Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Nieuws, Achtergronden & Wetenschap (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=40)
-   -   Hoe volg jij het nieuws? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1755492)

Kitten 22-05-2009 20:53

Hoe volg jij het nieuws?
 
Hoewel dit niet persé een actueel onderwerp is, denk ik dat het wel leuk is om dit eens te bespreken: Hoe volg je het nieuws? En hoe ga je om met de informatie die je vindt?

Ik volg zelf het nieuws door zowel nu.nl, nrc.nl en gelderlander.nl te volgen. Daarnaast kijk ik voor internationaal nieuws vaak nog even op bbc.co.uk. Ik kijk daarnaast regelmatig op Geenstijl.nl, omdat het door de 'andere' manier van nieuws weergeven toch me weer aan het denken zet over onderwerpen. Daarnaast kijk ik soms op nos.nl en fok.nl.

Als ik nieuws lees, probeer ik meestal door een aantal verschillende sites te volgen er achter te komen welk deel van het nieuws consequent hetzelfde wordt weergegeven en waar de meningen over verschillen. Daarnaast lees ik nog wel eens wikipedia pagina's na over bepaalde dingen die genoemd worden in nieuwsberichten. Hoe veel waarde ik aan bepaalde feiten hecht baseer ik uiteindelijk meer op mijn intuïtie dan op achtergrondsonderzoek.

Een uitzondering op dit is trouwens wanneer het om Biologische onderwerpen gaat. In die gevallen raadpleeg ik vaak even de boeken die in mijn kast staan of wetenschappelijke artikelen op het internet (ik heb er toegang toe via de Universiteit).

Mobius 22-05-2009 21:00

Praktisch hetzelfde als Kitten, met uitzondering van nos.nl, fok.nl en gelderlander.nl. Wel gebruik ik regelmatig de iPhone app van de Telegraaf (die stukken minder erg is als de wezenlijke roddelkrant). Daarnaast kijk ik 's ochtends vaak het journaal en heb ik op het werk altijd wel een Spits of Metro liggen. Nu.nl blijft de grootste leverancier.

Archont_temp 23-05-2009 10:54

Kranten: Regionaal Dagblad, Metro/Spits
TV: RTL nieuws óf NOS --> daarnaast ook nog programma's als DWDD en P&W
Internet: ad.nl en geenstijl.nl

T_ID 23-05-2009 10:58

Abonnement op de NRC next. Qua algemeen nieuws aangevuld met NOS.nl en ad.nl (die laatste zal ik binnenkort vast niet meer bezoeken omdat ze willen dat je meer betaald). Dan nog indien nodig voor een bepaald onderwerp buitenlands sites. BCC, Haaretz, Jerusalem Post zijn de meest bezochte daarvan.

Verder is het een kruising nieuws/vakliteratuur, maar ik heb een abonnement op Binnenlands Bestuur, een blad voor hogere ambtenaren dat aardig weet waar de dingen gebeuren. Gratis als je student bent, dus..

arPos 23-05-2009 11:24

kranten; ad, pers
tv; nos, bbc, cnbc
Teh internetz

Kenjirro 23-05-2009 12:08

Kranten: NRC next,Volkskrant
TV: Nos, nieuwsprogramma's
Internet: nu.nl, bbc

Twanos 23-05-2009 12:19

[knip] sorry je hebt gelijk Kenjirro[/knip]

Ik lees 's ochtends op weg naar stage de volkskrant of het nrcnext (ligt eraan of ik bij mij heb geslapen of bij mijn vriendin), of iig de hoofdlijnen en de opiniepagina's. In de loop van de dag scroll ik een beetje langs nrc.nl, volkskrant.nl en trouw.nl. Op de terugweg lees ik of de pers of kijk ik het journaal op mijn telefoon. 's Avonds regelmatig een actualiteitenprogramma of docu, maar eigenlijk veel minder vaak dan ik zou willen..

Ben een beetje een nieuwsaddict, kijk soms wel 7 keer per dag op de verschillende sites, waar meestal niks vernieuwd is natuurlijk! :(.

deadlock 23-05-2009 14:44

NOS Journaal, nu.nl, BBC World, Belgische journaal maar 's ochtends begin ik met RTL Ontbijtnieuws en De Pers/Metro onderweg.

deadlock 23-05-2009 14:44

En af en toe kijk ik Al Arabia of Al Jazeera.

Katje 23-05-2009 16:58

Abo op nrc.next en nu.nl kijk ik ook wel dagelijks op.

Kazet Nagorra 23-05-2009 17:01

Op het forum hoor ik al het belangrijke nieuws wel. ;)

Elle 23-05-2009 19:22

''Regulair nieuws'' volg ik via de televisie (nos + rtl) en via internet (nos + nu). Daarnaast ben ik geabonneerd op medisch contact voor meer diepgang mbt tot ''medisch nieuws.''

AzN 23-05-2009 23:53

Ik kijk soms 't Late Nieuws op RTL 4, meer niet :bloos:. Voor 't allerbelangrijkste nieuws vertrouw ik op dit forum :D.

Gatara 24-05-2009 09:06

Verscheidene weblogs uit Libanon, VS, Egypte, Israel en Sudan.

nu.nl
nieuws.nl
geenstijl.nl

newsnow.co.uk

israelisch nieuws:
ynetnews.com
haaretz.com
jpost.com

en verder nog wat arabische pers (vaak kom ik er op via 1 van de weblogs).

Soms ook:
iranmania.com

Zaina 25-05-2009 00:50

Weinig, het is toch grotendeels gelul van 1 kant. Maar vooruit, ik wil ook niet 'onwetend' de straat over en antwoorden. 'Obama huh, welke positie speelt ie dan'

Teletekst , blijft handig als ik lui ondersteboven lig op de bank. Verder vind ik achtergrond programma's af en toe de moeite waard en het nieuws zelf (op de tv) Op internet kom je over het algemeen zoveel nieuws tegen dat ik er niet speciaal voor naar nieuwssites ga. Pik onderweg hopelijk genoeg op en zie dan wel wat ik met die informatie doe of niet doe ;)

Vogelvrij 25-05-2009 09:09

Door de week lees ik de Volkskrant, in het weekeinde Eindhovens Dagblad. Maar ik lees alleen de artikelen die ik interessant vind en daar horen financiële artikelen ed alvast niet bij, dus echt op de hoogte zal ik vaak wel niet zijn. Maar je leest dan wel de krantenkoppen en zo af en toe zie ik het nieuws, dus de grote lijnen weet ik dan ook wel. En als ik iets interessants vind, kijk ik ook nog wel eens op nu.nl voor laatste ontwikkelingen en zo.

Kazet Nagorra 25-05-2009 18:16

Ik kom ook op een Amerikaans/internationaal discussieforum, en daar pik ik de belangrijke internationale ontwikkelingen wel op.

Archont_temp 25-05-2009 23:00

Oh en natuurlijk de VI!

De Veroorzaker 26-05-2009 20:07

Kranten: Algemeen dagblad, limburgs dagblad
TV: NOS 8 uur journaal, pauw en witte man
Internet: Geenstijl, spitsnieuws, new york times, volkskrant, nrc, cnn, nu-app (ipod)

En dan vergelijken zodat ik weet of het een feit of een mening is.

En uiteraard de VI ja.

Gatara 26-05-2009 20:56

en ik vergat de Groene Amsterdammer in papiervorm te noemen :)

KiMZz 28-05-2009 10:54

Ik vind af en toe de Spits nog in de bus, die lees ik dan. Verder kijk ik regelmatig (zeker 10x per dag) op nu.nl op mijn werk en op mijn mobiel, daarnaast kijk ik regelmatig 's ochtends naar het RTL ontbijtnieuws en 's avonds naar het RTL nieuws van half 8.
Meestal 's avonds in bed als er niks op tv is kijk ik nog een keer het RTL nieuws of het NOS journaal, en als ik écht niet kan slapen zet ik de tv op Belgie 1 waar 's nachts doorlopend journaal is...
Op zaterdag lees ik het Brabants Dagblad (we hebben alleen een zaterdagabonnement).
Af en toe kijk ik ook op telegraaf.nl, maar das meer voor de roddels ;)

Daboman 28-05-2009 19:06

via internet: www.nu.nl
En via kranten: metro, spits en de pers.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:42.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.