Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Nieuws, Achtergronden & Wetenschap (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=40)
-   -   Straft Nederland in vergelijking met andere landen zwaarder of lichter? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=845386)

*Bellissima* 20-05-2004 10:53

Straft Nederland in vergelijking met andere landen zwaarder of lichter?
 
:)

nare man 20-05-2004 11:57

Ik denk dat wij ongeveer op het gemiddelde Europese niveau zitten, als je kijkt naar het daadwerkelijk uitgezeten aantal detentiejaren. Maar zeker weten doe ik het niet, daarvoor zou je er een aantal vergelijkende studies bij moeten pakken. Dat kun je niet zomaar zeggen.

McCaine 20-05-2004 11:58

Als ik me niet vergis zijn we nu licht bovengemiddeld op Europees niveau. Dat stond tenminste in de NRC laatst.

nare man 20-05-2004 11:59

:)

naam onbekend 20-05-2004 12:00

Jay, een scheldtopic op de softe, corrupte en linkse justitie! :cool: (want daar gaat dit ongetwijfeld op uitdraaien)

nare man 20-05-2004 12:02

Laten we afwachten. :)

Mu 20-05-2004 12:14

Ik ben verbaas als het inderdaad zwaarder is.

Ik vind het wel te zwaar in ieder geval. Ze moeten wetten afschaffen.

Zaina 20-05-2004 13:32

In vergelijking met de meeste andere landen zal het wel lichter zijn. Wij hebben geen doodstraf of levenslang. Heel veel andere landen wel.

Winner 20-05-2004 13:47

Mijn strafrecht-hoogleraar zei laatst in een hoorcollege dat Nederland bij de helft van de landen zit die het zwaarst straffen sinds een paar jaar.

nare man 20-05-2004 15:05

Citaat:

Zaina schreef op 20-05-2004 @ 14:32 :
In vergelijking met de meeste andere landen zal het wel lichter zijn. Wij hebben geen doodstraf of levenslang. Heel veel andere landen wel.
We hebben het even over beschaafde landen. Onze mede-EU Lid-Staten hebben in elk geval sinds mensenheugenis de doodstraf al niet meer opgelegd. Bovendien kennen wij wel levenslange gevangenisstraf. Dat is een feitelijk onjuiste aanname van je.

cyntha 20-05-2004 15:11

Ik denk dat Nederland in vergelijking met andere landen lichter straft.

MissCzechMeOut 20-05-2004 15:45

Citaat:

nare man schreef op 20-05-2004 @ 16:05 :
We hebben het even over beschaafde landen. Onze mede-EU Lid-Staten hebben in elk geval sinds mensenheugenis de doodstraf al niet meer opgelegd. Bovendien kennen wij wel levenslange gevangenisstraf. Dat is een feitelijk onjuiste aanname van je.
Ja we kennen het wel, maar levenslang is hier toch 20 jaar ofzo :confused:
Buiten dat zitten de meeste korter door goed gedrag etc...

In europa zal het wel ongeveer hetzelfde zijn, maar als je verder in de wereld gaat kijken zullen de straffen wel lager zijn in NL dan ergens anders.

I love stars 20-05-2004 15:47

Citaat:

Winner schreef op 20-05-2004 @ 14:47 :
Mijn strafrecht-hoogleraar zei laatst in een hoorcollege dat Nederland bij de helft van de landen zit die het zwaarst straffen sinds een paar jaar.
Dat zou wel kunnen dat het de laatste jaren veranderd is.
Maar ik heb wel op lichter gestemd.

waaromniet? 20-05-2004 15:48

Citaat:

MissCzechMeOut schreef op 20-05-2004 @ 16:45 :
Ja we kennen het wel, maar levenslang is hier toch 20 jaar ofzo :confused:
Buiten dat zitten de meeste korter door goed gedrag etc...

In europa zal het wel ongeveer hetzelfde zijn, maar als je verder in de wereld gaat kijken zullen de straffen wel lager zijn in NL dan ergens anders.


ARGHFJP(#H#_HTH#$_G(#h

NEE

*LEZEN*

Levenslang=Levenslang.

Rollo Tomasi 20-05-2004 15:49

Citaat:

MissCzechMeOut schreef op 20-05-2004 @ 16:45 :
Ja we kennen het wel, maar levenslang is hier toch 20 jaar ofzo :confused:

Jezus, hoe vaak moet dit gezegd worden voordat mensen het snappen.

In Nederland werd sinds 1945 aan 21 personen een levenslange gevangenisstraf (of: celstraf) opgelegd (oorlogsmisdadigers buiten beschouwing gelaten). Daarvan zijn er relatief veel in de laatste paar jaar; de rechter lijkt steeds vaker levenslang op te leggen.

MissCzechMeOut 20-05-2004 15:52

Nou jezus zou het niet weten hoor, en ik wist het ook niet, kan je toch ook op een normale manier zeggen.....

waaromniet? 20-05-2004 15:54

Citaat:

MissCzechMeOut schreef op 20-05-2004 @ 16:52 :
Nou jezus zou het niet weten hoor, en ik wist het ook niet, kan je toch ook op een normale manier zeggen.....
Ik denk dat het de afgelopen maanden al minstens een keer of tien gezegd is hier ;)

MissCzechMeOut 20-05-2004 16:04

Citaat:

waaromniet? schreef op 20-05-2004 @ 16:54 :
Ik denk dat het de afgelopen maanden al minstens een keer of tien gezegd is hier ;)
ik lees ook niet alles :o

waaromniet? 20-05-2004 16:27

Citaat:

MissCzechMeOut schreef op 20-05-2004 @ 17:04 :
ik lees ook niet alles :o
http://forum.scholieren.com/search.p...der=descending





;)

Zaina 20-05-2004 20:40

Citaat:

nare man schreef op 20-05-2004 @ 16:05 :
We hebben het even over beschaafde landen. Onze mede-EU Lid-Staten hebben in elk geval sinds mensenheugenis de doodstraf al niet meer opgelegd. Bovendien kennen wij wel levenslange gevangenisstraf. Dat is een feitelijk onjuiste aanname van je.
Daar had ik het dus niet over. ;) Levenslang wordt hier vrijwel nooit uitgedeeld. Dus straffen wij lichter in verlijking met andere landen. :)

nare man 20-05-2004 21:59

Citaat:

Zaina schreef op 20-05-2004 @ 21:40 :
Daar had ik het dus niet over. ;) Levenslang wordt hier vrijwel nooit uitgedeeld. Dus straffen wij lichter in verlijking met andere landen. :)
Da's een redenatie van likmevestje natuurlijk ;) dat wij minder vaak levenslang opleggen, betekent niet dat we lichter straffen in vergelijking met andere landen.

Je kunt best een land hebben waar vaker levenslang wordt opgelegd, maar als de rest van de delicten dan relatief licht wordt bestraft is dat dus nog steeds een lichter straffend land.

Je moet kijken naar het totaal aantal uitgezeten detentie-jaren per hoofd van de gevangenispopulatie, anders hou je geen rekening met het feit van bijv. vervroegde vrijlating. In Turkije kom je bijv. al vrij na 1/2 van je straf, terwijl dat hier 2/3 is.

Zaina 20-05-2004 22:04

Citaat:

nare man schreef op 20-05-2004 @ 22:59 :
Da's een redenatie van likmevestje natuurlijk ;) dat wij minder vaak levenslang opleggen, betekent niet dat we lichter straffen in vergelijking met andere landen.

Je kunt best een land hebben waar vaker levenslang wordt opgelegd, maar als de rest van de delicten dan relatief licht wordt bestraft is dat dus nog steeds een lichter straffend land.

Je moet kijken naar het totaal aantal uitgezeten detentie-jaren per hoofd van de gevangenispopulatie, anders hou je geen rekening met het feit van bijv. vervroegde vrijlating. In Turkije kom je bijv. al vrij na 1/2 van je straf, terwijl dat hier 2/3 is.

Een land dat de doodstraf heeft vind ik sowieso al zwaarder straffen. In dit geval vind ik niet dat je het gemiddelde moeten nemen, maar wat de zwaarste straffen zijn en hoe vaak ze worden uitgedeeld. :)

nare man 20-05-2004 22:07

Citaat:

Zaina schreef op 20-05-2004 @ 23:04 :
Een land dat de doodstraf heeft vind ik sowieso al zwaarder straffen. In dit geval vind ik niet dat je het gemiddelde moeten nemen, maar wat de zwaarste straffen zijn en hoe vaak ze worden uitgedeeld. :)
Dat is een farce. Als een land de doodstraf uitdeelt voor moord en doodslag, maar delicten als mishandeling, verkrachting, diefstal enz. nauwelijks bestraft, noem ik dat niet zwaar straffen.

Bovendien moet je dus wél rekening houden met het daadwerkelijk effect van de straffen. Een land waar de rechter torenhoge straffen uitdelen, maar waar vervolgens (als het volk de uitspraak vergeten is) nog geen 25% van wordt uitgezeten, noem ik ook niet zwaar straffen. :)

Het 'rendement' van een straf, dus het aantal gezeten uren, heeft volgens mij ook vrij weinig met gemiddelden te maken. :)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:47.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.