met mijn antwoorden.

Groet, Kristian

Kwaliteit 09-01-2013 15:38

Citaat:

Simon schreef: (Bericht 32980443)
Eén van onze bloggers heeft dit laatst op een rijtje gezet. Ik denk dat dit al je vragen beantwoordt: http://www.scholieren.com/blog/2917/...lwet-ontrafeld

Dit heeft mij inderdaad geholpen op mijn vraag :)(y)

-----------

Ontopic.

Ik had nog een vraag: Af en toe worden kinderen opgewacht door een stel oudere jaars, zij wachten dan op het slachtoffer (tot hij uit is) en staan bij alle uitgangen.
Wat is hier tegen te doen?

(dit heb ik nog nooit meegemaakt, maar ik vroeg het me af)

Reverend 09-01-2013 16:07

Citaat:

Kwaliteit schreef: (Bericht 32980513)
Dit heeft mij inderdaad geholpen op mijn vraag :)(y)

-----------

Ontopic.

Ik had nog een vraag: Af en toe worden kinderen opgewacht door een stel oudere jaars, zij wachten dan op het slachtoffer (tot hij uit is) en staan bij alle uitgangen.
Wat is hier tegen te doen?

Het zwakke kind op een vechtsport zetten en leren zichzelf te verdedigen.

Kristian 11-01-2013 13:12

Citaat:

FREAKY_7 schreef: (Bericht 32960227)
Ik woon een aantal jaar in Duitsland aand de grens met NL.
Nogal vaak als ik terug kom van school (in NL) en de grens overga word ik aangehouden door de Duitse politie.
Deze vragen dan of ik drugs bij me heb en of ze me kunnen fouilleren en mijn tas doorzoeken.

Wat zijn hier mijn rechten? Kan ik weigeren om gefouilleerd te worden en ook weigeren dat mijn tas doorzocht word? Kunnen ze smoesjes verzinnen om een reden te hebben als ze die nodig hebben?

Ik had hier nooit problemen maar laatste keer gingen ze lekker alles uitpakken en er grapjes overmaken.
(zoals een pak koek voor de grap rondgeven)
En dat de Duitse politie niet erg vriendelijk is wist ik al langer maar ze zeiden ook nog 'hij heeft het vast goed verstopt'.

Ik weet niet of ze duane zijn of 'gewone politie', ze rijden wel altijd in undercover auto's.

Bvd

Zoals gezegd zou ik het voor je navragen maar ik las dat mijn collega Don ook al had geprobeerd een antwoord te formuleren. Hoe het ook zij: ik ben gaan mailen met collega's uit de grensstreek die in 1 team samenwerken met duitse collega's. Jouw vraag lezende denken zij dat dit collega's van de duitse douane zijn. Hun bevoegheden zijn vergaand en jouw voorbeeld zagen deze collega's dan ook niet als uitzonderlijk.

Daarnaast blijft natuurlijk het advies van collega Don staan. Als je onbehoorlijke behandeld wordt kun je altij overwegen een klacht te doen maar je moet dan wel weten tegen wie je die klacht gaat doen, denk aan instantie en naam danwel dienstnummer van de betreffende duitse collega's.

Hopelijk heb je zo antwoord op jouw vraag.

Groet, Kristian

Kristian 11-01-2013 13:18

Citaat:

Kwaliteit schreef: (Bericht 32980513)
Dit heeft mij inderdaad geholpen op mijn vraag :)(y)

-----------

Ontopic.

Ik had nog een vraag: Af en toe worden kinderen opgewacht door een stel oudere jaars, zij wachten dan op het slachtoffer (tot hij uit is) en staan bij alle uitgangen.
Wat is hier tegen te doen?

(dit heb ik nog nooit meegemaakt, maar ik vroeg het me af)

Hey hoi,

Wat hier tegen te doen is? Ik zou zeggen dat , indien dit aan de hand is, je dan medewerkers van school waaschuwt zoals bijv de concierge of en van de teamleiders/conrectoren. Die zouden dan als eerst buiten een kijkje kunnen nemen en vragen wat de bedoeling is. Wellicht dat de betreffende leerling daarna dan veilig de school kan verlaten. Nog interessanter is het natuurlijk om ook uit te zoeken waarom een bepaalde leerling word opgewacht want dan pak je het "probleem" bij de wortel aan.

Groet, Kristian

NaamInGebruik 12-01-2013 20:34

Bij het uitgaan ooit een gevecht gezien waarbij de politie er tussen kwam. Beide vechtersbazen boos, opgefokt. Lichtelijk afgekoeld na een tijdje en nog boos op elkaar. Beiden wilde aangiften doen tegen de ander; maar na overleg met de politie hebben ze beiden een boete opgelegd gekregen. Dat zal minder papierwerk voor de agenten zijn geweest en op termijn ook aanzienlijk minder tijdsintensief dan serieuze aangiften.

Wat ik me wel afvraag bij ruzie's op straat: formeel gezien is iemand vollop op zijn gezicht (proberen) te slaan niet zo van 'oeps, foutje', maar best zwaar. Toch heb ik het idee dat er zelden aangiften wordt gedaan maar het vaak wordt opgelost via boetes; wat naar mijn inziens prima is overigens.

Maar; als er aangiften wordt gedaan, hoe werkt dat dan? Moeten beiden partij'en dan naar de rechter? Is er kans op een strafblad? Krijg je uberhaupt nog een verklaring van goed gedrag als je iemand ooit een keer in het uitgaansleven (geprobeerd hebt) lens te slaan? Of worden dergelijke dingen eigenlijk altijd afgedaan via een boete (bijv openbare ordeverstoring)?

Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat van een keertje een knokpartij iemand een strafblad krijgt of geen verklaring v goed gedrag meer kan opvragen; bij veel (toekomstige) beroepen is dat funest voor dergelijke studenten. Anderzeids: je moet ook niet elke week iemand half kapot kunnen slaan in ruil voor een boete; dat is ook raar.

Reverend 13-01-2013 14:17

Citaat:

NaamInGebruik schreef: (Bericht 32987640)
Bij het uitgaan ooit een gevecht gezien waarbij de politie er tussen kwam. Beide vechtersbazen boos, opgefokt. Lichtelijk afgekoeld na een tijdje en nog boos op elkaar. Beiden wilde aangiften doen tegen de ander; maar na overleg met de politie hebben ze beiden een boete opgelegd gekregen.

Wel vreemd an sich. Er moet toch iemand zijn die de eerste klap uitdeelt? Wat daarna volgt is dan imo allemaal zelfverdediging. Ik zie dan ook geen reden om iemand te beboeten.

NaamInGebruik 13-01-2013 20:19

Citaat:

Reverend schreef: (Bericht 32988944)
Wel vreemd an sich. Er moet toch iemand zijn die de eerste klap uitdeelt? Wat daarna volgt is dan imo allemaal zelfverdediging. Ik zie dan ook geen reden om iemand te beboeten.

Volgensmij wordt je geacht weg te rennen. Als een meisje een jongen slaat, en de jongen slaat terug, is de jongen fout; omdat er voor hem geen dreiging van gevaar is, hij kan weglopen; kans op schade niet echt reeel. Andersom daarintegen kan het meisje niet een jongen uitrunnen en wel schade toebrengen.

tbh vind ik dat te idioot voor woorden; wellicht dat het juridisch iets genuanceerder ligt; maar die 'dubbel'standaard word alsnog aangenomen bij uitsmijters, en ik denk ook bij politie.

maargoed; stel in het verhaal dat er 1 iemand fout was; hoe zou het dan met hem zitten; kan er aangiften tegen hem gedaan worden; strafblad of gewoon boete? hoe zit dat ^^

Reverend 13-01-2013 21:06

Citaat:

NaamInGebruik schreef: (Bericht 32989527)
Volgensmij wordt je geacht weg te rennen. Als een meisje een jongen slaat, en de jongen slaat terug, is de jongen fout; omdat er voor hem geen dreiging van gevaar is,

Lijkt me onzin. Vrouwen kunnen net zo goed schade aanrichten en als je door een vrouw geslagen wordt heb je alle recht om vol terug te meppen. Het is natuurlijk wat anders als je op haar schedel gaat stampen maar je hebt wel degelijk het recht om jezelf te verweren en het gevaar uit te schakelen.

Ik heb het ook wel eens zelf mogen aanschouwen. Aso bitches die denken dat ze stoer zijn door met z'n 3en een grote dude te gaan meppen. Op een gegeven moment had hij er genoeg van en stompte er zo 2 tegen de grond. Zelden zo'n heerlijk gevoel van gerechtigheid ervaren :D


Maargoed, ik vind het maar een vreemde regel van 2 boetes. Als je begint met meppen vind ik dat de verdedigende partij alle recht heeft om je uit te schakelen. Daar dient de politie zich buiten te houden imo.

mmPRTSR 14-01-2013 04:34

Ben blij dat jij geen agentje bent Reverend.

Toch heb ik een vraag over deze situatie:

Ong. een half jaar geleden kreeg ik een telefoon van me stiefvader (die mij erkend heeft als zijn zoon), na een discussie over de telefoon en wat scheldwoorden heen en weer is meneer naar ons huis toe gereden, op dat moment was ik alleen met mijn vriendin thuis.
Toen die dus aan de deur kwam ben ik weer met hem in discussie gegaan betreft alimentatie, mijn vriendin zat in de huiskamer terwijl ik in de deur opening stond.
Tijdens de discussie begon ik dus echt pissig te worden en begon dus weer met schelden, hierop gaf hij met een volle vuistslag in mijn gezicht een antwoord, omdat ik dit niet had verwacht schreeuwde ik "wat de fock" en deinsde naar achteren met meteen mijn armen omhoog omdat meneer het huis ongewenst betreedde, ook op het moment dat ik dat schreeuwde kwam mijn vriendin de hal in om te kijken wat er aan de hand was en die zag dus ook dat meneer binnen was getreden en probeerde meerdere vuistslagen, tevergeefs, te geven.

Als ik hem had aangepakt, wat ik niet heb gedaan puur uit medelijden voor mijn jongere zusje en broertje (ja wat moeten hun daar nou van denken dat je ff hun vader neerhaalt..) was het natuurlijk noodweer, ik heb uiteindelijk gekozen om zelf het huis te verlaten en naar de buren te gaan aangezien meneer niet van plan was het huis te verlaten, tijdens het verlaten heb ik hem dus ook bedreigd op de manier van "ik pak je nog wel".

Bij de buren zag ik meneer nog een aantal keer door de straat rijden en hem ook steeds een andere richting in slaan met het vermoeden dat die mij dus aan het zoeken was.

Toen ik op het politie bureau was, waar ik meteen met mijn moeder en der nieuwe vriend heen ging kwam het verhaal van "zijn verhaal tegen het mijne", omdat wij dat niet pikken is die nieuwe vriend dus naar meneer zijn huis gereden om verhaal te halen, en ja hoor, zijn verhaal was dus dat ik hem naar ze nek greep en dat hij daarop mij sloeg, mooi lul verhaal weer want als ik sowieso iets had gedaan zou het escaleren.

Dus het vervelende is dat het een gebeurtenis was zonder ook maar enige omstanders die het gezien hebben/kunnen hebben, alleen mijn vriendin hoorde mij schreeuwen en zag daarna de vuisten richting mij vliegen zonder dat ik ook maar iets deed behalve mezelf te beschermen.
Zij heeft naar haar eigen zeggen ook meneer het huis uit gestuurd en werd ook bedreigd door hem dat ze geslagen zou worden.

Nou is mijn vraag: Kan ik hier nou nog iets mee, meneer heeft trouwens een 'voorbeeld functie' als ambulance broeder, daarom dat ik ook nooit een klap had verwacht aangezien ze zelf zitten te janken bij de ambulance over het geweld.

Don Heins 16-01-2013 12:37

Citaat:

NaamInGebruik schreef: (Bericht 32987640)
Bij het uitgaan ooit een gevecht gezien waarbij de politie er tussen kwam. Beide vechtersbazen boos, opgefokt. Lichtelijk afgekoeld na een tijdje en nog boos op elkaar. Beiden wilde aangiften doen tegen de ander; maar na overleg met de politie hebben ze beiden een boete opgelegd gekregen. Dat zal minder papierwerk voor de agenten zijn geweest en op termijn ook aanzienlijk minder tijdsintensief dan serieuze aangiften.

Wat ik me wel afvraag bij ruzie's op straat: formeel gezien is iemand vollop op zijn gezicht (proberen) te slaan niet zo van 'oeps, foutje', maar best zwaar. Toch heb ik het idee dat er zelden aangiften wordt gedaan maar het vaak wordt opgelost via boetes; wat naar mijn inziens prima is overigens.

Maar als er aangiften wordt gedaan, hoe werkt dat dan? Moeten beiden partij'en dan naar de rechter? Is er kans op een strafblad? Krijg je uberhaupt nog een verklaring van goed gedrag als je iemand ooit een keer in het uitgaansleven (geprobeerd hebt) lens te slaan? Of worden dergelijke dingen eigenlijk altijd afgedaan via een boete (bijv openbare ordeverstoring)?

Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat van een keertje een knokpartij iemand een strafblad krijgt of geen verklaring v goed gedrag meer kan opvragen; bij veel (toekomstige) beroepen is dat funest voor dergelijke studenten. Anderzeids: je moet ook niet elke week iemand half kapot kunnen slaan in ruil voor een boete; dat is ook raar.

Goede vraag. Geweld bijvoorbeeld in het uitgaan moet worden verbannen. Maargoed vaak onder invloed van stoffen doen mensen rare dingen.

In jouw geval een 1 op 1 gevecht staat in de apv van de gemeente dat dit verboden is. Daarvoor krijg je een boete.

Overkomt het je nu dat je een klap hebt gekregen of je ziet dat er gevochten word onthoud het signalement van de veroorzaker en bel voor de verandering eens 112

in zo'n situatie houden wij de veroorzaker (verdachte) van de mishandeling (vechtpartij) aan (arrestatie). Dan is het wel essentieel dat er aangifte word gedaan. Zo niet dan kan je dus een bonnetje krijgen voor een tweegevecht of (dronken) overlast op straat veroorzaken. Vaak tijdens het uitgaan zijn beide vechterbazen onder invloed. Als men dan geen aangifte wil doen dan houd het voor ons op. Dan is het partijen scheiden en vorderen dat iedereen zich verwijderd zodat de rust kan terug keren.

Je krijgt een strafblad als wettig en overtuigend is bewezen dat je iemand hebt mishandeld.

Bijv. je doet aangifte. De politie moet dan 1 of nog beter 2 verklaringen van getuigen hebben dat blijkt dat de verdachte het letsel en of de pijn opzetterlijk heeft toegebracht. Jusitie bepaald of de zaak per transactie (boete) of via de rechter word afgedaan. Dan heb je dus een strafblad. Bij een bonnetje voor de APV dus niet.

Don Heins 16-01-2013 13:32

Citaat:

mmPRTSR schreef: (Bericht 32990113)
Ben blij dat jij geen agentje bent Reverend.

Toch heb ik een vraag over deze situatie:

Ong. een half jaar geleden kreeg ik een telefoon van me stiefvader (die mij erkend heeft als zijn zoon), na een discussie over de telefoon en wat scheldwoorden heen en weer is meneer naar ons huis toe gereden, op dat moment was ik alleen met mijn vriendin thuis.
Toen die dus aan de deur kwam ben ik weer met hem in discussie gegaan betreft alimentatie, mijn vriendin zat in de huiskamer terwijl ik in de deur opening stond.
Tijdens de discussie begon ik dus echt pissig te worden en begon dus weer met schelden, hierop gaf hij met een volle vuistslag in mijn gezicht een antwoord, omdat ik dit niet had verwacht schreeuwde ik "wat de fock" en deinsde naar achteren met meteen mijn armen omhoog omdat meneer het huis ongewenst betreedde, ook op het moment dat ik dat schreeuwde kwam mijn vriendin de hal in om te kijken wat er aan de hand was en die zag dus ook dat meneer binnen was getreden en probeerde meerdere vuistslagen, tevergeefs, te geven.

Als ik hem had aangepakt, wat ik niet heb gedaan puur uit medelijden voor mijn jongere zusje en broertje (ja wat moeten hun daar nou van denken dat je ff hun vader neerhaalt..) was het natuurlijk noodweer, ik heb uiteindelijk gekozen om zelf het huis te verlaten en naar de buren te gaan aangezien meneer niet van plan was het huis te verlaten, tijdens het verlaten heb ik hem dus ook bedreigd op de manier van "ik pak je nog wel".

Bij de buren zag ik meneer nog een aantal keer door de straat rijden en hem ook steeds een andere richting in slaan met het vermoeden dat die mij dus aan het zoeken was.

Toen ik op het politie bureau was, waar ik meteen met mijn moeder en der nieuwe vriend heen ging kwam het verhaal van "zijn verhaal tegen het mijne", omdat wij dat niet pikken is die nieuwe vriend dus naar meneer zijn huis gereden om verhaal te halen, en ja hoor, zijn verhaal was dus dat ik hem naar ze nek greep en dat hij daarop mij sloeg, mooi lul verhaal weer want als ik sowieso iets had gedaan zou het escaleren.

Dus het vervelende is dat het een gebeurtenis was zonder ook maar enige omstanders die het gezien hebben/kunnen hebben, alleen mijn vriendin hoorde mij schreeuwen en zag daarna de vuisten richting mij vliegen zonder dat ik ook maar iets deed behalve mezelf te beschermen.
Zij heeft naar haar eigen zeggen ook meneer het huis uit gestuurd en werd ook bedreigd door hem dat ze geslagen zou worden.

Nou is mijn vraag: Kan ik hier nou nog iets mee, meneer heeft trouwens een 'voorbeeld functie' als ambulance broeder, daarom dat ik ook nooit een klap had verwacht aangezien ze zelf zitten te janken bij de ambulance over het geweld.

Allereerst doet de politie aan waarheidsvinding en bij een 1-1 verhaal is de waarheid moeilijk te vinden. Ik weet niet of je aangifte hebt gedaan maar je hebt het recht om altijd aangifte te doen, dan moet de politie wel naar de zaak kijken. Maargoed als je vriendin de mishandeling niet heeft gezien word dat moeilijk. Je kan er nu eigenlijk niet zoveel meer mee. Wat je wel nog kan is een gesprek met de politie hierover aanvragen. Als je wel aangifte hebt gedaan dan.

NaamInGebruik 16-01-2013 20:15

Citaat:

Don Heins schreef: (Bericht 32994802)
Goede vraag. Geweld bijvoorbeeld in het uitgaan moet worden verbannen. Maargoed vaak onder invloed van stoffen doen mensen rare dingen.

In jouw geval een 1 op 1 gevecht staat in de apv van de gemeente dat dit verboden is. Daarvoor krijg je een boete.
*
Overkomt het je nu dat je een klap hebt gekregen of je ziet dat er gevochten word onthoud het signalement van de veroorzaker en bel voor de verandering eens 112

in zo'n situatie houden wij de veroorzaker (verdachte) van de mishandeling (vechtpartij) aan (arrestatie). Dan is het wel essentieel dat er aangifte word gedaan. Zo niet dan kan je dus een bonnetje krijgen voor een tweegevecht of (dronken) overlast op straat veroorzaken. Vaak tijdens het uitgaan zijn beide vechterbazen onder invloed. Als men dan geen aangifte wil doen dan houd het voor ons op. Dan is het partijen scheiden en vorderen dat iedereen zich verwijderd zodat de rust kan terug keren.

Je krijgt een strafblad als wettig en overtuigend is bewezen dat je iemand hebt mishandeld.

Bijv. je doet aangifte. De politie moet dan 1 of nog beter 2 verklaringen van getuigen hebben dat blijkt dat de verdachte het letsel en of de pijn opzetterlijk heeft toegebracht. Jusitie bepaald of de zaak per transactie (boete) of via de rechter word afgedaan. Dan heb je dus een strafblad. Bij een bonnetje voor de APV dus niet.

Okay, thanks : ).
Al zie ik het verschil tussen de APV en het arrestatie niet zo, in de quote heb ik er even sterretje tussen gezien. Beiden gevallen gaat het om vechten tussen (laten we zeggen) twee mensen. In principe is dat een boete; tenzij (in ieder geval) één van de twee aangifte wil doen?

tijmen2000 19-01-2013 10:50

Mogen jullie iemand zo maar verdacht noemen? Bijvoorbeeld als je denkt dat hij drugs dealt maar je weet het niet zeker?

Reverend 19-01-2013 19:22

Iedereen mag iedereen zomaar verdacht noemen.

Don Heins 20-01-2013 09:45

Citaat:

NaamInGebruik schreef: (Bericht 32995521)
Okay, thanks : ).
Al zie ik het verschil tussen de APV en het arrestatie niet zo, in de quote heb ik er even sterretje tussen gezien. Beiden gevallen gaat het om vechten tussen (laten we zeggen) twee mensen. In principe is dat een boete; tenzij (in ieder geval) één van de twee aangifte wil doen?

Ja daar komt het wel op neer. Maargoed om het ingewikkeld te maken voor de APV kan je ook aangehouden worden. Er zijn wel eens situaties waarbij bijvoorbeed twee zwervers met elkaar gaan vechten en dan als de politie komt echt helemaal niks willen dan kunnen die een bonnetje voor de APV tz tweegevecht krijgen.

Don Heins 20-01-2013 09:55

Citaat:

tijmen2000 schreef: (Bericht 32999423)
Mogen jullie iemand zo maar verdacht noemen? Bijvoorbeeld als je denkt dat hij drugs dealt maar je weet het niet zeker?

Een verdachte is iemand waarbij uit feiten en of omstandigheden voordat de vervolging is aangevangen een redelijk vermoeden van schuld aan enig strafbaar feit voortvloeit.

Dus nee wij kunnen niet iedereen verdachte noemen. Verwarrend en moeilijk word het als je iemand in een verdachte situatie treft maar er geen feiten en omstandigheden zijn.

Elke agent moet die afweging maken. Voor de ene agent kan iemand net wel verdachte zijn en voor de ander net niet. Als wij iemand als verdachte aanhouden (arresteren) dan volgt ook altijd een toetsing van die aanhouding of het wel rechtmatig is. Dat noemen we dan een voorgeleiding bij de hulpofficier van justitie. Dit gebeurd vaak aan bureau alvorens we je insluiten.

Patataap 21-01-2013 17:02

Mag je wegrennen bij je arrestatie of ontsnappen uit de gevangenis? Ik snap dat het niet hoort en dat je het beter niet kunt doen, maar levert het een extra aanklacht op?

lifeisgood 22-01-2013 00:07

Ja, je mag (proberen) te ontsnappen uit de gevangenis of weg te rennen als je wordt aangehouden. Het is pas strafbaar op het moment dat je er geweld bij gebruikt, of iemand bedreigt of iets dergelijks. Dit is omdat je als verdachte/veroordeelde niet hoeft mee te werken aan je eigen opsluiting. Vergelijk het met het recht om te zwijgen. Na een ontsnappingspoging volgen er vaak wel straffen in de zin van dat privileges worden ingetrokken, je kan worden overgeplaatst naar een andere (zwaarder bewaakte) gevangenis en je vervroegde invrijheidsstelling wegens goed gedrag (standaard 1/3 van de straf geloof ik) gaat vaak niet door. Dus in die zin kan het wel degelijk vervelende gevolgen hebben.

.Daan 23-01-2013 13:18

Ik heb sinds 2 jaar een eigen bedrijf en nu werd ik vanochtend gebeld door een website met de vraag of mijn gegevens nog steeds klopte. Ik ben hier niet op in gegaan omdat ik nooit contact met de betreffende website heb gehad. Nu heb ik wat 'research' gedaan en ben erachter gekomen dat er tientallen ondernemers zijn opgelicht door dit bedrijf. Voor je het weet moet je een factuur van €400,- excl. btw aftikken terwijl je nergens vanaf weet.

Heeft het zin om hier aangifte van te doen bij de politie of wordt hier toch niks mee gedaan? Misschien een andere tip waar ik dit wel kan melden?

Het blijkt dat verschillende kantonrechters al uitspraken tegen dit bedrijf hebben gedaan en meerdere geld boetes hebben opgelegd wegen acquisitiefraude.

Don Heins 24-01-2013 14:20

Citaat:

Patataap schreef: (Bericht 33003195)
Mag je wegrennen bij je arrestatie of ontsnappen uit de gevangenis? Ik snap dat het niet hoort en dat je het beter niet kunt doen, maar levert het een extra aanklacht op?

Als je verdachte terzake een misdrijf bent hoef je niet aan je eigen veroordeling cq aanhouding mee te werken. Maar verzet je, je met geweld hiertegen dan pleeg je een nieuw strafbaar feit en heb je dus twee misdrijven aan je broek. Iemand helpen die aangehouden word is ook strafbaar tz belemmering.

Maar bij verkeersboetes / controles / staandehoudingen dien je WEL te stoppen. Is wel raar maar zo is de wet nu eenmaal.

Don Heins 24-01-2013 14:22

Citaat:

.Daan schreef: (Bericht 33006249)
Ik heb sinds 2 jaar een eigen bedrijf en nu werd ik vanochtend gebeld door een website met de vraag of mijn gegevens nog steeds klopte. Ik ben hier niet op in gegaan omdat ik nooit contact met de betreffende website heb gehad. Nu heb ik wat 'research' gedaan en ben erachter gekomen dat er tientallen ondernemers zijn opgelicht door dit bedrijf. Voor je het weet moet je een factuur van €400,- excl. btw aftikken terwijl je nergens vanaf weet.

Heeft het zin om hier aangifte van te doen bij de politie of wordt hier toch niks mee gedaan? Misschien een andere tip waar ik dit wel kan melden?

Het blijkt dat verschillende kantonrechters al uitspraken tegen dit bedrijf hebben gedaan en meerdere geld boetes hebben opgelegd wegen acquisitiefraude.

Ik zou persoonlijk zeggen google even. Maargoed ik stuur je vraag intern even door. Je krijgt bericht. Verder heeft aangifte doen altijd zin mijn inziens.

dodo99 24-01-2013 19:31

Stel dat ik nu zou zeggen dat ik ergens heb ingebroken (heb ik niet gedaan hoor), wat zou de politie dan doen?

Reverend 25-01-2013 13:55

Hangt ervanaf of ze het kunnen horen.

dodo99 25-01-2013 15:34

Citaat:

Reverend schreef: (Bericht 33009321)
Hangt ervanaf of ze het kunnen horen.

typen,ook goed!

Reverend 25-01-2013 17:00

Hangt ervanaf of ze het lezen, dus.

dodo99 25-01-2013 18:30

en als ze het zouden lezen?

Mutant_oud 27-01-2013 12:46

Citaat:

.Daan schreef: (Bericht 33006249)
Ik heb sinds 2 jaar een eigen bedrijf en nu werd ik vanochtend gebeld door een website met de vraag of mijn gegevens nog steeds klopte. Ik ben hier niet op in gegaan omdat ik nooit contact met de betreffende website heb gehad. Nu heb ik wat 'research' gedaan en ben erachter gekomen dat er tientallen ondernemers zijn opgelicht door dit bedrijf. Voor je het weet moet je een factuur van €400,- excl. btw aftikken terwijl je nergens vanaf weet.

Heeft het zin om hier aangifte van te doen bij de politie of wordt hier toch niks mee gedaan? Misschien een andere tip waar ik dit wel kan melden?

Het blijkt dat verschillende kantonrechters al uitspraken tegen dit bedrijf hebben gedaan en meerdere geld boetes hebben opgelegd wegen acquisitiefraude.

Dit gebeurt in België ook vaker, je krijgt een brief waarin gevraagd wordt te controleren of je gegevens kloppen. Er staat dan één of andere behoorlijke fout in en als je dat verbeterd terugstuurt, ga je een verbinding aan die honderden tot duizenden euro's kan kosten. Het staat dan ergens in kleine lettertjes. Er is zelfs een bedrijf geweest dat zich voordeed als iets anders en een contract eruit heeft kunnen slepen, gelukkig hebben we het in de gaten gekregen, maar we hebben een rechtszaak moeten aanspannen om het te laten verbreken, want dat kwam al snel neer op tienduizenden euro's. Zijn er bepaalde ondernemersverenigingen? Die zou ik in ieder geval op de hoogte brengen. Mensen in je omgeving ook op de hoogte brengen. Naam vermelden op fora zodat ze in Google-resultaten verschijnen. Er is ook een programma Opgelicht ofzo?


Dan een vraag aan de politie, het is in België gebeurd, maar ik ben ook wel even benieuwd naar de Nederlandse wetgeving: mag een politiewagen de verkeersregels overtreden zonder het voeren van zwaailichten en sirene?

bloodyb 27-01-2013 13:15

Ja dat mogen ze idd maar dan hebben ze in principe géén voorrang dus als er brokken komen....

Dittrich 27-01-2013 13:27

Citaat:

Mutant schreef: (Bericht 33012587)
Dan een vraag aan de politie, het is in België gebeurd, maar ik ben ook wel even benieuwd naar de Nederlandse wetgeving: mag een politiewagen de verkeersregels overtreden zonder het voeren van zwaailichten en sirene?

Dat mogen ze inderdaad gewoon doen. De politie in Nederland heeft vrijstelling van het RVV'90 en de Wegenverkeerswet wanneer dat voor de uitoefening van het beroep noodzakelijk is. Ze mogen dus ook zonder het voeren van zwaailicht en sirene harder rijden dan toegestaan of door rood etc.
Belangrijke regel is wel dat ze nooit ander verkeer in gevaar mogen brengen. Geldt ook wanneer ze mét blauwblauw rijden trouwens.

Don Heins 28-01-2013 08:55

Citaat:

.Daan schreef: (Bericht 33006249)
Ik heb sinds 2 jaar een eigen bedrijf en nu werd ik vanochtend gebeld door een website met de vraag of mijn gegevens nog steeds klopte. Ik ben hier niet op in gegaan omdat ik nooit contact met de betreffende website heb gehad. Nu heb ik wat 'research' gedaan en ben erachter gekomen dat er tientallen ondernemers zijn opgelicht door dit bedrijf. Voor je het weet moet je een factuur van €400,- excl. btw aftikken terwijl je nergens vanaf weet.

Heeft het zin om hier aangifte van te doen bij de politie of wordt hier toch niks mee gedaan? Misschien een andere tip waar ik dit wel kan melden?

Het blijkt dat verschillende kantonrechters al uitspraken tegen dit bedrijf hebben gedaan en meerdere geld boetes hebben opgelegd wegen acquisitiefraude.

Je kan even googlen op Acquisitiefraude of op SAF

Steunpunt Acquisitiefraude
Let op: vrijdag 25 januari 2013 hebben wij geen juridisch spreekuur.

Steunpunt Acquisitiefraude is het landelijk meldpunt voor acquisitie(advertentie)fraude. Iedere organisatie die zich gedupeerd of misleid voelt door bedrijven op het gebied van advertentiecontracten, vermeldingen op websites, vermeldingen in internetgidsen en spooknota's, kan dit bij ons melden.

Steunpunt Acquisitiefraude geeft deelnemers van de stichting juridische hulp en (preventieve) adviezen in hun melddossier. Leden van de bij ons aangesloten brancheorganisaties kunnen gratis deelnemer worden van het steunpunt.

Mocht u nog vragen hebben over acquisitiefraude of onze werkwijze, kijk dan bij onze veel gestelde vragen. Wellicht staat het antwoord op uw vraag er reeds bij.

Heeft u vragen over andere soorten fraude dan acquisitiefraude? U kunt dan contact opnemen met de Fraudehelpdesk: www.fraudehelpdesk.nl.

Don Heins 28-01-2013 08:56

Citaat:

dodo99 schreef: (Bericht 33008548)
Stel dat ik nu zou zeggen dat ik ergens heb ingebroken (heb ik niet gedaan hoor), wat zou de politie dan doen?

Waar heb je dan ingebroken en hoe heb je dat dan gedaan? Zou ik vragen? lijkt dan dat je dader wetenschappen hebt dan zou ik je staaandehouden en als dan uit feiten en omstandigheden zou blijken dat je verdachte bent zou ik je arresteren en heel snel de officier van justitie in kennis stellen.

Mutant_oud 13-02-2013 15:14

Citaat:

Dittrich schreef: (Bericht 33012665)
Dat mogen ze inderdaad gewoon doen. De politie in Nederland heeft vrijstelling van het RVV'90 en de Wegenverkeerswet wanneer dat voor de uitoefening van het beroep noodzakelijk is. Ze mogen dus ook zonder het voeren van zwaailicht en sirene harder rijden dan toegestaan of door rood etc.
Belangrijke regel is wel dat ze nooit ander verkeer in gevaar mogen brengen. Geldt ook wanneer ze mét blauwblauw rijden trouwens.

(y) Ik vroeg het me af, ik heb daar allemaal geen moeite mee, maar het was grappig dat ik aan het inhalen was en opeens een auto achter me kreeg die duidelijk veel harder reed dan ik, maar ik kon niet zien wat voor auto (het was donker) en ik dacht 'flikker op, je hebt geen sirene, dus je kunt me niet dwingen harder te rijden ^^' en toen hij mij voorbij ging, bleek het een politiewagen te zijn die zijn sirene dus niet gebruikte :D Daarna haalde hij nog wat vreemde toeren uit omdat de rest van zijn groep blijkbaar een afrit aan het nemen was die hij bijna had gemist. Maar geen gevaar verder, alleen niet zo mooi om een politiewagen dat te zien doen :D


Nog een vraag: ik heb dingen gehoord over een veranderde wetgeving rond airsoftwapens. Wat houdt die precies in en mag ik dan als buitenlander die die dingen mag bezitten ze dan ook in Nederland bij hebben?

bloodyb 13-02-2013 15:23

Ik heb ook zoiets gehoord en vraag me af welke airsoftwapens ze bedoelen. Die dingen die 1 op 1 kopieen van echte blaffers zijn zijn verboden en het lijkt me sterk dat ze nu worden toegelaten.

Kristian 20-02-2013 15:46

Citaat:

bloodyb schreef: (Bericht 33034719)
Ik heb ook zoiets gehoord en vraag me af welke airsoftwapens ze bedoelen. Die dingen die 1 op 1 kopieen van echte blaffers zijn zijn verboden en het lijkt me sterk dat ze nu worden toegelaten.

Hey hoi,

De wetgeving omtrent airsoft-wapens is inderdaad in januari 2013 aangepast. Het is niet zo dat nu ineens deze op echt gelijkende vuurwapens legaal zijn. De aanpassing betekent dat het mogelijk is geworden het spel / de sport "airsoft" te bedrijven. Hier zijn echter veel en strenge voorwaarden aan verbonden. Je kan dus nog steeds niet met een dergelijk wapen over straat lopen en er mee spelen.

Op dit moment zijn wij druk bezig om de sectie "(nep)-wapens" op www.vraaghetdepolitie.nl aan te passen aan de huidige wetgeving.

Op het moment dat dat online staat zullen we dat hier melden. Tot die tijd zou je wellicht hier kunnen kijken of op de website van de Nederlandse Airsoft Belangen Vereniging - http://www.nabv.nl/

Hopelijk al iets van een antwoord op jou / jullie vragen.

Groet, Kristian

JustSaying 27-02-2013 13:44

hoi allemaal,

ik ben nu bezig met een PO van het vak MA een van de onderwerpen is Bureau- halt
en daarvan moesten we een paar vragen beantwoorden en 10 vragen zelf verzinnen.
en ik kon sommige vragen niet vinden dus ik vroeg of jullie dat we wisten.

1. Op welke manieren worden de ouders van de jongere betrokken?
2. Wat voor soort straffen geeft Bureauhalt? Noem een paar voorbeelden
3. Hoeveel jongeren voeren jaarlijks via Bureauhalt een taakstraf uit?
4. En wat gebeurt er als jongeren de Halt-straf niet goed afronden?
5. Komt er een notitie in het uittreksel justitiële documentaire te staan wanneer je naar halt gaat?

ik hoop dat jullie ze kan beantwoorden alvast bedankt


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:06.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.