Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   Lastige dingen bij het maken van een cv (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1651998)

z0pje 07-12-2007 23:38

Lastige dingen bij het maken van een cv
 
Ik denk dat er bij veel mensen wel vragen zijn bij het maken van een cv, dus dit hoeft niet alleen over mijn vragen te gaan.

Ik ben bezig met een cv omdat ik eeeindelijk wel aan een andere baan toe ben. Meeste dingen vind ik niet moeilijk, maar nu ben ik bij m'n hobby's aanbeland. Opz zich niet verplicht om te noemen, maar lijkt me toch relevant.
Maar aangezien ik veel van mijn tijd doorbreng met dingen die niet echt als hobby's op een cv passen weet ik niet goed wat ik er neer moet zetten. Ik had er net lezen op gezet toen ik las dat dat banaal is. Maar wat mag dan in vredesnaam nogwel? "netwerken via hyves en scholieren.com" lijkt me ook niet gepast :p "Uitgaan, bier schenken op borrels" (e.d.) lijken me voor een werkgever ook niet aantrekkelijk. Ik doe verder niet echt actief aan sport en vind het ook stom om er "wandelen" op te zetten... MAAR WAT IS DAN WEL GOED???? :'(
Ik wil waarschijnlijk solliciteren voor promotie werk.

Andere vragen over het maken van een cv natuurlijk van harte welkom

x-spekkie-x 08-12-2007 08:14

Zit je in het bestuur bij een vereniging? Doe je vrijwilligerswerk? Doe je bepaalde sporten? (bv hardlopen (y))
Kijk ook wat bij de functie van belang zou zijn, bij promotie werk willen ze dat je er representatief uit ziet en makkelijk een babbeltje kunt maken. Zoek een hobby waar dat bij naar voren komt, bv je bier schenken op borrels ;) (maak er dan 'vrijwilliger bij verenigingsfeesten' van ofzo :))

Gunkan 08-12-2007 08:48

Idd, de meeste hobbies kunnen die mensen echt niet schelen, tenzij ze ook getuigen van iets dat bij de nieuwe baan nuttig kan zijn.

Bestuurslid -> je kan organiseren
Teamsport -> je kan in een team werken
Indiv. sport -> je kan zelfstandig werken
Vrijwilliger -> je bent bereid tot hard werk
Een crea-bea -> je kan creatieve oplossingen verzinnen

Enz...

Dat je een filmcollectie hebt van 5000 DVDs, of dat je woonkamer vol boeken staat boeit de meeste bazen dan weer niet heel veel. Jammer, want ook aan heel veel lezen kan je wat hebben :)

z0pje 09-12-2007 21:50

Citaat:

x-spekkie-x schreef: (Bericht 26568610)
Zit je in het bestuur bij een vereniging? Doe je vrijwilligerswerk? Doe je bepaalde sporten? (bv hardlopen (y))
Kijk ook wat bij de functie van belang zou zijn, bij promotie werk willen ze dat je er representatief uit ziet en makkelijk een babbeltje kunt maken. Zoek een hobby waar dat bij naar voren komt, bv je bier schenken op borrels ;) (maak er dan 'vrijwilliger bij verenigingsfeesten' van ofzo :))

vrijwilligers werk en het bestuur van mn studievereniging heb ik al bij mn nevenactiviteiten staan. ik doe wel zwemmen maar niet heel intensief. ik denk dat ik hobby's maar weglaat anders :p

Gunkan 09-12-2007 22:54

Goed plan. :)

En zelfs al staat het er niet op, dan kan het alsnog bij je sollicitatie gesprek ter sprake komen. Ze kunnen je d'r naar vragen, of het wordt op een ander moment relevant. Who knows?

Succes!

knijtert 09-12-2007 23:06

Ik hoorde juist dat je altijd Lezen op je cv moet zetten. Het is nooit een afknapper, maar kan alleen in je voordeel werken. Ook al is het heel gewoontjes.

T_ID 09-12-2007 23:26

Hier forummen is natuurlijk "voeren van discussies over [onderwerp van je favo subforum"
Iedereen die niet sport doet uiteraard 'casual' aan hardlopen omdat dit geen clubs vereist en nooit door de mand kan vallen.
Bier tappen is 'horeca ervaring'. Werd je niet betaald, dan deed je 'vrijwilligerswerk voor [naam organiserende vereniging]'
Wandelen is tegenwoordig "Trekking", boeit niets dat we hier geen bergen of wildernis hebben.

fib 11-12-2007 12:35

Je kunt je Kolb-leerstijl erin zetten; ben je een denker? doener? toepasser?

ekki 12-12-2007 19:18

Citaat:

fib schreef: (Bericht 26594145)
Je kunt je Kolb-leerstijl erin zetten; ben je een denker? doener? toepasser?

Het is sowieso wel slim om wat van dat soort persoonlijke dingen erin te zetten. En uiteraard ook waaruit dit blijkt. Alleen hoort dit uiteraard niet bij hobby.

dext0r 12-12-2007 23:04

mijn persoonlijkheid ga ik niet beschrijven in een CV ?? dat doe ik wel in de brief.
ik vind persoonlijk een CV meer iets voor een opsomming van de feitelijk behaalde resultaten.

per piacere 13-12-2007 17:17

zet dan geen 'lezen' maar gewoon 'engelse literatuur' oid

Adore 14-12-2007 12:06

Nu ik dit lees krijg ik er zelf een vraag bij: bij hobby's kun je dus vrijwilligerswerk noemen. Maar omdat ik meerdere vrijwilligersfuncties doe en heb gedaan, heb ik dat gewoon een apart kopje 'vrijwilligerswerk' gegeven, omdat ik dat bij hobby's minder tot z'n recht vind komen dan. Dat kan toch ook gewoon?

Dan heb ik weer geen kopje hobby's, omdat ik dan ook uitkom op lezen en winkelen en dat interesseert dan weer niet. :p

Balance 14-12-2007 15:35

@Adore: ja dat kan ook gewoon. Er is geen vast staand protocol voor CV's. Ze kunnen enorm uiteenlopen.

Zo heb ik kopjes:

- Opleiding en diploma's
- Werkervaring
- Vrije tijd / vaardigheden

En onder vrije tijd / vaardigheden heb ik cursussen waaraan ik heb deelgenomen, bestuur waarin ik heb gezeten en vrijwilligerswerk.

Adore 14-12-2007 16:21

Dat is inderdaad weer anders dan ik. :)

Ik heb (zo even uit m'n hoofd)

- gevolgd onderwijs
- Werkervaring
- Stages en cursussen
- Vrijwilligerswerk
- Vaardigheden

In sommige sollicitaties had ik er nog het kopje 'referenties' aan toegevoegd.

Maar ik ben op grond van m'n CV nooit afgewezen voor bijbaantjes en voor m'n studie kreeg ik er een goeie voldoende voor. Dus ik hou 'm zo en werk 'm alleen bij.

Gunkan 14-12-2007 18:37

Ik heb dat kopje "nevenactiviteiten" genoemd :)
* Stichtingwerk
* Organisatiewerk
* Hobbies die relevant zijn.

Dat kopje referenties is inderdaad een goede. Maar hoe vaak wordt dat tegenwoordig nog gebruikt? Het is al heel lang geleden dat ik iemand vroeg als referentie.

Adore 18-12-2007 21:38

Citaat:

CailinCoilleach schreef: (Bericht 26622435)
Ik heb dat kopje "nevenactiviteiten" genoemd :)
* Stichtingwerk
* Organisatiewerk
* Hobbies die relevant zijn.

Dat kopje referenties is inderdaad een goede. Maar hoe vaak wordt dat tegenwoordig nog gebruikt? Het is al heel lang geleden dat ik iemand vroeg als referentie.

Toen ik in oktober solliciteerde voor mijn huidige bijbaan werd er nog naar gevraagd. Ik moest er notabene twee opgeven. Eén persoon is toen ook daadwerkelijk opgebeld.

Zelf vind ik het voor een bijbaan wel overdreven. Maar goed, heb de bijbaan en heb het er naar m'n zin, dus prima. :p

Chimera 19-12-2007 14:40

Citaat:

CailinCoilleach schreef: (Bericht 26622435)
Dat kopje referenties is inderdaad een goede. Maar hoe vaak wordt dat tegenwoordig nog gebruikt? Het is al heel lang geleden dat ik iemand vroeg als referentie.

Bij bijbaantjes zal het niet erg interessant zijn, maar bij echte banen is het weldegelijk belangrijk, we bellen er ook altijd een paar. Iemand met 0 referenties nodigen we uberhaupt niet uit. Ik ben hier komen werken na m'n stage, en heb hier voor m'n stage gesolliciteerd, en toen werden m'n referenties ook gewoon gebeld.

Wat voor een bedrijf belangrijk is is naast vakgebonden kennis, ook dat je geen complete sociapaat bent die niet met anderen overweg kan. Sociale hobbies en verenigingswerk is dan erg positief. Ik heb op mijn CV ook staan dat ik hockey en daarnaast een damesteam train bijvoorbeeld, en dat trainen doe ik voor een deel ook omdat het goed op m'n CV staat.

z0pje 21-12-2007 00:00

Ik ben overigens zo goed als aangenomen zonder hobby's maar denk dat ik toch maar een ander baantje ga zoeken :p

All Out Of Love 12-01-2008 19:45

ik heb er gewoon lezen opgezet banaal of niet, ik doe het graag.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:54.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.